Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det noen steder i Norge man kan få hjelp for ekstrem eksistensiell angst og filosofiske problemer?


Letterboxd

Anbefalte innlegg

Psykologene vil ikke snakke om filosofiske problemer og politiske problemer.

Ikke interessert i religion, hedonisme, doping, alkohol eller kunst.

Hvis du har noen ideer om hvor man kan få hjelp vennligst del.

Tusen takk.

EDIT: 

Er ikke smart nok til å forstå Nietcszhe, men jeg tenker at å skape egne verdier er farlig. Det kan finnes mennesker som vil skade andre fordi det er deres egne verdier.
Jeg blir veldig deprimert over moral relativisme, fordi det betyr lover er bare skapt grunnet sosial darwinisme, sosiale kontrakter og demokrati, og faktisk ikke betyr noe. Hvis noen sier tortur og voldtekt faktisk ikke er objektivt negativt har de faktisk rett, og vi stopper dem bare grunnet sosial kontrakter etc. 
Ikke interessert i å skape mine egne verdier.
 
Går daglig på gym, får sollys når jeg går tur. Tror ikke disse tingene hjelper i min situasjon.
Endret av Letterboxd
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
43 minutes ago, Letterboxd said:

Hvis du har noen ideer om hvor man kan få hjelp vennligst del.

Jeg har ikke oversikt over i Norge, men ekstremt mange fra hele verden har ringt inn (skype) gratis til Stefan Molyneux og fått svært god hjelp med mange temaer, og faktisk en god del med de temaene du nevner. Man kan snakke rolig og ærlig med ham og forvente å få veldig overraskende god hjelp tilbake. Man bør ha god engelsk språklig kunnskap. Her er nettsiden hans, og det er en knapp helt til høyre på toppen "call in requests". Jeg vet ikke hvor mange dager eller måneder ventelisten er. Samtalene blir tatt opp og publisert for at så mange som mulig kan tjene på/bli hjulpet av det som blir sagt.

Vær obs på at selv om han prøver sitt ytterste i å være behjelpelig, så tollerer han ikke gjentatt apati eller ett verdenssyn uten håp eller lignende. Det beste er å være ærlig og fokusert på at du trenger hjelp med det aktuelle temaet og ta det han sier seriøst.

Jeg har lært veldig mye fra ham om hvordan man kan være en bedre person, og få ett bedre liv, både for meg selv, for partner, og for alle andre i relasjoner. Pluss at jeg fikk eksemplarisk veiledning i hvorfor det er så viktig å være en fredfull forelder. Jeg har ikke ringt inn, men lært veldig mye av alle de andre som har snakket med ham.

Mørke politiske krefter som vil beholde og ha mer makt i verden er livredd for denne personen, så propagandaen rundt ham er ganske sterk. Det er ikke usannsynlig at noen kommer inn her med kjekling av ham uten å vite noe av hva han egentlig gjør. Han ble fjernet fra youtube uten noen som helst gyldig grunn.

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror det kan være vanskelig å få hjelp med slikt, spesielt av offentlige instituasjoner.

Men jeg har slitt mye med det samme den siste tiden. Kanskje det er noe kollektivt relatert til krigen i Ukraina... en slags følelse av håpløshet, en mørk fremtid etc. Men jeg tror det er håp.

Man finner jo alltids diverse internett-fora, men det meste der er nok ikke så veldig behjelpelig. Mye antagonisme og "hot takes".

Hva slags filosofiske problemer er det du sliter med, om jeg tør spørre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle har eksistensiell angst og filosofiske problemer.

Den store tabben er å la slike negative tanker få kverne uavbrutt. Den beste medisinen er å holde seg aktiv, både fysisk og psykisk. Kom deg over dørstokken og pust frisk luft, da klarner tankene. Fokuser på noe som er innenfor din kontroll og som kaster av seg når du investerer tid og energi i det. 

When You Find Yourself in a Hole, Stop Digging - SouthernIndeed

Endret av nightowl
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (11 timer siden):

Vel, jeg tror det kan være vanskelig å få hjelp med slikt, spesielt av offentlige instituasjoner.

Men jeg har slitt mye med det samme den siste tiden. Kanskje det er noe kollektivt relatert til krigen i Ukraina... en slags følelse av håpløshet, en mørk fremtid etc. Men jeg tror det er håp.

Man finner jo alltids diverse internett-fora, men det meste der er nok ikke så veldig behjelpelig. Mye antagonisme og "hot takes".

Hva slags filosofiske problemer er det du sliter med, om jeg tør spørre?

Har oppdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (6 timer siden):

Finn en psykolog som driver på med metakognitiv terapi. Hvis man har ekstensiell angst og filosoferer for mye så må man jobbe med å slutte med å gruble over disse tingene. 

Har hatt litt negativ erfaring med psykologer grunnet at alle vil bare bruke kognitiv terapi og mindfullness. Hadde håpet å prøve noe annet, men umulig å finne psykologer som spesialisering seg i andre metoder enn meta/kognitiv terapi.

Lenke til kommentar
On 3/17/2023 at 9:24 PM, Letterboxd said:

Hvis noen sier tortur og voldtekt faktisk ikke er objektivt negativt har de faktisk rett, og vi stopper dem bare grunnet sosial kontrakter etc. 

Jeg har ett sterkt ønske om å hjelpe deg her. Ved å appellere til fornuft og logikk, som jeg antar er det du er ute etter her siden det var på den måten relativismen ble presentert for deg regner jeg med.

Jeg har hørt argumentene fra etisk relativisme noen ganger, og jeg forstår at det kan virke logisk for mange. Når jeg ble møtt med dem, selv om de kan virke logiske, så sa magefølelsen min at her må det være noe som mangler. Så jeg utviklet ett ganske banalt perspektiv for å prøve å vise hvorfor alle samfunn generelt 'velger' å leve i fred. Jeg mener det er ett tyngre fundament her som overstyrer alt av moderne lovskriving, normer og regler.

I korte trekk så går perspektivet mitt ut på at hver enkelt person faktisk vil ha ett fredfullt samfunn. I den forstand at, selv om en person velger å gjøre noe 'dårlig' mot en annen person, så vil han fremdeles at hele samfunnet skal være fredelig med ham. Det betyr i neste steg at <alle> er indirekte/implisitt enig i at de vil ha ett fredelig samfunn.

Ett eksempel, er en som velger å stjele en lommebok, med la oss si 10000 i kontanter, fra en annen person. Når tyven tenker og planlegger hva han skal gjøre med pengene i lommeboken, så er han veldig glad for at han kan bruke dem i ett fredelig samfunn, for det er absolutt ett fredelig samfunn han vil ha for å bruke dem. Han vil ikke at han skal bli slått ned av helt tilfedige og ranet selv. Så her er både tyven og offeret <enig> om at de vil ha ett fredelig samfunn. Det betyr at begge også skjønner at stjeling ikke er bra for ett fredelig samfunn.

 

Nå når jeg tenker bredere på dette, så har vi ganske mange andre dyrearter på kloden vår som lever i flokk og 'velger' å leve fredfullt innad i arten. Hvorfor gjør de det? De har jo ikke skrevet ned noen lover som vi vet om. Hva er det som gjør at vi ser flokkdyr, fugler og fisker leve i generell fred med artsfrender når de ikke har lover i den forstand vi er kjent med dem. Kanskje man kan argumentere for at apeflokker har uskrevne kulturer og normer og regler de også, slik at kanskje alle apene bare blir presset av de eldre, eller sterke, eller ett sosialt hierarki til å være fredfulle. Men det forklarer kanskje ikke alle andre dyrearter og fugler som blir sett på som at de ikke er i stand til å lage slike avanserte sosiale systemer, men likevel fint greier å leve sammen i generell fred.

Det kan være gunstig å blande inn sinne. Sinne er en forsvarsmekanisme som brukes hvis noe oppleves urettferdig. Sinne er nok også ganske vanlig blandt dyr, spesielt flokkdyr. Så... Kan det være pågrunn av frykten for konsekvenser eller hevn fra andre individer som blir sint, som holder dyreflokker fredfulle? Jeg vet ihvertfall ikke detaljene rundt dette.

Uansett så ser det ut for meg at vi er hardprogrammert fra naturens side til å prøve å være fredelige med individer av samme art. Hva forskjellige kulturer har lagt mer eller mindre vekt på i form av lover er for meg ikke spesielt viktig rundt dette temaet.

Håper dette var til hjelp. Jeg vet at proponenter for moral relativisme har evne til å presentere det som ser ut som en sterk sak, så jeg ville gjerne prøve å bidra med noen alternativ til det.

Endret av Selfuniverse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (23 timer siden):

Har hatt litt negativ erfaring med psykologer grunnet at alle vil bare bruke kognitiv terapi og mindfullness. Hadde håpet å prøve noe annet, men umulig å finne psykologer som spesialisering seg i andre metoder enn meta/kognitiv terapi.

Hei, kanskje det rett og slett er en filosof som du kan samtale med og dra nytte av?

Søkte på hvor man kan treffe på en filosof for samtale, her er link til et opplegg som virker som lavterskel når det gjelder tilgjengelighet og tematikk 🙂

ETT - støttesamtaler - Dialog (dialog-oslo.no)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
arcticleads skrev (2 timer siden):

Angstklinikken kan være et godt sted å starte hvis du ønsker å få hjelp og støtte til å håndtere din angst. De tilbyr behandling og terapi for ulike typer angstlidelser, og kan hjelpe deg med å utvikle verktøy og strategier for å håndtere eksistensiell angst.

Filosofiske problemer er kjernen av angsten. De jeg snakker med må kunne snakke om store filosofiske problemer og konsepter

 

Men takk

Lenke til kommentar
On 3/17/2023 at 9:24 PM, Letterboxd said:

Ikke interessert i å skape mine egne verdier.

 

On 3/17/2023 at 9:24 PM, Letterboxd said:

Går daglig på gym

Å styrke din egen kropp er å skape verdi for deg selv det også. Du har postet her i håp om å skaffe deg bedre muligheter for deg selv også. Og jeg regner med du ikke sover under klar himmel på bar jord, at du har tak over hodet, sofa, tv, alt det der som gjør hverdagen mye enklere. Og du har sikkert også mange andre 'verdier' som du har garnert for deg selv. F.eks ser det ut som at du har valgt å breie ut horisonten din ved å oppsøke ny informasjon og kunnskap, som gjorde at du kom over de filosofiske 'problemene'. Så jeg tror ikke du er helt ærlig med deg selv her.

Jeg setter anførselstegn på 'problemer' fordi jeg er litt bekymret for at du kanskje har bestemt deg for at dette være store problemer. Det er veldig mange mennesker som har tatt feil om mange emner oppigjennom historien. Tilogmed noen av de teoriene vi ser på som mest robust i astronomi i dag, kan også være feil selv om de virker gode for oss nå. Hvis du fremdeles er en relativ ung person, 20 åra eksempelvis, så ville jeg ikke forgudet 'ny' informasjon noe særlig, selv om jeg nå vet at det var litt vanskelig å ikke gjøre det når jeg tenker tilbake.

Jeg var foreksempel ganske med på alt det oppgjøgleriet med klima, golfstrømmen stopper opp, og alle isbjørner dør snart, i første halvdel av 20 åra. Du må akseptere at vi alle er feilbare og kan lære nye ting hver dag. Bare fordi en god del av verden er fast bestemt på at deres synspunkter er den ene og totale sannheten, betyr ikke at du må følge dem.

Endret av Selfuniverse
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (På 18.3.2023 den 3.24):
Er ikke smart nok til å forstå Nietcszhe, men jeg tenker at å skape egne verdier er farlig. Det kan finnes mennesker som vil skade andre fordi det er deres egne verdier.
Jeg blir veldig deprimert over moral relativisme, fordi det betyr lover er bare skapt grunnet sosial darwinisme, sosiale kontrakter og demokrati, og faktisk ikke betyr noe. Hvis noen sier tortur og voldtekt faktisk ikke er objektivt negativt har de faktisk rett, og vi stopper dem bare grunnet sosial kontrakter etc. 
Ikke interessert i å skape mine egne verdier.

"The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live." - Ayn Rand

Jeg er enig i at relativisme er deprimerende, for det sier at sannheten er arbitrær. Det er sant at det finnes mange ulike synspunkter, men det blir nok feil å påstå at alle synspunkter er like gyldige? Man kan gjøre et valg utelukkende for egen vinning, eller det kan være forankret i objektiv analyse. Fornuften er universell og eksisterer uavhengig av kulturer. Man trenger vel bare å "oppdage" den.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (På 18.3.2023 den 9.04):

Alle har eksistensiell angst og filosofiske problemer.

Den store tabben er å la slike negative tanker få kverne uavbrutt. Den beste medisinen er å holde seg aktiv, både fysisk og psykisk. Kom deg over dørstokken og pust frisk luft, da klarner tankene. Fokuser på noe som er innenfor din kontroll og som kaster av seg når du investerer tid og energi i det. 

When You Find Yourself in a Hole, Stop Digging - SouthernIndeed

Er allerede veldig fysisk aktiv. Er ufør og student på ett fag som bare har tre dager, så jeg går på gymmen 5-7 dager i uken + tredemølle.

Jeg er uening med deg at alle har filosofiske problemer og angst.

Det finnes grenser for hvor mye fysisk man kan gjøre, og selv da er filosofiske problemer fortsatt der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...