Gå til innhold

Airthings og måling oksygen


xrays

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jahooo skrev (21 minutter siden):

Bruker du mye tøymykner når du vasker klær? Husk på at dersom klær lukter nyvasket så er det gjerne kjemikalier du lukter.

Anyway står den reagerer på menneskelig pust så får se å få renset og vasket og luftet skikkelig der nå først, jeg har kanskje ikke vært så nøye med det ang lufting og observerte at det var over 800 på ppm der i forkant, så må si at denne dingsen er en smart investering får å sjekke ut inneklima, jeg skjønte ikke på forhånd at det var så lite oksygen der.

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Spørs litt hvordan man bruker den, jeg har en slik i hvert rom og har jo gjort noen endringer som å tørke klær inne om vinteren, justering av ventilasjonsanlegget slik at det kommer mer frisk luft i kjelleren, luftfukter på soverommet osv.

Men jeg ser mest på trender, at min VOC var på 715 en kort periode i går natt ser jeg bort ifra ettersom snittet for hele måneden er 139..

Men kan absolutt føre til unødvendig bekymring om man sitter å følger med fra time til time eller dag til dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Hva er oksygenverdiene?

Bra. Normalt. Har jo luftet en del så den er på 500 ca. Voc er på tur nedpå 435 nå og skulle bare mangle etter alt jeg har foretatt meg inne der nå, mener jeg leste den kan reagere på støvmidd så har lagt plastikk over slik at det utelukkes. 

Endret av xrays
Lenke til kommentar

VOC målingene er nesten alltid litt jojo, og er vel grunnen til at det ikke er noen offisiell grense heller.

F.eks. kan det være at den kalibrerer seg ned til lavt tall om vinteren, men får den smake på friskluft ved at du lufter godt så får den en referanse til hvor rent det kan være og øker betydelig når du lukker døra.   Sensorer for partikler i luften PM1, PM2.5 og PM10 er mer pålitelige (f.eks. ift å måle røykpartikler, sot osv) men er ikke på denne Airthings sensoren.   VOC kan også typisk stige mye pga matlaging eller f.eks. maling (også med luktfri vannbasert maling).  

I dinosaur-tiden (Jura-tiden) har forskere funnet at det var 6000 ppm CO2 i luften, så sikkert medvirkende til at det var jungel der Svalbard er i dag.  Dyrene dengang tålte så høy CO2 pga at endringene i CO2 nivå var sakte nok til at evolusjonen fikk tid på seg.  

https://news.climate.columbia.edu/2022/09/20/you-asked-dinosaurs-survived-when-co2-was-extremely-high-why-cant-humans/

Endret av Rune_says
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (På 24.3.2023 den 11.38):

Spørs litt hvordan man bruker den, jeg har en slik i hvert rom og har jo gjort noen endringer som å tørke klær inne om vinteren, justering av ventilasjonsanlegget slik at det kommer mer frisk luft i kjelleren, luftfukter på soverommet osv.

Men jeg ser mest på trender, at min VOC var på 715 en kort periode i går natt ser jeg bort ifra ettersom snittet for hele måneden er 139..

Men kan absolutt føre til unødvendig bekymring om man sitter å følger med fra time til time eller dag til dag.

Ja enig i sistnevnte. Den du har på soverommet, har du den i nærheten av der du sover? Hvor mange meter / cm unna?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...