Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Termostatpanel av type ELKO Super fra 2016 begynte plutselig å blinke av seg selv


Anbefalte innlegg

Termostaten går til gulv-varme på kjøkkenet, men har ikke vært i bruk på 4 år. Ble innstallert i 2016.

Strømmen gikk i dag og ble borte i 3 timer. Når strømmen kom tilbake la jeg merke til at panelet startet å blinke av og på.

Se bildet vedlagt. Altså blinker på slik bildet viser og så helt svart skjem (som skjermen har vært nå i de siste årene som AV).

(prøve å laste opp video også, vet ikke om det funker i forumet her).......


Prøver å trykke på av og på knappen. Ingeting skjer da tilsynelatende. Prøver så å holde av og på knappen inne i flere sekunder, men ingen ting skjer. Skjer ikke noe når trykker på de andre knappene heller annet enn:

Når jeg prøver den øverste knappen og får opp da "testmodus" som tekst i displayet og det klikker litt i termostatet hver gang denne knappen og teksten "testmodus" kommer.

 

Jeg får vel følge med på gulvet slik at den ikke plutselig har skrudd på varmen......

 

Ellers noe råd?

Haster det å få elektriker her eller kan jeg reise fra dette noen dager. Står på farten til å reise i morgen fredag 17.03.2023.

Har egentlig ikke bruk for denne funskjonen da ikke bruker gulvvarmen på kjøkkenet. Har panelovn, foretrekker den.

ElkoPanelSuper_Blinker.jpg

Endret av infoerbra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her finner du bruksanvisning, om det skulle være til noen hjelp: https://www.bruksanvisningpdf.no/elko/super/bruksanvisning

Hvis denne gulvvarmen går på en egen sikringskurs, så kan du jo prøve å slå den av og så på igjen etter 5 sekunder. Det kan hende at mikrokontrolleren i termostaten ikke fikk en skikkelig startup-reset da strømmen kom tilbake. Det blir forhåpentligvis noe annet dersom du bare kutter den ene kursen og så kobler den inn igjen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, nebrewfoz said:

Hvis denne gulvvarmen går på en egen sikringskurs, så kan du jo prøve å slå den av og så på igjen etter 5 sekunder. Det kan hende at mikrokontrolleren i termostaten ikke fikk en skikkelig startup-reset da strømmen kom tilbake. Det blir forhåpentligvis noe annet dersom du bare kutter den ene kursen og så kobler den inn igjen.

Takk for tipset, men dessverre det blinker selv etter å ha skrudd av og på sikringen og ventet i 5 sekunder mellom av og på sikring. Jeg så på bruksansvisningen, men fant ingen svar der.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, infoerbra said:

Takk for tipset, men dessverre det blinker selv etter å ha skrudd av og på sikringen og ventet i 5 sekunder mellom av og på sikring. Jeg så på bruksansvisningen, men fant ingen svar der.

Jeg lette etter en eller annen reset-funksjon, men fant heller ikke noe matnyttig.

Hvis du skal reise bort, så er det kanskje like greit å slå av sikringen - dersom det ikke er andre, viktige ting tilkoblet, da.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, nebrewfoz said:

Jeg lette etter en eller annen reset-funksjon, men fant heller ikke noe matnyttig.

Hvis du skal reise bort, så er det kanskje like greit å slå av sikringen - dersom det ikke er andre, viktige ting tilkoblet, da.

Kjøleskapet med fryser går på samme sikringen som termostaten. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, infoerbra said:

Er det lett å demontere termostaten selv? Ta av hovedsikring og så skru ut?

Forsåvidt lett, men fjerner du den vil du ha løse, strømførende ledninger liggende i boksen. Dette er også ting som trekker mye strøm så faren for varmgang hvis ny blir montert litt feil er stor. Jeg ville overlatt det til elektriker.

Edit: Etter reglene skal man bruke godkjent elektriker/installatørvirksomhet.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
22 hours ago, infoerbra said:

Elektriker var her nå og fjernet defekt termostat. Den var fra 2016. Jobben tok elektriker 7 min.

7 år er litt lite for en sånn dings. Jeg fikk byttet en gulvvarme-termostat fra 1996 som tok kvelden for et par år siden. (Problemet der var å finne en erstatningsmodell som passet, for originalen var long gone.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...