Gå til innhold

Gå for Xbox series X eller Ps5?


WBG

Anbefalte innlegg

Ja, dette er ikke ment å få fanboys til å klikke helt, men jeg er usikker på begge konsoller. 

Har lest tester av begge som virker å være gode valg uansett hvilken man går for. 
Jeg har fra før en Ps4, vært greit fornøyd med den men synes viften bråker når man spiller krevende spill. 
Xbox har jeg ikke hatt siden den første boksen som kom på markedet. 

Nå ønsker jeg en ny konsoll. Er ikke en hardcore gamer, og ser for meg å spille litt på kveldstid nå og da. Liker mange typer spill og har sansen for flott grafikk! Jo mere detaljert jo bedre. 
 

Slik jeg har sett reviews på YouTube er de veldig like, men kanskje at en av dem har litt lysere bilder (?). 
 

Er det noen her som har prøvd begge og kan si noe om forskjellene, om det da er noen? 
Tenker da mest på det visuelle, men gjerne også andre forskjeller? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på, 

Ta en titt på Game Pass, om du ser mye du liker der så vil jeg anbefale Series X helt klart da jeg mener det er den mer imponerende konsollen fra ett teknisk perspektiv etter å hatt begge siden release. 

Hvis du har ett stort PS4 bibliotek og ønsker å fjerne PS4en fra stua og ikke klarer deg uten Sony sine eksklusiver fremover så er nok PS5 veien å gå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kjører begge og kan vel si at ingen av dem blir bomkjøp.

Om du kun skal ha en kan du vurdere følgende:

Kontroller, selv foretrekker jeg Xbox sin men PS er slettes ikke dårlig for all del.

Eksklusive titler, her vinner Sony soleklart per idag, i tillegg til de kjente stortitlene finner en også mindre kjente godbiter der som ikke er tilgjengelig på Xbox, for eks det glimdrende 13 Sentinels. Nå har Xbox planer om å jevne det ut via sine oppkjøp men Sony har allerede levert varene, facts. Det kommer litt an på hva slags spill en foretrekker også da, så du kan jo kikke på en oversikt over hva de har og hva som kommer. Xbox har forøvrig det beste bakoverkompalitetutvalget, om en er interessert i eldre spill.

Abb tjeneste, her vinner vel Microsoft med gamepass, jeg for min del synes slike ting blir for det mye av det gode(mao en bråte spill som aldri fullføres) og kjøper heller de spillene jeg vil ha på tilbud.

Støy, jeg spiller mest på Series X og den er meget stillegående. Playstation hører jeg ved noen tilfeller, men det virker som det er litt variende tilbakemeldinger på dette.

Til syvende og sist vil du finne mange gode og vakre spill på begge, så bare følg magafølelsen din.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis støy er det du bekymrer deg mest for er Xbox et generelt bedre og mindre støygenererende design. PS5 er mer blodtrimmet designmessig og har potensialet for å støye mer over tid p.g.a designet. Er en grunn til at PS5 bruker liquid metal i kjøleløsningen mens Xbox klarer seg med vanlig kjølepasta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar! 
Jeg har ikke så stort bibliotek på min Ps4, og jeg tviler på at jeg noensinne vil spille om igjen det jeg har der. Jeg husker bare Gta og horizon fikk min ps4 til å bråke. 
De eksklusive titlene ser bra ut på PlayStation men jeg klarer meg uten dem. Jeg har hatt PS1, 2, 3 og 4 pro og det frister litt nå å prøve Xbox SX. 
Men dere som har begge, ser dere noen forskjell på grafikk? Som skarphet, draw distance (?) osv? Mener å huske jeg har lest at en av konsollene har litt mørkere bilder?

Lenke til kommentar

Har kjørt begge konsollene hele veien, denne gangen har jeg kun kjøpt Series X. 

Kjører Gamepass Ultimate og synes det er en helt rå mulighet til å spille mange spill. Ser det nevnes over her "mange spill som aldri fullføres", vel jeg er ikke enig, og hvorfor skulle jeg bruke 100 timer ekstra for å grinde et spill for å finne den hemmelige stigen til et skjult område som ikke gir noe ekstra til historien etc? 

Min erfaring er at jeg får opplevd mange gode spill og gode historier jeg ellers aldri ville ha spilt. AAA er fint og flott, men det er uhorvelig mye mer. Og, om jeg ikke liker spillet, hvorfor skulle jeg presse meg til å fullføre. Det gjør man gjerne om man betaler. 

PS5 har flere eksklusiver, enda. Men, av de store er også mange remakes og nummer 3, 4, 5, 6 osv i rekken. Personlig synes jeg de mest omtalte er noe hypet, men hver sin smak. Jeg føler ikke et veldig savn, foruten at jeg elsket det estetiske med Horizon spillene, dinosaurer, roboter og pen dame mikset sammen. 

Xbox sine eksklusive AAA(A) kommer på løpende bånd fremmover nå. Fordelen er at der du gjerne kjøper for 700 på PS, får du dem "gratis" på Xbox. Og kjøper du to spill i året som ville vært på tjenesten, så er resten av spillene gratis uten "". Om alle utviklerteam slipper ett spill per 3. år, vil teoretisk throughput på Gamepass være ett spill per mnd. Inkludert.

For meg er rett og slett Xbox blitt en bedre og mer utfyllende pakke. 

Og jeg har aldri likt PS kontrolleren, og PS5 er til tross for noen kule funksjoner fremdeles flere knepp bak på ergonomi. Den ligger ikke like godt i hendene, og er langt mindre behagelig i lengre økter. 

Hva venner spiller er ikke lenger like relevant, det meste som er aktuelt å spille sammen er crossplay. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, WBG said:

Er ikke en hardcore gamer, og ser for meg å spille litt på kveldstid nå og da.

Om du er casual sofa gamer som meg så ville jeg tatt en kikk på Xbox med Game Pass. Det er sjelden jeg runder spill, og å kjøpe nye AAa spill er ofte sure penger som jeg får lite ut av.

Men jeg liker å prøve mye forskjellig likevel. Da er Game Pass helt gull og verdt pengene for min del. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samme grafikk på begge, samme støynivå, osv.

Begge har tjenester for å spille spill med et abonnement (gamepass eller playstation plus) men om du spiller lite så taper du bare penger på dette.

Eneste virkelige forskjellen er designet på maskinen, kontrolleren, og hvilke eksklusive spill som kommer til dem.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Glemte å nevne Gamepass Family som er rett rundt hjørnet. Fem spillere kan dele samme abonnement til $22, behøver ikke være i familie. 

Med gamepass får man også alle spill som er inkludert med EA Play tjenesten. 

Inkluderer også noen flere betraktninger om tjenesten om det er interessant, men legger det i spoiler hvis ikke. 

Spoiler

Så langt har det vel blitt lagt til ca 10 spill i måneden i 2023.

Og som jeg skrev over, MS inkluderer alle nye spill fra sine studio, inklusive alle de store A'ene, fra dag en. Dette er en viktig forskjell om man skal sammenligne tjenestene som finnes.

Gamepass Ultimate lar deg også spille mange av spillene på mobilen og andre enheter over streaming. Dette fungerer faktisk bra på mange spill, selv om jeg kanskje ikke ville satset spillene so krever raskest reaksjoner. Fikk også en app på min Samsung TV som lar meg streame spill på denne.

Som også nevnes, Gamepass Ultimate lar deg også spille disse spillene på PC. Og du vil også kunne dele abonnement med venner som har PC.

Noen vil si at Xbox da ikke er noe poeng om du har PC. Vel, det får hver enkelt bedømme, men for meg så har jeg begge deler fordi jeg spiller forskjellige spill på forskjellig måte og i forskjellig setting. Noen spill gjør seg best på 85" på stua med kontroller i sofaen. Noen spill gjør seg best med tastatur og mus på 27" på kontoret. 

Og grunnen til at jeg legger vekt på Gamepass her er at man får ekstremt mye for pengene, og selve boksen har blitt bare halve bildet, selv om man ikke spiller kjempemye. Om to spill på tjenesten er interessante, så er det en no brainer. Har du noen å dele med, enda bedre.

I noen generasjoner har Sony hatt fordelen av å være overlegne på eksklusiver. Denne generasjonen er MS i gang med å levere på eksklusivene, og har høynet med en bedre tjeneste.

Hvordan Sony svarer frem i tid gjenstår å se, PSNow kan i teorien matche Gamepass, men Sony har så langt ikke valgt å gjøre det. 

Nei, jeg er ikke interessert i å diskutere metacriticverdien på 1-3 Gen PS spill og hvorfor dette skulle gjort PS Now til en bedre tjeneste. Dette er min personlige vurdering, og behøver ikke være fasit for andre. 

 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker alle sammen! Her var det masse god info og lange gode svar. 
De jeg kjenner spiller mest ps men da på spill som er crossplay, som cod mp og warzone 2. 

Jeg må si at jeg etter flere år med ps er nå mer nysgjerrighet på Xbox denne gangen. 
Særlig gamepass virker veldig flott nå ut i fra det jeg har sett på YouTube. Xbox fikk vel en oppdatering denne uken også tror jeg hvor Google er inkludert. 

Jeg hadde Xbox den gang i tiden Halo 1 kom ut, eller Halo som det kun het den gangen. Siden har jeg kun hatt ps med ps plus, noe jeg ikke syntes var så mye å skryte over. 

Jeg har ikke PC å spille på og jeg er nok en såkalt sofa gamer som kunne tenke meg å slå på konsollen på kveldstid når unger har lagt seg. 

Om grafikk på begge konsollene er like god, må jeg si at Xbox er den konsollen som frister meg mest denne gangen, særlig pga gamepass ultimate. Grafikken er for meg en viktig ting.
Jeg synes også kontrollen virker veldig spennende og den har fått mye skryt. 

Det er nok i så fall series X jeg vil gå for, ikke series S  Den er sikkert mer enn bra nok, men hvorfor ikke gå for det aller beste.. 

Jeg vet ikke hva AA/AAA spill er..?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Series X og kan si at jeg liker den veldig godt, men jeg vil tro at begge konsollene er gode alternativ. :) 

Jeg tror også at 2023 er et veldig bra år for å skaffe seg en av konsollene. Det føles ut som om storspillene kommer på rekke og rad. Dead Space remake, RE4 remake, Street Fighter VI, Star Wars Jedi 2, Final Fantasy XVI (PS), Forza Motorsport (Xbox), Diablo IV, Starfield (Xbox), Spider-Man 2 (PS), etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WBG skrev (5 timer siden):

Siden har jeg kun hatt ps med ps plus, noe jeg ikke syntes var så mye å skryte over. 

Da vil du, om det er snakk om ps plus etter at de la til alle spillene (800+ spill), ikke bli noe mer fornøyd med gamepass, da det er samme tingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...