Gå til innhold

Dårligere bildekvalitet via PC enn via Nvidia Shield


Anbefalte innlegg

Testet litt i går og lagde en digital kopi av "The Art of Flight" Blu-ray som jeg har, som har veldig god bildekvalitet. Test Den via PC og via Nvidia Shield på min Sony 65-A95K, og fikk bekreftet noe jeg har egentlig merket lenge, at via PC så er bildet langt dårligere enn hvis jeg bruker noe annet.

Det er eksakt samme innstillinger på begge HDMI inngangene på TVen (Og samme HDMI kabel), men fra PC så mangler det litt sprut i bilde for å si det på en litt rar måte. Det mangler også de siste små detaljene, så det virker litt mer utvasket på PC. Det ble avspilt med VLC på begge delene.

Det er ett RTX 3050 skjermkort i PCen, med AMD Ryzen 5 3600X CPU. 

Noen tips til hva jeg kan se etter, foretrekker å spille av fra PC, da det er langt kjappere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var jo bare å legge til mappen på Shield, åpne VLC og bla igjennom filene etter mappe struktur. Blir vel ikke enklere enn det?

Har ikke behov for cover eller noe slikt for at det skal se finere ut. Vil kanskje tro Plex har enklere søkefunksjon, men har ikke testet det i VLC ennå, men finner som regel like kjapt frem via mappene. Har A, B, C mapper osv. så det går nokså kjapt selv med stort bibliotek.

Lenke til kommentar

For å bokstavelig talt unngå å gå over bekken etter vann gjør som forelått her og installer plex klient på nvidia shield og plex server på pc/nas eller hvor du har filene liggende. Plex på nvidia shield (i motsetning til på pc / apple tv / tv etc) støtter absolutt alt av formater inkl hdr10, dolby vision, dolby atmos etc etc og med prisen gratis er det egentlig ikke noe å tenkte på.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (13 timer siden):

Plex er definitivt mye smidigere, ja.

Men angående bildekvalitet. Hva slags kvalitet er filmen i? Er det HDR? Kjører du native oppløsning? Windows er notorisk dårlig på HDR, så jeg mistenker det. 

Den jeg testet er nevnt i første post, The Art of Flight som er Blu-ray, og dermed ikke HDR. Så Windows HDR har ikke noe å si for den biten.

 

Gjør jo ikke noe å teste ut Plex, har testet det for mange år siden, men fant ut at det var mye kjappere å bruke HTPCen med Windows utforsker enn å gå via ett annet grensesnitt for min del.

Lenke til kommentar

Problemet høres ut som det er manglende HDR fra PC, sjekk innstillinger som andre sier.
 

Så vil jeg anbefale Jellyfin fremfor  Plex. Jellyfin er open source og gratis, mot Plex som er lukket og skjuler litt funksjonalitet bak betaling. I tillegg prøver Plex hele tiden å prakke på deg sponset innhold. Til sist så sender Plex masse data om deg og biblioteket ditt til sine egne servere, og ble nylig hacket.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Har du Shield OG HTPC? 😛

Heftig... Kommer jo an på bruken din, men for min del som har tusenvis av filmer er Plex definitivt mye bedre. Stort sett bruker jeg "recently added" til å bare spille av de nye jeg har i biblioteket.

Har brukt Shield osv for Netflix, HBO osv. da jeg oppsettet mitt ikke helt har likt HDMI ARC fra TVen, så har ikke giddi å testet med ny TV når jeg har Shield som har vært bedre. Hater grensesnittet til Youtube på Mobil og Google TV, så bruker HTPCen til det, samt annen avspilling frem til nå som jeg endelig har fått ryddet alt inn i en skikkelig NAS, samt enkel spilling av og til.

Phantom Software skrev (2 timer siden):

Problemet høres ut som det er manglende HDR fra PC, sjekk innstillinger som andre sier.
 

Så vil jeg anbefale Jellyfin fremfor  Plex. Jellyfin er open source og gratis, mot Plex som er lukket og skjuler litt funksjonalitet bak betaling. I tillegg prøver Plex hele tiden å prakke på deg sponset innhold. Til sist så sender Plex masse data om deg og biblioteket ditt til sine egne servere, og ble nylig hacket.

Når innholder ikke er HDR, så har det ingenting å si

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Testet Plex en kort stund. Så forsåvidt ok ut. Men la merke til at NASen stod å gikk veldig mye mer enn uten. La merke til at den stod å jobbet når jeg stod opp. Fant ingen måte å få den til å ikke gjøre det. Det ble stille igjen etter at jeg slettet Plex.

Det var utrolig mye den også ga feil navn, så ville være en meget stor jobb å fikse opp i det. Syntes det for meg funker veldig mye bedre med VLC via Shield, og bla i mappene der. Har alt navngitt korrekt der, og er kjappere å finne frem for meg. Ikke like pent, men det er ikke menyene jeg skal se på.

Eneste minuset med VLC og Shield er at jeg må bytte innstillingen på skjermfrekvensen når jeg kikker på DVD eller på BD. Hvis ikke så synkes ikke lyden riktig. Men ofte ikke noe problem, da det meste jeg har der er mine gamle DVDer.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (7 timer siden):

Testet Plex en kort stund. Så forsåvidt ok ut. Men la merke til at NASen stod å gikk veldig mye mer enn uten. La merke til at den stod å jobbet når jeg stod opp. Fant ingen måte å få den til å ikke gjøre det. Det ble stille igjen etter at jeg slettet Plex.

Har du på dette?
image.png.12a1a074d50f651811eeb22af576b443.png

Lenke til kommentar
On 20.3.2023 at 12:01 PM, AndersT2 said:

Hvorfor kjøre via Plex når jeg kan bruke VLC på Shield i stedet?

Jeg har lenge vært tilhenger av VLC. Før det var det mange videofilformater som ikke fungerte og man måtte desperate styre med codecs. Kjenner ikke til akkurat denne Plex, men har etterhvert innsett at VLC kommer til kort på en del punkter, for eksempel bitstreaming.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (På 6.10.2023 den 11:35 PM):

Har du på dette?
image.png.12a1a074d50f651811eeb22af576b443.png

Den tror jeg at jeg ikke så.

Dubious skrev (På 7.10.2023 den 1:06 AM):

Settings - Library - Library scan interval.

Om den er satt til 15 minutter så vil den scanne hele tiden. 

Har satt min på daily.

Uderzo skrev (På 7.10.2023 den 1:22 AM):

Eller bare scanne når det er endringer i mappen, enda mindre scanning :)

Satt den til det som tok lengs tid.

Abigor skrev (På 7.10.2023 den 1:35 AM):

Jeg har lenge vært tilhenger av VLC. Før det var det mange videofilformater som ikke fungerte og man måtte desperate styre med codecs. Kjenner ikke til akkurat denne Plex, men har etterhvert innsett at VLC kommer til kort på en del punkter, for eksempel bitstreaming.

Har ikke møtt på det problemet ennå. Det meste jeg har i NASen er ripper jeg selv har gjort av egne DVDer, og testet utfallet i VLC før jeg rippet resten.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...