Gå til innhold

Oppvaskmaskin på en 20A kurs.. hmmm..


Anbefalte innlegg

Ok, kjøpte leilighet som da kom med en 25 år gammel oppvaskmaskin fra miele som selvsagt tok kvelden (pumpa) 4 uker etter  overtagelse.. drit nok men ok. Problemet er at denne er direktekoblet på samme kurs som komfyren og varmtvannstanken. Ny maskin er bestilt men den kommer selvsagt med Shoku kobling som da betyr max 16 A..  Så er det innenfor å kappe ledningen og direktekoble på samme måte som den gamle? Evt. Bytte ledningen som går inn i maskinen med 4mm (bruke den gamle ledningen)? 

Jeg regner med at apparatet har egen internsikring som er satt til 16A så i teorien så er det ikke noe mer problem enn å koble en tv som trekker maks 3-4A på en 10A kurs.

Og.. det riktige er selvsagt å legge en ny kurs men har veldig lite lyst til å bruke 10 lapper på elektriker nå..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
scuderia skrev (32 minutter siden):

Problemet er at denne er direktekoblet på samme kurs som komfyren og varmtvannstanken.

Dette alene er tilstrekkelig grunn til å legge opp nye kurser. VVB og oppvaskmaskin bør ha hver sin 16 A, og komfyren sin egen 20 eller helst 25 A.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Minus skrev (8 minutter siden):

Ofte står det gjerne i brukermanualen til produktet maks kurssikringsstørrelse. Avviker du fra den vil du potensielt kunne miste rettigheter ved skade/defekt. 
 

Kapper man kabelen på den, hvis den er fastmontert, så ryker også garantien, da det er en del av Maskinen som det kalles.

Bruk problemløseren. Som Zanta nevner ikke ideelt å ha ha alt på samme kurs, og spesielt ikke 20A, men normalt så går det greit belastningsmessig, spesielt hvis man ikke kjører oppvask og komfyr samtidig.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, AndersT2 said:

Kapper man kabelen på den, hvis den er fastmontert, så ryker også garantien, da det er en del av Maskinen som det kalles.

Det trur eg er tynt. Det er alminneleg prinsipp om at det må vere ein årsakssamanheng. I alle tilfelle vil reklamasjonsrett vere intakt.

Lenke til kommentar

Altså anlegget er fullstendig underdimensjonert som dere skriver men ting er som de er. Legge opp nye kurser er selvsagt det beste men koster også mye.

Den nedtrappingsmodulen var lur men koster også j mye.. kan nesten legge ny kurs for den prisen. 

Jaja.. får vel koble den til med skjøtekabel fra benken enn så lenge til jeg får fikset anlegget.. Er 13A kurser som kan brukes da.. bare ikke kjøre toastern samtidig :)

Lenke til kommentar
scuderia skrev (11 minutter siden):

Altså anlegget er fullstendig underdimensjonert som dere skriver men ting er som de er. Legge opp nye kurser er selvsagt det beste men koster også mye.

Den nedtrappingsmodulen var lur men koster også j mye.. kan nesten legge ny kurs for den prisen. 

Jaja.. får vel koble den til med skjøtekabel fra benken enn så lenge til jeg får fikset anlegget.. Er 13A kurser som kan brukes da.. bare ikke kjøre toastern samtidig :)

Maxeta Dobbel stekovnstikk m/16A sikring Spar 2100!

Lenke til kommentar
barfoo skrev (14 minutter siden):

Det trur eg er tynt. Det er alminneleg prinsipp om at det må vere ein årsakssamanheng. I alle tilfelle vil reklamasjonsrett vere intakt.

Da må du nok lese maskinvaredirektivet. Gjør man endring på en maskin, så tar man også på seg ansvaret på den er i bunn og grunn det går i. Kabelen er en del av maskinen når den er fastmontert. Er borti dette via jobben hele tiden. Det kom strengere for noen år siden, enn det det har vært før.

Jeg spurte selv Panasonic om garantien røk hvis jeg byttet plugg på den fastmonterte kabelen på TVen, da den som var stakk rett ut fra vegg, og dermed ble klemt når TVen hang på veggen, med stikkontakt bak. Sa jeg kunne skaffe dokumentasjon for at det er gjort av elektriker hvis den måtte på verksted. Det var blankt avslag, da garantien ikke lenger ville være gyldig. Byttet pluggen dagen etter garantien gikk ut.

Får man skriftlig lov, så er det ikke noe problem å gjøre, men ikke anbefalt her da den ikke er laget for å ha den type sikring foran. Det har ikke noe med belastningen å gjøre, men med kortsluttnings. Det vil være større brannfare hvis noe skjer i oppvaskmaskinen. Det er billigere med ny kurs, og overspenningsvern som også da tilfaller, enn å få avkortning i forsikringen hvis noe skulle skje.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-05-20-544

Lenke til kommentar
20 minutes ago, zanta said:

Skjøtekabel på oppvaskmaskin som trekker 10-16 A anbefales ikke. Sjekk i tilfelle at den er minst 1,5 mm2, helst mer.

Sikringen er på 13A så vanlig skjøt burde gå.. men man kan jo skaffe seg en 16A variant.. 

 

Ingen av de forslagene jeg tenker på er å anbefale men er så drit lei av å bruke penger på drit for tiden.. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, AndersT2 said:

Da må du nok lese maskinvaredirektivet.

Det eksisterer ikkje i eit vakuum. Du har andre lover som regulerer rettar i forbrukerkjøp. Ift. mangler omfatta av garanti vil fort eit slikt krav vere uforholdsmessig. Og som sagt: forbrukerkjøpslova gir deg reklamasjonsrett som ikkje kan avatalast vekk.

Viare er det jo fort relevant å lese verkeområde for maskindirektivet slik det er implementert i norsk lov... I utgangspunktet forsøker det ikkje å regulere kva private måtte gjere med maskiner. Eg hadde aldri kvidd meg på å bytte støpsel på eit produkt eg hadde. Om levrandøren hadde prøvd å hevde det var årsaka til problem, og dermed avslå reklamasjon hadde det vore veldig kort veg til å reklamere til kredittyter.

Endret av barfoo
Lenke til kommentar
scuderia skrev (4 timer siden):

Ok, kjøpte leilighet som da kom med en 25 år gammel oppvaskmaskin fra miele som selvsagt tok kvelden (pumpa) 4 uker etter  overtagelse.. drit nok men ok. Problemet er at denne er direktekoblet på samme kurs som komfyren og varmtvannstanken. Ny maskin er bestilt men den kommer selvsagt med Shoku kobling som da betyr max 16 A..  Så er det innenfor å kappe ledningen og direktekoble på samme måte som den gamle? Evt. Bytte ledningen som går inn i maskinen med 4mm (bruke den gamle ledningen)? 

Jeg regner med at apparatet har egen internsikring som er satt til 16A så i teorien så er det ikke noe mer problem enn å koble en tv som trekker maks 3-4A på en 10A kurs.

Og.. det riktige er selvsagt å legge en ny kurs men har veldig lite lyst til å bruke 10 lapper på elektriker nå..

Dette var vanlig praksis før i tiden, riktignok mer støpslet enn direktekoblet men dog samme opplegget. Så lenge det er 4kvadrat kabel og 20A sikring så er ikke det faste anlegget underdimensjonert men det kan alikevel bli neppert i forhold til samtidighetsfaktoren, altså at du kjører oppvaskmaskinen for fullt mens du koker julemiddagen. Kvikkfiksen vil være å sette opp en komfyrkontakt og bytte til komfyrstøpsel på oppvaskmaskinen.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (23 timer siden):

Det eksisterer ikkje i eit vakuum. Du har andre lover som regulerer rettar i forbrukerkjøp. Ift. mangler omfatta av garanti vil fort eit slikt krav vere uforholdsmessig. Og som sagt: forbrukerkjøpslova gir deg reklamasjonsrett som ikkje kan avatalast vekk.

Viare er det jo fort relevant å lese verkeområde for maskindirektivet slik det er implementert i norsk lov... I utgangspunktet forsøker det ikkje å regulere kva private måtte gjere med maskiner. Eg hadde aldri kvidd meg på å bytte støpsel på eit produkt eg hadde. Om levrandøren hadde prøvd å hevde det var årsaka til problem, og dermed avslå reklamasjon hadde det vore veldig kort veg til å reklamere til kredittyter.

Så det er ikke en grunn til at det er forskjellige størrelser på sikringer, og forskjellige stikk for at man ikke skal plugge i ting som ikke er laget for andre strømstørrelser osv. der de ikke hører hjemme?

Ikke rart det brenner mye i elektriske anlegg som folk fikler på selv.

Lenke til kommentar
zanta skrev (På 24.3.2023 den 13.55):

Skjøtekabel på oppvaskmaskin som trekker 10-16 A anbefales ikke. Sjekk i tilfelle at den er minst 1,5 mm2, helst mer.

Nja, en oppvaskmaskin trekker 10-16A kun når den varmer vann. Det er ikke lange stunden. Etter mitt syn helt uproblematisk å bruke en skjøteledning til dette, selv om det ikke er ideelt. 

Lenke til kommentar
18 hours ago, AndersT2 said:

Så det er ikke en grunn til at det er forskjellige størrelser på sikringer, og forskjellige stikk for at man ikke skal plugge i ting som ikke er laget for andre strømstørrelser osv. der de ikke hører hjemme?

Dette er ein stråmann. Eg skreiv aldri det, og det veit du.

Det er åpenbart at det å ikkje sikre iht. produsenten sine instruksar er problematisk, men det er ikkje det samme som å bytte plugg. Ingen plass i tråden har eg argumentert for å ikkje sikre korrekt - tvert imot påpeikte eg at nedsikring var nødvendig i første innlegg.

Dømet du nytta var TV. Eg antar det ikkje var for å bytte til 3-fase 63A plugg du ville kutte den kabelen... Så innvendinga di er fullstendig irrasjonell stråmann. Skjerpings.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (På 26.3.2023 den 10.17):

Dette er ein stråmann. Eg skreiv aldri det, og det veit du.

Det er åpenbart at det å ikkje sikre iht. produsenten sine instruksar er problematisk, men det er ikkje det samme som å bytte plugg. Ingen plass i tråden har eg argumentert for å ikkje sikre korrekt - tvert imot påpeikte eg at nedsikring var nødvendig i første innlegg.

Dømet du nytta var TV. Eg antar det ikkje var for å bytte til 3-fase 63A plugg du ville kutte den kabelen... Så innvendinga di er fullstendig irrasjonell stråmann. Skjerpings.

Å bytte plugg her er å bytte fra Schuko som er opptil 16A, til flatkontakt som tåler 15A, det er noe helt annet enn å bytte Schuko mot Schuko.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...