Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan få mest ut av bil med høy km?


Anbefalte innlegg

Ser at veldig mange taxiførere greier å få bilene sine til å vare helt til 4-5-600 tusen km før de vrakes mens 'vanlige' bileiere må vrake sin før 300 tusen. 

 

Hva er det de gjør annerledes for å få bilene til å vare så lenge?

 

Jeg spør fordi at min bil har nå bikket 220 tusen og jeg vil beholde den så lenge som mulig (vil ikke bytte bil) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kjører 200 tusen på 2-3 år, bilene er alltid varme, servicer er rikelige og mange er nøye med bilene sine. Det stikk motsatte er tilfelle på privatbiler. Bare småkjøring og kaldstarter stort sett. Mange drøyer ut eller dropper service helt når de blir eldre. Biler blir knapt vasket et par ganger per år. Ingen vedlikehold overhode. Eldre biler trenger jevnlig ettersyn, vasking, vedlikehold og kontroller. Man må bytte oljer og filtre, vaske og beskytte lakken, vaske understellet og sjekke for skader og rust, om nødvendig behandle på nytt eller supplere fluidfilm etc.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (5 minutter siden):

Alder dreper biler. 

Er litt uenig i det, jeg vil si at dårlig vedlikehold dreper biler og i Norge så bidrar salt også en god del.

Nyere biler har ofte lengre intervaller mellom oljeskift og service pluss at stadig mer kompliserte biler har flere punkter som blir et problem etter hvert som bilen blir eldre.

Selv har jeg en 40 år gammel Toyota med dieselmotor som nærmer seg 300K, motoren og det mekaniske ellers viser ingen tegn på slitasje og gjenspeiler ikke bilens alder. Jeg følger serviceintervalene fra 1983 slavisk og litt til, olje, oljefilter, luftfilter og dieselfilter blir byttet på 5.000 km eller en gang i året.

Er også nøye med vasking under og den blir behandlet med Fluid Film i alle hulrom når det er behov, nå brukes den ikke på saltede veier men da hadde den også blitt vasket mye oftere. Slitedeler byttes før de blir for slitt og alltid i par, om f.eks. en støtdemper eller foring er slitt så byttes alt samtidig.    

Lenke til kommentar

Tar du vare på bilen din - varer den lengre. 

Jeg har sett mange taxier som har bikket langt over millionen på km. Men av en eller annen grunn, ser nordmenn ganske mye på km-måleren når de vurderer bilkjøp. En bil med 150k km kan være i like dårlig betaftning som en bil med 400k.

220k km er ingen ting. Hvem sier at du må bytte bil fordi den bikker 200k? ^^ 

Blårøyk ut av eksosen er et tegn på dårlig/slitt motor. Hoster den som en gammel kols-pasient, bør man gjøre noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den ene av bilene mine har jeg eid i hele 12 år nå, bikker 20 år gammel. Årlig fluid film og generell service som olje på motor, differ og gir. Utenom en bære kule, bremsekaliber foran samt klosser og skiver, en hjullager og lambdasone så har den  vært feilfri. har også byttet løpehjulene til reimene, men det var kun preventivt vedlikehold. 

Japansk kvalitet :)

Edit, den har gått 240 000km

Endret av Musefella
Lenke til kommentar

Hvordan man kjører og hva slags veger man kjører på, at man bytter utslitte deler fortløpende så man ikke kjører i stykker andre ting også.

Hører du det dunker i forstillinga må du bytte bærekuler/foringer/whatever med en gang før de tar med seg mer.

Bruk motorvarmer om vinteren, eller start den noen minutter før du skal kjøre.

Ikke kjøp diesel om du småkjører mye. 

Vask bilen ofte. Om du er siste eier på bilen, slip vekk rust og lakk over med stort sett hva som helst. Stygg lakk er bedre enn gravrust.

Bytt motorolje ofte, gjerne hver 10-15000 km.

 

For å si det sånn kjøper jeg heller en 5 år gammel bil med over 200k på telleren enn en 15 år gammel med under 100k som er kjørt av bestemor.. I går gikk Toyotaen hennes med bare 98000 km til hoggeren! Vedlikehold og kjørestil har alt å si.

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (34 minutter siden):

eller start den noen minutter før du skal kjøre.

Ikke gjør dette. Dagens dårligste råd. Du får ikke nok trykk i sylinderen til å lukke stempelringene skikkelig. Får også masse drivstoff i oljen og generelt dårlig smøring. Jeg har jobbet med motorer i 10 år. 

Lenke til kommentar

Du kan ikke utdype hvorfor heller enn å være sleivkjefta? Hvorfor gir det mindre slitasje på kaldt metall å belaste motoren tungt på høgt turtall enn å la den gå seg til noen minutter? 

Et oppriktig spørsmål, har lest instruksjonsbøker hvor det står at motoren skal ikke belastes tungt når kald.

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (11 timer siden):

Du kan ikke utdype hvorfor heller enn å være sleivkjefta

 

Sjørøver skrev (11 timer siden):

Du får ikke nok trykk i sylinderen til å lukke stempelringene skikkelig. Får også masse drivstoff i oljen

 

 

 

Valmeth skrev (11 timer siden):

Hvorfor gir det mindre slitasje på kaldt metall å belaste motoren tungt på høgt turtall enn å la den gå seg til noen minutter? 

Jeg er usikker på om jeg forstår deg helt. Men når du kjører bilen vanlig, så belaster du den ikke tungt eller bruker høyt turtall. Jeg har ikke sagt du skal banke driten ut av bilen for at den skal bli varm. Biler med automatkasse vil gjøre en del justeringer for å minimere belastning og maksimere varme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Sjørøver said:

 


Jeg forstår argumentet med å f.eks kjøre på med DEFA  eller andre typer elektriske motorvarmere, hvor du etterpå merkbart hører at motoren starter et færre tennslag, og du når normal operasjonstemperatur etter 5min kjøring i stede for 10-15.


Argumentet om at tunggangkjøring er bortkastet forstår jeg.  Men det blir noen store hopp derfra til det som det argumenteres om.
Da har man enten misforstått spørsmålet, eller mangler ryggraden til å si at man ikke får noe igjen for tunggangskjøringen.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (12 timer siden):

Ikke gjør dette. Dagens dårligste råd. Du får ikke nok trykk i sylinderen til å lukke stempelringene skikkelig. Får også masse drivstoff i oljen og generelt dårlig smøring. Jeg har jobbet med motorer i 10 år. 

Vil ikke motorstyringen av moderne bilmotorer sørge for at de problemene du beskriver for det meste unngås selv om man lar den gå på tomgang etter kaldstart? F.eks. ved automatisk regulering av turtall, justering av luft/bensin-tilførsel, og sånne ting inntil motoren er driftsvarm? 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar

At fjørene ikke spenner skikkelig er jeg med på, det jeg tenker på som verre er stempler som utvider seg raskere enn sylindervegg = friksjon.

Og har ikke veiv- og rådelager det bedre på 1000 rpm enn det dobbelte når oljen er seg. Blir oljetrykket for høgt går oljen forbi filteret (på noen motorer hvertfall?) og skit blir spylt rundt i motoren. Smørning av eventuell turbo? 

Bilen min ruser opp seg til 1000 ved start i kulde, og ned till 750 etter et par min. 

Tar jeg feil så er jeg alltid åpen for å lære noe nytt.

 

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (45 minutter siden):

Og har ikke veiv- og rådelager det bedre på 1000 rpm enn det dobbelte når oljen er seg

Utenom på bmw, hvor mange bytter dette i løpet av motoren levetid? 

 

Valmeth skrev (46 minutter siden):

det jeg tenker på som verre er stempler som utvider seg raskere enn sylindervegg = friksjon.

Da skjærer motoren seg. Du har utrolig lav friksjon mellom sylindervegg og stempler pga oljefilmen. Denne blir vasket vekk av kaldstart. Mindre på dieselmotorer en bensin. 

 

Valmeth skrev (47 minutter siden):

Bilen min ruser opp seg til 1000 ved start i kulde, og ned till 750 etter et par min. 

Dette er ofte på grunn av utslippskrav. Må varme opp katalysator. Tydeligere på en del helt nye biler. 

 

Hollabaloo skrev (55 minutter siden):

Vil ikke motorstyringen av moderne bilmotorer sørge for at de problemene du beskriver for det meste unngås selv om man lar den gå på tomgang etter kaldstart? F.eks. ved automatisk regulering av turtall, justering av luft/bensin-tilførsel, og sånne ting inntil motoren er driftsvarm? 

Jo, til en viss grad. Det er jo utrolig mye bedre en med forgasser eller mekanisk innsprøytning. Men du får fortsatt veldig feit blanding ved kaldstart. Bensin vasker vekk og tynner ut olje når stempelringene ikke lukker. Bare kjør bilen med en gang, men rolig. Jeg tenker alltid at jeg kjører som jeg har noe knuselig i bagasjerommet, veldig lett på gassen. 

 

del_diablo skrev (1 time siden):

Argumentet om at tunggangkjøring er bortkastet forstår jeg.  Men det blir noen store hopp derfra til det som det argumenteres om.
Da har man enten misforstått spørsmålet, eller mangler ryggraden til å si at man ikke får noe igjen for tunggangskjøringen.

Hva mener du med tunggangskjøring? 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 24.3.2023 den 16.07):

Tar du vare på bilen din - varer den lengre. 

Jeg har sett mange taxier som har bikket langt over millionen på km. Men av en eller annen grunn, ser nordmenn ganske mye på km-måleren når de vurderer bilkjøp. En bil med 150k km kan være i like dårlig betaftning som en bil med 400k.

220k km er ingen ting. Hvem sier at du må bytte bil fordi den bikker 200k? ^^ 

Shhh. Dette må vi holde litt hemmelig, så vi som ikke er redd for km på biler kan kjøpe biler til gunstig pris. 🤣

Angående taxier, det er mye drit ute på veien der og.. Og: de blir ofte vinket forbi kontroller. Aner ikke hvorfor, kanskje fordi de skal på EU hvert år, men i løpet av de tre årene jeg kjørte taxi i Trondheim ble jeg ikke stoppet i en eneste kontroll. Det var tidvis ukentlige tekniske kontroller og promillekontroller på kveldene

Valmeth skrev (På 25.3.2023 den 10.27):

Bilen min ruser opp seg til 1000 ved start i kulde, og ned till 750 etter et par min. 

Tar jeg feil så er jeg alltid åpen for å lære noe nytt.

Dette er ganske normalt, som Sjørøver også skriver er det nok for å få varme i katalysator, og evt i girkassen. 

Det er ingen fare å begynne å kjøre med en gang, så lenge det ikke er full belastning. 

Sjørøver skrev (På 24.3.2023 den 21.34):

Ikke gjør dette. Dagens dårligste råd. Du får ikke nok trykk i sylinderen til å lukke stempelringene skikkelig. Får også masse drivstoff i oljen og generelt dårlig smøring. Jeg har jobbet med motorer i 10 år. 

Nåvel.. Å ha bilen stående på tomgang i noen minutter vil absolutt ikke ødelegge den, selv om det ideelle er å belaste den forsiktig til varm fra start.

Ingen biler ville overlevd i Norge om to til ti minutter kald tomgang var skadelig.

Personlig lar jeg ofte dieselbilen min gå i fem min før jeg kjører, så varme i ruter og sete har fått litt effekt mens jeg laster på plan/måker snø eller gjør meg klar til å dra. Som hovedregel har dieselvarmeren allerede varmet bilen, men det hender jeg glemmer det. 

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (20 timer siden):

Nåvel.. Å ha bilen stående på tomgang i noen minutter vil absolutt ikke ødelegge den, selv om det ideelle er å belaste den forsiktig til varm fra start.

Nei, det dreper nok ikke motoren. Men tråden handler om hvordan en skal få mest mulig ut av en bil. Det blir også værre til lenger motoren er kjørt. Slitte stempelringer og oval sylinder er en fantastisk kombinasjon. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...