Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan banken kreve dokumentasjon på innbetaling?


Pære-

Anbefalte innlegg

Hadde tidligere et kredittkort hos American Express. Dette kortet valgte jeg å avslutte på slutten av 2022. Nå får jeg beskjed om at det står en kreditsaldo der på 6 300,- Dette beløpet er for meg ukjent.

De krever at jeg dokumenterer at jeg har innbetalt dette beløpet for at jeg skal kunne få dette ut. Pengene står altså per nå på min konto. Jeg kjenner ikke til denne transaksjonen - men kan da American Express ta disse pengene dersom jeg ikke får dokumentert dette?

 

Lurer mest av ren nysgjerrighet da det meg bekjent ikke er penger jeg har innbetalt. Mulig noen har skrevet feil kontonr eller lignende?

Ringte kundeservicen deres og de kunne ikke se hvor pengene kom fra - så da går jeg ut fra at de ikke betaler disse tilbake til rett person?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pære- skrev (2 timer siden):

Hadde tidligere et kredittkort hos American Express. Dette kortet valgte jeg å avslutte på slutten av 2022. Nå får jeg beskjed om at det står en kreditsaldo der på 6 300,- Dette beløpet er for meg ukjent.

De krever at jeg dokumenterer at jeg har innbetalt dette beløpet for at jeg skal kunne få dette ut. Pengene står altså per nå på min konto. Jeg kjenner ikke til denne transaksjonen - men kan da American Express ta disse pengene dersom jeg ikke får dokumentert dette?

 

Lurer mest av ren nysgjerrighet da det meg bekjent ikke er penger jeg har innbetalt. Mulig noen har skrevet feil kontonr eller lignende?

Ringte kundeservicen deres og de kunne ikke se hvor pengene kom fra - så da går jeg ut fra at de ikke betaler disse tilbake til rett person?

Har du spurt hvilken dato det ble innbetalt? 

Sannsynligvis så har du selv innbetalt to ganger på en regning. (eller kanskje du har fått refundert fra ett kjøp. )

Innbetaling med kidnummer som er registrert feil må man gjøre feil på minst to siffer.  (det er teoretisk mulig, med 5 millioner mennesker i norge, så skjer det sikkert med noen at noen har klart å taste feil og fremdeles få et godkjent kid nummer som blir registrert på en annen kunde, men det er nok veldig sjeldent)  

De skal absolutt se hvilket kontonummer som er brukt til innbetalingen.

Lenke til kommentar
HW1 skrev (3 minutter siden):

Har du spurt hvilken dato det ble innbetalt? 

Sannsynligvis så har du selv innbetalt to ganger på en regning. (eller kanskje du har fått refundert fra ett kjøp. )

Innbetaling med kidnummer som er registrert feil må man gjøre feil på minst to siffer.  (det er teoretisk mulig, med 5 millioner mennesker i norge, så skjer det sikkert med noen at noen har klart å taste feil og fremdeles få et godkjent kid nummer som blir registrert på en annen kunde, men det er nok veldig sjeldent)  

De skal absolutt se hvilket kontonummer som er brukt til innbetalingen.

De skrev 9. Januar 2023 i mailen. De mente også at det ikke kom som reklamasjon eller refusjon - men fra en person. 

Første gang jeg snakket med de måtte jeg bare dokumentere hvem jeg var og oppgi kontonummer de skulle overføre til, men nå har de plutselig bestemt seg for å kreve skjermbilde av at jeg har innbetalt beløpet..

Tenker bare at hvis f.eks. jeg hadde solgt noe og noen hadde betalt meg via bankoverføring - så kunne de krevd at jeg skulle fremskaffe bilde av bankkontoen til den som sendte meg penger?

 

Beløpet minnet meg veldig om beløpet på ps5 som jeg kjøpte noen av for videresalg for lenge siden - utover det har jeg ingen forhold til summen..😅

Lenke til kommentar
krikkert skrev (På 13.3.2023 den 19.03):

Pengene står ikke per nå på din konto. Pengene står på AmEx sin konto. Du hevder at beløpet tilhører deg. Det kan de kreve at du dokumenterer. 

Skjønner! De sier jeg må dokumentere det siden det er over 5000kr - og henviser til medlemsvilkårene, men finner nada om det der.. 

De sier beløpet vil bli stående der i evigheten.

Lenke til kommentar
Kron skrev (19 timer siden):

Hva skjer om du gjenopptar kundeforholdet ditt med dem? Får ett nytt kort, og bruker dette. Vil du da bruke av dette beløpet du har «innestående»?

De sier at jeg da måtte betalt for det jeg har brukt til tross for at det er saldo på kontoen.

Lenke til kommentar
Pære- skrev (På 16.3.2023 den 18.24):

De sier beløpet vil bli stående der i evigheten.

De kan ha sin framgangsmåte overfor "unusual activities" eller uvanlige aktiviteter. Men er det ikke litt dårlig kundebehandling å la slikt stå på enkelt kontoer for alltid? Noen kan la seg irritere av det. Samtidig skriver trådstarter at han valgte å avslutte kortet i fjor, og kontoen skal vel heller ikke brukes til noe.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...