Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ny pc starter ikke opp


Anbefalte innlegg

Hei, har bygget en ny PC som har installert følgende komponenter:

Hovedkort: MSI B660M-B DDR4

CPU: i5-13600KF

CPU kjøler: Noctua NH-D15

SSD: WD Black SN770 M.2 PCIe 4.0 NVMe SSD - 1TB

RAM: G.Skill AEGIS DDR4-3200 C16 DC - 32GB

PSU: Corsair HX520W

 

PSU er et som jeg hadde fra før da PSU jeg har bestilt ikke har kommet enda så ville jeg prøve meg med dette. 

Skulle skru på for første gang for å installere Windows men når jeg skrur på så starter alle kabinettvifter og cpu vifter men det kommer ikke noe ut på HDMI porten som skjerm er koblet til. 

På hovedkortet så er det noen debug lys der CPU led blinker sakte rødt og DRAM blinker sakte orange/gult. 

Har prøvd å ta ut hovedkort fra kabinett igjen, tatt av RAM og CPU igjen. Når jeg tok av CPU-kjøler så var det god fordeling av kjølepasta. 

Tok CPU ut av socket og sjekket denne men klarer ikke å se noe på hverken den eller socket som er feil. 

rensket deretter CPU og kjøler for pasta og la på ny. monterte alt igjen og installerte i kabinett igjen. 

Fremdeles samme feil. Er det noen som har noen forslag til hva som kan være galt? 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

EDIT, Løsning:

BIOS på kortet var for gammel til å støtte CPU. Måtte få tak i en eldre CPU som var støttet originalt for dette HK, oppdaterte BIOS til nyeste versjon og satte inn nyeste CPU igjen og alt starter fint opp.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mvh

Jarle

 

Endret av JTJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, prøvde med et 3070 kort som jeg skal bruke men får det samme da. men kanskje litt svak PSU til totalen da? 

har et en Gammel GPU som jeg kan prøve.

Edit: har prøvd med GPU fra annen pc som jeg vet virker, samme resultat.

Trodde ikke integrert GPU lå på prosessoren. er det ikke hovedkortet som har integrert GPU?

Endret av JTJ
Lenke til kommentar

CPU - indicates CPU is not detected or fail.

DRAM - indicates DRAM is not detected or fail.


Dette er det eneste jeg som står i manualen om dette. når jeg har googlet så virker det som at det ofte kommer alarm på DRAM samtidig som CPU, så en bør finne ut hva det er med CPU først.

Men er litt i villrede for hva neste steg bør være.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at med MSI så måtte jeg også ha keyboard tilkoblet for å komme til bios første gang, og muligens også i "riktig" usb. Og  signal på skjerm kan muligens sendes på bare en utgang, så sjekk alle. 

I det hele tatt så var MSI litt mer vrien å "bootstrappe" enn ASUS og Gigabyte, og filosofien om å ha minst mulig koblet til på første oppstart fungerte ikke.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (7 minutter siden):

Hvis det over ikke hjelper så kan det hende bios versjonen er for gammel. Den må være versjon 7D45v18 eller nyere for at 13600KF skal fungere. Står det en bios versjon på hovedkortet eller utenpå esken (på et klistremerke) hovedkortet lå i?

Står ikke noe om bios i esken eller på fronten av HK. Men hvis jeg ikke en gang kommer til Bios hvordan kan jeg oppdatere den?

 

jeg har prøvd å ha et keyboard med mus koblet til når jeg startet. Hadde også en USB med Windows 11 installasjon koblet til. Når jeg prøvde på 3070 så prøvde jeg både HDMI og en DP utgang

Lenke til kommentar
8 minutes ago, JTJ said:

Står ikke noe om bios i esken eller på fronten av HK. Men hvis jeg ikke en gang kommer til Bios hvordan kan jeg oppdatere den?

På ditt hovedkort må du i verste fall sette inn en annen cpu. Eks cpu mellom 12400 og 12900 eller billigprosessorene G6900 og G7400, så oppdatere bios, også sette inn din 13600 igjen. Husk å ha ekstra kjølepasta liggende.

Jeg var i en lignende knipe for noen år siden. Jeg kjøpte den billigste CPU-en som var kompatibel, oppdaterte systemet og brukte angreretten på billig-prosessoren.

 

EDIT: Prøv å ta ut, og sett inn igjen RAM. Dårlig montert ram har vært årsaken til at maskinen ikke starter opp hos noen venner av meg en gang.

Prøv også med kun en brikke

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Det ser ut som at Hovedkortet ditt ikke støtter 13 serien out of box. Du må kjøpe en kompitabel CPU, Flashe BIOS og sette tilbake den CPU`en du skal bruke. Du kan kjøpe den billigste CPU`en som er og oppdrive til Hovedkortet og Flashe BIOS slik at Hovedkortet får støtte for den nye CPU`en din.

Lenke til kommentar

Hvordan kan en se hva som er støttet ut av boksen for HK. Når jeg sjekker på MSI sine sider så sier den at 13600KF er kompatibel. Er jo litt drøyt å si det dersom en må kjøpe en alternativ prosessor først for å få oppdatert kortet? 

Er dette vanlig praksis for HK?

Lenke til kommentar
JTJ skrev (13 minutter siden):

Hvordan kan en se hva som er støttet ut av boksen for HK. Når jeg sjekker på MSI sine sider så sier den at 13600KF er kompatibel. Er jo litt drøyt å si det dersom en må kjøpe en alternativ prosessor først for å få oppdatert kortet? 

Er dette vanlig praksis for HK?

Hvis jeg ikke tar helt feil så støtter ikke hovedkortet ditt "BIOS Flashback”. Da kunne du lagt en bios på en minnepinne, startet opp PC-en og trykket på en knapp(som er på bakpanelet). Da ville bios blitt oppdatert uten en CPU.
Sjekk manualen om det står noe om det.

Hvis ikke så er du trolig nødt til å sette inn en CPU som biosen støtter.
Sjekk her hvilken CPU du trenger:
https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B660M-B-DDR4/support#cpu
Under "result" ser du bios versjonen det ble støtte for CPU-en. Så det kommer an på hvilken bios du har hvilken CPU du kan bruke.
Men siden du ikke får bootet i det hele tatt så ville jeg ha satset på en av de eldre biosene og sett hvilke CPU den støtter.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
JTJ skrev (18 minutter siden):

Hvordan kan en se hva som er støttet ut av boksen for HK. Når jeg sjekker på MSI sine sider så sier den at 13600KF er kompatibel. Er jo litt drøyt å si det dersom en må kjøpe en alternativ prosessor først for å få oppdatert kortet? 

Er dette vanlig praksis for HK?

Kun på billige HK, så vidt jeg har skjønt. Skikkelige HK støtter BIOS oppgradering ved hjelp av minnepinne, uten CPU i det hele tatt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...