Gå til innhold

Skattemelding - spm ved salg av leilighet


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg solgte gammel leiligheten min i fjor med gevinst.

Jeg har lest at gevinsten er skattefri hvis jeg har eid og bodd i leiligheten i minst 12 av de siste 24 månedene. 

Jeg har regnet meg frem at jeg er Innenfor vilkårene.

Jeg har mottatt skattemelding for 2022, og det er kun ført inn nåværende leilighet.

Så da betyr det at jeg ikke trenger å føre inn salget av gammel leiligheten siden jeg mener gevinsten er skattefrie? 

Er det riktig forstått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TBergh skrev (5 minutter siden):

Hei.

Nei før opp kjøpssummen og salsgsummen når du kjøpte leiligheten og når den ble solgt.

Legg ved et vedlegg eller skriv disse opplysningene i et merknadsfelt som er relevant for posten.

Med vennlig hilsen

TBergh

Jeg testa dette i går men da kommer det opp som skattepliktig gevinst, noe som ikke stemmer..? 

Lenke til kommentar
Gjest becf7...9e6

Mulig det er et dumt spørsmål. 

Jeg la ut leiligheten min for salg ifjor høst og solgte den på nyåret i år. Kan jeg da føre denne opp på skattemeldingen for 2022, eller må jeg vente på skattemeldingen for 2023 i mars/april 2024 for å få eventuelle fradrag for salg av leiligheten? 

Anonymous poster hash: becf7...9e6

Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest becf7...9e6 said:

Jeg la ut leiligheten min for salg ifjor høst og solgte den på nyåret i år. Kan jeg da føre denne opp på skattemeldingen for 2022, eller må jeg vente på skattemeldingen for 2023 i mars/april 2024 for å få eventuelle fradrag for salg av leiligheten?

Det skal føres opp på skattemeldingen for 2023 i mars/april 2024. Det er mulig du kan endre skattekortet slik at du får mindre skattetrekk dersom du har rett til fradrag for tap ved salget.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Gjest becf7...9e6
mobile999 skrev (9 timer siden):

Det skal føres opp på skattemeldingen for 2023 i mars/april 2024. Det er mulig du kan endre skattekortet slik at du får mindre skattetrekk dersom du har rett til fradrag for tap ved salget.

Takk for svar! Ja jeg fant ut at jeg kunne få en del fradrag for tap ved salg. 

Anonymous poster hash: becf7...9e6

Lenke til kommentar
Yamazero skrev (12 minutter siden):

Er det noen som kan svare på det jeg lurte på ?:D

Værsågod, første treff på Google: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/?396749=396754

Gitt at du svarer dette på alle spørsmålene:

image.png.be552392c43fff17e5bfb9a046f69430.png

Så får du opp dette:

image.png.faa71f63f9ce67691d6d0a55a6ac6584.png

 

Du trenger altså ikke oppgi noe i skattemeldingen, men du må kunne 

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Gjest becf7...9e6
Salvesen. skrev (På 17.3.2023 den 9.13):

Bare om du ikke har bodd i den de siste 12 av 24 månedene. Skal selv gjøre dette på årets melding. Skal bli deilig

Nei, mener at en kunne få fratrekk for en del ting selv om en har bodd fast i boligen?🤔

Anonymous poster hash: becf7...9e6

Lenke til kommentar
Gjest becf7...9e6 skrev (45 minutter siden):

Nei, mener at en kunne få fratrekk for en del ting selv om en har bodd fast i boligen?🤔

Anonymous poster hash: becf7...9e6

Om du skal trekke i fra tap så må du ha vært fraboende i 12 måneder. Om det er andre ting du kan trekke i fra vet jeg ikke. Hva skulle det vært? 

Lenke til kommentar
Gjest becf7...9e6
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Om du skal trekke i fra tap så må du ha vært fraboende i 12 måneder. Om det er andre ting du kan trekke i fra vet jeg ikke. Hva skulle det vært? 

Jeg vet ikke. Da har du kanskje ikke rett på fradrag ved omkostninger av salg osv. Jeg forsøker fortsatt å lære meg hva en har rett på når det gjelder fradrag i skattemeldingen. Dersom du går i gevinst ved et salg da. Jeg vet at gevinsten er skattefri om en har vært fastboende i leiligheten. Har en rett på øvrige fradrag sett bort fra gevinsten? 

Anonymous poster hash: becf7...9e6

Lenke til kommentar
Gjest becf7...9e6 skrev (19 minutter siden):

Jeg vet ikke. Da har du kanskje ikke rett på fradrag ved omkostninger av salg osv. Jeg forsøker fortsatt å lære meg hva en har rett på når det gjelder fradrag i skattemeldingen. Dersom du går i gevinst ved et salg da. Jeg vet at gevinsten er skattefri om en har vært fastboende i leiligheten. Har en rett på øvrige fradrag sett bort fra gevinsten? 

Anonymous poster hash: becf7...9e6

Om du er fastboende skal det ikke inn i skattemeldingen, på samme måte skal ikke tapet inn i skattemeldingen om du er fastboende. 

Men om en ikke har bodd der på 12 mnd så skal det føres i skattemelding, går en i pluss får en skatt går en i minus trekkes det fra skatten. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest becf7...9e6
Salvesen. skrev (35 minutter siden):

Om du er fastboende skal det ikke inn i skattemeldingen, på samme måte skal ikke tapet inn i skattemeldingen om du er fastboende. 

Men om en ikke har bodd der på 12 mnd så skal det føres i skattemelding, går en i pluss får en skatt går en i minus trekkes det fra skatten. 

Takk, det var en enkel og fin huskeregel. 

Får angst av å stresse over mulige poster i skattemeldingen jeg kanskje går glipp av grunnet min uvitenhet. 

Anonymous poster hash: becf7...9e6

Lenke til kommentar
Gjest becf7...9e6 skrev (1 minutt siden):

Takk, det var en enkel og fin huskeregel. 

Får angst av å stresse over mulige poster i skattemeldingen jeg kanskje går glipp av grunnet min uvitenhet. 

Anonymous poster hash: becf7...9e6

Ja skattemeldingen er latterlig vanskelig. Utrolig at vi fortsatt har ett slikt system. Burde være ett spørreskjema som dekket alle mulige situasjoner, og for å komme der må den såklart forenklest mye. Er nok tap i millionklassen hvert år for folk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest becf7...9e6
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Ja skattemeldingen er latterlig vanskelig. Utrolig at vi fortsatt har ett slikt system. Burde være ett spørreskjema som dekket alle mulige situasjoner, og for å komme der må den såklart forenklest mye. Er nok tap i millionklassen hvert år for folk. 

Heldigvis ikke i den kategorien som går glipp av så mye da jeg har et enkelt liv uten store verdier. Fradragsveilederen er fin, men det burde vært automatikk i at det du fylte inn ble overført til den faktiske skattemeldingen. 

Lurer på om de designet skattemeldingen så komplisert med vilje nettopp fordi de visste at mange ikke har kompetanse nok, eller vet hva de faktisk har krav på. 

Noe som bør endres de nærmeste år, men som mest sannsynlig ikke blir gjort 🤦‍♂️

Anonymous poster hash: becf7...9e6

Lenke til kommentar
Gjest becf7...9e6 skrev (1 minutt siden):

Heldigvis ikke i den kategorien som går glipp av så mye da jeg har et enkelt liv uten store verdier. Fradragsveilederen er fin, men det burde vært automatikk i at det du fylte inn ble overført til den faktiske skattemeldingen. 

Lurer på om de designet skattemeldingen så komplisert med vilje nettopp fordi de visste at mange ikke har kompetanse nok, eller vet hva de faktisk har krav på. 

Noe som bør endres de nærmeste år, men som mest sannsynlig ikke blir gjort 🤦‍♂️

Anonymous poster hash: becf7...9e6

garantert. 

Jeg gruer meg til i år, jeg har som sagt ett tap jeg kan føre opp og jeg vet det kommer til å bli vanskelig å føre dette rett. Men jeg skal bruke god tid. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...