Gå til innhold

får ikke signal/bilde på tv med DVI til HDMI kabel fra stasjonær PC


Anbefalte innlegg

eldre pc som ikke har hdmi, men vga, dvi, og displayport utganger.

dvi ---> hdmi kabelen har dog fungert på et eldre annet tv, så selve kabelen er vel ok.

På det nyere Samsung tv'n jeg bruker nå, vises bare Bios bilde ved oppstart, deretter mister tv'n signalet når OS laster seg inn og forblir borte.

Såvidt jeg har greid lese meg til kan det ha noe å gjøre med bilde-oppløsning?

Har saumfart innstillinger på tv, eneste jeg trodde kanskje hadde relevans, var en innstilling for å "utvider innsignalområdet for HDMI tilkoblinger" men det hjalp ikke.

Lurer på å forsøke Displayport til Hdmi adapter, noen større sjanse for å lykkes da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må endre oppløsning på PC, ikke TV. Høyreklikk skrivebordet og velg skjerminnstillinger/display settings mens kabelen er tilkoblet.

Hvis du ikke har bilde på pc-skjerm med kabel tilkoblet, trykk windows-knappen og P. Trykk pil opp eller ned og enter for å bytte mellom å vise bilde på kun tv, kun pc eller begge.

Lenke til kommentar

ok. nærmer meg. fått bilde til tv, og masse oppløsninger å velge mellom.

men sliter med å kun få brukt tv.

i ett scenario ser jeg skrivebordet/bakgrunnsbilde på tv, mens markør, oppgavelinje osv. kun vises på VGA-skjermen. Velger jeg "Mirror" ser jeg det begge steder, men da blir oppløsningen feil. og slår jeg av pc'n og tar ut VGA så får jeg ikke bilde og må kobler den til igjen for å komme i meny.

Det er ett eller annet trinn/rekkefølge på tingene jeg åpenbart ikke skjønner, for alt er jo "teknisk" på plass nå.

slik ser display-setting ut:

 

0Jy0Hy8.png

 

d3Keb65.png

(for ordens skyld, tv'n er 55" ikke 85")

Lenke til kommentar
Svein M skrev (8 minutter siden):

Er ikke sikker på dette. Du har Samsungen som primær og oppløsning 1920x1080, og det ser rett ut. 

Er det ikke bare å koble fra den andre monitoren nå?

trur det er i orden nå. satt 55" som primær og med den oppløsningen ja. Da sluknet LG 18"

Skal slå av pc' og napper ut vga-kontakten. På neste oppstart bør tv og alt være på stell.

Lenke til kommentar

men neida. Får ikke noe signal på tv når jeg startet opp igjen.

måtte koble til VGA skjermen og nappe ut TV/dvi/hdmi-kabel. Da får jeg innloggingsvindu på VGA skjermen og kommer meg inn på pc, så kan jeg koble til tv-kabel, og er tilbake der vi var. Jeg vet snart ikke hva jeg napper ut/setter inn igjen, går helt surr.

LG 18" skjermen støtter ikke oppløsningen jeg bruker på tv (1920x1080) og TV fungerer ikke med høyeste oppløsningen på LG 18" (1360x768) men dette skulle jo ikke væe et issue så lenge jeg velger Samsung TV som primær skjerm.

Hva med disse "Join Displays" og "Mirror" rubrikkene? er det noe som må velges før jeg velger primær skjerm?

jeg bare hiver ut spørsmål nå, for skjønner ingen ting.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (28 minutter siden):

Kanskje det virker om du setter skjermen(e) til 1280x720?

såvidt jeg husker var ikke det en option på LG vga skjermen. (det var kun 1360x768 i 16:9, de øvrige var lavere oppløsning i 4:3 format.

men uansett så skal vel Samsung TV'n egentlig fungere uavhengig av hvorvidt det er en VGA skjerm koblet til pc'n? Jeg mener, all den tid det er stilt inn oppløsning som tv funker med, så skal man kunne pakke bort vga-skjermen og boote pc'n rett til tv-skjermen.

btw, er en "side 2" i skjerminnstillinger:

 

9IaSSCF.png

(default setting)

kan disse ha noe å si?

Lenke til kommentar
Svein M skrev (50 minutter siden):

Kanskje det virker om du setter skjermen(e) til 1280x720?

jeg kunne sette til 1280x768 (16:10) når jeg satt LG som primær skjerm. og da våknet den og viser skrivebordsbakgrunn bildet (og musepeker når jeg drar markøren ut av tv-skjermen.

er dette et gjennombrudd i saken? :D hva er neste skritt. Venter litt med å slå av pc'n igjen for frykter at det blir ut & inn med kontakter igjen.

Lenke til kommentar
strike_ skrev (1 time siden):

Prøv å koble fra VGA skjermen og deretter trykk win+ctrl+shift+B dette resetter skjerm driveren. 

skjer ingen ting å trykke win+ctrl+shift+B (kanskje pga. kjører Linux Mint OS ?)

forøvrig så er dette veldig bisarre greier. Når jeg har bilde på TV, så faller signalet ut hvis jeg napper ut VGA-skjerm kontakten fra skjermkortet. Setter jeg den i igjen, kommer pc'n/bilde tilbake på tv.

Man skulle jo liksom tro det er software som styrer alt sammen, og ikke tilstedeværelse av ei (vga) kontakt eller ei.

Sliter med å forstå sammenhengen :mellow:

Lenke til kommentar

Slet med noe lignende i forrige uke på Windows. Brukte en splitter, og fikk ikke signal på tv-en når jeg hadde den inn på første utgangen (selv om det hadde fungert i over ett år). 

Det som skjer er at skjermdriveren eller noe tilsvarende følger med på hvilke inn-/utganger som er i bruk, og dermed tilpasser signalene til dette. Det medfører at skjermbildet kan forsvinne fra en skjerm når du kobler til en annen. Vet du hvilket skjermkort du har? Er ofte de egne programmene som medfølger kan by på litt ekstra. 

Utvider du skrivebordet til de andre skjermene eller er noen duplikater av andre? Om det er førstnevnte kan du prøve å sette opp ulik oppløsning på de ulike skjermene. Og det skal kunne gjøres fra hovedskjermen uavhengig om de andre viser bildet. Men det kan jo nevnes at i mitt tilfelle, så fant ikke pc-en de andre skjermene før jeg koblet om kablene.

Lenke til kommentar

skal også ta en titt i BIOS, selv om jeg er tvilende til at det er noe der som avgjør.

skjermkortet er Sapphire Radeon 3450 og har som tidligere nevnt fungert helt greit på annet (eldre) tv.

heldigvis er jeg ikke avhengig av denne pc'n, er nr.2 datamaskin, men vært artig om det fungerte. I dag har det vært rene besettelsen å få det til, gått i ett siden kl. 10 på morran. Blir helt altoppslukende å holde på med. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...