Gå til innhold

Sjokkregning fra elektriker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
minim skrev (9 minutter siden):

Så da antar man at firma jobber dugnad? C'mon hadde det vært så viktig får man spørre om prisen. Å forvente at de gjør det gratis er naivt. 

Hadde jeg vært trådstarter i dette tilfellet, og elektriker kun hadde nevnt at netteier måtte gjøre en jobb til 2-5000 kroner, hadde jeg ikke forventet at elektriker i tillegg skulle gjøre en jobb til 13.000. For alt jeg vet, kan en oppgradering til 3-fase være gjort på to minutter av elektriker, mens netteier gjør brorparten av jobben (nå vet jeg bedre, men det er på grunn av denne tråden).

Ikke alle er utdannede elektrikere, eller vet hva 3-fase i det hele tatt er.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kinkig situasjon egentlig. Faktura ser helt grei ut, ingen hinsides priser her. Dyrt å drive firma også. Problemet er vel kommunikasjonen mellom utførende og kunde. Her kan det fort bli ord mot ord dersom ingenting finnes skriftlig. Han har nok "oversolgt" deg anlegget litt, noe som forsåvidt er vanlig blant kunder de anser som "amatører", dessverre. Folk flest trenger ikke 3-fas for å lade på 3- 4 kW. Spørs hvor mye du vil legge i dette, ville nok ringt litt rundt og hørt med firmaet. 

Det koker ned til dette: Hvilke avtaler finnes skriftlig, hva er sagt mellom partene muntlig. Hva kan bevises. Det er fort gjort å bli misforstått i slike sammenhenger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
plomymto skrev (4 minutter siden):

Vi føler oss rett og slett litt lurt. Skjønner at vi burde satt oss litt bedre inn i dette på forhånd.

JA – dere ble lurt!

NEI – dere burde ikke satt dere bedre inn i hva endring av fase betyr inne i mottaksskap og sikringsskap. 

 

Det er ikke din jobb å vite hva en slik teknisk endring innebefatter. Det er helt og holdent elektro-firmaet sin jobb å anslå pris. Dersom de tror de bare kan jobbe på, helt uten å hinte om pris, for så å etterpå sende faktura, er det på tide at de får en smekk på pungen. Det er bedriten måte å drive tjenester på! 

Og la meg gjenta: De PRESISERTE omkostningen på 2-5k til netteier. Når de følte behov for å presisere dette, så er jo det en innrømmelse om at dette er den største ekstrakostnaden. Jeg hadde aldri trodd at å bytte fra X til Y skal alene koste langt mer enn denne netteier-avgiften som de presiserte. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dere ble forespeilet en pris på 2-5000 kr og fikk regninger på 17 000 kr for dette. Dere ble grovt feilinformert og tok dermed et feil valg basert på feilinformasjonen. At firmaet har kostet på seg mye mer utgifter til materiell og timer enn du ble forespeilet er ikke din feil og ikke ditt ansvar. Firmaet bør ta det som en dyr lærepenge.

Bare bestrid fakturaen skriftlig med begrunnelse hvorfor. Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige, men vanskeligere å dokumentere. Forsøk derfor å fiske fram en skriftlig innrømmelse av at du ble forespeilet 2-5000 kr ekstra og at det ikke var nevnt ymse forbehold om ekstrakostnader.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (9 minutter siden):

Så det er greit for trådstarter å vite at slik anlegget står i dag, så er det bedre enn det var før. Om de ønsker å betale for denne oppgraderingen eller ikke, er opp til de.

Er tre-fase egentlig å regne som en kvalitetsoppgradering? Jeg er litt uenig. Riktignok er en-fase lite brukt internasjonalt. Er vel bare Norge og ett annet land som har valgt den løsningen, eller? Men ... kvalitetsmessig er det ingenting i veien med en-fase. Et anlegg med tre fase er ikke av en annen kvalitet. Det er bare gjort på en annerledes måte. 

Av husholdnigsutstyr, er det nix og nada som støtter tre-fas. Jeg kan ikke nok om dette her, men er det ikke slik at alt elektrisk INNI huset uansett er en-fas? At tre-fas stopper i sikringsskap? (Med unntak av bare én ting: elbilladere)

Noen biler kan ta imot tre-fase. Andre ikke. Min bil har nubbesjans. Den lader like sakte uansett ... :p Riktignok hadde jeg ikke blitt lei meg om jeg fikk endret mottaket fra en-fase til tre-fase. For all del. Men om jeg ønsker å betale for det? Nei, der er jeg vel helt enig med deg! 

 ---

PS: At det skal koste 15k å få utført det nødvendige arbeidet, er jeg ikke i tvil om! Jeg reagerer ikke på selve fakturabeløpet. Det jeg reagerer på, er at de setter i gang med dette, uten et minste hint om hvilke kostnader som løper! 

Det blir jo litt som at jeg avtaler en jobb på 2k, utfører et perfekt håndverk til reell verdi ti-gangen, og så forventer å få betalt dette?! Til tross for at jeg avtalte/anslo en tiendel av kostnaden ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, qualbeen said:

PS: At det skal koste 15k å få utført det nødvendige arbeidet, er jeg ikke i tvil om! Jeg reagerer ikke på selve fakturabeløpet. Det jeg reagerer på, er at de setter i gang med dette, uten et minste hint om hvilke kostnader som løper! 

Det blir jo litt som at jeg avtaler en jobb på 2k, utfører et perfekt håndverk til reell verdi ti-gangen, og så forventer å få betalt dette?! Til tross for at jeg avtalte/anslo en tiendel av kostnaden ..

Vanskelig å si hva som har skjedd. Husk at man har bare en side av saken her. Men godt mulig denne bedriften har gjort en stor blunder som de taper en del på.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 minutt siden):

Er tre-fase egentlig å regne som en kvalitetsoppgradering? Jeg er litt uenig. Riktignok er en-fase lite brukt internasjonalt. Er vel bare Norge og ett annet land som har valgt den løsningen, eller? Men ... kvalitetsmessig er det ingenting i veien med en-fase. Et anlegg med tre fase er ikke av en annen kvalitet. Det er bare gjort på en annerledes måte. 

Av husholdnigsutstyr, er det nix og nada som støtter tre-fas. Jeg kan ikke nok om dette her, men er det ikke slik at alt elektrisk INNI huset uansett er en-fas? At tre-fas stopper i sikringsskap? (Med unntak av bare én ting: elbilladere)

Noen biler kan ta imot tre-fase. Andre ikke. Min bil har nubbesjans. Den lader like sakte uansett ... :p Riktignok hadde jeg ikke blitt lei meg om jeg fikk endret mottaket fra en-fase til tre-fase. For all del. Men om jeg ønsker å betale for det? Nei, der er jeg vel helt enig med deg! 

 ---

PS: At det skal koste 15k å få utført det nødvendige arbeidet, er jeg ikke i tvil om! Jeg reagerer ikke på selve fakturabeløpet. Det jeg reagerer på, er at de setter i gang med dette, uten et minste hint om hvilke kostnader som løper! 

Det blir jo litt som at jeg avtaler en jobb på 2k, utfører et perfekt håndverk til reell verdi ti-gangen, og så forventer å få betalt dette?! Til tross for at jeg avtalte/anslo en tiendel av kostnaden ..

Jeg er helt enig med deg.

Fikk nylig installert elbil-lader selv, og leste meg til at på grunn av 16 ampere på sikringen, ville det bli ganske treg lading. Men ettersom jeg sjelden kjører mer enn 5 mil om dagen, og kan lade ofte, så har det ingenting å si for meg. Faktisk en fordel på grunn av nettleien.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering som nok er relevant:

Vi har allerede sendt mail til daglig leder i firmaet.

Han svarer at jobben allerede er gjort og at hvis vi ønsker det fjernet må vi betale for det i tillegg til den opprinnelige jobben. Han har gått med på å kreditere 2500 kr, men skriver at han ikke har noen forslag ellers. Han unngår å svare på delen av mailen som omhandler prisestimatet.

Endret av plomymto
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (18 minutter siden):

Er tre-fase egentlig å regne som en kvalitetsoppgradering? Jeg er litt uenig. Riktignok er en-fase lite brukt internasjonalt. Er vel bare Norge og ett annet land som har valgt den løsningen, eller? Men ... kvalitetsmessig er det ingenting i veien med en-fase. Et anlegg med tre fase er ikke av en annen kvalitet. Det er bare gjort på en annerledes måte. 

Av husholdnigsutstyr, er det nix og nada som støtter tre-fas. Jeg kan ikke nok om dette her, men er det ikke slik at alt elektrisk INNI huset uansett er en-fas? At tre-fas stopper i sikringsskap? (Med unntak av bare én ting: elbilladere)

Du roter litt med begrepene. Du tenker sikkert på IT vs TN, der Norge og Albania er de eneste landene som har IT.

1-fase vs 3-fase er noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plomymto skrev (17 minutter siden):

Liten oppdatering som nok er relevant:

Vi har allerede sendt mail til daglig leder i firmaet.

Han svarer at jobben allerede er gjort og at hvis vi ønsker det fjernet må vi betale for det i tillegg til den opprinnelige jobben. Han har gått med på å kreditere 2500 kr, men skriver at han ikke har noen forslag ellers. Han unngår å svare på delen av mailen som omhandler prisestimatet.

I så fall ville jeg bare tatt dette som en bekreftelse på at de ikke ønsker delene de har montert tilbake når du bestrider fakturaen. Jeg støtter resten her, bare bestride den ekstra kostnaden på 13K i sin helhet. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
plomymto skrev (19 minutter siden):

Liten oppdatering som nok er relevant:

Vi har allerede sendt mail til daglig leder i firmaet.

Han svarer at jobben allerede er gjort og at hvis vi ønsker det fjernet må vi betale for det i tillegg til den opprinnelige jobben. Han har gått med på å kreditere 2500 kr, men skriver at han ikke har noen forslag ellers. Han unngår å svare på delen av mailen som omhandler prisestimatet.

Hvis du blir informert om pris og bestiller en brukt Fiat - og får levert en splitter ny og flott Mercedes - og leverandør påstår at du bare må finne deg i å betale for Mercedesen så er det bare pølsevev. Det er ikke din feil at de har levert noe mye dyrere enn det du fikk pristilbud om. Du har ingen juridiske forpliktelser til å betale for noe du ikke har bestilt. Du har bestilt 3-fase til et prisanslag på 2-5000 kr.

Et anslag er riktignok bare et anslag, men det er likevel noe juridisk bindende i det. De kan servere deg en regning som er litt utenfor anslaget, men ikke langt over det dobbelte av det maksimale de anslo. 2-5000 kr er jo et ganske stort spenn i utgangspunktet så det burde allerede ligge inne en ganske stor usikkerhetsmargin i det spennet.

Elektriker "prøver seg" og påstår at han "ikke har noen forslag ellers". Du kan fint fortelle at han har oversett forslaget om å holde seg til den leveransen av 3-fase du ble forespeilet - til 2-5000 kr. Elektriker er så frekk at han til og med truer deg med ekstraregning om de må gjennomføre reklamasjon på jobben de utførte. En slik reklamasjon skal være kostnadsfritt for kunden. Det er ikke bare en tom trussel - men en svært frekk tom trussel*. Et klart forsøk på å manipulere deg. Jeg foreslår at du kontakter forbrukertilsynet (de som tar klager på håndtverkertjenester).

* En analogi: Hvis du kjøper en brukt Fiat og de forteller deg at du må betale et høyt tilbakeleveringsgebyr for Mercedesen de leverte feil til deg, så er det både frekt og ulovlig.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (30 minutter siden):

Hvis du blir informert om pris og bestiller en brukt Fiat - og får levert en splitter ny og flott Mercedes - og leverandør påstår at du bare må finne deg i å betale for Mercedesen så er det bare pølsevev. Det er ikke din feil at de har levert noe mye dyrere enn det du fikk pristilbud om. Du har ingen juridiske forpliktelser til å betale for noe du ikke har bestilt. Du har bestilt 3-fase til et prisanslag på 2-5000 kr.

Et anslag er riktignok bare et anslag, men det er likevel noe juridisk bindende i det. De kan servere deg en regning som er litt utenfor anslaget, men ikke langt over det dobbelte av det maksimale de anslo. 2-5000 kr er jo et ganske stort spenn i utgangspunktet så det burde allerede ligge inne en ganske stor usikkerhetsmargin i det spennet.

Elektriker "prøver seg" og påstår at han "ikke har noen forslag ellers". Du kan fint fortelle at han har oversett forslaget om å holde seg til den leveransen av 3-fase du ble forespeilet - til 2-5000 kr. Elektriker er så frekk at han til og med truer deg med ekstraregning om de må gjennomføre reklamasjon på jobben de utførte. En slik reklamasjon skal være kostnadsfritt for kunden. Det er ikke bare en tom trussel - men en svært frekk tom trussel*. Et klart forsøk på å manipulere deg. Jeg foreslår at du kontakter forbrukertilsynet (de som tar klager på håndtverkertjenester).

* En analogi: Hvis du kjøper en brukt Fiat og de forteller deg at du må betale et høyt tilbakeleveringsgebyr for Mercedesen de leverte feil til deg, så er det både frekt og ulovlig.

Analogien er dog litt unøyaktig. Han bestilte en lader til 13k og fikk denne til avtalt pris. Så spør elektriker om han ønsker en kvalitetsoppgradering i det å få trefas installert hvor estimert kost til everk er xxxx og får vite at det er en jobb for elektriker her også (naturlig nok). Her må man forstå at elektriker ikke gjør dette gratis eller mener du dugnad i håndtverkere bransjen er vanlig? Er pris viktig så be nå for all del om pris før man iverksetter arbeid.. Har selv vært ute for lignende hos et verksted, men jeg tok det på min egen kappe når jeg ber om å få utført arbeid uten å spørre om pris først og har lært av dette til senere. 

Greit nok at det er uryddig av elektro firma å ikke enten gi en fastpris eller estimere timeantall og materiell, men her gir kunden "go" for en oppgradering uten å spørre om kost så å legge hele skylden på firma tror jeg neppe kommer igjennom i en rettslig strid. Her får man i tillegg kun historien til den ene parten så for alt vi vet var det tydeligere kommunisert enn det som blir fremstilt. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, plomymto said:

Han har gått med på å kreditere 2500 kr, men skriver at han ikke har noen forslag ellers. 

Aksepter dette tilbudet og se deg ferdig med saken. Neste gang pass på å motta et skriftlig tilbud før du aksepterer. Hvis bestillingen endres underveis, be om et oppdatert tilbud på hele leveransen. Hvis tilbudet er et overslag be om å få spesifisert hva som er ukjent som kan være lengde på kabler, arbeidstid eller lignende for å unngå evt overraskelser som i dette tilfellet. Med to stk leveranser som begge beløper seg til ca samme sum (13000) mistenker jeg at du her er offer for en ren misforståelse og ingenting annet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, ps5 said:

Aksepter dette tilbudet og se deg ferdig med saken. Neste gang pass på å motta et skriftlig tilbud før du aksepterer. Hvis bestillingen endres underveis, be om et oppdatert tilbud på hele leveransen. Hvis tilbudet er et overslag be om å få spesifisert hva som er ukjent som kan være lengde på kabler, arbeidstid eller lignende for å unngå evt overraskelser som i dette tilfellet. Med to stk leveranser som begge beløper seg til ca samme sum (13000) mistenker jeg at du her er offer for en ren misforståelse og ingenting annet. 

this is the way

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (25 minutter siden):

Analogien er dog litt unøyaktig. Han bestilte en lader til 13k og fikk denne til avtalt pris. Så spør elektriker om han ønsker en kvalitetsoppgradering i det å få trefas installert hvor estimert kost til everk er xxxx og får vite at det er en jobb for elektriker her også (naturlig nok). Her må man forstå at elektriker ikke gjør dette gratis eller mener du dugnad i håndtverkere bransjen er vanlig? Er pris viktig så be nå for all del om pris før man iverksetter arbeid.. [..] her gir kunden "go" for en oppgradering uten å spørre om kost [..]

Kunden spurte jo hvor mye det ville koste. Og de 13 000 norske kronene, i tillegg til den fra E-verket, kom som en total overraskelse. Sånt skal man ikke måtte akseptere.

minim skrev (25 minutter siden):

Her får man i tillegg kun historien til den ene parten så for alt vi vet var det tydeligere kommunisert enn det som blir fremstilt. 

Sant nok, det vet man jo ikke.

EDIT: Og hvem pokker snakker om gratis eller dugnad. Dette er stråmann.

Endret av nightowl
  • Liker 5
Lenke til kommentar

@minim Prinsippet i lovverket er at pris må opplyses før kjøpet gjennomføres for at selger skal ha et juridisk krav på den avtalte betalinga. Det er riktignok slingringsmonn innen rimelighetens grenser, vanligvis opp til 30% over et fast prisanslag. Her var det ikke opplyst om noen kostnader ut over det netteier skulle ha, 2-5000 kr, og selger har dermed ikke et gyldig krav til noe ut over det. Burde kunden forstått at det koster noe å "bare koble til en kabel"? - Tja kanskje, men hva burde kunden forstått ut fra disse opplysningene?

Her er det åpenbart gjort et mye større stykke arbeid og gått med mye mer materiell enn det en vanlig forbruker har grunn til å forstå ut fra de opplysningene. Elendig informasjon bør lastes den profesjonelle parten, elektrikeren, ikke kjøper.  Jeg mener det er grunn til å kreve et mye større avslag enn de 2500 kronene.

Skjønner at det er fristende å bare kaste penger på bålet for å bli kvitt en ubehagelig konfrontasjon, så her må TS bare vurdere hvor mye han gidder å krangle på sjokkregninga.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
nightowl skrev (5 minutter siden):

Kunden spurte jo hvor mye det ville koste. Og de 13 000 norske kronene, i tillegg til den fra E-verket, kom som en total overraskelse. Sånt skal man ikke måtte akseptere.

Sant nok, det vet man jo ikke.

EDIT: Og hvem pokker snakker om gratis eller dugnad. Dette er stråmann.

Jeg ser ikke at det ble spurt om kostnaden elektrikeren hadde med arbeidet han skulle utføre. Det ble spurt om prisen på opprinnelige jobb og slik jeg tolket det så ble det levert ihht avtale. Så ble det spurt om han ønsket oppgradering og der ble det oppgitt et estimat for everk kostnader og sagt at det var arbeider for elektriker og jobben ble så bestilt. 

Jeg måtte nesten bare anta det når det ble gitt klarsignal for oppgradering og forventet at det skulle utføres gratis. Sorry for at jeg var litt direkte :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

Så ble det spurt om han ønsket oppgradering og der ble det oppgitt et estimat for everk kostnader og sagt at det var arbeider for elektriker og jobben ble så bestilt.

  TS sier det best selv (i opprinnelig post):

plomymto skrev (4 timer siden):

Elektrikeren anbefalte oss å få installert 3-fase for raskere lading. Da vi spurte ham hva dette ville koste, forklarte han at netteier måtte gjøre noen små endringer som trolig ville koste 2-5000 kr. Etter det var det å koble på en kabel. Det var informasjonen vi fikk.

Vi har nå fått en faktura fra elektrikeren på 13 000 kr for installasjon av 3-fase. Denne kom altså i tillegg til fakturaen fra netteier på 4000 kr. På regningen står det listet opp store mengder materiell til flere tusen kroner. 

Problemet her er altså at vi ikke fikk et ordentlig prisestimat fra elektrikeren. Dette er informasjon som ville vært helt avgjørende for vårt valg. Vi ville aldri valgt å installere 3-fase dersom vi på forhånd hadde visst at det ville koste oss 17 000 kr.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (4 minutter siden):

  TS sier det best selv (i opprinnelig post):

 

Det blir spurt om kostnader og elektrikeren svarer på kost fra netteier og at det var en jobb etterpå. Da er det klart at en jobb må gjøres er det ikke? Her tror jeg at vi får høre bare en side av saken og at det gjerne ikke er tenkt godt nok igjennom når det ble forklart. Hva denne jobben koster kan man få et skriftlig tilbud på som flere her sier og har man ikke fått det har man ikke spurt om et tilbud eller krevd et før jobben ble utført. Hvorfor gir da trådstarter klarsignal uten å spørre om hva denne jobben koster? Det er kommunisert at det er 1 jobb for netteier og 1 Jobb for elektriker. Hva skal sistnevnte jobb koste mener du for at det er akseptabelt når det ikke er spurt om pris? Det er jo gitt klarsignal om å utføre det så en kostnad må være forventet her.. 

Jeg hadde ikke orket rettslige skritt for de 10500kr det nå krangles om. Det er en oppgradering man har bestilt uten å spurt om komplett pristilbud på så man stiller meget tynt og kan få en solid ekstrakost i form av utgifter til rettssystemet. Nei gjør som @ps5 skriver og ta det som en lærepenge. Det er surt, men det er ganske mange inkludert meg selv som har fått lære det på den harde måten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...