Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billig og bra moped/scooter til jobbpendling?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en moped som ene og alene skal brukes til jobbpendling. Jeg har allerede en Triumph Rocket III GT med 2.500cc 167HK'er og 210NM hvis jeg vil ha fart og spenning, så moped kjøpes kun ene og alene for å spare penger sikt.

Jeg har ca. 2 mil på jobb hver dag, og jeg må gjennom bom fire ganger i løpet av dagen. Bompenger utgjør rundt 2.000 kroner pr. måned hvis jeg kjører bil. I tillegg koster det ca. 2.000 kr. til pr. mnd. drivstoffutgifter (bensin). 

Rocket'en har jeg jo allerede så den kan brukes da jeg slipper å betale bom med denne, men den bruker like mye eller faktisk mer suppe enn en bil på småkjøring. Den er også langt dyrere og tyngre enn en moped og i det hele tatt koster vedlikehold langt mer på en slik enn en billig moped. 

Så hva er kritteriene mine når det gjelder moped?

For det første er jeg IKKE ute etter en fancy moped. Det finnes i mitt hode ikke fancy mopeder. Jeg gir blaffen i om den er rosa eller grønn, ser rar ut eller andre ting. 

Det aller viktigste er at den er uhyre billig i drift og er enkel og skru på og lett og få deler til. Når det er sagt så kjøper jeg ikke moped for å skru. Jeg vil at den skal gå lengst mulig med minst mulig vedlikehold. 

Jeg er ikke ute etter gamle tempoer etc. Det har jeg hatt. Lukter jo reodor felgen av meg når jeg kommer på jobb etter å kjørt en slik. 

Så hva er det som gjelder her? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nightowl skrev (2 minutter siden):

Mopeder går sakte. Hvilke fartsgrenser er det der du skal kjøre?

Ja, det er jeg selvsagt klar over :) 

Har kjørt noen titalls mil på moped i min levetid.

Fartsgrensene er i hovedsak 60km/t eller under. Jeg har faktisk tenkt litt på el-scooter også. Yamaha Neo feks. Den er dyrere i innkjøp, men jeg inbiller meg at vedlikeholdskostnadene er mindre og jeg slipper og fylle drivstoff. 

Men samtidig sitter det innmari langt inne å betale over 30 laken for en el-scooter. Da kan jeg like godt kjøre motorsykkelen. Men motorsykkelen kjører jeg uansett ikke når det er glatt ute eller når det er saltet etc. Med moped kan jeg kjøre nesten året rundt.

Hadde Yamaha Neo kostet 10.000 kroner hadde jeg kjøpt den i går. DET hadde vært en god deal! Men 30.000....? Næh... det er den bare ikke verdt for min del... 

Lenke til kommentar
Emilsen skrev (11 minutter siden):

Jeg ville nå minst ha kjøpt en 125cc. Her har du f. eks. en Yamaha YBR til ca 10k, da vil du ha mulighet til å følge de fleste fartsgrenser opp til 100 km/t som regel. Er nok veldig gjerrig på bensin og. 

Slett ikke dum denne, faktisk. Men den bruker jo suppe den også... også regner jeg med at det vil dukke opp en del vedlikehold på denne...?

Å holde kostnadene nede er hovedpoenget her.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 minutt siden):

Selv 60 km/t blir vel for mye for en moped. Man vil skape kø og bilistene bak forvandles til utålmodige hissige idioter. Og dette må man oppleve tur/retur jobb hver dag.

Joda, som nevnt, jeg kjenner til alle bakdelene med moped. Jeg har kjørt moped på jobb tidligere og har ellers god trafikal erfaring siden jeg har kjørt bil/MC/moped i over 30 år sammenlagt.

Men hovedpoenget her er å slippe bom og store drivstoffkostnader, samt forskikringssummer og eller vedlikehold. 

Jeg kjører ganske tidlig på jobb, så ingen er lite trafikk da. På vei hjem går det såpass treigt at jeg nok kan holde følge store deler av veien. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (20 minutter siden):

Slett ikke dum denne, faktisk. Men den bruker jo suppe den også... også regner jeg med at det vil dukke opp en del vedlikehold på denne...?

Å holde kostnadene nede er hovedpoenget her.

Ser noen steder at forbruket ligger på mellom 0,2-0,3 L pr mil. Dette er også en luftavkjølt firetakts-motor med to ventiler. Produserer kun 10 hk. Skal noe katastrofalt skje med motoren ser jeg også at man kan få tak i helt nye motorer til 5-6000 kr. Men ta man basic vedlikehold selv så tviler jeg sterkt på at det blir noen særlige kostnader. 

Lenke til kommentar

Med litt over 3 mil t/r jobb så koster det meg ca. 20 kroner pr. dag i drivstoff. Altså drøye 400 kroner pr. mnd. Så må man sikkert ta en årlig service hvor man bytter oljefilter og olje etc. Ikke voldsomme priser det eller, men det må vel ta med. La oss si 1000 kroner årlig for vedlikehold. Da har jeg ikke tatt med dekkslitasje og evt. bytting av disse. La oss si jeg må bytte ett sett med dekk pr. år. Ca. 3.000 kroner ferdig montert.

Da runder vi fort totalt 10.000 kr. i årlig inkludert drivstoff. Eller snaue 1000 kr. pr. mnd. 

Med en el-scooter blir denne utgiften noe mindre da jeg tror scooter/moped dekkene tåler langt flere kilometer? og at en el-scooter ikke trenger vedlikehold i den grad. Den trenger heller ikke drivstoff. Strømmen for å lade denne er ubetydelig... 

I løpet av tre år er hele scooteren tjent inn i sin helhet og all bruk etter dette blir nærmest gratis en god stund frem til den går på "dynga". 

Bakdelen er høyere pris med en gang (30.000 kr.) noe som sitter langt inne. 

Skal jeg jobbpendle med Rocket'en så koster det meg 7.000 kroner bare i dekk pr. år og ca. 12.000 i bensin. + litt verditap som jeg har valgt å ikke ta med i beregningen. Men la oss si 20.000 pr. år.

Så el-scooter er nok vinneren her, tross i høy pris ved første kjøp. 

Lenke til kommentar
Emilsen skrev (1 minutt siden):

Ja, dekk vil jo alltid koste litt.

Ser at man også kan få el-scooter som lett mc. Denne kommer på litt over 30k siden man får en del i Enova-støtte. Er 15k i Enova-støtte på elektrisk lett mc, og bare 3500 kr på el-moped.

OJ... DET var et meget godt innspill :) 

Det må jeg sjekke ut :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...