Gå til innhold

Hva er egentlig generativ AI, og hvorfor er teknologi-kjempene livredde?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Kakeshoma said:

Utvilsomt at AI vil føre med seg mye negativt, men sannsynligvis omtrent like positivt også. Det er helt utrolig hvor mye nytte man har fått ut av GPT siden det ble tilgjengelig for alle for bare noen få måneder siden.

Nå det gjelder tekst er ChatGPT fortsatt bare en venstrevridd og woke bullshit generator. Ved å prioritere Wikipedia, MSM, universiteter så blir resultatet deretter. Jeg vil aldri benyttet ChatGPT til noe seriøst. En bør alltid gå til de originale kildene for bruk i eget studie eller jobb sammenheng. Spesielt hvis en jobber i felt hvor sikkerhet er viktig.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Ekspertkommentator said:

Nå det gjelder tekst er ChatGPT fortsatt bare en venstrevridd og woke bullshit generator. Ved å prioritere Wikipedia, MSM, universiteter så blir resultatet deretter. Jeg vil aldri benyttet ChatGPT til noe seriøst. En bør alltid gå til de originale kildene for bruk i eget studie eller jobb sammenheng. Spesielt hvis en jobber i felt hvor sikkerhet er viktig.

Cool story. Spent på hva du bruker den til om du får venstrevridde woke svar..

Lite woke i scriptene den foreslår til meg hvert fall, men kode pleier vel ikke være så politisk av seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ekspertkommentator said:

Nå det gjelder tekst er ChatGPT fortsatt bare en venstrevridd og woke bullshit generator

Jeg har brukt den til mye annet nyttig for eksempel:

  • Generere treningsprogrammer.
  • Generere koder til programmering.
  • Forklare meg noen ord som jeg ikke forstår.
  • Tips for praktiske oppgaver.
  • Anbefale meg gode spill, eller underholdning.
  • Svare meg på helse-relaterte spørsmål.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, germanwhip said:

fortell mere, hvor tar ChatGPT feil? gi oss noen eksempler.

jeg foretok en enkel lakmussjekk på wikipedia, msm, universiteter, og du har faktisk rett.

image.png.a512183c0d056ae02ec9ee56d1123320.png

ChatGPT er basert på "shit in shit out". En stor del av informasjonen tilgjengelig for ChatGPT er direkte feil eller har bias. Ikke mulig  forvente at det som kommer ut er i nærheten av nøytralt og alltid korrekt. 

https://nypost.com/2023/02/15/wild-west-chatgpt-has-fundamental-flaw-with-left-bias/

 

Endret av Ekspertkommentator
Lenke til kommentar
15 hours ago, Kakeshoma said:

Cool story. Spent på hva du bruker den til om du får venstrevridde woke svar..

Lite woke i scriptene den foreslår til meg hvert fall, men kode pleier vel ikke være så politisk av seg.

Ikke politisk kode? ChatGPT kan iallefall hjelpe deg å produsere litt rasistisk og sexist kode. Hvordan kan det ha seg?

 

Endret av Ekspertkommentator
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ekspertkommentator said:

Ikke politisk kode? ChatGPT kan iallefall hjelpe deg å produsere litt rasistisk og sexist kode. Hvordan kan det ha seg?

Helt sikkert mulig å få ChatGPT til å produsere tull, den er tross alt bare en språkmodell som prøver å generere ord og setninger i et svar som du vil like. Så et ladet spørsmål har stor sannsynlighet for å gi et ladet svar.

Det sagt, så ser de skjermbildene veldig fake ut. Jeg har aldri sett chatgpt gi ut kode på så dårlig format og uten forklaringer, og den legger nesten alltid ved noen caveat dersom noen av ordene er sensitive. Den ville også produsert mer gyldig python-kode med riktig indentering.

Endret av Phantom Software
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Phantom Software said:

Det sagt, så ser de skjermbildene veldig fake ut. Jeg har aldri sett chatgpt gi ut kode på så dårlig format og uten forklaringer, og den legger nesten alltid ved noen caveat dersom noen av ordene er sensitive. Den ville også produsert mer gyldig python-kode med riktig indentering.

Neppe fake. Er og sitert i artikkel fra The Intercept som normalt kan stoles på.
 
ChatGPT har og klare svar på hvem som kan tortureres. Ikke uventet da AI er basert på hva folk skriver på internet.

"And after gorging itself on an unfathomably vast training diet of text data, ChatGPT apparently ate a lot of crap. For instance, it appears ChatGPT has managed to absorb and is very happy to serve up some of the ugliest prejudices of the war on terror.

When asked to write a program that would determine “whether a person should be tortured,” OpenAI’s answer is simple: If they they’re from North Korea, Syria, or Iran, the answer is yes."

“I think it’s important to emphasize that people make choices about how these models work, and how to train them, what data to train them with,” he said. “So these outputs reflect choices of those companies. If a company doesn’t consider it a priority to eliminate these kinds of biases, then you get the kind of output I showed.”

https://theintercept.com/2022/12/08/openai-chatgpt-ai-bias-ethics/

Endret av Ekspertkommentator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...