Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har Kommunen lov til å forandre vilkår + sende avslag til søknad etter at den ble sendt før nye vilkår?


VINHU

Anbefalte innlegg

I midten av Februar 2023, sendte jeg søknad til Karmøy kommune om å få dekket 50% av innkjøp/installering av varmepumpe siden jeg kom inn under søkandsvilkårene som da var beskrevet som "Enkeltpersoner og familier med “vedvarende lav inntekt” .

Søknaden kom tilbake denne uken med avslag, der begrunnelsen var at jeg ha måtte kjøpt varmepumpen i 2023, noe som ikke stod spesifisert i det originale innlegget. Jeg gikk tilbake og sjekket, der står det plutselig "Sist oppdatert 21. februar 2023 12:10" . Innlegget har blitt forandret, og i følge 2 andre personer som leste det originale innlegget, har setningen "Det gis kun støtte til varmepumper i private boliger, altså ikke i garasje, næringslokaler, hytte eller annen fritidsbolig. Du kan søke støtte for varmepumpe som er bekreftet kjøpt i 2023." Ikke vært der da innlegget ble først publisert. Det står heller ingen 2023 spesifikasjon i DOCX søknadsdokumentet der man leser igjennom vilkårene, kun innleveringsfrist i April 2023. 

Dette virker ikke helt greit, er det en lov for dette? Karmøy Kommune har ikke besvart spørsmål via Facebook direkte om dette. Hvis de mente at 2023 skulle være der fra begynnelsen av, skulle det ikke ha skjedd 2-3 glipper mellom flære dokumenter der de ikke spesifiserte årstallet da varmepumpen var kjøpt. Kan en klage på dette?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan selvfølgelig klage, men regelen i norsk forvaltningsrett er at det er reglene på vedtakstidspunktet som gjelder, ikke reglene på søknadstidspunktet. Det er også selve regelen - det vil si kommunestyrets vedtak - som styrer, ikke informasjonen om regelen, hvis det skulle være konflikt mellom de to. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
krikkert skrev (7 timer siden):

Du kan selvfølgelig klage, men regelen i norsk forvaltningsrett er at det er reglene på vedtakstidspunktet som gjelder, ikke reglene på søknadstidspunktet. Det er også selve regelen - det vil si kommunestyrets vedtak - som styrer, ikke informasjonen om regelen, hvis det skulle være konflikt mellom de to. 

Ahh. Ja jeg sendte søknad og den var kommet frem en uke før de forandret vilkårene. Skal få andre til å se på dette i tillegg. Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...