Gå til innhold

Telenor T-We og switch problematikk


Anbefalte innlegg

Hei dere.

 

Så fikk vi T-We i huset, internett + TV.

Fra ONT boksen går det en kabel til Telenor ruteren (Snøhetta). Fra denne går det CAT5e i rør til forskjellige rom, etter en 16-ch. switch.

Problemet er i stue vegg uttaket. Dette uttaket går til en ny switch, en 4ch eldre D-link. Kopler jeg kabelen, CAT5e fra vegg uttaket direkte til T-We boksen fungerer alt, men ikke gjennom denne D-link switch.

Folka fra installatør firmaet som la opp utstyret mente på at denne D-linken ikke takla data strømmen til T-We boksen godt nok. Så fant jeg frem en elder (2020) ruter fra Telenor, modell 8702. Denne har siste firmware tilgjengelig installert. Jeg omkodet denne til en IP adresse uten for gateway range 1-137, slo av DHCP, lagret dette oppsettet. Til og med denne ruteren som blir til en switch takler heller ikke T-We sine krav. Alle de andre enhetene som er koplet opp mot denne 8702 switch fungerer helt normalt.

 

Noen nerder her innen fiberoptikk som kan guide meg, hva bør jeg nå gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Hårek said:

Du har da en T-We boks som bare har nettverk, ikke tilkoblet med coax kabel? Det er vesentlig forskjell.
Når man bruker TV over nettverk (IPTV) så tror jeg man må ha en switch som støtter IGMP snooping.
Jeg foretrekker å bruke coax. 

Ja, IGMP-støtte er det man må se etter i spesifikasjonene for svitsjen. For nyere svitsjer, er det gjerne støttet på rimeligere svitsjer. F.eks. TP-link har vel modeller til 250-300 kroner som fikser dette helt greit.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, NULL said:

Ja, IGMP-støtte er det man må se etter i spesifikasjonene for svitsjen. For nyere svitsjer, er det gjerne støttet på rimeligere svitsjer. F.eks. TP-link har vel modeller til 250-300 kroner som fikser dette helt greit.

F.eks. denne til 295,- : https://www.komplett.no/product/879184/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-tlsg105e-switch

edit: Bruker et par slike i heimen (Altibox)

Endret av nebrewfoz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk til dere alle.

 

Ringte inn til "Tullenor", "Svensken" var meget iherdig interessert i at jeg måtte "på dø og liv" følge han sine instrukser, 1-2-3-4!

Dette gikk på å fjerne all driftsspenningene til ONT, Telenor routeren (DG2200TN), switch, og T-we boksene. Så var det å tilføre spenningen først til ONT, vente til stabilt tilkopling er oppnådd, så spenningen til DG2200TN, 8702N switch, så T-we boksen. Jeg skal ta dette forsøket snarlig. 

Om jeg ikke oppnår noen endringer, så har jeg en følelse av en CAT6 kabel direkte fra DG2200TN ruter til W-we boksen burde gjøre en forskjell. Det blir da en kabel på 15 meters lengde.  Jeg tenkte at siden T-we funker med direkte kabelen fra vegg uttaket, så burde det funke med en direkte kabel(?).

Svensken opplyste at IGMP snooping ikke skulle være nødvendig. Hårek, tar de feil her? Du opplyser om coax kabel. Jeg forstår ikke helt hvordan denne skulle tilkoples i fra ruteren og inn i T-we boksen(?).

 

 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 timer siden):

Men IGMP-snooping er vanlig feil når IPTV etc. ikke fungerer.

Dersom CAT5e som er koplet til uttak på vegg koples DIREKTE i T-we, alt fungerer optimalt. Jeg tror enkleste løsning da må være direkte CAT5e fra ruter til T-we boksen. Hva trur du?

Lenke til kommentar
8 hours ago, maxijoker said:

Dersom CAT5e som er koplet til uttak på vegg koples DIREKTE i T-we, alt fungerer optimalt. Jeg tror enkleste løsning da må være direkte CAT5e fra ruter til T-we boksen. Hva trur du?

Vel. Direktetilkobling til ruter er jo på en måte det greieste, men i mange tilfeller vil det jo være enklere å sette opp en svitsj enn å legge opp ekstra kabler. Bruker vel samme svitsj som ble linket til her og har brukt det noen år, og fungert utmerket for T-We Boks II med IPTV.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (7 timer siden):

 Bruker vel samme svitsj som ble linket til her og har brukt det noen år, og fungert utmerket for T-We Boks II med IPTV.

Var det Hårek sin link du sikter til? Den er bygd opp med MoDem, noe jeg ikke har. Det jeg fikk av Telenor under led., var dette: LVA2A-ONT er det bemerket med, og "lang avstand mellom ONT og ekstra veggkontakt", ca 15 meter er i deres øumed "lang".

 

Nå var det slik at switchen hadde bare 4 inn/utganger, og vegg uttaket kolet jeg direkte til TWE boksen. Siden 8702N switchen hadde Internett tilgang gjennom Wi-Fi koplet jeg opp det resterende utstyret til Wi-Fi tilkopling, og dermed oppnådde jeg OK TWE signal, samtidig som de øvrige enheter som ikke er særlige signal krevende ble fungerende. LØST!

Lenke til kommentar
maxijoker skrev (1 time siden):

Var det Hårek sin link du sikter til? Den er bygd opp med MoDem, noe jeg ikke har.

Jeg har ikke nevnt noe om modem. Det er nok kabelTV (coax utenfra) du har sett i brukermanualen side 9.
Side 13 viser en ONT med coax utgang. Mens side 11 viser en ONT uten coax.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger en switch med igmp snooping. Dette har ingen ting med fiber å gjøre, eller p2p vs pon. Det handler om iptv. Har heller ikke noe å si om du bruker cat6 eller 5e. 15 meter er heller ikke langt, maks lengde er 90 meter. 

 

Du har blitt utsatt for Telenor kundeservice, det de foreslår løser ikke problemet ditt. Det ville kanskje funket hvis det hadde vært mulig at den eksisterende løsningen kunne virke. Det kan den ikke. Kyss og klem fra Altiboxer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bmork skrev (1 time siden):

Side 8 omhandler "bruk av svitsj" og inneholder også et eksempel på hvordan "igmp snooping" innstillingene typisk kan se ut på en managed switch.

Takker for den infoen, bmork. Gått inn som lagret innfo her.

"Som vanlig" unnlater Telenor å ha omtale om deres egen switch (8702N) for spesifikke innstillinger. Jeg vet ikke om 8702N i det hele tatt har support for IGMP snooping(?)

Da har jeg 3 løsninger igjen, legge opp egen IP kabel fra ruter til T-we boksen, kjøpe switch som støtter IOGP snooping, eller gjøre slik som nå, kopler CAT5e fra vegguttaket direkte i T-we boksen. Foreløpig kjører jeg på den siste løsningen. "Ulempen" er at 8702N switch fungerer bare som en Wi-Fi enhet, men siden T-we boksen er mer hardnakka på korrekte data oveføringer, mens det øvrige utstyret ikke er det, funker det med bare Wi-Fi for slike enheter.

Lenke til kommentar
2 hours ago, maxijoker said:

Takker for den infoen, bmork. Gått inn som lagret innfo her.

"Som vanlig" unnlater Telenor å ha omtale om deres egen switch (8702N) for spesifikke innstillinger. Jeg vet ikke om 8702N i det hele tatt har support for IGMP snooping(?)

Da har jeg 3 løsninger igjen, legge opp egen IP kabel fra ruter til T-we boksen, kjøpe switch som støtter IOGP snooping, eller gjøre slik som nå, kopler CAT5e fra vegguttaket direkte i T-we boksen. Foreløpig kjører jeg på den siste løsningen. "Ulempen" er at 8702N switch fungerer bare som en Wi-Fi enhet, men siden T-we boksen er mer hardnakka på korrekte data oveføringer, mens det øvrige utstyret ikke er det, funker det med bare Wi-Fi for slike enheter.

Fra dokumentet:

image.png.635f3d780f8a07935b744d7abdae842b.png

P8702N er en wifi-ruter, ikke en svitsj (men har en integrert svitsj). IGMP er her støttet, og tror ikke det er mulig å slå av. 

Slik jeg forstår det har du koblet opp P8702N bak en annen Telenor-ruter. "Ruter bak ruter" kan i en del sammenhenger gi problemer. Det å bruke en svitsj med IGMP-støtte er nok klart det beste. Men om det er slik at du kan koble direkte, som du sier, og så ha andre enheter på WiFi, er jo det også en løsning som bør fungere. Man kan jo riktignok si at jo flere enheter man kan ha kablet i stedet for på WiFi, jo bedre er det for wifi-ytelsen ellers.

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 18.3.2023 den 21.39):

Fra dokumentet:

image.png.635f3d780f8a07935b744d7abdae842b.png

P8702N er en wifi-ruter, ikke en svitsj (men har en integrert svitsj). IGMP er her støttet, og tror ikke det er mulig å slå av. 

Slik jeg forstår det har du koblet opp P8702N bak en annen Telenor-ruter. "Ruter bak ruter" kan i en del sammenhenger gi problemer. Det å bruke en svitsj med IGMP-støtte er nok klart det beste. Men om det er slik at du kan koble direkte, som du sier, og så ha andre enheter på WiFi, er jo det også en løsning som bør fungere. Man kan jo riktignok si at jo flere enheter man kan ha kablet i stedet for på WiFi, jo bedre er det for wifi-ytelsen ellers.

 

Jo, dette stemmer, 8702 er i utg. punktet en router, men med innebygget switch funksjon. At denne har IGMP snooper støtte har jeg ikke funnet ut av, hverken ja eller nei, frem til nå. 8702 kan fungere utmerket som en switch, ved at jeg slo av DHCP funksjonen, og jeg valgte en fast ip adresse utenfor GATEWAY range området. Ulempen med 8702 er at denne har ALLTID på UPnP. Når jeg logger meg på dagens ruter sier denne klart i fra: "

Det er oppdaget utstyr som annonserer seg som UPnP gateway på lokalnettet ditt. Dette kan skape problemer for tjenester som bruker denne UPnP./:reference/lan

IP-145 TP-LINK WIRLESS GARASJE, og IP-141 Zyxel 8702 Hall"

 

Jeg finner ikke ut av om denne funksjonen i de to nevnte enhetene er mulig å kunne få slått av?

Jeg skrev tidligere om Wi-Fi problemer med andre enheter, der jeg hadde koplet nettverkskabelen direkte til T-We boksen og brukte et eldre 8702 ruter til trådløs tilkopling i nettet. Løsningen var enkelt, men ikke lett å få øye på, der denne ruteren var plassert. Wi-Fi LED lyste IKKE! Så når knappen ble trykket på, alt fungerte igjen.

 

Men, nå blir alt koplet opp som kablet igjen der ett nylig innkjøpt tp-link-tl-sg105 med IGMP støtte skal koples opp igjen. 

 

Jeg vil igjen takke for din, og alle dere andre sine nyttige innspill 😀

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med å få alle funksjonene på twe boksen til å fungere. Går jeg via routeren (Firewalla Gold) og har twe på eget vlan så er det litt tilfeldig hva som virker. Noen dager virker ikke direkte tv og jeg nå bruke "start forfra" funksjonen. Andre dager er det motsatt.

Jeg endte til slutt opp med en liten switch før router, og dermed direkte kabel fra ONT til switch, fra switch går det en videre til twe og en til router. Dette er eneste måten jeg får ting til å fungere på ved bruk av routeren som jeg har.

Tidligere når jeg hadde google wifi og kjørte uten vlan var ikke dette noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...