Gå til innhold

Digitalisere eldre videoklipp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor bor du @Craque? Jeg vet at Folkeverkstedet på Deichmann i Bjørvika (Oslo) har utstyr for utlån. Bor du andre steder i landet kan det hende ditt lokale bibliotek har dette. 

Skal du gjøre dette selv er det noe utstyr du bør ha. utover en VHS-spiller for kassettene må du ha en eller annen form for capture card / overgang til datamaskinen. Lenken jeg har lagt ved et bare et eksempel på utstyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (8 timer siden):

Hvor bor du @Craque? Jeg vet at Folkeverkstedet på Deichmann i Bjørvika (Oslo) har utstyr for utlån. Bor du andre steder i landet kan det hende ditt lokale bibliotek har dette. 

Skal du gjøre dette selv er det noe utstyr du bør ha. utover en VHS-spiller for kassettene må du ha en eller annen form for capture card / overgang til datamaskinen. Lenken jeg har lagt ved et bare et eksempel på utstyr. 

Det er jo gull! Får nok en mulighet til å stikke innom om ikke så altfor lenge neste gang jeg er i byen. Men det krever vel også at man vet hva man gjør, eller er det hjelp å få der til dette? 

Lenke til kommentar

Hvilke(t) format? Jeg har overført timesvis med miniDV og Video8, og det var ingen dans på roser.

Måtte bl.a. kjøpe et Firewire-kort til PCen min som såklart ikke har det. Video8 hadde jeg derimot ikke klart uten å låne et fungerende kamera fra et familiemedlem. Alle analoge signaler kan du fange med USB-dingser.

Brukte Adobe Premiere Pro til å fange MiniDV, og noe jalla 2000-talls programvare som fulgte med et gammel capture card.

Hvis det er snakk om mange timer med opptak så må du være klar over at overføringen skjer i sanntid. Én kassett med 90 minutter opptak tar 90 minutter å overføre. Da må du nesten gjøre det hjemme, for du må skifte kassetter og sjekke hvert 20. minutt at det fortsatt surrer og går.

Det er ikke snakk om å sette noe på over natta dessverre. Det er også litt å sette seg inn i mht. videoformater, redigering og ikke MINST backup.

Det er litt deprimerende å rote i gamle opptak, fordi man innser at det må finnes milliarder av timer som er fanget på formater og teknologi som i praksis er utdødd. Det lages ikke lenger noe som kan lese Video8. Firewire er vel også borte om 20 år. Så vidt jeg vet er det kun EN fabrikk i hele verden som fortsatt lager lydkassett-hoder.

 

Lenke til kommentar

Opplegget er altså at en må ha et videokamera eller annen avspiller som kan spille av videoen.

Om video er lagret digitalt på båndet (DV) og avspilleren har Firewire/1394 så kan en overføre filmen digitalt til PC. Men ikke alle har PC med mulighet til Firewire inngang.

Om en ikke har Firewire/1394 så kan en lese av analoge signaler fra avspilleren med et analog video til USB adapter til PC.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

DV er i utgangspunktet digital video, så en bør gjøre det som er mulig for å ikke degradere til analog konvertering (kompositt) og så konvertere tilbake til digitalt igjen, noe som alltid blir dårligere kvalitet. En kan gjøre det litt bedre hvis man bruker luma/chroma slik som på S-Video kabel.

En del utstyr tilbyr digital video over USB, men da er du som regel avhengig av produsentens software og en maskin det virker med.

Det er folk som har spesialisert seg på dette og som har godt utstyr og kan gjøre dette for deg, men de tar som regel betalt pr. time video.

Lenke til kommentar

Det er utrolig mye jobb, og godt utstyr koster ganske mye også brukt. Fordelen er at du kan kjøpe brukt, gjøre jobben, og så selge utstyret igjen for nesten samme pris.

Men om du er som meg så blir det dyre utstyret bare liggende i evigheter uten at man aldri orker å gjøre jobben skikkelig.

Jeg endte opp med å kjøpe fra https://videoverkstedet.no. Det koster, men for vår del var det å ta vare på minnene før filmen ble ødelagt viktig nok.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar

DV er i utgangspunktet digital video, så en bør gjøre det som er mulig for å ikke degradere til analog konvertering (kompositt) og så konvertere tilbake til digitalt igjen, noe som alltid blir dårligere kvalitet. En kan gjøre det litt bedre hvis man bruker luma/chroma slik som på S-Video kabel.

En del utstyr tilbyr digital video over USB, men da er du som regel avhengig av produsentens software og en maskin det virker med.

Det er folk som har spesialisert seg på dette og som har godt utstyr og kan gjøre dette for deg, men de tar som regel betalt pr. time video.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...