Gå til innhold

Gutter blir ødelagt av myke verdier


Anbefalte innlegg

Bare svada det du skriver. Født midten av 80-tallet og det du beskriver kalles folkeskikk og god oppdragelse som de aller, aller fleste her i landet får.

Jeg tror nok heller du er en super-tøffel, og jeg ville sett litt nøyere på om ditt verdens(lands)syn kanskje er problemet her?

Verden og «dagens» unge er radikalt annerledes enn vi var, akkurat som vi var når vi var yngre. Slik vil det alltid være. Syntes min generasjon faktisk var litt mer tøffe og bøllete (på en OK måte) enn dagens ungdom.

 

PS: det er forskjell på konstant tøff og tøff når det trengs.

Endret av thatguy83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Comma Chameleon said:

Jeg vil tippe at de aller fleste mobbeoffer (i alle fall de jeg kjente) ble trent opp til å være hyggelige veloppdragne barn.

Jeg er enig med mye av det du sier, men følte bare for å ikke la denne setningen stå. Mobbeoffer kan nok som oftest ha det ikke så bra hjemme også. Tilogmed bli mobbet hjemme av foreldre. De familier som er på lag med sine barn, gir trygghet og støtte. Er en god venn osv... Der blir det nok sjeldent noe mobbeoffer, fordi barnet kommer rett til foreldre og snakker om det hvis det skjer noe på skolen, som derretter går videre fra der fordi foreldrene bryr seg.

Kanskje i noen ekstrem tilfeller der, ja oppdratt til å være hyggelig, men det i tillegg til å aldri få snakke tilbake til foreldre, og aldri få bestemme noe selv f.eks. Da har ikke barnet følelse av noen trygghet lenger, men ett autokrati der man bare må holde munn. Da kan det nok bli produsert ett mobbeoffer. (fordi foreldrene er ikke på lag med barnet)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 timer siden):

Menn som løser problemer med vold er mindre fungerende mennesker og vil bli til samfunnstapere.

Nå er hele vår verden tuftet på voldelige handlinger, på overflaten er det sivilisert men til syvende og sist har rå fysisk makt det siste ordet. Menneskets historie er en krigslogg på mange måter, så det å heve seg over vold som fenomen er farlig virkelighetsfjernt.  Ikke at jeg personlig synes at vold er vakkert, snarere tvert imot, men det er en del av naturen, inkludert vår. En sjenert og spedbygget gutt kan på skolen bli sett på som et lett offer og bli utsatt for grusom mobbing, jeg har sett tilfeller der dette har skjedd og folk har fått livene sine ødelagt av de psykologiske konsekvensene. Jeg har også sett tilfeller der mobbeofre har nøytralisert en mobber med et velplassert slag på tygga, for å så gjenvinne selvrespekten og trolig spart seg for flere traumatiserende opplevelser, ergo et problem løst med vold. Dessverre er det ikke alltid at dialog nytter, jeg mener således at selvforsvar ikke bare en rett, men et ansvar i den forstand at vi ikke gir bøller mer makt enn de fortjener. Folk som kan forsvare seg mot overfall, voldtekt, ran, innbrudd, etc er ikke samfunnstapere. Det er jo ofre som taper om vi skal være ærlige. Selvsagt bør en også være realistisk ift trusselsituasjon, i konfrontasjon med en gjeng for eks så er det klokeste å løpe vekk. Så bør vi også kultivere barn\ungdom til å ikke oppsøke\innstigere voldelige situasjoner i utgangspunktet.

 

 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 time siden):

Badboys, halvkriminelle og tøffinger som tyr til vold står fortsatt høyt i kurs hos jenter.

Gjør de det, sånn egentlig? 

 

Sokr skrev (6 timer siden):

Når du ikke står opp for deg selv og forventer at andre skal være snille. Så blir du for skjør i møte med en tøff verden, som faktisk ikke bryr seg særlig om deg (da særlig menn).

Forstår ikke helt hva du vil fram til her? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Sjørøver said:

Gjør de det, sånn egentlig? 

Ja.
Mobberen er soleklart mer populære enn mobbeofferet (unntak finnes selvfølgelig).
Kjendisverdenen er full av drittsekker med dårlig moral/holdninger, som damer flokker seg rundt. 
Eksemplene er mange. 

Lenke til kommentar
Sokr skrev (6 timer siden):

Vold kan i noen tilfeller være nødvendig om noen angriper deg. Det jeg prøver å si er at evnen til å kunne beskytte seg selv er noe som gir god selvtillit.

Den tøffeste mannen jeg noen sinne har møtt hadde en ting å si om å sloss:

Sitat

Om du havner i trøbbel så løper du, så fort du kan. Om du ikke kan løpe, så slår du en gang og så løper du så fort du kan.

Problemet med å prøve å beskytte seg selv emd vold er at du må være den som slår hardest. Og sansynligheten for at du er den som slår hardest er liten. Da er det bedre å øve på å løpe.

Det er kunn i blind vold, ran og andre tilfeldige voldshandlinger der din evne til å sloss er av verdi. I ALLE andre konfliktsituasjoner så vil observasjon, årvåkenhet, forhandling, overtaling, strategi og kreativitet være viktigere egenskaper enn "harde verdier".

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Zepticon said:

Det er kunn i blind vold, ran og andre tilfeldige voldshandlinger der din evne til å sloss er av verdi. I ALLE andre konfliktsituasjoner så vil observasjon, årvåkenhet, forhandling, overtaling, strategi og kreativitet være viktigere egenskaper enn "harde verdier".

Tja.
Dersom du har 150 kg muskler i bakhånd, så er nok folk mer åpne for dine diplomatiske forsøk på en løsning i en hvilken som helst konflikt.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (18 minutter siden):

Ja.
Mobberen er soleklart mer populære enn mobbeofferet (unntak finnes selvfølgelig).
Kjendisverdenen er full av drittsekker med dårlig moral/holdninger, som damer flokker seg rundt. 
Eksemplene er mange. 

Interessant påstand! Da lurer jeg på hvor representativt du tenker at "kjendisverdenen" er for den gjengse befolkningen i Norge?

WiiBoy skrev (1 time siden):

Jeg tenker at gutter har fått en fin dreining mot diplomati og ro.
Problemet som beskrives vil jeg heller legge på jentene, som ikke har fått samme dreiningen.

Badboys, halvkriminelle og tøffinger som tyr til vold står fortsatt høyt i kurs hos jenter.

 

 

Dersom en trekker de lange linjene -hva slags oppdragelse får jenter versus gutter? Med utgangspunkt i oppvekst på 80- og 90-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (7 minutter siden):

Tja.
Dersom du har 150 kg muskler i bakhånd, så er nok folk mer åpne for dine diplomatiske forsøk på en løsning i en hvilken som helst konflikt.. 

Du har åpenbart aldri vært på byen sammen med muskelberg. Om du ser buff ut så er det som en magnet på folk som skal "prøve seg". Så nei, om du er 150kg med muskler så er du en konfliktmagnet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sokr skrev (7 timer siden):

Nå forventer dere kanskje et følelsesladd innlegg der jeg ikke er særlig logisk, men dette gir mer mening enn dere tror.

Jeg ble født på 90-tallet og ble oppdratt til å være god og snill. Til å aldri slå, til å si i fra istedenfor å ta igjen. Med myke verdier. Jeg omfavnet på mange måter disse verdiene og tenkte at slik burde det være.

Etterhvert som jeg er blitt eldre ser jeg virkelig at disse verdiene har skadet meg. For det gjør at en ikke utvikler god selvtillit og selvfølelse.

Når du ikke står opp for deg selv og forventer at andre skal være snille. Så blir du for skjør i møte med en tøff verden, som faktisk ikke bryr seg særlig om deg (da særlig menn).

Om en skal møte verden med ro og føle at en har kontroll, så må en tenke at en har potensiale og evnen til å beskytte seg selv med vold eller ord. Om en ikke føler en har kontroll på det rundt, så føler en ikke seg trygg.

Dersom en mann tenker: andre kan være srygg med meg og ikke samtidig vet at en evner å slå eller ta igjen verbalt, så blir en urolig fra naturens side.

Selvsagt bør ikke de fleste menn tenke at de skal være gode og snille, fordi samfunnet aldri vil være det mot dem.

Tøffhet for menn er alfa omega. Menn respekterer deg ikke om du ikke er av et viss kaliber og kvinner forakter deg. Som svak mann er det nesten umulig å få en partner.

Det ekstremt stygt å ikke lære opp gutter til å være tøffe helt fra de er unge. Kanskje særlig de en merker er mindre tøffe fra naturens side.

Føler faktisk det er omsorgssvikt å ikke gi dem de evnene de trenger.

Enig i det du skriver om det å inneha evnen til å beskytte seg selv og at dette er avgjørende for å være en trygg voksen. Dette er det vi lærer fra trygge og støttende voksne i oppveksten, ved at de blant annet regulerer emosjoner for barna fra de er spebarn. Etter hvert handler det i større grad om å lære barn grenser og skape rammer.

Erfaringsmessig var oppvekst på 80- og 90-tallet ganske tøft på flere måter. Det foregikk mobbing naturligvis, men ikke i den grad det gjør i dag (med tanke på digitaliseringen i samfunnet). Samtidig opplevde mange barn på 80- og 90-tallet at begge foreldrene jobbet og på denne måten fikk vi ikke den trygge havnen som (kanskje) våre foreldre fikk, ved at det var en hjemmeværende mor (ofte).

I tillegg sto individualismen høyt i kurs og det kan tenkes at det var populært blant mange av våre foreldre å selvrealisere, og dermed kom kjernefamilien i andre rekke (skilsmisser). 

Ettersom omsorgssvikt favner så utrolig bredt, så kan det kanskje også sies at en god del barn og unge blir sviktet i større eller mindre grad.

Endret av Chienne de base
tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (28 minutter siden):

Og det er nettopp Natos enorme kapasiteten til å potensielt bruke vold, som avskrekker fienden og hindrer unødig vold. 

«Big stick ideology, big stick diplomacy, or big stick policy refers to President Theodore Roosevelt's foreign policy, "speak softly and carry a big stick; you will go far".[1] Roosevelt described his style of foreign policy as "the exercise of intelligent forethought and of decisive action sufficiently far in advance of any likely crisis".[2]»

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Big_stick_ideology

Å se farlig ut eller opptre truende er ikke det samme som å opptre verdig og selvsikker. Det å være villig til å utsette seg for moderat fare for å oppnå mål er ikke det samme som å yppe til bråk.

Hvis du ser en mann som opptrer fysisk truende mot en kvinne eller noen i en rullestol så tenker jeg at du har en slags plikt som frisk mann til å blande deg inn. Primært med ord, men om så er fysisk.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Hvis du ser en mann som opptrer fysisk truende mot en kvinne eller noen i en rullestol så tenker jeg at du har en slags plikt som frisk mann til å blande deg inn. Primært med ord, men om så er fysisk.

Som mann har jeg kun plikt til å passe på meg selv og mine egne handlinger. Samfunnet du skisserer er borte for lengst. Feminismen og likestilling har effektivt frigjort meg fra disse "pliktene". Videre vil jeg ikke risikere å undertrykke kvinner ved å insinuere at de ikke kan forsvare seg selv. 

Endret av ITtraktor
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sokr skrev (16 timer siden):

Når du ikke står opp for deg selv og forventer at andre skal være snille. Så blir du for skjør i møte med en tøff verden, som faktisk ikke bryr seg særlig om deg (da særlig menn).

Om en skal møte verden med ro og føle at en har kontroll, så må en tenke at en har potensiale og evnen til å beskytte seg selv med vold eller ord. Om en ikke føler en har kontroll på det rundt, så føler en ikke seg trygg.

Dersom en mann tenker: andre kan være srygg med meg og ikke samtidig vet at en evner å slå eller ta igjen verbalt, så blir en urolig fra naturens side.

Selvsagt bør ikke de fleste menn tenke at de skal være gode og snille, fordi samfunnet aldri vil være det mot dem.

Tøffhet for menn er alfa omega. Menn respekterer deg ikke om du ikke er av et viss kaliber og kvinner forakter deg. Som svak mann er det nesten umulig å få en partner.

Det ekstremt stygt å ikke lære opp gutter til å være tøffe helt fra de er unge. Kanskje særlig de en merker er mindre tøffe fra naturens side.

Føler det blir en salig blanding av hva som er å stille opp for seg selv, selvtillit, tøffhet og vold. Hvis man er oppdratt til å bare være snill og grei med andre, og alltid føye seg etter hva alle andre sier, så kan jeg være enig i at dette er negativt, og man risikerer å bli en kasteball, en tøffel. På den andre siden, hvis man blir oppdratt til å være uhøflig, voldelig og tøff av en slik karakter at andre blir redde for deg, så kommer man heller ikke særlig langt. 

Se på verdens ledere, maktpersoner, rikinger eller folk med suksess... Hvor mange av de er muskelbunter med trynet fullt av tattoveringer og arr? Det er en stund sida vi var der at slikt faktisk fikk deg opp og frem i livet, kanskje må vi tilbake til vikingtida. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sokr skrev (17 timer siden):

Etterhvert som jeg er blitt eldre ser jeg virkelig at disse verdiene har skadet meg. For det gjør at en ikke utvikler god selvtillit og selvfølelse.

Hva får deg til å tro at det er disse verdiene som er ansvarlig for at man ikke utvikler god selvtillit å selvfølelse ? Jeg sliter med å se en direkte korrelasjon her, de fleste her i Norge er oppdratt med "myke verdier", og de fleste har nok ikke det problemet. Det du gjør er å legge skylden over på noen andre, du drar offerkortet. Jobb med deg selv, ikke gi andre skylden for dine problemer. 

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (7 timer siden):

Som mann har jeg kun plikt til å passe på meg selv og mine egne handlinger. Samfunnet du skisserer er borte for lengst. Feminismen og likestilling har effektivt frigjort meg fra disse "pliktene". Videre vil jeg ikke risikere å undertrykke kvinner ved å insinuere at de ikke kan forsvare seg selv. 

Ok, jeg burde ha skrevet "jeg føler at jeg har en plikt som mann..." heller enn å skrive "du har en plikt som mann...".

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne passer bare sånn omtrentlig inn i tråden, men 

https://mannsforum.no/nyheter/hold-kjeft-om-likestilling/

"Dette er ofte reaksjonen når utfordringer knytta til mannen løftes fram: Det ties i hjel, det blir møtt med beskyldninger om anti-feminisme, eller at man gjør seg selv til offer... Meldingen som sendes tilbake til menn, er altså: Holde kjeft, bit det i deg. Og forbausende nok, mange av dem som melder sånt, kaller seg feminister. Som virker å ville tviholde på stereotype kjønnsroller. I alle fall for menn."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...