Gå til innhold

Er det noen konsekvenser for aggressiv kjøring?


Anbefalte innlegg

Kjørte bil i dag, holdte god avstand til biler foran meg, og så skulle jeg kjøre rett frem i rundkjøring.

Det kom en bil fra høyre side som ikke respekterte vikeplikten. OK, han hadde det litt travelt, kanskje … det kan jeg forstå. Men så bråbremset han.

Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn § 2-5 sier at uaktsom kjøring som har ført til trafikkuhell med personskade eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått kan førte til tap av førerrett fra 6 til xxx måneder.

Har fant ut hvem som er eieren av kjøretøyet via Statens vegvesen. Et Google søk på eieren viser at han kjører ganske aggressiv, viser fingeren i trafikken, etc.

Hva ville dere gjort?

 

review.png

Endret av Arve Nilsson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
4 hours ago, sedsberg said:

Skjer oftere enn en skulle tro.

Gjør det egentlig det?  Artikkelen fra 2012 - og så er der selvfølgelig den saken hvor nogen terrorister torpederte en bil med nogen fra SIAN i - men jeg sitter ikke igjen med inntrykket at dette er skjer ofte... særlig ikke sammenlignet med hva man hører fra andre land.  Jevnt over syns jeg folk her oppfører seg rimelig greit i trafikken. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok ikke så ofte det er direkte kontakt, men definitivt mye aggressiv kjøring. Ser det minst et par ganger i uka de milene jeg kjører. Som oftest går det i å kjøre helt opp i ræva på bilen foran, forbikjøring på høyre side i aksellerasjonsfelt og aggressive forbikjøringer på slutten av flettefelt. Og det er bare det lille jeg ser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 20.4.2023 den 8.39):

Det er nok ikke så ofte det er direkte kontakt, men definitivt mye aggressiv kjøring. Ser det minst et par ganger i uka de milene jeg kjører. Som oftest går det i å kjøre helt opp i ræva på bilen foran, forbikjøring på høyre side i aksellerasjonsfelt og aggressive forbikjøringer på slutten av flettefelt. Og det er bare det lille jeg ser.

Det er vanskelig å komme med objektive sannheter, men inntrykket er at det generelt har blitt mye mer aggressivitet og egoisme i trafikkbildet totalt sett.
Men dette gjelder alle trafikktyper, fra bilister, til syklister, fotgjengere og ikke minst de som kjører på elektrisk "sparke"sykkel.
Jeg synes å oppleve flere hissige og ikke minst egoistiske trafikanter nå enn tidligere.
Kø kan nok få frem en del grums i folk, men her innenfor Ring 3 i Oslo opplever jeg ikke at det er mer kø enn før, heller motsatt, så jeg føler ikke dette er en god forklaring.

Min mulige forklaring:
Jeg opplever at folk generelt i samfunnet er veldig egoistiske og lite villige til å innse at samarbeid, smidighet og det å ta hensyn til andre er en bra ting. Mulig dette går hånd i hånd med dårlig oppførsel i trafikken. 
Dette bare er min subjektive oppfatning, og kanskje det er et resultat av at jeg blir eldre og blir litt mer rundere i kantene.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
KalleKanin skrev (På 25.4.2023 den 9.10):

Kø kan nok få frem en del grums i folk, men her innenfor Ring 3 i Oslo opplever jeg ikke at det er mer kø enn før, heller motsatt, så jeg føler ikke dette er en god forklaring.

Mindre kø og bedre plass kan kanskje bety større rom for å oppføre seg grumsete, være egoistiske og hissige?

 

Arve Nilsson skrev (På 31.3.2023 den 22.15):

Kjørte bil i dag, holdte god avstand til biler foran meg, og så skulle jeg kjøre rett frem i rundkjøring.

Det kom en bil fra høyre side som ikke respekterte vikeplikten. OK, han hadde det litt travelt, kanskje … det kan jeg forstå. Men så bråbremset han.

Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn § 2-5 sier at uaktsom kjøring som har ført til trafikkuhell med personskade eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått kan førte til tap av førerrett fra 6 til xxx måneder.

Har fant ut hvem som er eieren av kjøretøyet via Statens vegvesen. Et Google søk på eieren viser at han kjører ganske aggressiv, viser fingeren i trafikken, etc.

Hva ville dere gjort?

 

review.png

Jeg tror jeg ville vært glad for at det ikke skjedde sammenstøt.

Dernest ville jeg vurdert om det var noe ved min atferd eller atferden til dem rundt meg som gjorde at bilen fra høyre valgte den løsningen som vedkommende valgte. Selv om man nødvendigvis ikke har gjort noe galt, så kan det være mye fint å oppdage hvis man ser seg selv og situasjonen fra et annet perspektiv.

De vi ofte opplever som egoistiske, hissige og aggressive sjåfører er gjerne sjåfører som har andre mål for kjøringen enn det andre har, eller kanskje en selv har. Den tankegangen kan være et verktøy for å forstå atferden og hva som kreves av en selv når man møter slike sjåfører i trafikken. 

En liten prosentandel av sjåførene er mennesker som er aggressive på en helt annen måte; de har et atferdsproblem. En del av disse har også utfordringer på andre arenaer enn i trafikken. Av og til er vår atferd som sjåfører det eneste håpet bekymrende pårørende, altså kona, barna, foreldrene eller søsknene som sitter hjemme, har, når de de vet at en med atferdsproblemer tar rattet i egne hender. At de kommer trygt hjem fordi vi er aktpågivende er egentlig ikke en støtte til den aggressive sjåføren, men en redning for de som er glade i ham eller henne.

PS: Hvis jeg pleide å rane en bank i sommerferien, levde på LSD, droppet å betale skatt og fikk dagene til å gå ved å svindle gamle damer og menn, så ville jeg nok ikke vært så redd for å kjøre som en kødd. Det ville nemlig vært piece of cake risiko sammenlignet med resten av livet mitt. Derfor kan det være lurt å ikke yppe til bråk med noen som opptrer som du nevner @Arve Nilsson. Man vet aldri hvem som styrer mellom ørene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...