Gå til innhold

Rente på restskatt allerede beregnet


Anbefalte innlegg

Tidligere år når jeg har gått i minus på skatten, har jeg kunnet betale inn skyldig beløp innen 31. mai og på den måten slippe renter. Men i år ser jeg at skyldig beløp inkluderer renter allerede nå i skattemeldingen. Jeg klarer ikke å finne noe på nett om at reglene er endret. Er det noen som vet om jeg må betale skyldig beløp inkl renter, eller kan slippe unna med beløpet med fratrekk av renter så fremt jeg betaler innen fristen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 hours ago, Jarmo said:

Kan ikke se det besvarte spørsmålet.  I det hele tatt var det et veldig dårlig formulert svar fra skatteetatens side, men på https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekalender/ ser man i det minste at der for 31. mai står "Skatteoppgjøret - frist for å unngå rentetillegg på eventuell restskatt". 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Hvis du betaler restskatten innen 31. mai slipper du renter på restskatten.

Ja, men mange av oss velger å beregne det slik at vi betaler 99 kr mindre enn restskatten, fordi restskatt under 100 kr ikke kreves inn. Men det kan man nok ikke gjøre nå  lenger, nå som renten har steget såpass at den er godt over 1 %. Betaler man 99 kr mindre, så vil det vel bli beregnet rente på  dette, slik at man havner så vidt over 100 kr og må betale. Ikke sjekket detaljene nå, men å betale f.eks. 97 kr mindre enn restskatten (uten rente) vil kunne medføre at man sparer en knapp hundrelapp. Med en rente på 2,15 % fra 1. juli til første forfall, så går vel muligens 98 kr akkurat ikke.

Endret av General Sniff
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 22.3.2023 den 11.55):

Hvis du betaler restskatten innen 31. mai slipper du renter på restskatten.

Så om man sier at beløpet som står oppgitt over rentene i skattemeldingen er X og skyldig beløp fremstår som Y, så kan jeg betale X innen 31. mai, og ikke Y? (der X +renter = Y). Strengt tatt kan jeg vel, som nevnt av en annen her, betale X -97 i så fall

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (17 timer siden):

Og jeg som trodde grensen for mennekskelig smålighet var nådd 😛

Dette er da helt vanlig når man betaler inn restskatt, og koster ikke en kalori ekstra. Men har man lyst til å gi staten en knapp hundrelapp mer enn hva de krever hvert år, så er man jo velkommen til det. Frivillig tilleggsskatt kan man jo også betale om man vil, og fradrag man har krav på kan man droppe å føre.  Noen lenker om temaet:

Skatteoppgjør: 99 kroner kreves inn likevel (dagbladet.no)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...