Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mistet bankkort


Testeren

Anbefalte innlegg

Havnet i en diskusjon vedr. GDPR med en person på jobb. Man leser jo om skrekkeksempler på diverse nettsteder om ID-tyveri og lignende. 

For 15år siden kunne man jo endre både adresse og bestille mobilabonnement på nett med kun fødselsnummer, denne tiden er heldigvis forbi og jeg kan ikke huske sist jeg bestilte noe uten å logge meg inn med BankID. Hva er den reelle risikoen i 2023 om man f. Eks mister lommeboka på byen og denne havner i hendene på kjeltringer? Kan man gjøre noe med fødselsnummer og bankkontonr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer langt med beløp under 500kr.
Hver bank ser ut til å også ha en kumulativ grensen som bestemmer hvor ofte du må taste inn pin, men kan ikke finne noen kilder på om det er per dag eller per uke eller totalt. Men det blir da fort 500-1500kr.

Vis du leter kan du også finne nettsteder som ikke verifisering kortbetaling over nett.
Så det er en mindre økonomisk risiko å miste kortet. Men hvorfor skal du ha bankkort som identifikasjon, førerkort finnes. Men det kan nok bli en del knot å miste bankkort med personnummer på, på toppen av den kontaktløse betalingen.

Lenke til kommentar

Heldigvis så er det ikke så mye du får kjøpt på nett lenger uten bankid. Mister du kortet ditt risikerer du at tyven får kjøpt varer til 5-1500kr men stort sett ikke mer enn det.

 

Noen butikker støtter ikke bankid (utenlandske osv) ved kjøp på nett, men også dette har blitt strengt. I fjor så ble faktisk en av mine kjøp kansellert da nettsiden jeg forsøkte å kjøpe fra ikke fulgte lovkrav om norsk bankid som verifisering.

Lenke til kommentar

Kan bestille f.eks. mat via telefon, og også andre ting. Uavhengig av kort. 

Hvis en får regninger på ting en ikke har bestilt, er det et tegn på Identitetssvindel. Kan noen bygge opp en identitetssvindel når de har bankkortet, og stjeler flere brev fra postkassen? Men i dag kan det gå lang tid mellom hver gang det kommer et viktig brev i postkassen. 

Lenke til kommentar

At noen kan tæppe et kort de finner på gata til å kjøpe ei kasse øl skjønner jeg, men det kan de fleste leve med. Jeg skjønner også at om kortet er sperret får de ikke den kassa med øl.

Spørsmålet mitt videre er hvis noen besitter følgende random tall, kan de gjøre noe ugagn med det? Jeg skjønner liksom ikke greia.

Fødselsnr 130592 55343

Kontonr 2672 54 87651

Hvordan fungerer egentlig id-tyveri? Såfremt man ikke har BankID-tilgangen og ikke er David Blane innen social engineering,  klarer jeg ikke å se hva de kan gjøre med disse opplysningene i 2023.

 

Lenke til kommentar

Kortnummeret vil være ugyldig etter at du har sperret det, det er da ikke lengre mulig å bruke kortet til betaling.

Verre om man mister legitimasjonen, noe jeg gjorde i fjor under en motorsykkeltur til Sverige. Har opprettet frivillig kreditsperre men har det fortsatt litt i bakhodet. Trur dog at lommeboka med førerkortet datt ut av lomma mens jeg kjørte og at det ikke ble stjålet.

Lenke til kommentar
Testeren skrev (14 timer siden):

Hva er den reelle risikoen i 2023 om man f. Eks mister lommeboka på byen og denne havner i hendene på kjeltringer? Kan man gjøre noe med fødselsnummer og bankkontonr?

I dag når dei fleste tenester brukar bank-ID og tofaktor så er det ikkje like lett å begå ID-tyveri direkte ved å bruke opplysningane til å ta opp forbrukslån og liknande.
Den største umiddelbare faren er som fleire har påpeikt at ein kan bruke kontaktlaus betaling utan PIN. Er totalbeløpet under 500 kr så kan ein handle ganske mykje før ein må taste PIN-kode. Eg trur ikkje spesifikasjonane er offentlege, men det ser ut til å være styrt av ein algoritme som både har eit vilkårleg element, men eg har også inntrykk av at eg oftare blir bedt om PIN når eg handlar i butikkar som eg vanlegvis ikkje handlar i, så kanskje det også blir tatt ein sjekk opp mot tidlegare handlemønster?
Ein anna grunn til at det fort kan være eit utfordring med uautorisert bruk av kontaktlaus betaling utan PIN er at det er svært enkelt å svindle til seg pengar på denne måten sidan det ikkje krever noko som helst av svindlaren utanom fysisk tilgang til betalingskortet.

 

Meir omfattande ID-tyveri er mindre sannsynleg, men for dei som har til hensikt å svindle deg så er eit fysisk ID-kort fyrste steg på vegen. Ein kan til dømes bruke kortet til å lure ein bankkonsulent til at svindlaren er den som eig kortet, og dermed kan få bankkonsulenten til logge seg inn på kontoen for å flytte pengar, endre postadresse og bestille nytt kort heim til svindlaren, osv.

Personnummeret er ikkje hemmeleg lengre. Det er ganske mange i Norge som har yrker der dei har direkte tilgang til å søke opp personnummer, og kriminelle kan i stort grad kjøpe seg tilgang til slike lister.
Det er likevel lettare å gjere litt meir ugagn når ein i tillegg til fødselsnummeret og kontonummeret også har eit fysisk ID-kort som ikkje er utløpt på dato.

Lenke til kommentar

Hvorfor har man egentlig funnet seg i at andre kan bruke ditt bankkort i butikker uten kode? Dette burde være valgfritt. I dag er det å miste bankkortet det samme som å miste en seddelbunke. Man kan ta kortet og handle i vei for under 500 kr flere steder. 

Som nevnt er det lett å finne nettbutikker som ikke krever bankid. Jeg blir overrasket over at selv i 2023 er det likt å handle på nett som på 90-tallet.

De store aktørene på netthandel bruker bankid. 

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...