Gå til innhold

Sjokkregning fra elektriker


Anbefalte innlegg

Baranladion skrev (24 minutter siden):

Hva er villedende fra elektrikeren? Og hvis det totale omfanget hadde en maksgrense for TS, så burde vel strengt tatt TS forespurt hva det totale omfanget ville koste? 

Når elektrikeren sier "2-5000 kr til netteier, og noe arbeid for elektriker" så forventer nok den jevne mann i gata at den største summen er nevnt, mens "noe arbeid" da vil utgjøre den minste summen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thor. skrev (6 minutter siden):

Håndverkers rett til å kreve tilleggsbetaling
https://osloadvokatene.no/eiendom/handverktjenester/handverkers-tilleggsbetaling/

Kan beløpet overstige prisantydningen?
Dersom det ikke er inngått en bindende avtale om prisen på arbeidet, men gitt et prisoverslag oppstår spørsmålet om beløpet kan overstige prisantydningen. Utgangspunktet er at en prisantydning er ikke bindende for håndverkeren. Det følger imidlertid av håndverkertjenesteloven § 32 (2) at prisen ikke skal overstige det gitte beløpet «vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent». Dette innebærer at håndverkeren gis et visst slingringsmonn, samtidig som forbrukeren skal kunne gå ut i fra at prisantydningen i det vesentlige vil være sammenfallende med den endelige prisen for arbeidet.

Gjengs pris
Dersom det ikke er inngått noen avtale om pris i forkant av utføringen av arbeidet følger det av håndverkertjenesteloven § 32 (1) at håndverkeren har rett til å kreve gjengs pris for arbeidet, dersom denne ikke er urimelig. Gjengs pris betyr den gjennomsnittlige prisen for tilsvarende tjenester i området.

Retten til å kreve tilleggsbetaling
I håndverkertjenesteloven § 33 angis det at håndverkeren i visse situasjoner har rett til å kreve et pristillegg.
Dette er for det første tilfellet dersom det er utført et tilleggsarbeid. For at tilleggsarbeid skal gi rett til å kreve tilleggsbetaling er det en forutsetning at håndverkeren godtgjør at arbeidet ikke omfattes av oppdraget. Videre er det en forutsetning at håndverkeren har kontaktet forbrukeren om utføringen av tilleggsarbeidet. Dersom tilleggsarbeidet er utført uten at håndverkeren har oppnådd kontakt med forbrukeren, eller uten at forbrukeren har gitt svar på utføringen av tilleggsarbeidet, kan det bare kreves pristillegg dersom forbrukeren må antas å ville ha tilleggsarbeidet utført, eller prisen for tilleggsarbeidet er ubetydelig i seg selv, eller lav i forhold til prisen for den avtalte tjenesten.Videre har håndverker rett til å kreve tilleggsbetaling for ekstra materialer og ekstra arbeid som skyldes uforutsette forhold på forbrukerens side. Dette kan for eksempel være uriktige opplysninger fra forbrukeren, som tjenesteyter ikke kunne forutse, og som medfører at pristilbudet som ble gitt er for lavt. Det at tjenesten i seg selv blir mer kostbar å utføre gir imidlertid ikke rett til å kreve pristillegg etter bestemmelsen.

Skal jeg gjette tipper jeg at i en rettssak så kommer gjengs pris til anvendelse siden det aldri ble gitt en avtalt totalpris. Da stiller en ganske tynt for den fakturaen var det ikke tatt godt i på. Spesielt ikke når de etterga 2500kr i goodwill også. 

 

Gjengs pris
Dersom det ikke er inngått noen avtale om pris i forkant av utføringen av arbeidet følger det av håndverkertjenesteloven § 32 (1) at håndverkeren har rett til å kreve gjengs pris for arbeidet, dersom denne ikke er urimelig. Gjengs pris betyr den gjennomsnittlige prisen for tilsvarende tjenester i området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (7 minutter siden):

Når elektrikeren sier "2-5000 kr til netteier, og noe arbeid for elektriker" så forventer nok den jevne mann i gata at den største summen er nevnt, mens "noe arbeid" da vil utgjøre den minste summen. 

Joda, jeg er enig i det, men det er jo egentlig bare utført "noe" arbeid, altså 4 timer, det er materiellet som koster, og her kunne elektriker gjort en bedre jobb, og kanskje tilogmed forstått at TS ikke automatisk synes 13.000 er en rimelig sum når den andre jobben som antas å være den store delen kom på 17.000. 

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Selger risikerer å ikke få betalt for arbeid det ikke er avtalt pris på. En alvorlig ukultur. Det er ikke sånn at forbruker bare må godta at selger fakturerer med gaffel fordi selger ikke opplyste om pris først.

 

 

Som påpekt av flere. Det er ikke skrevet med noe gaffel her. Elektriker skal før jobben utføre en sikker jobb analyse. Så skal man ha dialog med kunde før oppstart og reise til kunde. Jobben skal utføres og det er noe omfang å bytte ut alt av kabling på oversiden av sikringene og til inntaket samt montere nytt materiell. Deretter skal det ryddes og avfallet resirkuleres. Det skal utføres en sluttkontroll og full dokumentasjon i form av samsvarsærklering, nelfo sine 5 sikre eller lignende. Så skal jobben faktureres og boligmappe oppdateres. Kunde skal også ha tilstrekkelig opplæring for å betjene det nye anlegget. 

Synst igrunnen det var billig så det må ha vært en enkel jobb med det nye inntaket. 

Lenke til kommentar
nightowl skrev (2 minutter siden):

At jobben i seg selv er greit utført eller tilsynelatende priset riktig er ikke relevant. Det som er relevant er at TS aldri ble opplyst om, til å begynne med, hva jobben faktisk innebærte ....... Hadde han visst hva den innebærte (+ ca pris) ville svaret blitt 'nei'.

Samtidig er det dumt å inngå avtale om å utføre en jobb uten å vite prisen, når du har et pristak på hva du vil betale for jobben. Begge sider må ta kritikk her, og jeg mener summen, saken og fakturaen ikke er grunnlag for annet en en lærepenge til TS, selvom jeg føler med vedkommende. Hadde lett gått på samme smell. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Samtidig er det dumt å inngå avtale om å utføre en jobb uten å vite prisen, når du har et pristak på hva du vil betale for jobben. Begge sider må ta kritikk her, og jeg mener summen, saken og fakturaen ikke er grunnlag for annet en en lærepenge til TS, selvom jeg føler med vedkommende. Hadde lett gått på samme smell. 

ALLE har et pristak, selv mangemilliardærer. Og når man nevner prisen til E-verket, men ikke prisen for nødvendig arbeid + nødvendig materiell, da skyter man seg grundig i foten. Hva annet kunne TS egentlig forvente? (Naiv og godtroende som han er ..) Privatpersoner har sterkt vern i loven mot kommersielle aktører, ellers ville man blitt utnyttet hver gang. Så det er sistnevnte som har køddet det til her.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (Akkurat nå):

ALLE har et pristak, selv mangemilliardærer. Og når man nevner prisen til E-verket, men ikke prisen for nødvendig arbeid + nødvendig materiell, da skyter man seg grundig i foten. Hva annet kunne TS egentlig forvente? (Naiv og godtroende som han er ..) Privatpersoner har sterkt vern i loven mot kommersielle aktører, ellers ville man blitt utnyttet hver gang. Så det er sistnevnte som har køddet det til her.

Og jeg tipper spesielt milliardærer spør hva ting vil koste, da de er i en særlig utsatt posisjon for å bli utnyttet. Så er jeg enig, det ryddige ville vært at elektriker uoppfordret ga TS en bedre forståelse av hva jobben innebar. 

Jeg vet ikke hva TS forventet, og jeg vet heller ikke nok om hvordan situasjonen utartet seg. Her hadde det vært fint med litt mer info fra TS. 

 

Lenke til kommentar
nightowl skrev (Akkurat nå):

ALLE har et pristak, selv mangemilliardærer. Og når man nevner prisen til E-verket, men ikke prisen for nødvendig arbeid + nødvendig materiell, da skyter man seg grundig i foten. Hva annet kunne TS egentlig forvente? (Naiv og godtroende som han er ..) Privatpersoner har sterkt vern i loven mot kommersielle aktører, ellers ville man blitt utnyttet hver gang. Så det er sistnevnte som har køddet det til her.

Han hadde nok fått den om han spurte om pris før aksept på jobben.. 

Men se utdraget fra lovverket over her. Er det ikke gitt noen total pris blir nok "gjengs pris" gjeldende og siden den er rimemig kan det fort ende med at saksøker må dekke saksomkostninger også på toppen av faktura. Det er urimelig å forvente at arbeidet var kostnadsfritt så disputten er vel størrelseorden her på en jobb akseptert uten hverken forespeilet eller avtalt total pris. 

Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

Men se utdraget fra lovverket over her. Er det ikke gitt noen total pris blir nok "gjengs pris" gjeldende og siden den er rimemig kan det fort ende med at saksøker må dekke saksomkostninger også på toppen av faktura. Det er urimelig å forvente at arbeidet var kostnadsfritt så disputten er vel størrelseorden her på en jobb akseptert uten hverken forespeilet eller avtalt total pris. 

Jeg har lest det, men syns ikke det er særlig relevant. TS ble jo kun fortalt at det måtte kobles en kabel, og det ble ikke gitt noe estimat. Og dette var etter han fikk høre at E-verket skulle ha 2-5000 kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (8 minutter siden):

Jeg har lest det, men syns ikke det er særlig relevant. TS ble jo kun fortalt at det måtte kobles en kabel, og det ble ikke gitt noe estimat. Og dette var etter han fikk høre at E-verket skulle ha 2-5000 kroner.

Hvorfor? Det er det som skal anvendes når det ikke ble gitt en totalpris står det der eller misforstår jeg noe? 

Jeg stiller meg som sagt tvilende til at en fagman sier at å koble til en kabel er det eneste som må gjøres ved ombygging fra 1fas til 3fas da de vet bedre. Han har null og niks å tjene på å lyve for arbeidsgiver. Men akkurat det er nå en egen sak jeg bare synst skurrer litt så det blir på siden av diskusjonen. At ting kan misforstås er også noe. 

Vi er ikke uenige i at det ryddigste hadde vært om de uoppfordret nektet å utføre arbeidet før prisen var akseptert, men samtidig fikk de klarsignal også ute å gi pris så jeg vil påstå at det er delt skyld her. Ved delt skyld synst jeg ikke det er urimelig å betale for jobben sin kostnad om faktura er fair og ikke skrevet med gaffel så når firma slår av nesten 20% på faktura som det allerede var gitt 10% på arbeid på er det ikke veldig urimelig. 

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Ja er mitt svar til det. 

Helt rett. Man må få et pristilbud før man aksepterer en jobb. Spesielt om man ikke har forutsetninger for å vite hva det koster. Her er i tillegg fakturaen fra elektriker rimelig for denne typen jobb ville jeg sagt. Hadde det vært skrevet med gaffel kunne en kanskje kranglet på at det ikke tok 8 timer, men 4 osv, men tviler ikke på at Jobb inkl samsvarsærklering og dokumentasjon tok 4 timer. 

Fikk nylig installert 3 fase lader selv som også endte opp noe høyere enn forventet. Her hadde jeg kun en muntlig avtale på rundt 25k for installasjon. Endte opp på 32k. Gikk igjennom faktura of fant egentlig ikke noe som jeg følte var overpriset, men når jeg sammenligner med prisene du har fått så er dine priser stort sett lavere, så selve prisene brukt på fakturaen finner jeg ikke noe galt med.

Her er min faktura, riktignok en del jobb siden kabel måtte trekkes fra skap midt i huset, opp på loftet, gjennom yttervegg og over til garasje. Han byttet også en utendørs stikkontakt på samme faktura.

image.thumb.png.ce53fff5b8759258b0d3ed7eccbfb53d.png

 

Spurte om skriftlig tilbud, men elektriker sa det kom trolig til å bli høyere fordi han måtte skrive timer for å utarbeide tilbud og legge inn marginer på jobben. Uten skriftlig tilbud så betalte jeg kun for faktisk bruk av timer og materialer for jobben.

Man kan vel kalle det for en lærepenge 😛

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
minim skrev (47 minutter siden):

Som påpekt av flere. Det er ikke skrevet med noe gaffel her. Elektriker skal før jobben utføre en sikker jobb analyse. Så skal man ha dialog med kunde før oppstart og reise til kunde. Jobben skal utføres og det er noe omfang å bytte ut alt av kabling på oversiden av sikringene og til inntaket samt montere nytt materiell. Deretter skal det ryddes og avfallet resirkuleres. Det skal utføres en sluttkontroll og full dokumentasjon i form av samsvarsærklering, nelfo sine 5 sikre eller lignende. Så skal jobben faktureres og boligmappe oppdateres. Kunde skal også ha tilstrekkelig opplæring for å betjene det nye anlegget. 

Synst igrunnen det var billig så det må ha vært en enkel jobb med det nye inntaket. 

Hvis dette hadde vært kommunisert til kunden før han tok valget - så hadde alt vært på stell og ingenting å klage på. Det var det ikke i dette tilfellet. Kunden hadde fått beskjed om at netteier måtte gjøre noen små endringer som trolig ville koste 2-5000 kr. Etter det var det å koble på en kabel.

Alt det andre du nevner var ikke kommunisert. Kunden skal ikke på magisk vis ha detaljert innsikt i omfanget av en sånn fagtung jobb og hva det normalt koster. Det er noe elektrikeren må fortelle og gi riktig inntrykk av pris på. Elektrikeren kan ikke bare ta seg til rette i timesvis, installere en hel masse som kunden ikke vet om eller kan noe om og så trekke opp en sjokkregning som kanin ut av en flosshatt. Det er jo fullstendig latterlig både moralsk og juridisk.

Kunden skal informeres tilstrekkelig og riktig, så han har forutsetninger for å ta et valg. Så skal kunden foreta valget og leveransen skal være i tråd med det som kunden er forespeilet. Oppstår det uforutsette kostnader, så skal kunden informeres på nytt og få ta et nytt valg om han fortsatt vil gjennomføre eller avbryte.

Jeg husker ikke om det var du som hadde en analogi til bilverksted tidligere. Jeg har vært borti begge ytterpunktene på verksted selv. Et verksted ringte og spurte om jeg ville ha x og y tilleggstjenester, fordi det ville vært rimelig å gjøre mens de først var i gang. Jeg svarte ja og var god informert og fornøyd med både jobben og kommunikasjonen. Et annet verksted tok seg til rette og gjorde en hel masse mer enn jobben de var bedt om, og serverte meg en regning på 16 000 mer enn det jeg forventet. Jeg svarte bare at jeg vil kun ha det jeg bestilte og ingenting mer. De påsto det ikke lot seg gjøre og at jeg måtte ta kostnaden og kverulerte og vrei på det jeg sa i en halvtime. Så forlot jeg stedet uten bilen og tok det skriftlig derfra, med litt støtte fra lovverk og folk som har peiling. Etter tre dager til på verkstedet så ringte de meg og sa jeg kunne hente bilen til prisen som opprinnelig var avtalt, uten at de fjernet det ekstraarbeidet jeg ikke hadde bedt om. Jeg hadde alt på det tørre hele tida. Verkstedet fikk seg en lærepenge og mistet en kunde.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Hvis dette hadde vært kommunisert til kunden før han tok valget - så hadde alt vært på stell og ingenting å klage på. Det var det ikke i dette tilfellet. Kunden hadde fått beskjed om at netteier måtte gjøre noen små endringer som trolig ville koste 2-5000 kr. Etter det var det å koble på en kabel.

Alt det andre du nevner var ikke kommunisert. Kunden skal ikke på magisk vis ha detaljert innsikt i omfanget av en sånn fagtung jobb og hva det normalt koster. Det er noe elektrikeren må fortelle og gi riktig inntrykk av pris på. Elektrikeren kan ikke bare ta seg til rette i timesvis, installere en hel masse som kunden ikke vet om eller kan noe om og så trekke opp en sjokkregning som kanin ut av en flosshatt. Det er jo fullstendig latterlig både moralsk og juridisk.

Kunden skal informeres tilstrekkelig og riktig, så han har forutsetninger for å ta et valg. Så skal kunden foreta valget og leveransen skal være i tråd med det som kunden er forespeilet. Oppstår det uforutsette kostnader, så skal kunden informeres på nytt og få ta et nytt valg om han fortsatt vil gjennomføre eller avbryte.

Jeg husker ikke om det var du som hadde en analogi til bilverksted tidligere. Jeg har vært borti begge ytterpunktene på verksted selv. Et verksted ringte og spurte om jeg ville ha x og y tilleggstjenester, fordi det ville vært rimelig å gjøre mens de først var i gang. Jeg svarte ja og var god informert og fornøyd med både jobben og kommunikasjonen. Et annet verksted tok seg til rette og gjorde en hel masse mer enn jobben de var bedt om, og serverte meg en regning på 16 000 mer enn det jeg forventet. Jeg svarte bare at jeg vil kun ha det jeg bestilte og ingenting mer. De påsto det ikke lot seg gjøre og at jeg måtte ta kostnaden og kverulerte og vrei på det jeg sa i en halvtime. Så forlot jeg stedet uten bilen og tok det skriftlig derfra, med litt støtte fra lovverk og folk som har peiling. Etter tre dager til på verkstedet så ringte de meg og sa jeg kunne hente bilen til prisen som opprinnelig var avtalt, uten at de fjernet det ekstraarbeidet jeg ikke hadde bedt om. Jeg hadde alt på det tørre hele tida. Verkstedet fikk seg en lærepenge og mistet en kunde.

Tror jeg bare gjentar denne. Husk på at det aldri var avtalt eller gitt noen avtale om pris her. Det ble akseptert uten et estimat engang. 

Gjengs pris
Dersom det ikke er inngått noen avtale om pris i forkant av utføringen av arbeidet følger det av håndverkertjenesteloven § 32 (1) at håndverkeren har rett til å kreve gjengs pris for arbeidet, dersom denne ikke er urimelig. Gjengs pris betyr den gjennomsnittlige prisen for tilsvarende tjenester i området

Lenke til kommentar
plomymto skrev (4 timer siden):

Liten oppdatering som nok er relevant:

Vi har allerede sendt mail til daglig leder i firmaet.

Han svarer at jobben allerede er gjort og at hvis vi ønsker det fjernet må vi betale for det i tillegg til den opprinnelige jobben. Han har gått med på å kreditere 2500 kr, men skriver at han ikke har noen forslag ellers. Han unngår å svare på delen av mailen som omhandler prisestimatet.

Jaja, nå er jo ikke saken den at du krever anlegget tilbakeført til 1-fase. Nix!

Så dersom du er fornøyd med ditt "fete" 3-fase anlegg, så trenger du ikke å kreve det demontert. Ergo ser jeg ikke noen grunn til at de skal komme tilbake å koble det ned.

Du hadde all grunn til å tro at ekstraarbeidet ville koste noen få tusenlapper. Din forståelse var at el-verket måtte gjøre en oppgradering hos seg (2-5000 kr), og at elektriker i ettertid skulle feste eller bytte en kabel.

Kanskje var ikke dette de ordene elektriker brukte. Kanskje husker du ikke ordrett. Men dette var din oppfatning. Og det er en helt rimelig oppfatning å ha, all den tid de kun oppga ett konkret-ish beløp.

Som nevnt flere ganger: får man servert ett beløp, samt "noe mindre arbeide" i en og samme setning, så vil alle forstå det slik at arbeidet er lavere enn prisen oppgitt! 

Du burde ikke akseptere å betale elektriker særlig mer enn 5000,- for denne jobben!

 

Og argumentet er ikke hva jobben er verdt. Arbeidet er sikkert verdt 15-20k. Du har sikkert fått en knall-deal. Men det spiller ikke noen rolle! Du hadde aldri takket ja til denne jobben, hvis de var ærlige og nevnte summen til deg! Hvorfor oppga de ikke en mer konkret pris? Kanskje skyldes det litt klønete innsalg. Kanskje de glemte det. Eller kanskje de spekulerer i det - da slike mersalg er en svært god inntektskilde?!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Du roter litt med begrepene. Du tenker sikkert på IT vs TN, der Norge og Albania er de eneste landene som har IT.

1-fase vs 3-fase er noe annet.

Takk! Ja, jeg roter og surrer! 🥳 Men elektro er ikke fagfeltet mitt. Og hvis vi tillater selskapene å ture frem slik, så vet jeg at jeg blir lurt neste gang ... Sikkert derfor jeg "fyrer meg opp" slik?

Psst: har forresten opplevd særs dårlig og overraskende faktura fra elektrikere for mange år siden. Jeg var ung, pris ikke avklart godt nok, og bedriften utnyttet meg på det groveste. Dessverre søkte jeg aldri hjelp på fabelaktige Diskusjon.no, og endte opp med å krangle ned fakturaen med noen få ubetydelige tusenlapper, sett opp mot totalsum ...

Det finnes mange seriøse og flotte elektrikere der ute. Men jaggu finnes det useriøs dritt og lurendreiere i den bransjen også!

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (42 minutter siden):

Det høres like galt ut som 4 timer for å knyte skoene.

Tja, hvis jeg ringer et skolisseknyttefirma og spør om de kan komme og knytte skoene, så blir det fort 2 timer fakturert for jobben, når man regner med kjøring osv. Jeg ville stusset hvis de monterte nye skolisser, men kanskje jeg burde forstått at de byttet de også, men det er ikke opplagt. Hvis man først skal ta den sammenligningen da... Skolisseeksperten sier at her trengs det bare å knytte skolisser, bør jeg bli overrasket over at det koster meg 1900,-? Jeg syns ikke det, men jeg ville blitt overrasket over regningen på 4000,- for nye fancy lisser som kom i tillegg. Hvis det derimot var hullene til skolissene som måtte byttes eller fikses til 4000,- så blir det vanskelig igjen. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (46 minutter siden):

Det høres like galt ut som 4 timer for å knyte skoene.

Nydelig sitat med faglig tyngde!

Men her er det snakk om tillegg. Dette som TS har fått er et spørsmål om oppgradering av inntaket sitt som er en egen jobb som han ikke fikk en totalpris på men likvel bestilte. Så har han fått en rimelig faktura på denne jobben. 

Men TS må gjerne ta det rettens vei og se om en kan få spart seg 10k og snyte til seg et oppgradert anlegg gratis. Jeg har med lovverket jeg siterte og hans aksept på utførelse av jobb uten å ha fått et pristilbud null tiltro til at han vinner frem, men jeg er ingen jurist. Når en kommer til jurister og fakturaer tror jeg en kan få seg enda mer bakoversveis på hva de koster så spør om pris der først om du velger å gå til tvilsom sak for potensielt 10.5k vinst, men mye større tap.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...