Gå til innhold

Måle polaritet i kabler


Anbefalte innlegg

Ønsker absolutt ikke å begynne noen ny diskusjon om kabler eller lignende tweaks noe da jeg har full respekt for de som synes det er tull eller unødvendig...

Så ikke ta dette som noe annet enn et velmenende råd.

Det gjelder ikke kabler men rett fase, dette lærte jeg om på et annet forum.

Fase skifter bare polaritet om den står feil, så dette er ikke et problem... Det som kan være et problem, er følsomme spillere,streamers eller Dac ikke pga skiftende polaritet men fordi overskudd spenning da går til jord i produktets chassis.

Her er det mye variasjon hva dette betyr, kan være null forskjell på et produkt,og til dels mer på andre.

Dette kan man fikse ved å kjøpe en billig fasepenn og multimeter feks på Kjell & co eller lignende.

Med fasepenn sjekker du fase i stikk vanligvis monterer elektriker dette fase til høyre i stikkontakten. Det er standard, men i stua her er alle til høyre, på gutterommet står den derimot til venstre.....

Multimeter bruker du for å måle ujordede stikkplugger, da kan du måle overspenning i chassi om den står i feil fase. Uten at du har i rca, xlr, lan eller digitale kabler tilkoblet..

Optiske burde ikke ha noe å si om er koblet tror jeg...

Vil ikke diskutere, men mottar gjerne info om kunnskap av dere andre om hva dette vil ha av betydning eller ei.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (4 timer siden):

Ønsker absolutt ikke å begynne noen ny diskusjon om kabler eller lignende tweaks noe da jeg har full respekt for de som synes det er tull eller unødvendig...

Så ikke ta dette som noe annet enn et velmenende råd.

Det gjelder ikke kabler men rett fase, dette lærte jeg om på et annet forum.

Fase skifter bare polaritet om den står feil, så dette er ikke et problem... Det som kan være et problem, er følsomme spillere,streamers eller Dac ikke pga skiftende polaritet men fordi overskudd spenning da går til jord i produktets chassis.

Her er det mye variasjon hva dette betyr, kan være null forskjell på et produkt,og til dels mer på andre.

Dette kan man fikse ved å kjøpe en billig fasepenn og multimeter feks på Kjell & co eller lignende.

Med fasepenn sjekker du fase i stikk vanligvis monterer elektriker dette fase til høyre i stikkontakten. Det er standard, men i stua her er alle til høyre, på gutterommet står den derimot til venstre.....

Multimeter bruker du for å måle ujordede stikk, da kan du måle overspenning i chassi om den står i feil fase. Uten at du har i rca, xlr, lan eller digitale kabler tilkoblet..

Optiske burde ikke ha noe å si om er koblet tror jeg...

Vil ikke diskutere, men mottar gjerne info om kunnskap av dere andre om hva dette vil ha av betydning eller ei.

Ja, dette virker det som du har "forsket" mye på.
Når jeg hadde lest dette så snudde jeg diverse støpsler i huset, og aldri har melken smakt så bra fra kjøleskapet som i kveld. Musikken spiller vanvittig bra, og varmtvannet har aldri vært så mykt og deilig. Å snu støpslene rette veien anbefales.

Håper den neste utledningen din kan fortelle oss hvilket av forhjulene på bilen som styrer.
Når jeg sykler er dette enkelt, men jeg lurer hver gang jeg kjører bil.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Gouldfan said:

.

Med fasepenn sjekker du fase i stikk vanligvis monterer elektriker dette fase til høyre i stikkontakten. Det er standard, men i stua her er alle til høyre, på gutterommet står den derimot til venstre.....

Multimeter bruker du for å måle ujordede stikk, da kan du måle overspenning i chassi om den står i feil fase. Uten at du har i rca, xlr, lan eller digitale kabler tilkoblet..

Optiske burde ikke ha noe å si om er koblet tror jeg...

Vil ikke diskutere, men mottar gjerne info om kunnskap av dere andre om hva dette vil ha av betydning eller ei.

I Norge er det forholdsvis vanlig med IT-nett hvor man ikke har N-leder og fase, men derimot fase i begge ledere. Nyere byggefelt har vel dog ofte TN-nett med L og N.

Og om det måles betydelig spenning i chassis anbefaler jeg å levere inn produktet til enten reparasjon eller el-retur. Der skal ikke være slikt 

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (På 19.3.2023 den 23.57):

I Norge er det forholdsvis vanlig med IT-nett hvor man ikke har N-leder og fase, men derimot fase i begge ledere. Nyere byggefelt har vel dog ofte TN-nett med L og N.

Og om det måles betydelig spenning i chassis anbefaler jeg å levere inn produktet til enten reparasjon eller el-retur. Der skal ikke være slikt 

Nok til at det er målbart til jord i chassi ifølge de som informerte meg.

Jeg bor i Sverige da.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (12 timer siden):

Man skal altå måle mellom jord i stikkontakt og utstyrets chassis? Hvor mye skal man eventuelt måle? Gjelder dette både jordete og dobbeltisolerte bokser?

Det går å måle riktig polaritet på det meste, både ujordede Og jordede produkter.

Men i de jordede euro skal fase/live alltid stå til høyre. Og vanligvis er fase alltid montert høyre i stikk også.

 

På et produkt som er koblet i fasen måles det ingenting eller mindre i chassis, om man snur stikket så måles det spenning i chassis. Det sies at også kan føles med feks handen, ikke støt men en typ vibrerende følelse.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Gouldfan said:

Det går å måle riktig polaritet på det meste, både ujordede Og jordede produkter.

Men i de jordede euro skal fase/live alltid stå til høyre. Og vanligvis er fase alltid montert høyre i stikk også.

 

På et produkt som er koblet i fasen måles det ingenting i chassis, om man snur stikket så måles det spenning i chassis. Det sies at også kan føles med feks handen, ikke støt men en typ vibrerende følelse.

Hva skal eventuelt være høyre og vestre på et standard jordet støpsel? Ganske symmetrisk spør du meg. 

Gleder dette også for norske IT-nett hvor man har fase i begge ledere?

Og det du beskriver nederst der er et apparat som ikke er i orden. Om det dobbeltisolert (altså uten jordet støpsel) skal man ikke ha noe som helst spenningspotensiale av betydning i chassis. Om det er jordet støpsel skal chassis også være jordet og det du kjenner er i så fall en jordfeil 

7A995E4D-7F3F-4733-B9B2-D0698D7CA92C.jpeg

Endret av Smule8o
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (53 minutter siden):

Hva skal eventuelt være høyre og vestre på et standard jordet støpsel? Ganske symmetrisk spør du meg. 

Gleder dette også for norske IT-nett hvor man har fase i begge ledere?

Og det du beskriver nederst der er et apparat som ikke er i orden. Om det dobbeltisolert (altså uten jordet støpsel) skal man ikke ha noe som helst spenningspotensiale av betydning i chassis. Om det er jordet støpsel skal chassis også være jordet og det du kjenner er i så fall en jordfeil 

7A995E4D-7F3F-4733-B9B2-D0698D7CA92C.jpeg


I Fransk Euro Schuko så er dette enkelt… hullet det «franske» er øverst :)

Alle EU godkjente er av dette slaget…

 

F399599A-53BF-4F9E-BAB9-C719058E64CC.jpeg

Lenke til kommentar
barfoo skrev (4 minutter siden):

Tok Maxwell feil?

Du får spørre Gouldfan om dette, han har alltids noen 'teorier' som bekrefter at hans innkjøp av "fasepenn" og annet snake-stuff er fornuftig. 
Synd Gouldfan ikke gidder å lese om dette og FORSTÅ det han kommer med, men det biter ikke i følge en lengre tråd her..
De av oss som har studert elektro og jobbet med dette vet jo hvor mye tull han kommer med, du har nok rett barfoo! :D

Endret av Woff
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Jeg tror du snakker om noe annet. I Norge og Sverige iallefall så måles det økt spenning på feks chassis til hi-fi produkter om fase står feil..

Gitt tråden din om ethernetkabler trur eg du mangler totalt grunnlaget for å uttale deg om signalkvalitet eller andre tema innan elektro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

I Norge og Sverige iallefall så måles det økt spenning på feks chassis til hi-fi produkter om fase står feil..

Og det er neppe lett å akseptere at det finnes andre forklaringer? Elektro er et FAG det som du bør ta seriøst. gjør du det finner du forklaringene du ønsker.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (Akkurat nå):

Gitt tråden din om ethernetkabler trur eg du mangler totalt grunnlaget for å uttale deg om signalkvalitet eller andre tema innan elektro.

Jeg tror dere misforstår mye av det jeg kommer med, eventuelt sitter fast i gamle utdaterte Dogmer.

 

At spenningen øker i chassis på ting ut av fase er typ vanskelig å motbevise…..

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Gouldfan said:


I Fransk Euro Schuko så er dette enkelt… hullet det «franske» er øverst :)

Alle EU godkjente er av dette slaget…

 

F399599A-53BF-4F9E-BAB9-C719058E64CC.jpeg

Støpselet på bildet mitt er selges i Norge og er CE-merket. Dessuten er vel det aller meste av "dingser" dobbeltisolert uansett og har dermed Euro-støpsel:

Euro Støpsel - Nordstrand Belysning

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

eventuelt sitter fast i gamle utdaterte Dogmer

Jaha, hva har det med elektro å gjøre da? Vet ikke hvilke kunnskaper barfoo har, uansett slår de dine ned i støvla. :grin:
Nå er det vel sånn at spenning lager problemer, spesielt der brukeren IKKE vet hva han holder på med. At det finnes 'spenning' i chassis på et utstyr har du fått forklaring på. Hvis utstyret IKKE har joret kontakt betyr det at du har en FEIL. Har utstyret jordet kontakt så BRUK den!
Det finnes MYE utstyr som det er ønsket å jorde chassis på, dette ofte grunnet støy. Men da forventes det at utstyrer selv er koblet til beskyttelses-jord for å avlede eventuelle spenninger.
Dette har du fått klar beskjed om før og eneste grunnen til at du måler spenning (og forskjeller) er at du IKKE har benyttet jordet kontakt eller har noe FEIL på utstyr / anlegg.

 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (21 minutter siden):

Støpselet på bildet mitt er selges i Norge og er CE-merket. Dessuten er vel det aller meste av "dingser" dobbeltisolert uansett og har dermed Euro-støpsel:

Euro Støpsel - Nordstrand Belysning

Det var nettop disse jeg fikk hjelp til å finne fase med på hi-fi forumet.

Du kjøper et multimeter feks på Biltema eller Kjell og måler i Chassis den som måler minst er i riktig fase.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...