Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor så vanskelig å gå ned i vekt?


Gjest 908da...2e9

Anbefalte innlegg

Gjest 908da...2e9
Gjest Baardsen skrev (4 timer siden):

Lær deg å telle kalorier på de matvarene du spiser. At du ikke er bevisst på antall kalorier er litt av problemet. Lær deg å lese på emballasjen alle de forskjellige verdiene der. Dette er grunnleggende, da du må nødt å ha kontroll på kaloriinntaket hvis du skal ned i vekt. Istedenfor å løpe, bruk heller kreftene på kjøkkenet og spis deg ned i vekt. Matinntaket er det eneste avgjørende her av den enkle grunn at du kommer ikke til å holde på med løpetrening resten av livet ditt, men du kommer garantert til å fortsette å spise mat så lenge du lever. Skal du bare ned noen få kilo eller 50 kilo? Det er ganske sentralt her.

Løpe gjøre jeg fordi jeg synes det er kjekt og det gir meg en helsemessig gevinst. I tillegg gir det med tid alene i en travel hverdag.

Veie mat og telle kalorier kommer jeg ikke til å gjøre. Men det betyr ikke at jeg ikke tenker over hva jeg spiser eller hvor mye. Jeg har salat eller grønnsaker til alle måltid. Vi er en familie på 5, så det er mange meninger rundt middagene og dermed blir det også varierte middager der lørdagene skiller seg ut negativ med feks pizza.

Jeg prøver egentlig bare å få en forståelse for hvordan jeg kan kutte ut 2000 kcal i snop, brus, boller osv hver eneste dag, samt øke forbrenningen med 500-800 kcal daglig uten at det gir resultater på vekten. Det er 2500 kcal daglig. Jeg spiser kanskje mer mat nå, men aldri i verden om jeg spiser så mye mer at det ikke gir ett solid underskudd på 4 måneder. 

Jeg skal ned 10 kg

Anonymous poster hash: 908da...2e9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 908da...2e9

Jeg tror jeg skal notere ned alt jeg spiser de beste 4 ukene. Se om det er noe jeg hiver i meg som jeg ikke tenker over og som kan ødelegge og i så fall gjøre justeringer 

Det kan godt være at smotien jeg lager ødelegger mye. Er utelukkende banan+bringebær+blåbær, eller banan+ananas+mango. Juice, havregryn, yogurt/mager kesam/cottage cheese, spinat og chiafrø. Lager store porsjoner og fordeler på 2.5dl glass. Synes det er helt perfekt etter trening eller sammen med knekkebrød til lunsj. Smaker fantastisk. 

Skal ta midjemål, bilder og så sjekke på nytt om 4 uker. Ikke veie meg en eneste gang i denne perioden så får jeg se om det er noe fremgang å spore. Skal se på boken som @Thor. nevner også.

Anonymous poster hash: 908da...2e9

Lenke til kommentar

Som flere andre tidligere har nevnt i tråden så MÅ du slutte å fokusere på vekten! Når du legger om livet slik du har gjort så er det helt naturlig at fettet blir gjort om til muskler. Muskler veier mer enn fett, så det er helt naturlig at vekten ikke flytter seg spesielt mye så lenge du gjør endringer på begge områder. Hadde du kun gjort endring i kostholdet ditt, så kunne du ha sett mer på vekta.

Jeg brukte PT for noen år siden, og han spurte hva jeg ville få ut av treningen. Svaret var mindre mage, bedre kondisjon og mer definerte muskler. Ikke nødvendigvis så veldig lett siden bedring av kondisjon nødvendigvis ikke gir muskelvekst. Det var aldri snakk om å veie seg, han brukte kun målebånd rundt mage og biceps, samt før og etter bilder. Når jeg ser tilbake på det så var det helt riktig å gjøre det på den måten!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 25afc...2b9

En ting som fungerte veldig bra for meg. Spis bare 2 måltider per dag. Jeg gikk over til å spise frokost og middag, etter at jeg fikk meg kjæreste. Etter et års tid, hadde jeg gått ned 22 kilo. Jeg var på det meste, 117 kilo. Nå ligger jeg på 85 kilo. Jeg spiser bare hjemmelaget mat. Aldri ferdigmat/frossenpizza og sånt. 

Anonymous poster hash: 25afc...2b9

Lenke til kommentar
Gjest 908da...2e9 skrev (14 timer siden):

10 januar bestemte jeg meg for å begrense inntak av snop og brus. Fra 1 liter brus og en stor sjokoladeplate daglig + kake/dessert søndager har jeg jo begrenset inntaket til kun lørdager. 

I tillegg så jogger jeg rundt 40 km i uken og har 3-4 økter med styrketrening i uken. Dette begynte jeg med på samme tid jeg bestemte meg for å kutte ut snop.

Lunsj var tidligere karbonader, fjordland, en bolle eller to osv. Nå er det en kyllingsalat og en skyr.

Det jeg ikke forstår er hvordan jeg kan veie der samme i dag som jeg gjorde 10 januar når jeg nå er så mye mer aktiv og i tillegg inntar så mye mindre kcal enn tidligere.

Noen god forklaring?

Anonymous poster hash: 908da...2e9

Muskler veier mer og tar mindre plass enn fett.
Når man begynner å trene etter å ikke ha trent vil derfor vekten ofte holde seg lik i starten (2 måneder er ikke veldig lenge selv om det sikkert føles slik). Jeg ville tippet at om du har et bilde av deg den 10. januar og et bilde av deg nå vil du se ganske stor forskjell. Hvis du tar på deg en bukse/genser som akkurat passet deg er det garantert god plass i dem nå.

Stå på !! 

Lenke til kommentar

Du er en på fantastisk vei allerede høres det ut som. Styrketrening og jogging er jo veldig bra kombinasjon!

Hvis du ikke skal telle kalorier blir det vanskelig å vite hva du egentlig for i deg, men er enig med de andre her. Mål heller livvidde, biceps, skuldre, etc, buksestørrelse, etc. Mye bedre pekepinn på så mye trening du driver med! :)

Lenke til kommentar
Gjest 6ee8f...cbe
Gjest 908da...2e9 skrev (16 timer siden):

Det forstår jeg jo 😅

Jeg holdt meg jo stabil i vekt tidligere med mitt usunne kosthold, så med forbedret kosthold og langt mere aktivitet så har jeg vanskelig for å tro at jeg ikke ligger i underskudd.

Tidligere kosthold

Frokost - ingen

Lunsj - 2-3 karbonader, eventuelt en pizzabaguett eller 3 fleskepannekaker. 1 Litago og en monster. 

Etter jobb - En bolle eller en pakke lefser, gjerne en brus også.

Middag - alt mulig forskjellig

Kveldsmat - Sjokolade og brus

Kosthold etter 10 Januar

Frokost: En skyr eller en banan

Lunsj - salat med kylling og pasta, eventuelt 4 knekkebrød med ost og skinke. Ofte en skyr eller en smotie også.

Etter jobb - en neve nøtter og tørket frukt, eventuelt en banan eller et eple

Middag - alt mulig rart, men mer salat/grønnsaker til nå enn tidligere. 

Kveldsmat - Havregrøt, skyr eller smotie.

Anonymous poster hash: 908da...2e9

Ser ut til at du har gjort store endringer, men vil absolutt anbefale deg å telle kaloriene dine. Nå vet jeg ikke om du er mann eller dame, ei heller vekten din. Men min erfaring er at man ofte tror at man er i underskudd, men noen valg i hverdagen gjør at man ikke gjør det... Selv har jeg trent i snart 20 år kontinuerlig. I dag er jeg 92 kg, men balanserer +/- 5 kg, alt etter vinter og sommer. For min del kan jeg tro så mye jeg vil, men jeg ender alltid opp med å telle kalorier for å få ønsket endring. 

Det du setter opp her kan fort gjøre at ikke havner i et kaloriunderskudd. En skyr ligger på 100 kalorier, det samme gjør en banan. 4 knekkebrød rundt 210 og 4 skiver ost og 4 skinker blir rundt 220, i tillegg kommer en smoothie som er vanskelig å estimere for min del, kan være alt fra 200 til 400. En neve med nøtter kan fort ligge på 200 kalorier og enda mer om du legger til tørket frukt (egentlig fyfy om du vil ned i vekt). En porsjon havregrøt er vel rundt 110, så kommer det an på hva du putter på. Til sammen blir dette minimum 1000 til 1500 kalorier. Bytter du ut lunsjen med kylling og pasta kan pastaen og dressing (?) gjøre at det bli mye mer. 

Legger du da på en "normal" middag + smoothien + smør(?) og diverse kan det dessverre gjøre at du ikke havner i underskudd. 

Etter snart 20 år med kontinuerlig trening er det fortsatt kun telling av kalorier som gjør at jeg går opp og ned i vekt. Vil uansett anbefale deg at du har et sunt forhold til kaloriene dine. Det er MYE bedre å spise 2000 kalorier med sunn mat enn to grandiser. Overskuddet og gleden av mat og trening blir vesentlig større. Om jeg skulle komt med tips til hva du kan endre i kostholdet på kort sikt ville jeg droppet banen til frokost. Spist 4 knekkebrød med skinke og en banan til lunsj. Nøttene hadde jeg fint hoppet over. Om det er nødvendig med mat hadde jeg tatt et eple (40-90 kalorier). Middag spiser jeg ALLTID som normalt, men stopper etter en servering. Kveldsmat for min del har alltid vært yoghurt og cottage cheese med 10-15 gram musli. 

Dette er ikke noe å leve etter på lengre sikt. Du trenger proteiner og kalorier - men alt kan telles. Etter hvert vet du bedre hva ting inneholder og du trenger da ikke om å følge et like strengt regime. Ville anbefalt My Fitness Pal på mobilen, den gjør dette veldig mye enklere! 

 

Lykke til med treningen og kostholdet - du har allerede gjort store endringer og vil garantert føle deg bedre uansett hva du gjør! 

Anonymous poster hash: 6ee8f...cbe

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke vektnedgang?

Å snakke om kalorier inn vs kalorier ut er en ekstrem forenkling av menneskets fysiologi - det er en rekke mekanismer som er bidragsytende i denne balansen, og det er ulikt hvordan dette utspiller seg hos mennesker.

Det er svært vanskelig å gå ned i vekt - og holde vekten nede. Studier viser at på gruppenivå er vektnedgang uten hjelp av medisiner eller kirurgi nesten ikke mulig over lengre tid - men det finnes individuelle unntak. Når vekten øker, endrer man også kroppen "set point" for hva som er kroppens normal-vekt. Det blir derfor svært vanskelig å motstå dette når man forsøker vektnedgang under kroppen set-point.

Det er omfattende biokjemiske prosesser som gjør at vektnedgang er vanskelig, og kroppen vil stadig streve for å opprettholde det som har blitt den nye normalvekten når man har gått opp i vekt over tid. Det er nok en periode, spesielt i starten, at man må venne seg til at sultfølelsen, og at denne bør bli en venn og ikke fiende. 

I bildet fra studien https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1700459 ser man at kirurgi fungerer klart best (dessverre) over en 10-års periode, og at livsstilsendringer skal vise seg å ikke endre vekten på gruppenivå, men vi ser allikevel enkeltindivider som får dette til. 

Tilbake til den forenklete modellen kalorier inn vs ut - ja det er også sant. Vektoppgang er helt fysisk og fysiologisk umulig uten at det tilføyes næringsstoffer som kan omdannes til fettvev. Klarer man å redusere kaloriinntaket til et absolutt minimum, vil nok enhver oppnå vektnedgang.

Så tilbake til TS - hvorfor har du ikke gått ned i vekt? Personlig vil jeg tro at kaloriinntaket ikke er lavt nok, og at man må jobbe med å finne "syndebukkene" altså hvor disse kaloriene finner veien inn til kroppen. 

nejmoa1700459_f2.jpeg

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Sender en link til hva man spiser når man går på Grete Rodekurs.

https://www.roede.com/magasinet/artikkel/gjesteinnlegg/telle-til-en-telle-til-to/

Der ser du hvordan man kan variere måltidene fra dag til dag, og hva man kan spise som mellommåltid hvis man blir småsulten. Vannmelon, jordbær, slageagurk, tomater, kinakål (ha gjerne magert pålegg i, f.eks. kokt skinke, go og mager salami, mager smøreost, osv.) er fine mellommåltider, og husk at egg er mettende og sunn, næringsrik mat som passer til alle måltider. 

Varier med de fruktene og grønnsakene du liker, bruk gjerne frosne grønnsaker i supper eller lapskauser du lager selv, eller ha pomfrittes i frysern som du kan varme opp i mikroen eller steikepanne uten smør/olje, eller hive i suppe/lapskauskjelen. Bruk gjerne potetmos til å tykne supper/lapskauser, sauser.

Lag grønnsakssalater med det du liker best, men dropp olje og kaloririke dressinger. 

Drikker du mye juice, e.l. så bør du kutte kraftig ned på det pga. Kaloriinnholdet. 

Til pålegg og middag, se etter mat som inneholder under 10 gram fett pr. 100 gram. Det blir fort en vane å spise sunnere uten å gå sulten. Drikk gjerne sukkerfri saft (funligt eller Zero-serien, jeg liker best wild Berry og Pineaple), te, kaffe,farris, vann med isbiter, sukkerfri brus,osv. . De matvanene du skal ha nå skal du i stor grad fortsette med resten av livet.

Å være fysisk aktiv er bra.

Håper du har fått noen tips så du lykkes med å gå ned i vekt. 

Lykke til. 

 

Endret av Gufi
Lenke til kommentar
Gjest 908da...2e9 skrev (På 30.3.2023 den 21.45):

Jeg løper kun basert på puls. Har en Garmin Forerunner som kommer med daglige forslag, så jeg følger de mer eller mindre alltid.

Består stort sett av 2 "base" løp i zone 3 på rundt 40 minutter, en tempo/threshold økt i zone 4 på rundt 21 minutter + oppvarming/nedjogg, og en lengre økt på rundt 60-70 minutter i zone 2. 

Anonymous poster hash: 908da...2e9

Høyere intensitet en sone 2/70% er bra for å øke utholdenheten, men brenner mindre fett enn sone 2.  Allikevel vil jeg ikke fraråde deg å trene utholdenhet og, for det er jo vel så viktig :)

Husk forresten å legg til nye vaner i kostholdet og i trening som du tenker at er forenlig med livsstil du kan følge videre når du har kommet ned i ønsket vekt/størrelse. Det vil hjelpe til å holde vekta stabil. 

Lenke til kommentar

Kom på noen tips til. 

- Hvis søtsug generelt, eller før du skal ha helgekosen: start med å spise litt druer, jordbær, blåbær, vannmelon, det du liker innen bær eller frukt.  Kanskje er det nok til å dempe søtsuget. Hvis søtsuget fortsatt er det kan du gå over det du hadde lyst å spise, men mest sannsynligvis modererer du mengden snop etc. 

- Når du spiser snop, kjenn etter om det faktisk smaker godt og stopp når du kjenner at dette var passe. Her må man prøve seg fram før man vet hva som er passe.  Unngå å spise foran tv og lignende,  ha full oppmerksomhet på det du spiser. Da kjenner du lettere etter på kroppens signaler. Mindful eating, rett og slett. Du vil mest sannsynligvis moderere deg mer i inntaket.

Hvis du har slitt emosjonell spising, noe som er veldig vanlig: Prøv å la være å spise snop når du er lei deg og stresset. Øv på å takle og stå i  følelser med kognitive teknikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

en annen tanke er å avprogrammere hjernen fra å kreve søtsaker, at en rett og slett kutter de ut. Jeg sliter med det selv, og er egentlig ganske så obs på at snop er bare tøys å spise, men like lett står jeg i køen på  butikken med en ny sjokolade i hånden neste dag. "jeg har vært flink på jobb i dag, jeg fortjener en ting"

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 908da...2e9

Masse gode tips, takker for det.

Jeg spiser ikke mye snop lenger, hvertfall ikke i forhold til hva jeg gjorde.

Tidligere var det daglig. 200 gram sjokolade, en pose smågodt, en pose M osv sammen med 2-3 glass brus.

Nå spiser jeg snop kun en dag i uken, og i mindre mengder enn før. Brus er et glass i uken.

En annen ting jeg har kuttet ut er alkohol. De 3-4 halvliteren i helgen når jeg ser kamp, og de 2-3 glassene med vin til maten lørdagskvelden er nå byttet med vann. Å slutte med alkohol er ikke noe mål i seg selv, og skal jeg ut med gutta, på fest osv så har jeg ikke noe mål om å holde meg unna alkohol. Eneste grunnen til at jeg styrer unna nå er fordi jeg sluttet å snuse i slutten av desember. Det hadde jeg aldri klart om jeg fortsatt tok meg noen pils til kampen eller vin til maten i helgene 😅

Anonymous poster hash: 908da...2e9

Lenke til kommentar

Vektnedgang er vrient forsto kroppen kjemper sånn i mot!

Kroppen ønsker å beholde alle fettreserver, og dersom du forbrenner litt fra de, prøver kroppen å etterfylle så fort som overhodet mulig.

Vi er tross alt konstruert for å klare oss med lite mat. Hvilket betyr at det var en god strategi å overspise. Men i dag fungerer jo ikke dette. 

Hvordan gå ned i vekt? Tja ... Jeg vil egentlig anbefale å ikke være redd for å kjenne på sult. Gå mer sulten - uten å småspise! Drikk vann (uten søtsmak), og la kroppen (sakte men sikkert) venne seg til at vann er godt!

Ikke innta noe som helst (unntatt vann) etter klokken 19. Vi trenger strengt tatt ikke energi-påfyll når vi sover!

Kan du droppe frokost uten problemer? Gjør i så fall det! 

Er du skikkelig sulten når du inntar et måltid? Bra. Det er fint. Hvis ikke: kanskje du kan drøye måltidet en times tid? Eller hoppe over det? 

Et triks er jo også å spise sakte. Tygge maten mer. Bruke tid. Med mål om å spise mindre. (Forsyn deg med mindre mat. Et godt triks er å finne frem mindre fat. Da er det ikke fysisk plass til vanlige porsjonsmengder.)

Lykke til! Så på!

Dette kan du klare! 💪

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig å gå ned i vekt. Det er noe av det letteste som finnes. Å holde en vekt ved like eller i overvekt, krever mer handling enn motsatt. Men man må forstå feilene man begår som gjør at man lurer seg til å tro at det er vanskelig å gå ned i vekt. Holder man seg unna prosessert mat (så langt det lar seg gjøre) og lureri som "lett" brus o.l med alt av det absurde det inneholder, så har man kommet langt.

Jeg gikk nylig ned over 10 kg, og har nå problemer med å legge på meg igjen. Hvorfor? Fordi da jeg virkelig gikk inn for å gå ned i vekt, gjorde jeg sult-følelsen til en venn de dagene det gjaldt før magen ble vandt til nytt kosthold og mindre mengde. Man kan fint slanke seg ved å være totalt inaktiv, selv om det selvfølgelig ikke anbefales da aktivitet alltid er bra for kroppen. Men når det er sagt, kostholdet er viktigere enn trening for å gå ned i vekt. Muskler vil alltid veie noe, så om det er fokuset i tillegg, så er det ikke nødvendig å være overfokusert på vektnedgangen. Jeg veide meg 1 gang hver måned, og gikk ned i snitt rundt 1,2kg per måned til jeg nådde vekten jeg sa meg fornøyd med.

Det virker som du er på god vei, TS. Lykke til, men prøv å overbevis deg selv om at det er lett å gå ned i vekt, da vil valgene også kunne føles lettere. Overvekt kommer i mange tilfeller av at det mentale ikke er på plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Undersøkelser som er gjort viser at kroppen motsetter seg slankeforsøk og at de fleste derfor går opp i vekt av det som en kompensasjon. Typisk er at folk klarer å gå ned kanskje 10 Kg og så legger de gjerne på seg litt mer enn det over kanskje 3-12 mnd. Folk forsetter gjerne i dette sporet så mange ganger at de hadde hatt det mye bedre om de unngikk det. Man nedsetter gjerne metabolismen som igjen gjør det mer vanskelig å gå ned i vekt når man holder på med slike stunt.

Beste rådet er sånn sett å unngå slankekurer og heller satse på en sunn permanent kostomlegging en kan leve med. Viktig å også ikke gå ned for raskt i vekt/fettmasse som igjen trikker mottrekkene til kroppen som genetisk er programmer til å overleve fra tider med lite mat, noe som ikke er et problem lengre nå.

Det viktigste er å spise sunt og fornuftig. Du trenger ikke trene som en gal, selv om litt fysisk fostring er generelt bra.

Lenke til kommentar
Gjest 908da...2e9

Planen var å ikke spise etter klokken 19 nå fremover, men synes det er ekstremt vanskelig å ikke få i seg noe næring etter å ha trent styrke fra 20-21 på kvelden. Så noe må jeg få i meg etter trening. 

Noe spesielt jeg bør styre unna på kvelden?

Anonymous poster hash: 908da...2e9

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...