Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye skal jeg dra til med?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med mindre det er snakk om presisjonsdeler, så skrur de fleste slikt på slump.

Det er vanskelig å beskrive ting som sitter i hendene. store bolter tar jeg middels i med en teleskopskralle, 8-10 mm med en liten skralle, mindre enn 10 mm i plastdeler tar jeg grep om skralla med håndflaten osv.

Lenke til kommentar
DUFF_B33R skrev (8 timer siden):

Hvor mye skal jeg dra til med? Og er det en generell regel på hvor mye en skal dra til med eller det forskjellig fra del til del på bilen? For eksempel bunnpanna, er det likt? 

AutoDoc har videoer hvor de ofte angir tiltrekningsmomentet til de ulike boltene/mutterne. Eks. denne for én type Audi A3. De ulike delene på en bil (/traktor/lastebil/whatever) har ulike spesifikasjoner for tiltrekningsmoment (og ofte rekkefølgen man skrur til boltene hvis det er mange av samne type på samme del). 

Hvis man bruker for mye makt (for høyt moment) kan man ødelegge gjengene og/eller delene bolten/mutteren skal feste. Ved for lite moment kan ting løsne og/eller det oppstår lekkasjer. Noen bolter er også såkalte ‘strekkbolter’ som eks. skal skrus til med et et visst moment og så skrur man bolten 90/180 grader til. Slike bolter skal ofte (normalt) kastes (pga. at de er strukket) når de er brukt.

Om man bruker momentnøkkel (mekanisk/elektronisk) eller momentstav er ikke så viktig men den må være kalibrert. …samt at man bør være obs på at slike verktøy som oftest er mindre nøyaktige i ytterkantene (min|max) av området de måler.

Lenke til kommentar

Boltene som sitter på klaven drar du til skikkelig med en stor skralle og boltene som sitter på calipern drar du til medium med en litt mindre skralle.

fra spøk til revolver; alle deler på en bil har ulikt tiltrekkingsmoment og kan faktisk ha hele prosedyrer for hvordan man skal dra til en bolt eller en mutter. Dette er også forskjellig fra modell til modell, merke til merke. Riktig moment finner man i verkstedmanualen for bilen din, haynes manualer har også dette på de fleste delene. Å ringe til en merkeforhandler for bilen din er også et godt alternativ.

 

Lenke til kommentar
DUFF_B33R skrev (16 timer siden):

Jeg skal til å bytte bremseskiver og klosser hvor ulike skruer skal dras til med x nm. 

Hvor mye skal jeg dra til med? Og er det en generell regel på hvor mye en skal dra til med eller det forskjellig fra del til del på bilen? For eksempel bunnpanna, er det likt? 

Når du stiller denne typen veldig grunnleggende spørsmål, så blir jeg i tvil om du har satt deg godt nok inn i ting til å gjøre denne jobben selv. Jeg vet at bremsejobber gjerne blir "solgt inn" på diskusjonsforum som noe som er veldig enkelt og alle kan få til, men det er tross alt enn viss kompleksitet i det, og man skal ha respekt for at man jobber på det primære sikkerhetssystemet på et over 1 tonns kjøretøy som på brøkdelen av et sekund kan gjøre ekstremt mye skade hvis noe går galt. 

Hva er planen din for å ivareta din egen sikkerhet ifm at du gjør denne jobben? Har du støttebukker bilen kan stå på mens jobben gjøres? Vil bilen stå på et plant stabilt underlag?

Lenke til kommentar

Moment kan være alt fra 5 NM (lett håndkraft kort skaft) til 100+ NM avhengig av hva slags bolt det er og hvilket materiale gjengene er i (alu, type stål, titan..) og hva som skal sikres.

Verkstedmanual vil gi info om dette.  Ofte mange forskjellige moment avhengig av del og kan f.eks. være at noen bolter skal ha vesentlig lavere moment enn man "tror", samtidig som verkstedmanual kan spesifisere type locktite (rød, blå) for å hindre at de skrur seg selv ut pga vibrasjoner.

Er bolten i en aluminiums-del skal det f.eks. ikke mye til å skru til for hardt så gjengene blir ødelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...