Gå til innhold

Skattemeldingen og "Fradrag for kostnader til utdanning"


*F*

Anbefalte innlegg

Hei.

Viser til https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/utdanning/fradrag-for-kostnader-til-utdanning

Kravet er som følger:

Kostnader du har til å holde ved like en utdanning, og/eller til å holde deg à jour med utviklingen i faget, er fradragsberettiget hvis du bruker utdanningen til å oppnå inntekt.

Er du arbeidstaker, er det i tillegg en forutsetning for fradragsrett at du er i et arbeidsforhold hvor utdanningen er relevant.

 

Så da lurer jeg på, min kone er og jobber som Sykepleier. Hun er nå snart ferdig med PT-utdannelse påbegynt i 2022.
Her tilkommer semesteravgift.

Spørsmålet mitt er, er en slik utdanning fradragsberettiget?
Det er klart utdanningen kan være "grei å ha" som sykepleier, men det har i utgangspunktet ikke noe med faget å gjøre.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kostnadene inngår uansett i minstefradraget.  noe som betyr at det må være over 100 000 kr i utgifter før det begynner å få effekt på skatten for en lønnsmottaker. 

Nå vet jeg ikke hva du legger i PT-utdannelse, men gjetter at dette betyr personlig trener. 

Du har kun fradrag for kostnader for vedlikehold av kompetanse du allerede har, f.eks oppfriskningskurs/vedlikeholdskurs. Du vil ikke få fradrag for å lære ett nytt fagfelt, (spesielt ikke kurs som gir offisiell kompetanse)

Merk, pga av minstefradrag så er denne regelen mest relevant hvis du uansett har noe annet du har store kostnader til. det er svært få tilfeller hvor arbeidstakere går over minstefradraget i kostnader. eneste reelle eksemplet jeg kan komme på er hvis de har rettssak for å beholde jobben.

Endret av HW1
La inn siste avsnitt om hvem som sannsynligivs har kostnader over minstefradrag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...