Gå til innhold

Handle Windows-lisens fra Digikeys?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Baardsen skrev (9 minutter siden):

Jeg lurer på akkurat det samme som deg. Jeg ønsker ikke å betale 1500 kroner om jeg ikke må. Har en maskin jeg kun bruker til flysim som jeg ikke har operativsystem på, så enn så lenge får jeg ikke spilt mitt spill.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/2BP2jB/microsoft-slutter-aa-selge-windows-10

Du kan laste ned Windows direkte fra Microsoft og installere det UTEN å ha kjøpt lisens.
Du får da en litt nedskalert versjon av Windows, men dersom det bare er flysim du bruker spiller jo ikke det noen rolle.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Svært få begrensninger, og ingen for spill. 

Så vidt jeg husker så er vannmerket borte når en har fullskjerm i spill. 
Kan være endret. 

Mener å huske at vannmerket (en slik "aktiver windows nag-tekst") av og til er der også i fullskjerm spill.

Begrensningen er vel stort sett at en ikke får "personalisert" Windows (farger, bakgrunn o.a.). Er i alle fall helst det jeg har lagt merke til i min installasjon (som kun brukes til Battlefield). Og jeg har kjørt den slik i noen år, får også Windows 10 versjonsoppgraderinger.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Er det noen som vet hva Microsoft mener med å la det være fullt mulig å installere/bruke Windows uten å betale for det samtidig som det koster penger å kjøpe en lisens? Det hele er forvirrende, og ikke så lett å vite hva man skal gjøre om man ikke ønsker å støtte oppunder piratkopiering (eller kanskje "piratbruk" ettersom det er fullt åpent å laste ned fra produsentens hjemmeside), men gjøre det lovlig -samtidig som man ikke ønsker å kaste penger ut vinduet om det egentlig ikke er påkrevd.

Lenke til kommentar
minimax skrev (6 timer siden):

Er det noen som vet hva Microsoft mener med å la det være fullt mulig å installere/bruke Windows uten å betale for det samtidig som det koster penger å kjøpe en lisens? Det hele er forvirrende, og ikke så lett å vite hva man skal gjøre om man ikke ønsker å støtte oppunder piratkopiering (eller kanskje "piratbruk" ettersom det er fullt åpent å laste ned fra produsentens hjemmeside), men gjøre det lovlig -samtidig som man ikke ønsker å kaste penger ut vinduet om det egentlig ikke er påkrevd.

De satser på at du blir lei av vannmerket, og påminnelser om å aktivere Windows. 

En kan også kjøpe ting i Microsoft Store. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/18/2023 at 7:31 AM, ^fmj said:

De tjener på det, du bruker deres produkt.

Ja, du er nok inne på noe der -man blir vant til Windows, så fortsetter man å bruke det. Men hvor logisk det er å ikke "sperre" gratis bruk videre forstår jeg ikke. Hvorfor skulle folk ønske å betale for det da? Men nok om det.

Jeg leste at hvis man skal gjøre det lovlig så kan man bruke Windows 10 gratis i 1 mnd, men utover det så skal man kjøpe en lisens. Jeg vet ikke om dette kommer direkte fra Microsoft eller om dette er enda en synsing, men når det er sagt sjekket jeg hva som kommer opp om jeg prøver å registrere direkte fra Windows 10 (Start menyen - Innstillinger -Aktivering) og da kom dette opp:

1641683202_activate1.thumb.png.d3ff1b8a0d1cc828ed8df09aa80b719c.png


2106281858_activate2.thumb.png.da51c7b871fef26679be99105a3dc604.png

 

Så da er det altså ikke noe billigere enn å kjøpe Windows 11 (fra Microsoft nettsiden) dessverre. Og så må man opprette en Microsoft konto (hvis man ikke har en fra før -f.eks. fra Skype). Jeg vet ikke om dette er påkrevd om man kjøper en lisens fra andre butikker, men så langt har jeg bare funnet det billigere (kr. 1199,-) fra FixarIT, men uvisst om dette er en legitim butikk eller om det er noe muffins (f.eks. enda en OEM versjon selv om det står "retail"). kanskje noen her vet?
PS: jeg glemte at retail versjonen av både "Pro" og "home" kan fås for kr. 499,- hos SoftwareEksperten.no. Litt for godt til å være sant? Jeg vet ikke, men skulle gjerne hørt fra noen som kjenner til disse butikkene.

PS. når det gjelder påkrevd bruk av en Microsoft konto for i det hele tatt kunne opprette en bruker i Windows 10 finnes det en måte å lage en "lokal" bruker: ganske enkelt at man drar ut nettverkskontakten (og/eller slår av trådløs ruter), så da får man en mulighet til dette.

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar
20 minutes ago, ^fmj said:

Du kan også fjerne diverse krav under installasjonen om du lager installasjonsmedium med Rufus.

Takk for tips! Det visste jeg ikke, men kan komme godt til nytte senere (Rufus).
Windows 10 virker veldig mye mer "intrusive" enn tidligere, så det er fint med en slik funksjon du nevner.


PS: Men dette er et Windows program, ikke sant? Så i mitt tilfelle (Mac) er det ikke så mye til hjelp hvis jeg ikke først har installert en eller annen Windows fra før. Jeg fant denne siden med diverse alternativer til Rufus på Mac platformen. Jeg har bare skumlest siden, men regner med at disse verktøyene også kan brukes for å lage en Windows installasjon.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Tillogmed Microsoft aktiverer kunders maskiner via piratmetoden:

https://itavisen.no/2023/03/16/her-piratkopierer-microsoft-windows-10/

Er bare en liten linje man skriver i PowerShell så er pcen aktivert for alltid med HW id hos Microsoft så er den desidert enkleste metoden å aktivere Windows på også.

Når det gjelder gråmarkeder så ville jeg lett handlet der kontra å betale 1500kr til Microsoft. Jeg har kjøpt mange spill til Xbox på slike plasser og det har alltid fungert fint. 

Men om det føles feil så får man bare betale...

Lenke til kommentar
minimax skrev (1 time siden):

Takk for tips! Det visste jeg ikke, men kan komme godt til nytte senere (Rufus).
Windows 10 virker veldig mye mer "intrusive" enn tidligere, så det er fint med en slik funksjon du nevner.


PS: Men dette er et Windows program, ikke sant? Så i mitt tilfelle (Mac) er det ikke så mye til hjelp hvis jeg ikke først har installert en eller annen Windows fra før. Jeg fant denne siden med diverse alternativer til Rufus på Mac platformen. Jeg har bare skumlest siden, men regner med at disse verktøyene også kan brukes for å lage en Windows installasjon.

Jeg kjenner ikke til Mac dessverre.

Lenke til kommentar
minimax skrev (På 17.3.2023 den 15.57):

Det er en Mac Pro fra 2010.
Har allerede fått til å installere Windows direkte fra ISO-fila jeg lastet ned fra Microsoft. Det er av og til programvare jeg trenger å bruke som bare finnes for Windows, eller er jeg mest vant til MacOS til daglig bruk og ønsker å fortsette med det.
 

Jeg vet ikke om jeg har så lyst til det for da er det vel ikke så stor forskjell fra å kjøpe fra Digikeys.no annet enn at det antageligvis er billigere på eBay, men fortsatt "gråsone-lisenser" som Uderzo nevnte, eller kanskje til og med lisenser som allerede er aktivert på en annen maskin (har lest en del eksempler på dette i diverse forum).

 

Det hørtes ikke så ille ut. Microsoft skal vel registrere tlf. nr. du ringer fra og koble dette sammen med serienr. vil jeg tro.
Så i praksis er det fullt mulig å bytte lisens over til en annen maskin (eller reaktivere om man oppgraderer den samme maskinen man aktiverte det på for første gang), men noe mer tungvint enn ved "retail" versjonen? Jeg går ut fra at ved sistnevnte er det bare snakk om å aktivere på en ny maskin, så mister man aktiveringen på den forrige maskinen, og man kan kanskje gjøre dette uendelig mange ganger?
Det kan jo være greit om man f.eks. har installert Windows på to ulike Mac maskiner, så aktiverer man lisensen på den maskinen der man i en periode skal bruke Windows mest, men da uten å måtte reinstallere selve Windows for hver gang.

Hvis du bruker det på en Mac Pro med dual boot, så hadde jeg tenkt to ganger en gang og bare kjøpt en lisens på eBay. Har aldri opplevd at en nøkkel har sluttet å virke (ikke at man ikke kan komme borti den problematikken), men man kan kjøpe ganske mange lisenser før man er oppe på prisen av retail versjonen. 

Når jeg jobbet som PC-tekniker, brukte jeg å ta vare på Windows lisenser fra kasserte OEM-maskiner. Gikk fint å aktivere på nye maskiner så lenge man tok den telefonen (det er ingen linking av noe som helst forøvrig, bare en dum automatisert telefonsvarer). Som regel så slipper man dette steget og man får reaktivert, men er mange som blir "skremt" av å måtte ta den telefonsamtalen og velger derfor å kjøpe ny Windows.

Ja, det bryter med Microsoft sin lisensavtale. Men nå selger de vel ikke Windows 10 lengre til forbrukere heller? Så da tenker jeg de bare kan ha det så godt.

Lenke til kommentar
On 3/20/2023 at 9:52 AM, MrMarbles said:

Hvis du bruker det på en Mac Pro med dual boot, så hadde jeg tenkt to ganger en gang og bare kjøpt en lisens på eBay. Har aldri opplevd at en nøkkel har sluttet å virke (ikke at man ikke kan komme borti den problematikken), men man kan kjøpe ganske mange lisenser før man er oppe på prisen av retail versjonen. 

 

Sant nok, men det er litt uklart om dette er lovlig.
Har søkt litt på nettet etter info, men dette med "gråmarkedet" er litt uklart.

 

On 3/20/2023 at 9:52 AM, MrMarbles said:

Når jeg jobbet som PC-tekniker, brukte jeg å ta vare på Windows lisenser fra kasserte OEM-maskiner. Gikk fint å aktivere på nye maskiner så lenge man tok den telefonen (det er ingen linking av noe som helst forøvrig, bare en dum automatisert telefonsvarer). Som regel så slipper man dette steget og man får reaktivert, men er mange som blir "skremt" av å måtte ta den telefonsamtalen og velger derfor å kjøpe ny Windows.

Så det er ikke en telefonsamtale med en selger der man må legge ut og argumentere for hva/hvorfor, men automatisert tjeneste der man trykker et bestemt valg for "flytting av lisens" og så taster man inn lisensnr?

 

On 3/20/2023 at 9:52 AM, MrMarbles said:

Ja, det bryter med Microsoft sin lisensavtale. Men nå selger de vel ikke Windows 10 lengre til forbrukere heller? Så da tenker jeg de bare kan ha det så godt.

Ja, de virker å ha sluttet å selge det å nettsiden, og jeg vet heller ikke om man får kjøpt "fysisk" pakke med DVD/minnepinne u butikker heller (har ikke funnet noe så langt), men det kommer opp en mulighet for kjøp av Windows 10 retail (kr. 1499,-) om man klikker seg frem direkte innenfra Windows 10 sine innstillinger.

Lenke til kommentar
minimax skrev (1 time siden):

 

Sant nok, men det er litt uklart om dette er lovlig.
Har søkt litt på nettet etter info, men dette med "gråmarkedet" er litt uklart.

 

Så det er ikke en telefonsamtale med en selger der man må legge ut og argumentere for hva/hvorfor, men automatisert tjeneste der man trykker et bestemt valg for "flytting av lisens" og så taster man inn lisensnr?

 

Ja, de virker å ha sluttet å selge det å nettsiden, og jeg vet heller ikke om man får kjøpt "fysisk" pakke med DVD/minnepinne u butikker heller (har ikke funnet noe så langt), men det kommer opp en mulighet for kjøp av Windows 10 retail (kr. 1499,-) om man klikker seg frem direkte innenfra Windows 10 sine innstillinger.

Dersom det hadde vært ulovlig, så ville vi vel ikke kunne kjøpt det på eBay. eBay følger Norsk lov. Jeg tror det er mer snakk om hva som bryter med Microsoft sine EULA. Den er dog ikke nødvendigvis kompatibel med Norsk lov. Så spørsmålet er om å kjøpe en brukt lisens bryter Norsk lov. Det er jeg ganske sikker på at det ikke gjør. Dersom en selger på eBay selger deg noe som er ulovlig anskaffet, så har hen jo solgt noe under falske premisser. Da har man også krav på pengene tilbake om det skulle bli noe av.

Det stemmer, det er ikke noen telefonsamtale. Har jobbet som PC-tekniker i 5 år (fra 2006 til 2011) og aktiverte Windows og Microsoft produkter daglig på vegne av kunder. Man får opp en kode på skjermen når man ringer inn, denne taster man inn på telefonen og så får man opplest en kode man bruker for å få fullført selve aktiveringen (ikke det samme som lisensnøkkelen). Det var et par ganger at man faktisk kom til en person via den telefonaktiveringen. Og det eneste de spurte om, var de samme spørsmålene; blir produktet brukt på mer enn én PC? Har du nylig endret hw i oppsettet ditt etc?

Lenke til kommentar

Du kan laste ned Windows 10 fra her, hos Microsoft (og hvis du klikker på "Windows" lenken øverst på den siden vil du også få tilgang til nedlasting av andre Windows versjoner.

Såvidt jeg husker så vil denne siden (om du bruker en Windows PC til å surfe på) lenke til et konfigurerbart nedlastingsverktøy der du velger hva slags format du skal ha Windows i og hvordan du skal installere det (f.eks. USB minnepinne eller brenne en installasjons-DVD), mens hvis du surfer til siden på f.eks. en Mac (som jeg gjør nå) vil du kun få muligheten til å laste ned en ISO fil.
(det er tydelig at Microsoft vil heller selge Windows 11, da jeg måtte søke meg frem for å finne ovenstående lenke -du finner den ikke fra hovedsiden, selv om jeg mener jeg gjorde det for et par uker siden).

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Jeg måtte bare prøve dette etter og lest bra vurderinger fra dem.

Jeg handlet windows 10 retail nøkkel og office 2021 denne uken hos digikeys.no, dem har 20% tilbud nå. Jeg er ihvertfall super fornøyd med handelen. Vetikke hvor lenge dem har det, men sparte en del!

Man får nøklene og instruksjonene med en gang rett etter man har betalt på epost, slipper og vente! Veldig enkelt og raskt, det var kult, rett etter betaling så var alt i boks

Også leste jeg på finn.no at dem hadde bra karakter, trygt og kjøpe synes jeg bra karakterer! Ser også det bygger seg opp karakter på nettsiden også. 

Chattet litt med dem før jeg kjøpte! Utrolig hyggelige, og hjelper med alt! Dem sa at dem har solgt utrolig mange nøkler, ingen har hatt eller har problemer.

Microsoft Norge er jo håpløse, spesielt det man leser i media at dem kan aktivere via script osv.

Selvfølgelig får man billigere nøkler der ute, men kult at det dukker opp Norske nettsider også 👏 Synes det er helt greit jeg og spare penger! Har handlet selv på ebay tidligere for mange år siden sist. Men igjen kult med norske sider og norske bak tastaturet 

Hvertfall tommel opp fra meg! Blir og lagre siden 

20230326_013501.jpg

Endret av snus89
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...