Gå til innhold

Brukt workstation for hjemmeserver -


Anbefalte innlegg

Hei,

er på jakt etter en workstation i formfaktor Dell Optiplex 7020 eller lignende, dette pga lite plass der denne skal plasseres.
Ønsker å kjøpe workstation som gjerne er brukt av firma ol. siden disse har høy driftsregularitet.

Hva gir mest bang for bucks? Tenker jeg vil bruke 3-5000kr ca. 

Har en 1TB SSD liggende klar så harddisk trengs ikke - men de følger gjerne med likevel.

Har funnet noen her;

https://www.planbit.no/produktkategori/stasjonaere-pc-er/?orderby=price

 

Takk!

 

Endret av kizzykazz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke allverden den skal brukes til.
Lagring av video/bilder for eget bruk, diverse smarthusløsninger, om jeg gidder plex eller noe lignende.
Kanskje noe cctv monitoreringsverktøy for eks blue iris (men det kan igjen kreve egen PC).

Ønsker å kjøre virtualisering ala proxmox i bunn :)

 

Endret av kizzykazz
Lenke til kommentar

Mener du får mer bang/buck om du handler fra Ebay. Tenker selv på noe ala dette:
https://www.ebay.com/itm/275614949920?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=akgT-MnNSwO&sssrc=2047675&ssuid=W03KFTQ7Q8-&widget_ver=artemis&media=COPY
 

Ender vell på ca 6500kr alt inkl.
Så hive i 2x32GB minnebrikker. (ish 1700kr)

Litt over ditt budsjett da men du kan jo bare søke opp de forskjellige utgavene på ebay. Ser at du kan sikkert gå opp en eller to generasjoner for samme pris som den du kjøper i norge.

Til lagring og data ville jeg kjøpt inn/satt opp en dedikert NAS boks.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
kizzykazz skrev (1 minutt siden):

Trenger ikke være så liten / mini pc. Trenger å ha plass til en HDD for lagring også.
Min gamle server blir backup for den nye så data sendes dit.

Jeg kan anbefale han her fyren på FINN.no: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=294915293

Jeg brukte han selv for å sette opp en unraid-server til hjemmebruk og er superfornøyd. Han gjør dette på hobbybasis ved siden av jobb, og er superengasjert og service-innstilt. Han kan sette sammen flere forslag til deg innenfor budsjett. Jeg har for ordens skyld ingen tilknytning til han annet enn å være en fornøyd tidligere kunde. Han kjører langtransport til vanlig så det kan være du kan treffe han på veien om du holder til i sørlige delen av landet. Selv hentet jeg serveren i Sandnes da han kjørte forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kizzykazz skrev (41 minutter siden):

Trenger ikke være så liten / mini pc. Trenger å ha plass til en HDD for lagring også.
Min gamle server blir backup for den nye så data sendes dit.

Får dem i litt større utgave, tror den kalles SFF og ikke Micro. Den har plass til en ekstra 3,5" HDD.
Men er jo plass til en vanlig SSD/HDD i 2.5" utgave i de små maskinene også. 4TB koster 1200kr ish.

Lenke til kommentar

@Nimradtakk for tips, kan skrive under på at vedkommende er veldig engasjert :) Satt meg på tanken om Lenovo p510 og xenon prosessor. Finnes mye bra der ute med en viss alder. Tror dog at mitt behov er langt lavere enn det som er mulig med en sånn PC. Formfaktoren har en del å si da jeg må få plass i skap, heller ikke produsere for mye varme. Men gode tips. Skal kikke litt på ebay også..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...