Gå til innhold

Enkelt å tjene 600k i Norge?


Gjest c32e9...6c8

Anbefalte innlegg

Gjest c32e9...6c8

Hvor enkelt er det egentlig å tjene 600k i Norge?

Hva har du gjort som gjør at du tjener over det i dag? Og som i tillegg er enkelt gjennomførbart

Jeg vil ikke si at det å jobbe 15 år i samme bransje. Og ha en master utdanning er "enkelt"   
Selv om det ikke nødvendigvis er vanskelig, er det heller ikke noe alle kan eller vil gjennomføre.. 

Jeg tenker mer på hvor enkelt det vil være for Ola Nordmann mellom 20-30 å kunne tjene 600k +
Er det noen korte kurs/ekstra utdanning som er unnagjort på kort tid som åpner dører feks?

 

Bare å komme med dine tips.

 

Anonymous poster hash: c32e9...6c8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden medianlønna i Norge er ca. 550,000 er det nok rimelig enkelt ja. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/artikler/hva-er-vanlig-lonn-i-norge

Det avhenger mye av å ta riktige valg, om man er frisk og sterk er det veldig mange praktiske yrker som gir en slik lønn uten problem. For kontorjobber er du avhengig av utdanning eller erfaring som kan være vanskelig å få uten bra nettverk.

Selv tjener jeg ~850,000 uten utdanning, offentlig IT.

Endret av Sampson
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Innen industri/transport er det mulig med overtid / tillegg, diverse skiftordninger betaler bedre.  Det som drar opp medianlønn innen industri er tillegg.

Grunnlønn er 400-500k, men du kan tjene over 600k.  
Det vil si Mekaniker, operatør, plate,rør,sveis, matros(?)


Legger til at verdien på NOK er så lav opp mot USD/EUR så 600k er ikke det samme som før. var lærling u 2013 og tjente 400k med overtid, USD var 6NOK og EUR var rundt 8NOK.

400k 2013 var ca 50.000EUR

50.000EUR nå 2023 er 569k
 

Endret av Saltkorn
Lenke til kommentar

En rørlegger ligger på 600k alt ettersom hvor mye overtid du har.

https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/rorlegger#:~:text=Hva kan man forvente i,hvor mye overtid du jobber.

I oslo ligger den derimot  langt over det siden de utdanner altfor få rørleggere her. Foreldre i Oslo prater altfor mye skit om yrkesutdanning til barna sine når de skal velge, husker jeg sjekket like før covid kom og da var det bare 2 som var nyutdannet som rørlegger i hele Oslo det året. Det er ganske utrolig når 1/5 av Norge bor her.

Hvis du er flinkere enn gjennomsnittet av rørleggere i matte/økonomi kan du også starte ditt eget rørleggerfirma, hvor lønna stiger ganske markant.

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet her er også hvor i landet... Oslo lever i sin egen verden hvor alle får ekstra betalt, men alt er bra mye dyrere... 
Slik at i Oslo bør det vær bra mye lettere å tjene dette. 
Hvis du fjerner Oslo fra bildet så blir det kanskje ikke bare bare å tjene 600 000, da verdien er betraktelig mye høyere andre steder i landet. 

Jeg selv har tatt 2x utdanninger og fikk en grunnlønn i Nord Norge på 750 000, noe som er en svært god startlønn. 

Mulighetene er der, men spørsmålet er jo omstendighetene rundt det. 

Og til de som sier avhengig av overtid.... alle kan tjene over 1 million (du kan jobbe 2 jobber 24 timer). Men husk at bankene vil ikke betraktete dette som lønn ved boligkjøp etc.

Lenke til kommentar
Gjest 4194c...290

25 år, ikke fullført videregående skole. Startet min karriere som søppelmann en god stund, stiftet så AS og begynte leie meg ut som sjåfør. Ligger på cirka 700k årlig brutto pluss 150k leieinntekter på enebolig. 

Så alt er mulig om man gidder å gjøre en innsats, men ting blir ikke servert på et sølvfat. Virker for meg som mange nordmenn tåler motgang dårlig, og ikke takler at de må gjøre en liten innsats, eller gir opp så fort ting blir vanskelig. Da er det vanskelig å nå 600k ja.

Anonymous poster hash: 4194c...290

Lenke til kommentar

Den enkleste og raskeste måten å tjene mye penger på i Norge er å gå yrkesfag og komme seg i oljeindustrien eller fiske.

En fetter av meg er tre måneder på fiskebåt om gangen og tjener flere hundre tusen kroner for hver gang. Men da er det omtrent konstant hardt arbeid når han er ute på havet.

En kamerat av meg gikk to år på yrkesfag og to år i lære og fikk jobb i ute i Nordsjøen. Han tjente neste en million kroner første året som prosessoperatør.

Ellers er det vel veldig få jobber i Norge man tjener under 400 000 kr brutto i året på. Jeg kan ikke se for meg at det er mange som har mindre enn 230 kr timen i dag.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke en god idé å jobbe for lønn eller jobbe ekstra for å få mer lønn. Unntaket er hvis man er i 20-årene og trenger kapital. Å drive med noe hvis eneste resultat på lang sikt er antall timer innsats belønnet med x kroner per time, er ikke ei god plan for livet.

Hvis du er ansatt får du lønn, men verdien av det du skaper går andre steder.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er ganske lett, men det fordrer at du er villig til å gjøre en innsats, og at 600 000 er en viktig milepæl for deg. 

Fagbrev er kurant å komme i gang med, fortrinnsvis et yrkesfag med mye regler. Elektriker er standardeksempelet. Rørlegger er bra. Det krever at du er i stand til å lære, villig til å lære, ikke er redd for å hverken lese eller regne. Så må du klare å stå opp og komme deg på jobb, fungere greit når du er der, og være ryddig. De som klarer det, får jobb, og blir i den så lenge de vil. 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (6 minutter siden):

Den enkleste og raskeste måten å tjene mye penger på i Norge er å gå yrkesfag og komme seg i oljeindustrien eller fiske.

En fetter av meg er tre måneder på fiskebåt om gangen og tjener flere hundre tusen kroner for hver gang. Men da er det omtrent konstant hardt arbeid når han er ute på havet.

En kamerat av meg gikk to år på yrkesfag og to år i lære og fikk jobb i ute i Nordsjøen. Han tjente neste en million kroner første året som prosessoperatør.

Ellers er det vel veldig få jobber i Norge man tjener under 400 000 kr brutto i året på. Jeg kan ikke se for meg at det er mange som har mindre enn 230 kr timen i dag.

 

230 kroner i timen er rett under 450 000 per år. Og det er dessverre mange som har dette og mindre som fastlønn i dag. Mange yrkesfag også om en ser på tariffavtaler. 

Det er forøvrig veldig få plasser offshore og på båt, så det er ofte en kamp å komme ut. De som bor på vest delen av landet har ofte store fordeler også for onkel, tante, far osv jobber allerede på sjøen og hjelper deg ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

230 kroner i timen er rett under 450 000 per år. Og det er dessverre mange som har dette og mindre som fastlønn i dag. Mange yrkesfag også om en ser på tariffavtaler. 

Det er forøvrig veldig få plasser offshore og på båt, så det er ofte en kamp å komme ut. De som bor på vest delen av landet har ofte store fordeler også for onkel, tante, far osv jobber allerede på sjøen og hjelper deg ut. 

De jeg kommer på som tjener lite til tross for fagbrev etc er frisører. Hun ene frisøren jeg gikk til nylig sa hun hadde fem års frisørutdanning, flere kurs og spesialiseringer innenfor diverse frisør, sminke og pleiefag (hudpleie etc). Allikevel tjener samboeren som jobber på Rema uten noen form for fagbrev eller utdanning, mer enn henne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (7 minutter siden):

De jeg kommer på som tjener lite til tross for fagbrev etc er frisører. Hun ene frisøren jeg gikk til nylig sa hun hadde fem års frisørutdanning, flere kurs og spesialiseringer innenfor diverse frisør, sminke og pleiefag (hudpleie etc). Allikevel tjener samboeren som jobber på Rema uten noen form for fagbrev eller utdanning, mer enn henne. 

her er elektrofag feks:

https://tariff.elogit.no/dok/lok/overenskomst/

 

En kan såklart velge å betale mer enn dette om behovet er der. Men en trenger ikke. 

Lenke til kommentar

Det må være en fordel å ha foreldre som det har blitt noe av og som kan legge tilrette for at det skal bli noe av ungene. Ikke bare det økonomiske men veiledning også. Det forutsetter selvsagt at disse har både penger og et klokt hode.

Det er et uttrykk  som lyder. "Du kan ikke spørre en onkel som tjener 200k om råd til hvordan man tjener en million." Han vet det ikke. Det er ganske tragisk egentlig at mange spør sine slektninger som ikke har snøring på noe som helst om hvilke uttdanningsvalg og generelle valg de skal ta i livet. Spør noen som har fått til noe i stedet. Utdanningsmesser er livsfarlige. Hvis du tar den og den utdannelsen kan du få det og det i lønn og jobbe fra hånd til munn resten av livet. De er først og fremst ute etter å fylle opp studieplasser og bryr seg ikke all verden om hvordan det går med den enkelte i livet. Det er ikke bare gift, men man bør være kritisk til hvilket løp man blir lokket ut på.

Det er aldri for sent å komme i gang og det står i brevet man får når man går over til alderspensjon at man kan få opptjening for pensjonsgivende inntekt frem til fylte 75 år. Ikke at man bør vente til da.

Endret av BadCat
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest c32e9...6c8 skrev (2 timer siden):

Hvor enkelt er det egentlig å tjene 600k i Norge?

Hva har du gjort som gjør at du tjener over det i dag? Og som i tillegg er enkelt gjennomførbart

Jeg vil ikke si at det å jobbe 15 år i samme bransje. Og ha en master utdanning er "enkelt"   
Selv om det ikke nødvendigvis er vanskelig, er det heller ikke noe alle kan eller vil gjennomføre.. 

Jeg tenker mer på hvor enkelt det vil være for Ola Nordmann mellom 20-30 å kunne tjene 600k +
Er det noen korte kurs/ekstra utdanning som er unnagjort på kort tid som åpner dører feks?

 

Bare å komme med dine tips.

 

Anonymous poster hash: c32e9...6c8

Hvordan definerer du "enkelt"? 

 

Mener du egentlig "uten innsats"? At du skal nesten snuble opp i en godt betalt jobb, uten at du gidder å hverken ta utdanning, drive oppsøkende jobbjakt, eller bygge deg opp et jobbfaglig nettverk? I så fall ønsker jeg deg lykke til ... 😑

 

Er du derimot villig til å legge ned en liten innsats, er det betydelig enklere å oppnå dette. Gjennomsnittlig lønn ligger tross alt i denne størrelsesorden. 

Merk: du trenger ikke både utdannelse, nettverk og stå-på-evne. Det holder (sannsynligvis) med én av disse. Eller, du kan ha flaks! Mange tilfeldigheter i livet, men å satse på flaks alene, hadde ikke jeg turd.

 

1.) Hva er dine interesse-områder? Finnes det noen aktuelle jobber som overlapper litt? 

2.) Kjenner du noen, eller har mulighet til å bli bedre kjent med "riktige" personer?

3.) Hva med å ta en dårlig betalt sommerjobb/helgejobb/vikariat, bare for å få en fot innafor? Neste gang det lyses ut stilling så søker du?

4.) Trives du med utdanning, dersom den omhandler noe du interesserer deg for? Hvis ikke, er det neppe så lurt å gå denne veien ... 

 

PS: selv fikk jeg min første utdannings-relevante jobb ved å sende en mail til en bedrift jeg hadde hørt litt om. De hadde ingen stilling ledig, men jeg presenterte meg og spurte om de var villig til å ansette meg, til tross for at de ikke søkte etter folk. Guess what: det var de! (Kunne vise til ymse småjobber, sommerjobber, etc., jeg hadde hatt tidligere, men ingen av de var relevant for denne yrkesretningen.)

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs hva du tenker på ang utdannelse, hvis du tenker at man har kun fullført videregående så vil jeg nok kanskje si truckfører, et kurs så tjener man fort 600k i året med litt overtid

https://finansduden.no/truckforer-lonn/

Hvis man tar med minimal utdannelse og har ingen skrupler med å jobbe litt svart ved siden av vil nok kanskje en elektriker eller snekker være noe.

Lenke til kommentar

Hva som er enkelt kommer an på utgangspunktet. Som en vis mann sa. "Enkelt, det er noe du kan gjøre." Det er ikke enkelt å få en bil uten motor til å gå, selv om det lar seg gjøre. Det tar noen uker å skaffe og skru inn en motor. Det er ikke like enkelt som hvis bilen er ulåst og tenningsnøkkelen står i. Alle er ikke like gode. Som dere husker fra skolen er det et stort sprik mellom beste og dårligste elev både i idrett og i fag. Det som er lekende lett for en er nærmest umulig for en annen. Hvis man ikke er udugelig kan selv den vanskeligste oppgave deles opp i flere trinn som er mulige å gjennomføre. Selv de som er best i verden kan fortelle om vanskelige perioder eller at det var nært å gi opp hele greia. Det er ikke noe som er kun lett eller vanskelig.

Det som skiller gode fra dårlige folk er at de gode kommer opp med ei alternativ løsning når aktiviteten ikke går som planlagt mens de dårlige blir handlingslammet.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (58 minutter siden):

Spørs hva du tenker på ang utdannelse, hvis du tenker at man har kun fullført videregående så vil jeg nok kanskje si truckfører, et kurs så tjener man fort 600k i året med litt overtid

https://finansduden.no/truckforer-lonn/

Hvis man tar med minimal utdannelse og har ingen skrupler med å jobbe litt svart ved siden av vil nok kanskje en elektriker eller snekker være noe.

Long term er det en dårlig ide. Varehus automatiseres som aldri før, trucker også og utstyr som gjør truck til noe en ikke trenger. Har jobbet i bransjen i 10 år, altså lager automasjon. 

Worst case fjerner de truckene og tilbyr deg en plukker stilling til så lav lønn som de klarer å presse det ned. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er hemmeligheten til høy lønn? Sikkert mye, men jeg er ganske sikker på at interesse for arbeidet er veldig viktig. Finn deg ett yrke som driver deg, gir deg indre motivasjon. Da kommer lønnen nesten av seg selv etterhvert som du fordyper deg inn i arbeidsoppgavene og blir en viktig person innenfor området. 

Så jeg ville startet med, hva interesserer meg som folk tjener penger på? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkleste måten å tjene millionen på i Norge uten utdannelse eller erfaring er å bli Stortingsrepresentant... Nei det var en dårlig spøk, men pamper man seg gjennom et av de større partiene og gjerne er bosatt i et litt mindre fylke så er veien dit enklere. Ingen som vet hvem som sitter for Møre og Romsdal for Senterpartiet liksom sånn for å sette det litt på spissen. Men det er nok en ganske utilgivelig "jobb" til tider og man står gjerne i fare for å miste den hvert fjerde år. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...