Gå til innhold

Airthings og måling oksygen


xrays

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
xrays skrev (22 minutter siden):

Ppm 492 co2 hva betyr det? Noen som har peiling på slikt? 

Parts per million med karbondioksid.
Jeg mener normalverdier for CO2 i luften utendørs ligger rundt 400 ppm et sted (det later til å være litt økende årlig), men det skal godt gjøres å få slike verdier innendørs hvis det fins mennesker der som puster. 492 ppm innendørs er litt over hva en normalt har ute i frisk luft. Ikke noe skummelt. Jeg leste et sted at noen hadde langt over 1000 inne, mest trolig ikke pga. potteplanter, snarere pga. mennesker som pustet (som vanlig) og lite lufting. 

Ellers: Google er et greit verktøy når en lurer på sånt.
https://www.fhi.no/ml/miljo/inneklima/artikler-inneklima-og-helseplager/karbondioksid-co2-og-inneklima/
 

Endret av xRun
Lenke til kommentar
xRun skrev (9 timer siden):

Parts per million med karbondioksid.
Jeg mener normalverdier for CO2 i luften utendørs ligger rundt 400 ppm et sted (det later til å være litt økende årlig), men det skal godt gjøres å få slike verdier innendørs hvis det fins mennesker der som puster. 492 ppm innendørs er litt over hva en normalt har ute i frisk luft. Ikke noe skummelt. Jeg leste et sted at noen hadde langt over 1000 inne, mest trolig ikke pga. potteplanter, snarere pga. mennesker som pustet (som vanlig) og lite lufting. 

Ellers: Google er et greit verktøy når en lurer på sånt.
https://www.fhi.no/ml/miljo/inneklima/artikler-inneklima-og-helseplager/karbondioksid-co2-og-inneklima/
 

Så du mener at verdien er litt negativ? Dette er i stuen og det er 3 meter unna ventilasjon systemene som da har vært avslått i 1 døgn n i forveien ca før jeg. Hva bør verdien være på inne? 

Lenke til kommentar
xrays skrev (11 minutter siden):

Så du mener at verdien er litt negativ? Dette er i stuen og det er 3 meter unna ventilasjon systemene som da har vært avslått i 1 døgn n i forveien ca før jeg. Hva bør verdien være på inne? 

Han sa det var særdeles lavt.
Lav CO2 er bra. Høy CO2 (>1000ppm) er dårlig..

 

Lenke til kommentar

Grunnen til at den er  "fair" er VOC, den har en gul prikk.
Uansett, den trenger litt tid, ser du er på dag 1 av 7 av kalibreringen. Målingene er altså ikke noe man bør stole på før etter kalibreringsprosessen er ferdig.

La den stå minst en uke, så sjekk :)

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
aklla skrev (1 time siden):

Grunnen til at den er  "fair" er VOC, den har en gul prikk.
Uansett, den trenger litt tid, ser du er på dag 1 av 7 av kalibreringen. Målingene er altså ikke noe man bør stole på før etter kalibreringsprosessen er ferdig.

La den stå minst en uke, så sjekk :)

Kalibrere? Er det noe jeg må gjøre selv?

Ser at radon måling resultatet kom akutt, den vet jeg stemmer ihht den andre digitale airthings jeg har som er grå med display og den bruker timesvis før den avgir et synlig resultat på displayet, når det er lav verdi. 

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Den gjør det selv, men det tar en uke.

Det er ingenting du gjør eller kan gjøre med kalibreringen.

Det står "day 1 of 7" på bildet du la til. Det betyr at den er på dag 1 av 7 på kalibrering.

Kalibrering gjelder radon, co2 og voc.

Resultatet kommer jo umiddelbart på alt, men man bør ikke ta de seriøse før etter en uke ettersom de kan være feil første uken.

Jeg har 6-7 slike målere selv, alltid sett at målingene tidvis går litt banans under kalibreringsperioden.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
xrays skrev (13 timer siden):

Her er verdiene i stuen etter mer enn 1 døgn uten ekstra utlufting.

Ser dette bra ut eller? 

Screenshot_20230322_094953_com.airthings.airthings.jpg

Kan være den reagerte på bengalakken som Jeg sprayet ute og det kom noe gass inn. 

Hva skal normal verdi på voc være? Hva med presdure, hva er normal verdi der? 

Lenke til kommentar
aklla skrev (8 timer siden):

Den gjør det selv, men det tar en uke.

Det er ingenting du gjør eller kan gjøre med kalibreringen.

Det står "day 1 of 7" på bildet du la til. Det betyr at den er på dag 1 av 7 på kalibrering.

Kalibrering gjelder radon, co2 og voc.

Resultatet kommer jo umiddelbart på alt, men man bør ikke ta de seriøse før etter en uke ettersom de kan være feil første uken.

Jeg har 6-7 slike målere selv, alltid sett at målingene tidvis går litt banans under kalibreringsperioden.

Så bra da kan du jo dette 🥰

Lenke til kommentar

VOC bør ligge på 0-250, men kan så klart gå over i perioder også, uten at det er noe galt.
Du kan klikke inn på alt så få forklaring og for å se hvilke nivåer som er anbefalt.
F.eks spraylakkering ute kan påvirke det om vinduet eller døren står oppe.
https://www.airthings.com/en/contaminants/what-is-voc

Pressure er jo lufttrykk, den vil alltid ligge rundt 1000mbar (1 bar) ettersom det er hva vi lever i. Trykket er verken noe man kan påvirke så mye eller har noen betydning.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (På 23.3.2023 den 9.16):

VOC bør ligge på 0-250, men kan så klart gå over i perioder også, uten at det er noe galt.
Du kan klikke inn på alt så få forklaring og for å se hvilke nivåer som er anbefalt.
F.eks spraylakkering ute kan påvirke det om vinduet eller døren står oppe.
https://www.airthings.com/en/contaminants/what-is-voc

Pressure er jo lufttrykk, den vil alltid ligge rundt 1000mbar (1 bar) ettersom det er hva vi lever i. Trykket er verken noe man kan påvirke så mye eller har noen betydning.

Reagerer dette systemet med voc på støv fra fx vasket sengetøy? 

Lenke til kommentar
aklla skrev (26 minutter siden):

Den bør ikke det.
Så vidt jeg kan se er det ingenting på din versjon som måler støv..

Jeg fikk 1600 voc der inne i går kveld, så tross ventilasjon og vindu på gløtt ila natten var det fortsatt høy voc, så satt en effektiv luftrenser nå rett ved siden av måleren og det er etter 1 time gått ned til 700 voc. Kan det være noe med ytterveggen? Noe som er inni der?

Dingsen står på et metallbrett på sengen. srommet har en terassedør så luftet godt i går kveld da jeg så at utslaget var så høyt på voc. Må si jeg klør meg i hodet nå.

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Vent minst 6 dager til før du tar målingene seriøst. 

xrays skrev (12 minutter siden):

Nei 🤪 Men ser jeg har terraseolje og annet i skapet så tatt det ut nå.

Slikt vil fort påvirke den, men igjen, kalibreringen er ikke ferdig så man vet ikke om tallene er nøyaktige eller på bærtur.
Optimalt sett vent i 2-3 uker så se om du ser en eller annen trend.
Vedfyring skaper VOC, at naboen din fyrer vil påvirke måleren din, at du fyrer vil påvirke den mer, time for time er det ikke så mye å følge med på.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
xrays skrev (24 minutter siden):

Dingsen står på et metallbrett på sengen. srommet har en terassedør så luftet godt i går kveld da jeg så at utslaget var så høyt på voc. Må si jeg klør meg i hodet nå.

Bruker du mye tøymykner når du vasker klær? Husk på at dersom klær lukter nyvasket så er det gjerne kjemikalier du lukter.

Lenke til kommentar
jahooo skrev (5 minutter siden):

Bruker du mye tøymykner når du vasker klær? Husk på at dersom klær lukter nyvasket så er det gjerne kjemikalier du lukter.

Ikke tøymykner. Men tatt vekk en ultragel  som stod uten lokk (fordi det ble ødelagt) og et sengeteppe som er ganske nytt og tror ikke det er vasket, så får se hva som skjer nå. Ser det står at maling og slikt med lokk likevel avgir målbare gasser, så skal prøve å få ryddet vekk slikt som kan avgi lukt og gasser.

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...