Gå til innhold

Skatte av potensiell leieinntekt. Er dette en aprilspøk??


Anbefalte innlegg

OJ Doe skrev (19 minutter siden):

Jeg er ikke for den politiske saken, jeg er stramt mot, men ulikt å skatte av potensiell leieinntekter på egen bolig, er dette forslaget i alle fall en mening jeg kan forstå og den bryter ikke med grunnleggende fornuft. Jeg tror det blir innført, i en eller annen form. Jeg tror også det blir laget støtteordninger. Jeg er i mot støtteordninger for bolig. Jeg med nytt hus, små barn og ellers mye utgifter må da betale for at min far, som har god råd og har valgt bort vedlikehold i 20 år skal slippe å betale for å få oppgradert huset sitt. Jeg har altså allerede betalt for meg selv, og vil ikke være med å spleise på fars regning. Han kan betale selv, sånn som jeg måtte. Spesielt siden han har bedre råd enn meg.

Tanker om at du også må skifte ut samtlige vinduer, rive vegger og tak for å få lov til å bo i din bolig? Pris la oss si 2 millioner ut(for å sette det på spissen).

Boligen din kan være akkurat under kravet også.

Har du råd til dette uten noe problem? Ikke? Nei da må du selge og flytte..

Er du fornøyd å mener du bor mer en bra nok nå? Irrelevant..

Har du lav inntekt og spart i årevis for å kjøpe en litt sliten bolig? Kondolerer det er bare å tenne på og leie en annen bolig.

Min onkel bor i en gammel slitt bolig, har dårlig økonomi men klarer seg ok. Han må selge om det kommer noen store utgifter slik som forespeilet. Altså må han for første gang i sitt liv inn på leiemarkedet, fordi han ikke har råd til å eie boligen han eier lengre..

Endret av aklla
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TAC-2 skrev (8 minutter siden):

Det underliggende problemet er at boligprisene i deler av Norge har økt noe vanvittig og eiendom har blitt et investeringsobjekt på linje med aksjer, samtidig som beskatningen av boliger på mange vis gjør det gunstigere å eie eiendom enn å eie en bedrift.

Boligprisene (og dermed boliglånene) vokser for mye sammenlignet med vanlige inntekter, det er en stor trussel mot norsk økonomi.

Men denne delen av den foreslåtte løsningen bør glemmes så fort som mulig, vil vi kaste sparsommelige folk med lav inntekt ut av egen bolig som de har eid i årevis?

Den andre saken med påtvungen oppussing ignorerer at det som regel er en grunn til at folk bor i en dårlig isolert bolig. Det er at de ikke har råd til en ny bolig med 0.x u-verdi vinduer og 30+cm med isolasjon. Akkurat hvordan det hjelper at disse eventuelt skulle bli pålagt å foreta oppussing som de ikke har råd til er noe uklart for meg, i alle fall hvis det ikke samtidig blir innført bedre støtteordninger.

Det er fordi det ofte tegnes et bilde med "stakkars de som bor i dårlig isolerte hus og har dårlig råd". Det er ikke sant tror jeg. Jobbet som håndverker i 5 år,  og var innom 5-10 boliger i uka i to fylker. De som bor i disse husene som ikke er oppgradert er nå i hovedsak 60-80 år, god økonomi, men har valgt å ikke oppgradere fordi de ønsker å bruke pengene på andre ting. 

Lenke til kommentar
aklla skrev (2 minutter siden):

Tanker om at du også må skifte ut samtlige vinduer, rive vegger og tak for å få lov til å bo i din bolig? Pris la oss si 2 millioner ut(for å sette det på spissen).

Boligen din kan være akkurat under kravet også.

Har du råd til dette uten noe problem? Ikke? Nei da må du selge og flytte..

Er du fornøyd å mener du bor mer en bra nok nå? Irrelevant..

Har du lav inntekt og spart i årevis for å kjøpe en litt sliten bolig? Kondolerer det er bare å tenne på og leie en annen bolig.

Ja, vi kan si 100 milliarder og henrettelse også. 

 

Ingen av delene er sant. Å oppnå energiklasse D betyr i praksis at du må ha vinduer som er relativt nye tolags, 10 cm isolasjon i vegger og luft til luft varmepumpe. Dumheten i alle disse estimatene er å anta helt absurde oppgraderingsmetoder, det er å totalrenovere et hus uten isolasjon til tek 10. Ingen gjør det hvis målet er klasse d. Er huset ditt nyere enn 1970 og har fått nye vinduer siste 15 år og har varmepumpe er du veldig veldig nære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså ikke så populært for din del..

Man kan kan senk summene men det er fortsatt minst like uoppnåelig for andre med svakere inntekt..

En utgifte på 200 000 kan fint ende med å bli tvingt til å selge for alenemødre som allerede sliter..

Må være kjipt å ikke ha råd til å bo i sin bolig fordi man ikke har råd til obligatoriske oppgraderinger.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
51 minutes ago, TAC-2 said:

Det underliggende problemet er at boligprisene i deler av Norge har økt noe vanvittig og eiendom har blitt et investeringsobjekt på linje med aksjer, samtidig som beskatningen av boliger på mange vis gjør det gunstigere å eie eiendom enn å eie en bedrift.

Denne endringen vil ha nøytral effekt på boligprisene. De kan gå ned noe, men bare tilsvarende til økningen i skatt, så boligene vil koste like mye, pengene bare går andre steder i tilegg vil spekulasjon i eiendom være totalt upåvirket*. Dermed vil ikke dette forslaget påvirke prisutviklingen

Det som derimot kan ha vesentlig påvirkning er den foreslåtte reduksjonen i formueskatt, siden det er særlig den som gjør det attraktivt å plassere mest mulig i egen bolig**, dermed kan man med en reduksjon av denne se en forflytning av penger plassert i egen bolig til andre investeringer.

*) Eller potensielt øke attraktiviteten noe, da det kan bli flere som vil leie fremfor å eie, og man dermed får økninger i leiemarkedet og et prispress fra nettopp spekulanter/utleiere.

**) For 4 millioner plassert i egen bolig sparer man ca 30000 i året i formueskatt. Om man i tilegg regner inn en moderat prissstigning og skattefri realisasjon av gevinst så blir dette vanskelig å slå over tid med aksjer, ihvertfall med noe som har i nærheten samme lave risikoprofil.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er dette som er fremtiden. Bolig, bil, sydenferier, båt, bobil, campingvogn og alt som kan ses på som unødvendig luksus skal fordyres og gjøres utilgjengelig, og middelklassen skal viskes ut. Den beste måten å få dette til, er å øke skattene. Du skal bo i et minihus, bare ha sykkel som transportmiddel, og får bare lov å feriere i nabolaget. Kjøtt skal erstattes med insekter.

28-Own-Nothing-Be-Happy.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
35 minutes ago, FrihetensRegn said:

Det er dette som er fremtiden. Bolig, bil, sydenferier, båt, bobil, campingvogn og alt som kan ses på som unødvendig luksus skal fordyres og gjøres utilgjengelig, og middelklassen skal viskes ut. Den beste måten å få dette til, er å øke skattene. Du skal bo i et minihus, bare ha sykkel som transportmiddel, og får bare lov å feriere i nabolaget. Kjøtt skal erstattes med insekter.

Ikke noe av det du beskriver kjennetegner middelklasse. Middelklassen bruker penger på eiendom og virksomhet som genererer inntekter, ikke på forbruk. Hvorfor tror du de er middelklasse i utgangspunktet, det er en annen livsførsel og tankegang.

Arbeiderklassen og de på eller under fattigdomsgrensa er det som bruker pengene som kommer inn på forbruk slik at de aldri kommer noe videre enn å leve fra hånd  til munn. Selv etter 45 år i yrkeslivet vil det fremdeles være hånd til munn for det er alltid noe de skal kjøpe til et privat formål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (9 minutter siden):

Ikke noe av det du beskriver kjennetegner middelklasse. Middelklassen bruker penger på eiendom og virksomhet som genererer inntekter, ikke på forbruk. Hvorfor tror du de er middelklasse i utgangspunktet, det er en annen livsførsel og tankegang.

Arbeiderklassen og de på eller under fattigdomsgrensa er det som bruker pengene som kommer inn på forbruk slik at de aldri kommer noe videre enn å leve fra hånd  til munn. Selv etter 45 år i yrkeslivet vil det fremdeles være hånd til munn for det er alltid noe de skal kjøpe til et privat formål.

Så du påstår at de som kjøper bil og bobil, objekter som er kjent for å falle i verdi og koste mye penger, gjør det for å genere inntekter? Interessant. Det du beskriver er ikke middelklassen, det er overklassen. Det er de som kjøper store boliger og eiendom for å investere og ikke bo i det. De fleste i middelklassen er derimot arbeidere og lever av en fast inntekt, ikke investeringer, produksjonsmidler eller storkapital. Har de kanskje litt sparemidler som pensjon og feriekonto? Ja, men det er ikke store beløpene. De meste midlene kommer fra lønn og lån.

Arbeiderklassen og fattige har ikke råd til bolig, bil, båt og hytte. De leier en liten leilighet og tar bussen. De har ikke lån (utenom forbrukslån eller studielån de aldri greier å nedbetale). De har kanskje akkurat nok penger til å betale for leie, strøm og mat og ikke mye annet. De har ikke råd til storforbruket middelklassen og de rike har.

De jeg ser på som overklasse (ca. personinntekt og formue):

Gjerne fem millioner eller mer i årsinntekt og 10 millioner eller mer i formue. Ingen problemer med å betale for store, uforutsette utgifter som tannlegeregning, reparere bil, bøter eller andre utgifter.

De jeg ser på som middelklasse:

Over 600 000 kr i årsinntekt og kanskje et par-tre mill i formue. En bufferkonto, feriekonto og spare/fondskonto. Kan kanskje ta noen uforutsette utgifter, men må begynne å budsjettere og kanskje lempe på forbruket for å få det til å gå rundt.

De jeg ser på som arbeiderklasse:

Over 400 000 kr i årsinntekt og liten eller ingen formue. Få eller ingen oppsparte midler, må muligens ta opp forbrukslån om det kommer uforutsatte utgifter.

De jeg ser på som fattige:

Under 400 000 i årsinntekt, ingen formue, har ikke råd til store uforutsette utgifter. Har ikke råd til forbruk, bare det mest nødvendige. Må kanskje be familie eller venner om penger, sliter med strømregningene og matprisene. Eier ikke bolig eller bil, bor i liten leilighet eller et gammelt og lite hus. Går eller tar bussen. Tenk trygdede, sosialklienter, minstepensjonister etc.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva kaller du folk oppover hvis du bruker opp alle beskrivelsene på folk i bunnen? Poenget hva unansett ikke hva du kaller folk men at den lista over sløseri er bortifmot fasiten på et strevsomt liv.

Det er mange veier oppover, en kan være å leie ut tidligere boliger i stedet for å selge. Ei trang tremroms er pyton å bo i over tid, men flott å leie ut til to studenter.

maxresdefault.jpg

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
28 minutes ago, iblazeqt said:

Jeg lurer på hvor mye vi skal finne oss i, før vi tyr til gatene. Vi har det tydeligvis alt for bra. 

Det stopper neppe her. Folk har funnet seg i så mye fra før at det er lite motstand mot nye innskrenkinger i folks frihet og økonomi.

De snakker stadig i radio om rikinger som flagger ut, men få prater om hvordan man kan gjøre det attraktivt å bo i Norge.

Skru på Debatten i kveld. "Debatten: Hvorfor reiser «rikingene» til Sveits?" Skatteflyktninger møter omfordelingsspøkelset fra SV.

image.thumb.png.2288a9caf409d9fba8e48b1274b00e2e.png

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (7 timer siden):

Hus er jo bygd etter gjeldene byggforskrifter på tiden det ble oppført. Vanligvis sies det at nye lover ikke kan ha tilbakevirkende kraft.

Er det i hele tatt lov eller praktisk gjennomførbart å tvinge noen til å oppgradere huset mot deres vilje? Skal man tvinges med makt til å underskrive på banklån som trengs for arbeidene?

Nå er det vel litt uklart ennå hva dette forslaget betyr og hvor omfattende det blir, men vi har jo ENOVA som folk har brukt flittig til energieffektivisering, på frivillig grunnlag.

Norge har vel også en tendens til å være mer katolsk enn paven, i å etterleve EU/EØS forskrifter til punkt og prikke. Vi trenger vel snart en Donald Trump her på berget også, som kan kjeppjage nidkjære byråkrater/politikere dit pepper'n gror.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

De jeg ser på som overklasse (ca. personinntekt og formue):

Gjerne fem millioner eller mer i årsinntekt og 10 millioner eller mer i formue. Ingen problemer med å betale for store, uforutsette utgifter som tannlegeregning, reparere bil, bøter eller andre utgifter.

 

Så alle som kjøpte hus (uansett standard) i/rundt Oslo på slutten av 90'tallet eller  begynnelsen av 2000 tallet er overklassen. 
Fint å vite hvor grensen går :) 

Edit: For ikke å snakke om alle (nå eldre) som har bodd i Oslo hele livet sitt på en middelmådig inntekt som nå har en middelmådig pensjon. 

Endret av wampster
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at Spania har godtatt et direktiv som fører til at en betydelig andel Spanske huseiere må ut med 1-2 millioner (evt 4 normale Spanske årslønner). Så hva er greia her? Har EU gjort et vedtak om at hus skal bruke max 1kW eller at de skal være energi-nøytral, noe som er lettere i et land med +25C enn et med (ofte) -25C?

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

den lista over sløseri er bortifmot fasiten på et strevsomt liv.

Det som er sløseri for deg kalles å ha et hyggelig liv for andre. Å ha en enebolig, to biler, en båt, en hytte og sydentur eller to er den norske drømmen.

wampster skrev (59 minutter siden):
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

 

Så alle som kjøpte hus (uansett standard) i/rundt Oslo på slutten av 90'tallet eller  begynnelsen av 2000 tallet er overklassen. 
Fint å vite hvor grensen går :) 

Så de har begynt å tjene mange millioner i året fordi boligprisene har gått opp? Det er nytt for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (57 minutter siden):

Så de har begynt å tjene mange millioner i året fordi boligprisene har gått opp? Det er nytt for meg.

De sitter på godt over 10 mill med verdier?? 
Eller er det slik at det må være begge deler?

Så har man et hus til 100 mill, men "bare" 2,5 mill i inntekt er man mellomklasse?
Ok ok godt å vite

Edit: Ut av ren nysgjerrighet, hvor har du tatt 5MNOK i inntekt og 10MNOK i formue fra?
Eller er dette noe du bare har hentet fra løse luften?

Endret av wampster
Lenke til kommentar
wampster skrev (3 minutter siden):

Edit: Ut av ren nysgjerrighet, hvor har du tatt 5MNOK i inntekt og 10MNOK i formue fra?
Eller er dette noe du bare har hentet fra løse luften?

10M er en normal enebolig i store deler av Oslo. Har du da betalt ned lånet så er du god for 10 mill.

Inntekt på 5 mill er forbeholdt en elite på 5695 mennesker (2019).

«5695 nordmenn hadde i 2019 en bruttoinntekt på 5 millioner eller mer. »

https://www.finanssenteret.as/emne/6158/hvor-mange-prosent-tjener-over-1-million-i-norge

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...