Gå til innhold

gjerrigknarken Norge


Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her, men jeg mener at vi alle må ta ansvar for ting man foretar seg. Det være seg studielån, valg av studieretning og en drøss andre ting. 

Hvis man etter lang og dyr utdannelse ikke får seg jobb, så har man kanskje ikek fulgt med godt nok når man valgte retning fra starten av. 

Mener du at staten og norske skattebetalere skulle punget ut og betalt ned studielånet ditt hvis alt gikk skeis? Hva hvis det ikke gikk skeis og du fikk fulltreffer med fast godt betalt jobb? Skulle staten da tatt en viss prosent av inntekten din for å ha tatt risken med å låne deg pengene i utgangspunktet? 

 

Det er nettopp at du ikke skjønner. I tillegg skylder du på meg. Hva om jeg har vært usedvanelig dyktig og likevell ikke tilbudt noen stilling?

Det gjør jo staten i dag. Men at staten eller et privat næringsliv er tilstede når du fullfører utdanning er vell forventet. Hva er ellers grunnen til at noen studerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bjorning9 skrev (11 minutter siden):

Det er nettopp at du ikke skjønner. I tillegg skylder du på meg. Hva om jeg har vært usedvanelig dyktig og likevell ikke tilbudt noen stilling?

Det gjør jo staten i dag. Men at staten eller et privat næringsliv er tilstede når du fullfører utdanning er vell forventet. Hva er ellers grunnen til at noen studerer.

Hvis du har vært "usedvanlig dyktig" og allikevel ikke blitt tilbudt noen stilling så finnes det i hovedsak tre enkle svar på det. 

1. Du er ikke så dyktig som du tror du er eller mangler andre evner.

2. Du har valgt en karriereretning som det er vanskelig å få seg jobb innenfor. 

3. En blanding av pkt. 1 og 2.

I begge tillfellene mener jeg ansvaret er ditt. Det kan som nevnt slå begge veier, men du vil kun staten blander seg inn når det går dritt, og helst ikke i det hele tatt hvis det går bra. Det er en ganske egoistisk tankegang, hvis jeg har forstått deg rett. 

Grunnen til at noen studerer håper jeg er for å utgjøre en forskjell. Altså å kunne jobbe med noe man brenner for etc. Jeg håper ikke folk kun ser pålønna og velger den retningen som gir mest penger på konto. 

Veien til lykke har lite med penger å gjøre. vertfall langvarig lykke. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Hvis du har vært "usedvanlig dyktig" og allikevel ikke blitt tilbudt noen stilling så finnes det i hovedsak to enkle svar på det. 

1. Du er ikke så dyktig som du tror du er eller mangler andre evner.

2. Du har valgt en karriereretning som det er vanskelig å få seg jobb innenfor. 

I begge tillfellene mener jeg ansvaret er ditt. Det kan som nevnt slå begge veier, men du vil kun staten blander seg inn når det går dritt, og helst ikke i det hele tatt hvis det går bra. Det er en ganske egoistisk tankegang, hvis jeg har forstått deg rett. 

Grunnen til at noen studerer håper jeg er for å utgjøre en forskjell. Altså å kunne jobbe med noe man brenner for etc. Jeg håper ikke folk kun ser pålønna og velger den retningen som gir mest penger på konto. 

Veien til lykke har lite med penger å gjøre. vertfall langvarig lykke. 

Rent hypotetisk, så er det et mulig scenario utifra dagens system. Nå påstar du jeg er udyktig uten å kjenne meg, det synes jeg er arrogant. Det private næringslivet er som regel avhengig av å selge tjenester til kunder. Om alle skal skape varer utifra egen kompetanse uten at noen har økonomi eller vilje til å handle varen, vil dere skape deflasjon i markedet.

 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (13 minutter siden):

Det gjenstår å se om de faktisk har midler til de når enden av livet sitt. Dette avhenger av finansformuer, antatt fremtidig avkastning og generelt god styring av inntekter og utgifter.

Ja. Jeg aner ikke.

Tanken om å jobbe hardt, spare hardt og legge opp mye kapital i 20-30-årene er vel uansett god hvis ikke det kommer i veien for resten av livet (etablere seg, få barn, være sosial). De som er 35 nå og har spart offensivt i fond i 10-15 år har vel en helt annen mulighet til å nyte godt av boliger eller aksjer som kommer på billigsalg hvis "alle andre" plutselig har lite kapital.

Å avslutte karrieren som 40-åring synes bare trist for meg, men det henger kanskje sammen med at jeg har det fint på jobb.

-k

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (18 minutter siden):

Grunnen til at noen studerer håper jeg er for å utgjøre en forskjell. Altså å kunne jobbe med noe man brenner for etc. Jeg håper ikke folk kun ser pålønna og velger den retningen som gir mest penger på konto. 

Veien til lykke har lite med penger å gjøre. vertfall langvarig lykke. 

Å kunne fokusere på interesser er nok et slags overskuddsfenomen. Dvs når du har god nok lønn til at du kan bo i et fint hus, kjøre en sikker bil som fungerer, dra på ferie en gang i året og kan spise god sunn mat, så er det lett å si at "penger er ikke det viktigste i livet".

Når regningene tårner seg opp eller du føler at du har blitt snytt for goder som "alle de andre har" så tror jeg nok at penger er knyttet til (u-)lykke.

Som vel bare er en knotete måte å si at "penger betyr lite - så lenge du har nok av dem".

Jeg tror at mange i "arbeiderklassen" har stort fokus på lønn, forståelig nok.

 

Når jeg var 19 så var det mye fokus på "du kan bli hva du vil", "følg hjertet ditt". Nå tror jeg at de livsrådene har blitt moderert litt. Ja, det er nokgøy å være jazzmusiker, filmviter eller youtuber. Men det er yrker med mange om beinet, og med mindre du har enormt med flaks og er enestående god så må du forvente et liv med færre materielle goder enn mange andre. Du må dessuten forvente å bruke karrieren din på å være lærer for andre (som heller ikke ender opp på pallen). Så lenge du er bevisst på hva det betyr så kjør på.

-k 

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (10 minutter siden):

Rent hypotetisk, så er det et mulig scenario utifra dagens system. Nå påstar du jeg er udyktig uten å kjenne meg, det synes jeg er arrogant. Det private næringslivet er som regel avhengig av å selge tjenester til kunder. Om alle skal skape varer utifra egen kompetanse uten at noen har økonomi eller vilje til å handle varen, vil dere skape deflasjon i markedet.

 

Vi mennesker har forskjellige egenskaper. Du kan jo være meget dyktig i mye du uten at jeg vet det, men når det gjelder retningen du har tatt rundt utdannelse og formodlig mangel på jobb etc. så mener jeg at du har gjort noen feil. Jeg mener ikke at du er udyktig, men jeg mener kanskje du har tatt noen feil valg. Det gjør vi alle. Men man må ta konsekvensene uten å blande inn staten i form av forskuddsbetaling av oljepenger etc. 

Vi har et sikkerhetsnett i Norge som skal fungere godt nok til at du overlever og ikke sulter eller fryser ihjel. Jeg kjenner ett par som tar i mot sosiale ytelser og er det noen jeg kjenner som er gode på og utnytte systemet så er det dem. 

Uten at jeg sier at dette gjelder alle. 

Når det gjelder penger så tjener vel jeg akkurat det samme som gjenomsnittet i Norge vil jeg tro. Jeg er på ingen måte rik. Men jeg har aldri lånt meg nedenom og hjem for å kjøpe dyrt hus. Jeg har ikke så mye lån og jeg har heler ikke barn. Vi har også to inntekter som dekker alle utgifter. 

Det gjør at jeg sitter ganske godt i det økonomisk, og har kun ped prioriteringer å gjøre. 

Jeg kunne levd langt mer farlig hvis jeg lånte 6 mill til et hus og 1 mill til en Tesla. med dagens renteproblematikk hadde kanskje det vært nok til å vippe meg av pinnen. 

Men jeg har valgt å kjøre safe. Noe som ser ut til å ha funket bra. 

Jada, jeg kjører dyr motorsykkel og koster gjerne på meg litt her og der med duppeditter, men nå er jeg snart 50 år gammel og har greit å samle sammen en ganske stabil økonomi. Spesielt siden vi er to om utgiftene. 

Med trygghet og en god dose jordnærhet samt mulighet for å dyrke interesser så har man et godt fundament. men livet mitt har slett ikke alltid vært slik. Jeg har virkelig snudd på krona jeg også. Det er en tid jeg ser mange ikke opplever i dag i like stor grad blandt unge. 

i dag skal jo folk ha hus til 6 mill og tesla i oppkjørselen før dem har fylt 20 år. Greit nok det, men kom pokker meg ikke å klag når renta stiger og du må selge bilen! :) 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Baranladion said:

En annen faktor som er litt vesentlig, er at dagens middelaldrende generasjon har hatt muligheten til å investere og nedbetale egen bolig, og således har muligheten til å spe på pensjonen. Den oppvoksende generasjonen kommer senere ut i arbeid og senere ut på boligmarkedet.  Det er derfor ikke helt totalt urettferdig at de som har jobbet 30år får mindre enn de trodde, men for en del av de er det jo katastrofalt ( de som ikke har bygget opp formue). 

Det er en generalisering som langt i fra passer alle. Så man kan ikke foreta en generell beslutning rundt pensjon basert på dette.

Da kan man også si at de som har vokst opp i dag har hatt tidenes beste oppvekstvilkår hvor foreldre ofte går inn i boligkjøp. Når jeg vokste opp var det meget uvanlig og jeg hadde ikke mulighet til boliglån før jeg var 30ish (og da sammen med en samboer).

Det man heller får gjøre er å foreta slike beslutninger per individ og deres "sølvskje" eller mangel av den. Alt annet blir diskriminering basert på fordommer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mine besteforeldre bodde romslig. På farssiden hadde de snekkerverksted i kjelleren, og bestefar drev med møbelsnekring på hobbybasis frem til sin død. Bestefar på morsiden hadde en imponerende samling påhengsmotorer, hytte på landet og amerikansk bil.

Ikke fortell noen som vantrives i en trang leilighet uten parkeringsmuligheter at de ikke ville blitt lykkelige av å ha råd til et sted de trivdes bedre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden):

Mine besteforeldre bodde romslig. På farssiden hadde de snekkerverksted i kjelleren, og bestefar drev med møbelsnekring på hobbybasis frem til sin død. Bestefar på morsiden hadde en imponerende samling påhengsmotorer, hytte på landet og amerikansk bil.

Ikke fortell noen som vantrives i en trang leilighet uten parkeringsmuligheter at de ikke ville blitt lykkelige av å ha råd til et sted de trivdes bedre.

 

Bodde de i Oslo sentrum? 

Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (9 minutter siden):

At det koster så mye å skrive, jeg er enig med deg. Dersom du har fullført en utdanning med gode karakterer, fortjener du å bli ansatt. Det er en vanskelig situasjon.

Isolert sett så fotjener du en jobb ja, men man kan ikke få en jobb før det er et behov. Det er mange om beinet og når du ikke igjennom, så er det fordi andre har fått jobben før deg. Enten fordi dem var flinkere på skolen enn deg, og eller fordi dem var flinkere til å prate for seg i et intervju. 

Karakterer er en ting. Personlighet er noe helt annet og ofte er det faktisk personligheten din som bestemmer om du får jobben eller ikke. Jeg snakker her om egen erfaring hvor jeg har sittet på begge sider av intervjubenken mange ganger i løpet av livet. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Bodde de i Oslo sentrum? 

Bortsett fra den tiden bestefar var på Stortinget, bodde ingen av disse i Oslo, nei.

Jeg forklarer viktigheten av å ha råd til en bolig man trives i. Mange må bo i Oslo pga. Jobb og studier, og prisene i Oslo er urimelig høye. Den romslige boligen man eventuelt har råd til er for langt unna byen og jobben i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå):

Bortsett fra den tiden bestefar var på Stortinget, bodde ingen av disse i Oslo, nei.

Jeg forklarer viktigheten av å ha råd til en bolig man trives i. Mange må bo i Oslo pga. Jobb og studier, og prisene i Oslo er urimelig høye. Den romslige boligen man eventuelt har råd til er for langt unna byen og jobben i mange tilfeller.

Men slik var det vell i deres tid også? Om de ville bo i Oslo bykjernen så hadde de ikke hatt verkstedet etc..

 

Lenke til kommentar
skogfugl skrev (På 25.3.2023 den 20.16):

Norge er Europas suverent rikeste land. OG vi har Europas høyeste pensjonsalder! I Frankrike protesterer millioner for at Macron har hevet pensjonsalderen fra 62 til 64 år. Men i Norge er den 67 år!! Og ikke en kjeft protesterer. Hva er det som feiler nordmenn da? Vi har et oljefond som sågar kalles pensjonsfondet, det er bare det at gnierne ikke vil utbetale et rødt øre før jeg er DAUD.

Hvorfor går ikke folk mann av huse i Norge og krever pensjonsalderen senket til 60 år? Full pensjon fra fylte 60 år NÅ BUMS!! Hit med penga, forbanna drittsekker! 

Er det husmannsånden som gjør nordmenn så underdanige? Har vi ingen aggresjon i oss? Er det ingen igjen der ute som kan stå på krava?


Pensjonsalderen kan godt økes til 70 år, og så kan man heller få dekket tapt arbeidsintekt for å være hjemme med barna sine mens de er små, fremfor som pensjonist. Jeg vil heller ha denne tiden til gode som 35 åring enn som 65 åringen.

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (1 minutt siden):


Pensjonsalderen kan godt økes til 70 år, og så kan man heller få dekket tapt arbeidsintekt for å være hjemme med barna sine mens de er små, fremfor som pensjonist. Jeg vil heller ha denne tiden til gode som 35 åring enn som 65 åringen.

Eller ikke 😅

(Har ikke barn)

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (2 minutter siden):


Pensjonsalderen kan godt økes til 70 år, og så kan man heller få dekket tapt arbeidsintekt for å være hjemme med barna sine mens de er små, fremfor som pensjonist. Jeg vil heller ha denne tiden til gode som 35 åring enn som 65 åringen.

Hvor mange av alle yrker hadde klart å jobbe som 70 åring? tror det er veldig få. 

Er vell typisk fastleger og andre som jobber på kontor som står så lenge. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Baranladion said:

Dagens skattesnikende politikere har tilgang til enorme mengder penger og makt, allikevel så blir de fort byttet ut dersom de trår veldig vekk fra linjen vi har kjørt. Det skal bare litt redusert kjøpekraft til, før AP  mister store mengder velger i rask takt mens de sitter i regjering, slik vi ser nå. 

Jeg er ikke så sikker på det, de minner mer om Whack-A-Mole. Du fjerner en, så dukker det opp en annen, eller den samme dukker opp igjen. Se for eksempel på Hadia Ta-snik som fortsatt med et seriøst fjes gir kommentarer om skatt på luften.  

 

Edit: Beklager at dette ble litt misposting, kom borti Enter når jeg ikke mente

Endret av debattklovn
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...