Gå til innhold

Et polariserende samfunn er et svekket samfunn?


Anbefalte innlegg

USA må være det landet som er utrolig polariserende etter mine øyner. Er det kanskje derfor Russland og Kina har klart å infiltrere amerikanerne med valget i 2016, Hollywood, Kongress stormingen, NBA og nå spionballonger? Autoritære stater peker alltid på USA som et samfunn i anarki og at for mye frihet vil lede til kaos. 

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tror USA er polariserende? Bare vent til Europa om få år skal greie seg med 600 millioner innbyggere på et ressursfattig kontinent med veldig lite olje og gass. Nå som russerne ikke lenger blir en tilbyder av energi til Europa, må kontinentet konkurrere med Kina og India og resten av Asia for de resterende petroleumsressursene som finnes i Midtøsten. Det blir ikke lett når vi har vært vant med å kjøpe det billig fra Russland. Resultatet blir økonomisk nedgang, revolusjoner og anarki. Man ser allerede konturene av det i Frankrike i dag.

USA er relativt stabilt, med en god økonomi, stort areal og liten befolkning (ca. halvparten av Europa) og store mengder naturressurser. De er et land med mange friheter som ytringsfrihet og retten til å bære våpen, er en konstitusjonell republikk som setter Grunnloven høyt og har et folk som er patriotisk og stolt.

Man ser noen få grupper i USA som gjør mye ut av seg ved å demonstrere, drive med opptøyer og vold i gatene. De ramponerer butikker, setter fyr på biler og skriker høyere enn alle andre. Disse får dermed mer oppmerksomhet og mange tror at disse få grupperingene representerer et land i forfall. Det stemmer derimot ikke. De fleste amerikanere er fornøyde med landet sitt og få av dem ser på andre land som bedre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, FrihetensRegn said:

Nå som russerne ikke lenger blir en tilbyder av energi til Europa, må kontinentet konkurrere med Kina og India og resten av Asia for de resterende petroleumsressursene som finnes i Midtøsten

Resterende, javel. Saudi Arabia går ikke tomt de første 221 årene.

https://www.worldometers.info/oil/saudi-arabia-oil/#:~:text=Saudi Arabia has proven reserves,levels and excluding unproven reserves).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (1 minutt siden):

Jeg ville ikke trodd på et ord Saudi Arabia sier. Ta heller å se på statistikken over deres produksjonsnivåer over tid, så vil du se at de ikke greier å produsere mye mer enn 11 millioner fat råolje per dag.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, FrihetensRegn said:

Jeg ville ikke trodd på et ord Saudi Arabia sier. Ta heller å se på statistikken over deres produksjonsnivåer over tid, så vil du se at de ikke greier å produsere mye mer enn 11 millioner fat råolje per dag.

og det beviser hva?

jeg kan fint produsere noen tusen liter vann fra springen hver dag, men det forteller ingenting hvor stort vannreservoaret er

  • Liker 1
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (20 minutter siden):

og det beviser hva?

jeg kan fint produsere noen tusen liter vann fra springen hver dag, men det forteller ingenting hvor stort vannreservoaret er

Hverken du eller jeg vet nøyaktig hvor mye olje KSA har igjen. Men, vi kan se på statistikken hva de har produsert i alle disse tiårene. Det gir en indikasjon på at de ikke kommer til å øke produksjonen særlig i årene som kommer for å etterkomme mer etterspørsel fra Europa. Og det er produksjonen som teller, ikke reservene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (1 minutt siden):

den er grei, og de selger vel til høyest bydende vil jeg anta. hvilken region er det? India, Kina, Asia, EU?

India ligger på 122 plass GDP per capita, Frankrike er på 27, Italia 30, Kina 79.

https://www.worldometers.info/gdp/gdp-per-capita/

Det er ikke GDP per capita som teller, det er det etterspørselen og kjøpekraften til hele landet som gjør. Kjøp av råolje blir også utført mange måneder og i enkelte tilfeller, flere år frem i tid via langtidskontrakter. Det vil si at oljen som et land pumper opp i dag og i morgen, allerede er solgt og skal sendes videre.

Europa, som tradisjonelt sett har kjøpt store deler av oljen fra Russland, må nå begynne å se til Midtøsten for å få tak i olje. Der kan de by på oljen sammen med andre land fra resten av verden. Kontraktene er derimot ganske fleksible, så om et land som feks Japan får økonomiske problemer, kan et annet land ta over den kontrakten eller lage ny kontrakt på den oljen som blir ledig.

Dette er også noe Norge gjør, da vi har muligheten til å levere olje direkte fra plattformene til skip og videre i verden. Det kan også sendes olje fra norske felt til lagring i terminaler (først og fremst Stureterminalen i Øygarden og raffineriet på Mongstad). Den første oljen fra vårt store Johan Sverdrupfelt gikk til Kina, selv om våre største kunder er UK, Tyskland og andre europeiske land.

Mitt poeng i henhold til trådstarters bekymring ang. USA er altså at han heller må se på sitt eget kontinent og bekymre seg over fremtiden vår.

Man kan heller ikke bare erstatte olje og gass med atomkraft og elmotorer. Infrastruktur, økonomi og levestandard endres, og det mest sannsynlig til det verre. Å investere i et oljefelt er svært lukrativt for alle parter, da det gir enorm profitt, både til oljeselskapet og staten, og det ansetter mange mennesker direkte og indirekte. Et atomkraftverk er derimot svært dyrt og kompleks, samtidig som det ikke gir særlig mye profitt. England erfarte dette da de bygget Hinkley Point C atomkraftverket.

For de av oss som følger Europas energiindustri litt nøye, er dette altså en interessant fremtid. Det er i dag, utenom Russland, bare Norge som produserer nevneverdig mengder olje og gass i Europa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, FrihetensRegn said:

Bare vent til Europa om få år skal greie seg med 600 millioner innbyggere på et ressursfattig kontinent med veldig lite olje og gass. Nå som russerne ikke lenger blir en tilbyder av energi til Europa, må kontinentet konkurrere med Kina og India og resten av Asia for de resterende petroleumsressursene som finnes i Midtøsten.

I tillegg så finnes det mange politikere som ønsker å legge ned den norske oljeproduksjonen. Dem prøvde seg i valget 2021 med massiv propaganda via media som skulle overtale velgerne til å tro at det var fornuftig å sette sluttdato for oljen.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (14 timer siden):

Bare vent til Europa om få år skal greie seg med 600 millioner innbyggere på et ressursfattig kontinent med veldig lite olje og gass

Det sentimentet der har jeg hørt helt siden jeg begynte å henge her på forumet i 2007. Venter på det muslimske kalifatet i Europa også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (14 timer siden):

Hverken du eller jeg vet nøyaktig hvor mye olje KSA har igjen. Men, vi kan se på statistikken hva de har produsert i alle disse tiårene. Det gir en indikasjon på at de ikke kommer til å øke produksjonen særlig i årene som kommer for å etterkomme mer etterspørsel fra Europa. Og det er produksjonen som teller, ikke reservene.

Det som teller er hva som er viktig for de som eier oljen. Og man kan vel regne med at de ikke ser det som sin oppgave at alle har nok olje. Derimot produserer de helt sikkert nettopp det de trenger for å beholde den inntekten de vil ha. Og så lenge de produserer nok til å holde politiet med Lamborghini så får vi vel tro at de ikke er i fare for å tømme lagrene. Hva verden trenger eller hvor mye de klarer å produserer har nok forsvinnende lite å gjøre med hvor mye de har til rådighet.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 timer siden):

Det sentimentet der har jeg hørt helt siden jeg begynte å henge her på forumet i 2007. Venter på det muslimske kalifatet i Europa også.

2007 til 2023 er bare 16 år. Prøv heller 50 år. Det er ikke alle forandringer som skjer over natten.

fokkeslasken skrev (3 timer siden):

Det som teller er hva som er viktig for de som eier oljen. Og man kan vel regne med at de ikke ser det som sin oppgave at alle har nok olje. Derimot produserer de helt sikkert nettopp det de trenger for å beholde den inntekten de vil ha. Og så lenge de produserer nok til å holde politiet med Lamborghini så får vi vel tro at de ikke er i fare for å tømme lagrene. Hva verden trenger eller hvor mye de klarer å produserer har nok forsvinnende lite å gjøre med hvor mye de har til rådighet.

Og derfor kommer Europa tapende ut av det fordi OPEC ikke kommer til å produsere mer bare for at Europa skal få tilgang på billig råolje.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (12 minutter siden):

Statistiske trender fra 2007 til 2023 tilsier at EU går som det suser. F.eks. GPD per capita for hele EU-27

Hvorfor skulle det ikke det? Russland leverte mye olje og gass fra 2007 frem til i dag. Jeg har heller ikke hevdet at året 2007 er noe spesielt år fra at ting skal skje, hverken økonomisk eller demografisk. Ja, jeg er imot masseinnvandring men tror ikke at Europa kommer til å bli et islamsk kalifat om få år, eller noen sinne for den saks skyld.

Tilbake til on-topic:

Hvor mener du at Europa skal finne olje og gass nå som Russland er uaktuell som leverandører?

Tror du europeere er villige til å gå ned i levestandard og akseptere lavere økonomisk vekst for å kompensere for mangelen på energi?

Tror du den økonomiske veksten i Europa vil være like sterk de neste 20 årene nå som bare Norge er det eneste landet i Europa som leverer petroleum?

PS: norsk olje og gassproduksjon er forventet å falle kraftig om bare noen få år (5-10 år) om ikke man finner nye felt. Trollfeltet står allerede for nesten halvparten av all gassproduksjon i Norge og Johan Sverdrup står for over 1/3 av norsk oljeproduksjon. Sjansen for å finne nye, tilsvarende store felt er svært liten.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 minutter siden):

PS: norsk olje og gassproduksjon er forventet å falle kraftig om bare noen få år (5-10 år) om ikke man finner nye felt.

Jeg er ganske sikker på at det bare gjelder olje, ikke gass. Uansett så er det ikke slik at Europa står og faller på sitt gassforbruk. At det blir en omstilling som svir kan jeg gå med på, men denne påståtte skjørheten kjøper jeg ikke. Virker nesten ut som det er russisk retorikk at hele EU skulle kollapse uten russisk gass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...