Gå til innhold

Akseptabelt at fotgjengere stirrer på telefonen?


Anbefalte innlegg

Er det akseptabelt at fotgjengere stirrer på telefonen samtidig som dem er ute å går i offentligheten? Jeg synes det har blitt skrekkelig mange stirrer ned på skjermen samtidig som dem går, tenker det er både farlig og unødvendig. Det er ofte jeg som syklist møter fotgjengere på fortau som stirrer rett ned på telefonen. Hvis det var noe spesielt viktig som må gjøres på telefonen så burde dem heller stoppe på et trygt sted for å bruker telefonen.

Jeg synes at fotgjengere som gjør seg uoppmerksome ved å stirre på telefon burde være ansvarlige hvis det skulle skje ulykker der dem for eksempel blir påkjørt eller påsyklet ved bruk av mobiltelefon.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NEEEEEI ! Jeg blir så forbanna når jeg ser "skoleungdom" som vasser gatelang med nesa ned i skjermen, tar en snarvei for å krysse gata og fosser frem på skrå over gata (ved gangfeltet da).... Når jeg var liten, hadde vi en klubb som het "Trygg Trafikk", samt at vi hvert år hadde en egen bolk i undervisningen med trafikksikkerhet for barna. Noe vi alle lærte å huske på, var i hvertfall at man går frem til fotgjengerovergangen, ser ti venstre....ser til høyre.....ser til venstre igjen og så går vi over hvis det er klart. I dag gidder ingen å snu på huet det minste grann for å se om det er klart. Tror barn og unge i dag lærer at VI BILISTER skal vise hensyn og at for fotgjengere er det fritt frem. For blir en fotgjenger kjørt på, er det jo alltid bilistens skyld....

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

For å svare direkte på trådtittelen:

"Akseptabelt at fotgjengere stirrer på telefonen?"

Tja... hvis det innføres ved lov at folk som glaner på mobilen når de går og pga. dette får seg selv påkjørt e.l., selv må ta skylda for evt. skader de pådrar seg (vel å merke så lenge det kan bevises at fotgjengeren selv var skyld i uhellet), så er det greit for meg.

Fører av bil/lastebil og annet må selvsagt alltid være oppmerksom, men av og til skjer det uhell og selv om fotgjenger vs. kjøretøy så å si er garantert å gå utover fotgjengeren, er det ingen grunn til at sjåføren skal få skylda hvis fotgjengeren ga F i å se seg for eller var for oppslukt av mobilen/musikk i headset til å merke hvor hen gikk.

Rett og slett, enhver må ta ansvar for sine egne handlinger og manglende oppmerksomhet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

før eller siden får de seg en lærepenge kanskje.

trår ned i et hull i veien, tråkker i hundemøkk, snubler, osv.

bortsett fra det, og i et større perspektiv, er det jo alment fordummende å konstant glane ned i en telefon når man er ute. Går glipp av mange "signaler" og inntrykk og sosial-info som tidligere tiders mennesker snappet opp fra omgivelsene.

Noen vil kanskje innvende, "gåkk'e glipp av noe viktig" men jo det gjør de, i sum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
PosteMonopolet skrev (På 25.3.2023 den 11.16):

Det er ofte jeg som syklist møter fotgjengere på fortau som stirrer rett ned på telefonen.

Fortau (og faktisk også gang- og sykkelveier) er i utgangspunktet forbeholdt fotgjengere. Det er ikke regulert i noen regler hvordan fotgjengere skal oppføre seg på fortau, så ja: de har lov å svime i sikksakk på fortauet mens de stirrer på en mobiltelefon.

Syklister har kun unntaksvis lov til å benytte fortau, kun hvis det er få fotgjengere der, og skal selv da passere fotgjengere i lav fart og i god avstand, i følge trafikkregel §18.3. Hvis dette ikke er mulig må syklisten leie sykkelen forbi fotgjengerne (ved leiing av sykkelen regnes syklisten som en fotgjenger), eller sykle i kjørebanen. Sykkel er nemlig definert som et kjøretøy og skal derfor i utgangspunktet benyttes i kjørebanen (det mange kaller "bilveien").

Vær oppmerksom på at det ikke finnes egne trafikkregler for gang- og sykkelveier (ofte kalt bare "sykkelveier" av de som ikke har greie på det). Derfor vil det som oftest bli benyttet samme regler som gjelder for fortau, også ved ulykker på gang- og sykkelveier.

Det har vært noe stygge ulykker på fortau (og gang- og sykkelveier), der syklister har kjørt på fotgjengere, og i de sakene som havner i rettsvesenet, så får syklisten så godt som alltid skylda, uansett hvor "hjernedødt" fotgjeren har oppført seg. I og med at syklister ikke er pålagt trafikktrygd (ansvarsforsikring), så kan dette ende med at syklisten blir gjeldsslave etter en påkjørsel der fotgjengeren har blitt drept eller invalidisert.
https://blogg.torvund.net/2014/09/29/dommer-om-fotgjengere-i-sykkelvei/

Endret av SeaLion
skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, SeaLion said:

Syklister har kun unntaksvis lov til å benytte fortau, kun hvis det er få fotgjengere der, og skal selv da passere fotgjengere i lav fart og i god avstand, i følge trafikkregel §18.3. Hvis dette ikke er mulig må syklisten leie sykkelen forbi fotgjengerne

Så når en syklist ringer med bjella, mest ment som at folk skal flytte seg på ett relativt smalt fortau, med 30-40ish Km/t, slik at han kan fare forbi, så tar ikke syklisten nok hensyn? Skjedde med meg og barn. Skjønte jo at det ikke var helt bra.

Endret av Selfuniverse
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (På 7.4.2023 den 13.55):

Så når en syklist ringer med bjella, mest ment som at folk skal flytte seg på ett relativt smalt fortau, med 30-40ish Km/t, slik at han kan fare forbi, så tar ikke syklisten nok hensyn? Skjedde med meg og barn. Skjønte jo at det ikke var helt bra.

I følge trafikkregel 18.3 er maksfart ved passering av fotgjengere på fortau 6 km/t. Veidirektoratet anbefaler syklister som sykler fortere enn ca 20 km/t om å benytte kjørebanen.

Sitat

Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand, i tilnærmet gangfart og uansett med en fart ikke over 6 km i timen.

kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg synes SeaLion oppsummerer mye fint. Til trådstarter: Det kan hende at du kunne tenke deg å flytte til Sverige. Der har nemlig fotgjengere en aktsomhetsplikt når de skal bruke gangfelt til å krysse vei. Det har de ikke i Norge. I den svenske Trafikförordning kapittel 7 § 4 står det: 

Sitat

Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. 

I Norge gjelder tilsvarende aktsomhetsplikt kun ved kryssing av kjørebane utenfor gangfelt. 

Noen arbeider nok for at fotgjengere i Norge skal ha en større aktsomhetsplikt enn de har i dag. Men foreløpig er det nok andre forhold ved trafikkbildet som krever mer oppmerksomhet (no pun intended) fra myndighetene. Det skyldes i stor grad at sjåfører stort sett er flinke til å ikke kjøre på fotgjengere, selv om de "svimer i sikksakk".

Lenke til kommentar
On 3/25/2023 at 11:23 AM, Tangent said:

For blir en fotgjenger kjørt på, er det jo alltid bilistens skyld....

Men konsekvensen kan ikke sammenlignes. Hva skjer med bilisten? Nesten INGENTING i forhold, mens fotgjengeren kan få varig skade som kan skade hans fremtid i jobb og all slags. Folk aner ikke hvor skjør kroppen er, hvor lett en skadet ankel/kne kan endre måten du går på, og være grobunn for en hel haug med plager som følge av dette. 

Folk som bare tenker, det er bilisten skyld, tenker så snevert. Å stirre i telefonen mens en går over gaten viser bare hvor jævlig de tar livet for gitt. 
Personlig synes eg vi burde ha holdningskampanjer på skole osv, slik vi hadde på tobakk og hva et slag på trynet kan gjøre med deg. 

 

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (3 minutter siden):

Personlig synes eg vi burde ha holdningskampanjer på skole osv, slik vi hadde på tobakk og hva et slag på trynet kan gjøre med deg. 

Jeg tror du er inne på noe veldig viktig, @itgrevelin. Man er nødt til å snakke om det, minne hverandre på det - gjerne en million ganger - og snakke om det enda mer. 

Trafikksikkerhetshåndboken står det litt om hvor effektivt virkemiddel forskere tror kampanjer er. 

tl;dr er at det er forskjell på om folk vet hva som er riktig, og likevel gjør noe gærent, eller om de gjør noe gærent fordi de ikke vet hva som er riktig. 

Så kan det kanskje være som @Tangent skriver at det alltid er bilistens skyld, men da tenker jeg ikke på det etiske eller moralske ansvaret for eget liv. Det synes jeg er for viktig til å overlates til noen andre, i alle fall i trafikken.

Lenke til kommentar
LaneAssist skrev (40 minutter siden):

I Norge gjelder tilsvarende aktsomhetsplikt kun ved kryssing av kjørebane utenfor gangfelt. 

Noen arbeider nok for at fotgjengere i Norge skal ha en større aktsomhetsplikt enn de har i dag. Men foreløpig er det nok andre forhold ved trafikkbildet som krever mer oppmerksomhet (no pun intended) fra myndighetene. Det skyldes i stor grad at sjåfører stort sett er flinke til å ikke kjøre på fotgjengere, selv om de "svimer i sikksakk".

Jeg tror det blir færre farlige ulykker når ansvaret legges over på sjåføren. Som sjåfør må du være ekstra varsom når det er folk eller dyr i nærheten av veibanen. En ting er de som svimer rundt i telefonen, men folk kan også snuble eller løpe i panikk pga veps bare for å ta et eksempel. 

det man kanskje kunne gjort noe med var å innføre regler mot såkalt jay-walking, det er en uting å krysse gaten uten å ta hensyn til trafikken, enten det er på rød mann eller bare over å spasere over en trafikkert vei uten å bry seg om trafikken fordi man vet at de må stoppe. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 timer siden):

Jeg tror det blir færre farlige ulykker når ansvaret legges over på sjåføren.

Tenker du på at en sjåfør som vet at hen får skylda om noe skjer, kjører mer defensivt og er mer forsiktig? I så fall synes jeg det er en veldig interessant tanke. Jeg tror du har rett! En sjåfør med rettigheter (og som ikke er redd for å "stå på" rettighetene sine) er kanskje en mindre forsiktig sjåfør?

 

Lenke til kommentar
LaneAssist skrev (34 minutter siden):

Tenker du på at en sjåfør som vet at hen får skylda om noe skjer, kjører mer defensivt og er mer forsiktig? I så fall synes jeg det er en veldig interessant tanke. Jeg tror du har rett! En sjåfør med rettigheter (og som ikke er redd for å "stå på" rettighetene sine) er kanskje en mindre forsiktig sjåfør?

 

Jeg synes det er gjennomgående i trafikkopplæring og trafikkavvikling at man i Norge skal ha stor varsko for myke trafikanter og dyr i veibanen. Når man i tillegg vet at man "alltid" er ansvarlig dersom man kjører på noen, så blir det på en måte en helhet i det at man som fører av 1-2 tonn med stål, må være forsiktig. 

Allikevel, så er det ikke sikkert at flere hadde blitt kjørt på om man flyttet ansvaret, jeg er usikker på om mentaliteten er til stede her i landet for å meie ned folk fordi det uansett er de som får skylda siden de var dumme å gikk ut i veibanen. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...