Gå til innhold

Vurderer å gå med gaming laptop setup - innspill ønskes.


Anbefalte innlegg

Hei,

Etter å ha vært på stasjonær siden 486-dagene vurderer jeg nå et komplett mobilt setup. Jeg ønsker å beholde ekstern skjerm, tastatur, mus etc men å ha muligheten til å ta med meg maskinen når jeg er på farten. Idag har jeg en ekstra laptop som jeg har brukt, men ønsker å konsolidere til en maskin. Har alltid vært skeptisk til bærbare da ytelsesforskjellen mellom stasjonær og laptop alltid har vært stor. Men den nye 4000-serien ser svært bra ut.

 

Maskinen jeg har kikket litt på er følgende: https://www.komplett.no/product/1222427/gaming/gaming-pc/gaming-laptop/asus-rog-strix-g18-18-qhd-240-hz

Det jeg ønsker er å ha en laptop stand med en form for dock. Jeg har fortstått det slik at man kan ikke få skjerm, strøm, mus og tastatur via USB-C fordi disse maskinene trekker så mye strøm, så jeg må vel uansett bruke strømforsyningen som følger med? Men om jeg kan få en (1) kabel å stikke inn i maskinen som kan gi meg skjerm, mus og tastatur kan jeg leve med det. Den eksterne skjermen er en ultrawide alienware 32 tommer, 120HZ 3440 x 1440. Kan man også få nettverk via docken? Jeg har selvfølgelig 10gbe kablet i hele huset. Så om noen vet om en god dock pluss stand for en 18 tommer modell tar jeg imot tips.

 

Videre tenker jeg å selge min stasjonære og laptop.

Stasjonære specs er som følger:

AMD 3900X

32 gb minne 3600mhz

RTX 3080

512GB + 2TB (SSD / NVME)

10GBE nettverkskort

Lukket sort kabinett med Noctua kjøleløsning.

 

Laptop:

HP-Omen 15,4 tommer.

i7-8750H

16 minne

256 SSD + 1 TB SATA

GTX 1070 Max q

 

Hva tenker dere er realistisk salgspris på disse?

Noen andre som har gått fra desktop til laptop, og hvilke erfaringer har dere? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke svar på det du spør om, men vil bare komme med et lite tips ang støy. Om du ikke har tenkt over det. Ytelsen er bra på moderne laptoper, men støyen er et moment enda. Jeg gjorde som deg i fjor, men holdt bare ut et halvår før jeg var tilbake på stasjonær pga viftestøyen som ble utrolig plagsom. Om mulig hadde jeg testet en slik laptop live med noe bench programvare så får du en feeling av hvordan de er. Godt mulig det ikke er noen big deal for din del siden det er en subjektiv sak, men støy fra små vifter i flate laptops blir fort intenst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (Akkurat nå):

Har ikke svar på det du spør om, men vil bare komme med et lite tips ang støy. Om du ikke har tenkt over det. Ytelsen er bra på moderne laptoper, men støyen er et moment enda. Jeg gjorde som deg i fjor, men holdt bare ut et halvår før jeg var tilbake på stasjonær pga viftestøyen som ble utrolig plagsom. Om mulig hadde jeg testet en slik laptop live med noe bench programvare så får du en feeling av hvordan de er. Godt mulig det ikke er noen big deal for din del siden det er en subjektiv sak, men støy fra små vifter i flate laptops blir fort intenst. 

Takk for svar. Godt poeng! Støy er selvfølgelig en faktor man må tenke på.

Lenke til kommentar

Du kommer til å betale veldig mye mer enn det smaker. Du har et fint setup, og vil egentlig hive penger ut av vinduet for litt mer "fleksibilitet*? Your choice, men jeg anbefaler det ikke.

 

Det er flere docker som både gir internett, mus/tastatur/skjerm og slikt, men usikker på om noen dock gir deg 120HZ+ på skjermen. Pcen du linker til ser helt prima ut den, om du vil betale så mye for en bråkebøtte av dimensjoner(som alle gaming-laptoper).

 

Jeg reiste en del før og var i same gate som deg. Men å ta med gaming-laptop på buss, tog, eller til venner for gaming, var ikke noe god opplevelse med tanke på støy. Anbefaler deg å tenke deg veldig nøye om om du faktisk trenger og egentlig vil ha det opplegget her. 

 

Kort oppsummert: Du har egentlig alt, og de 37.000,- er egentlig blåst på lite til ingenting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er hensikten med å gå bærbart? Heavy Duty gaminglaptoper er hverken fugl eller fisk i min bok, så vil bare spørre om det kunne vært gunstig å kløve budsjettet i to og kombinere en stasjonær med en "gaming-kompetent" laptop i stedet.

Jeg har klart meg med en Dell XPS 15 med et GTX 1650 i snart 3 år, og den funker til det meste. Det er også en skikkelig bærbar og ikke en slepbar betongblokk som høres ut som en turbojet og har batterilevetid oppgitt i minutter.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Hva er hensikten med å gå bærbart? Heavy Duty gaminglaptoper er hverken fugl eller fisk i min bok, så vil bare spørre om det kunne vært gunstig å kløve budsjettet i to og kombinere en stasjonær med en "gaming-kompetent" laptop i stedet.

Jeg har klart meg med en Dell XPS 15 med et GTX 1650 i snart 3 år, og den funker til det meste. Det er også en skikkelig bærbar og ikke en slepbar betongblokk som høres ut som en turbojet og har batterilevetid oppgitt i minutter.

Han har allerede en grei gaming-laptop, om du ikke fikk det med deg? 

Lenke til kommentar
TwoFace skrev (8 minutter siden):

Han har allerede en grei gaming-laptop, om du ikke fikk det med deg? 

Gikk kjapt i svingene her, så gjorde ikke det.

Men kan stille samme spørsmål i en annen kontekst. Gaminglaptoper er kompromissmaskiner, så er det et bedre kompromiss å putte ytelsen i en stasjonær og heller ta med seg en kvalitetsmaskin som er kompetent på gaming?

Jeg vurderer selv å gå over til stasjonær for gaming og heller ha en laptop som er veldig god på vekt, batteri og kvalitet. Selv ultrabooks er kompromissmaskiner, dessverre.

Lenke til kommentar

Takk for innspill folkens. Fikk litt å tenke på. 

 

Bakgrunnen for at jeg ønsker å gå denne veien er at jeg har ikke mulighet til å sitte så mye på hjemmekontoret og game lengre. Har nettopp blitt pappa og merker at det blir mye dødtid når hun lille sover, samtidig som at man må være i nærheten og passe på. Derfor ville jeg ha noe som var litt mere mobilt rundt huset, men samtidig liker jeg stor skjerm så tenkte en 17-18 tommers maskin. Videre blir det pappa-perm nå om ikke lenge og da hadde det vært fint å ha en distraksjon mellom slagene når det er "nedetid".

Kanskje bedre å bare selge laptopen og bytte den ut mot en 17 tommers  og kjøre dobbelt setup som før?

Kjøpe en brukt med 3000-serie eller ny med 4060?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...