Gå til innhold

Reklamasjon på vare - ikke lenger tilgjengelig i butikk


Anbefalte innlegg

Hei,

kjapp spørsmål for eksperter.

Kjøpt noe elektronikk fra Netonnet, nøyaktig ei uke etter 2 år fra kvitteringsdato slutter dingsen å fungere.

Tar kontakt med kundeservice, sender inn på service og de finner ut at de ikke kan fikse.
De tilbyr da seg å refundere, for de har ikke lenger produktet i sortimentet.

Utfordringen er vel at det koster mer å kjøpe samme produkt nå andre steder.

Jeg mener at mtp. forbrukerkjøpsloven er det helt innenfor å kreve at de dekker også prisforskjellen.
Hva synes dere? Er det innenfor, og hvordan bør jeg gå frem siden de forsøker å vri seg unna? 

Kapittel 11. Fellesregler om erstatning

§ 52.Erstatningens omfang

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet.

Erstatningen omfatter ikke

a. tap som følge av personskade
b. tap i forbrukerens næringsvirksomhet.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
33 minutes ago, BearCat said:

Gjelder dette garanti eller reklamasjon?

 

 

Edit: må lære meg å lese "overskriften" nøyere 😉

Dersom dette har blitt *godkjent* som en reklamasjon, kan du prøve å kreve merutgiftene ved dekningskjøp.

Det er nok her problemet ligger: de har godkjent reklamasjonen, men de mener at de skal kun dekke for det jeg betalte og heve kjøpet i praksis. 
Jeg mener at jeg har krav på tilsvarende eller lignende produkt, som de ikke lenger har i sortimentet sitt, slik at jeg vil da være nødt til å kjøpe det på merpris hos konkurrenter.

Lenke til kommentar
1 hour ago, mronym said:

Det er nok her problemet ligger: de har godkjent reklamasjonen, men de mener at de skal kun dekke for det jeg betalte og heve kjøpet i praksis. 
Jeg mener at jeg har krav på tilsvarende eller lignende produkt, som de ikke lenger har i sortimentet sitt, slik at jeg vil da være nødt til å kjøpe det på merpris hos konkurrenter.

Du kan kreve omlevering dersom å levere tilsvarende eller "bedre" vare ikke er til vesentlig ulempe for Netonnet.

Så vidt jeg har sett så skal det ganske store beløp til før forbruker*** regner det som vesentlig ulempe.

Lenke til kommentar
Just now, kjetilkl said:

Du kan kreve omlevering dersom å levere tilsvarende eller "bedre" vare ikke er til vesentlig ulempe for Netonnet.

Så vidt jeg har sett så skal det ganske store beløp til før forbruker*** regner det som vesentlig ulempe.

Utfordringen jeg har er at de har ingen produkt som har tilsvarende god batteri, som er poenget for meg.
Dette er altså en treningsklokke som holder seg i 30 dager, og det beste de tilbyr er noe som holder seg i ei uke.
Jeg mener det er en vesentlig forskjell og det bør ikke ansees som stor ulempe for dem å dekke for prisforskjellen for å få samme produktet andre steder. 
Men de nekter som sagt, de sier bare "vi hever kjøpet, du får refundert beløpet og ferdig med det".

Lenke til kommentar
1 hour ago, mronym said:

Dette er altså en treningsklokke som holder seg i 30 dager, og det beste de tilbyr er noe som holder seg i ei uke

Jeg hadde samme problemet hos en annen leverandør, hvor de ensidig ville heve kjøpet og refundere pengene. I samråd med kontaktperson hos forbrukerrådet, stod jeg på mitt, da det viste seg at de hadde en "tilsvarende" klokke som hoppet litt opp og ned i pris hos den samme leverandøren. Etter 2-3 md satt det en ny klokke på armen min 😉 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...