Gå til innhold

EU vil at bussjåfører skal kjøre tolv dager i strekk


Medlem

Anbefalte innlegg

EU vil at bussjåfører skal kjøre tolv dager i strekk: – Spikeren i kista for sikkerheten
Forslaget kan få fire av fem turbussjåfører til å slutte. Fagbevegelsen ber EU snu
https://frifagbevegelse.no/magasinet-for-fagorganiserte/eu-vil-at-bussjaforer-skal-kjore-tolv-dager-i-strekk--spikeren-i-kista-for-sikkerheten-6.158.944389.8131a236bc

Her blir vel Norge bokstavelig talt overkjørt gjennom EØS tenker jeg

Nei til EU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I fjor var jeg på jobb over 40 helger,  juni - september fri 3. hver søndag med unntak av 14 dager ferie. Dersom jeg kan tjene mer på å kjøre buss enn jeg gjør nå, og "alle" bussjåfører sier opp tar jeg kjøretimer klasse D med en gang :) 

Og så turbuss, virker som en trivelig jobb :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

som tidligere yrkessjåfør er jeg sjeleglad for EU. Det var EU som bestemte og regelsatt kjøre og hviletider for yrkessjåfører, og uten dem hadde man sikkert fortsatt med 24/7 kjøring. Slik det er i dag er det regelmessige pauser samt lunsj, og en rekke bestemmelse som medfører mindre belastning på sjåførene. Så lenge timene pr. dag samt hvilen mellom skiftene er romslig, så er 12 dager på rad uproblematisk. 

PS: hvor har man kilder til originale lovforslag? Lenken du poster har meninger om ting, men vanskelig å vurdere uten å se helheten i lovforslaget.

PS2: hvor mange ag dødsulykkene var grunn trøtte yrkessjåfører? Sist jeg så en statistikk var der vanlige folk med høy hastighet og ruskjøring deretter som var de to store faktorene for dødsulykker. I tillegg kommer sommeren med folk på motorsykkel som har høy riskoappetitt.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Dubious said:

Dette vil føre til at lastebiler blir omregistrert til buss, sånn at de også kan gjøre 12 dager i strekk.

Eller at de begynner å kjøre gods med buss...

Hadde det bare vært så enkelt ;) Er masse regler og greier for hva som er og ikke er buss, hvor antall seter og kjøretøyet i seg selv gjør dette vanskelig. Men godt mulig det er noen kreative sjeler som finner smutthull, for det er det alltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Valmeth said:

Kanskje blir det comeback for "lastebussene" som var vanlige ute på ubygda i gamle dager? Halve kjøretøyet bygd som buss, andre halvparten skap med lift.

Hah! Mulig. Men hvordan var reglene igjen, er det opp til 8-9 seter som kan registreres som noe annet enn buss (med påfølgende krav og eget sertifikat)? Men er også en del retningslinjer i yrkessjåfør sertifikatet / beviset som setter føringer her, som godt mulig overstyrer selve kjøretøyet.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (På 19.3.2023 den 12.09):

Hah! Mulig. Men hvordan var reglene igjen, er det opp til 8-9 seter som kan registreres som noe annet enn buss (med påfølgende krav og eget sertifikat)? Men er også en del retningslinjer i yrkessjåfør sertifikatet / beviset som setter føringer her, som godt mulig overstyrer selve kjøretøyet.

 

Buss M2 og M3 har krav minst 10 sitteplasser. Har kjøretøyet mer enn 10 plasser, SKAL det så vidt jeg tolker kjøretøyforskriften registreres som buss. 

Det er så vidt meg bekjent ingen retningslinjer eller forskrifter direkte knyttet til YSK som kan overstyre registreringen til et kjøretøy. Du har enten førerkort, eller ikke, til et registrert kjøretøy. Et kjøretøy kan heller ikke, så vidt jeg skjønner, registreres i to ulike kjøretøyklasser (f.eks. M2-3,buss OG N2-3 lastebil), men kan ombygges og omregistreres

Lastebuss finnes det enda noen av, men så lenge de har 10 eller flere sitteplasser er de buss, tilsynelatende uavhengig av konstruksjonen ellers, siden antall sitteplasser er definisjonskravet for buss/ikke buss. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...