Gå til innhold

Hva er snus og øl "reklame"? Har denne saken gått for langt?


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (9 minutter siden):

Det er altså ulovlig å skrive ordet "SNUS" offentlig nå?

Nei, det er ikke ulovlig. Du kan skrive ordet "snus" i offentligheten så mye du vil, så lenge det ikke bryter andre lover.

Det er dog ulovlig å skrive stort i forbindelse med salg, og det har det vært i 10 år - ikke noe nytt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Retroman skrev (3 timer siden):

Er også slik at sånne barhåndklær som man legger på bardisken ikke har lov til å ha logo fra produsent/merkevare. Så inni en bar som faktisk selger dette produktet så må forbrukeren skånes for logoen til produktet.

Ja fysj - vi kan vel bli avhengige av denne farlige alkoholen.

Dette omgås vel ved å reklamere for «Mack light» og så sørge for at light og alkohol-versjon har en logo og merkenavn som ligner?

Lenke til kommentar

Norge er merkelig.... Ja, tobakk er skadelig og man bør finne løsninger som minimerer forbruket, men når det gjelder snus, så er det per definisjon ikke "bevist" skadelig, derav merkingen "kan være helseskadelig". 

Det som nå er trenden, er jo ikke at folk snuser pga tobakken i det, men smakene og det faktum at det inneholder nikotin. Nikotin er jo et giftstoff, men samtidig så er også alkohol, sukker, salt osv også det. 

Så er regelverket såpass spesielt i Norge, at det må tilsettes tobakk i nikotinposene, for at det skal kunne selges ( siden snus tidligere var tobakk?) og da har man jo klart å få et ekstra skadelig stoff tvunget inn i nikotinposene, og laget et tobakksprodukt av noe som ikke lenger trenger å være det. 

Det trengs vel kanskje en reform av det lappeteppet vi har av et tobakksregelverk, og så må man vurdere om nikotin også skal anses å være såpass farlig at slike produkter bør behandles på lik linje som tobakk. Utfordringen her, er jo at enkelte produkter som er ment å få folk av tobakksbruk, er produkter som inneholder nikotin, som feks tyggegummi og plaster. Hvor skal man da plassere snus? 

Per nå, så syns jeg det eneste rette er å gå over til en løsning der snus uten tobakk anses for å være det samme som tyggegummi og plaster, og at man fortsetter kampen mot produkter som inneholder tobakk, og er strenge på markedsføringsreglene rundt det. 

 

 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Dette omgås vel ved å reklamere for «Mack light» og så sørge for at light og alkohol-versjon har en logo og merkenavn som ligner?

Det er forbudt å reklamere for varer med samme varemerke som alkoholholdig drikk i Norge, og forbudt å la alkoholholdig drikk inngå i reklame for andre varer og tjenester dersom «en ikke uvesentlig del» av målgruppen forbinder firmanavnet med alkoholholdige drikkevarer.

Alkoholloven har også et forbud mot reklame for andre varer med samme varemerke eller kjennetegn som alkoholholdig drikk.

https://www.helsedirektoratet.no/tema/alkohol/forbud-mot-alkoholreklame

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Nei, det er ikke ulovlig. Du kan skrive ordet "snus" i offentligheten så mye du vil, så lenge det ikke bryter andre lover.

Det er dog ulovlig å skrive stort i forbindelse med salg, og det har det vært i 10 år - ikke noe nytt.

Hvor stort er «stort» og måles det i centimeter eller buesekund projisert på øyet?

Må det også være en kjedelig font/fargetone eller kan den være litt «edgy» som i dette tilfellet?

Hvor mye forskning har dagligvaregigantene bak seg når det gjelder å skape mersalg med slike små detaljer?

Det må være vanskelig å skille mellom nøytral informasjon og ulovlig reklame som tross alt er lovlig å omsette. Så lenge selgerene har et økonomisk insentiv til det så vil de selvsagt utnytte alle gråsoner til sin fordel.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Alt er en gift. Spørsmålet et bare hvilke dose som kreves for å drepe deg (LD50).

-k

Joda, men jeg tror folk forstår hva som menes. Jeg tror det er vanskelig å feks spise så mye gulrøtter at fosteret tar skade av det, kontra å få i seg andre giftstoffer som nikotin og tobakk. Nikotin har også en rekke andre bieffekter i tillegg til å være ekstremt vanedanende. Det er fornuftig med regelverk rundt dette. 

Når det gjelder snus, så kunne mange av variantene som nå lages lett blitt kategorisert i samme gruppe som Nicotinell osv, men jeg tror det sitter langt inne for regjeringen å klassifisere det som annet enn livsfarlig tobakk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Hvor stort er «stort» og måles det i centimeter eller buesekund projisert på øyet?

Såvidt jeg vet skal det ikke være synlig i butikken, så det er kun lov på på A4-arket med produktinformasjon.

https://lovdata.no/forskrift/1995-12-15-989/§7a

Sitat

På utsalgssteder for tobakksvarer og røykeutstyr kan pris- og produktopplysninger kun gis i nøytrale lister med svart skrift på et hvitt ark uten bruk av illustrasjoner, farger, logo mv. Utforming og bruk av lister kan bare skje i den utstrekning det er hensiktsmessig for en rasjonell omsetning.

Det er ikke tillatt å fremheve noen tobakkstyper, merkenavn eller priser fremfor andre.

Lister med pris- og produktopplysninger kan henges opp ved kassen eller fremvises til kunden på forespørsel. Det er ikke tillatt med mer enn én liste ved hver kasse.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for spesialforretninger for tobakksvarer og utsalgssteder for avgiftsfritt salg på flyplasser.

Litt mer her:
https://www.helsedirektoratet.no/tema/tobakk-royk-og-snus/forbud-mot-tobakksreklame#prisogproduktopplysningerpaasalgsstederfortobakk

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sier jo litt når følgende anses som ulovlig alkoholreklame:

  • en emoji.
  • plassering av øl på enden av en reol i en rema-butikk.
  • Eller f.eks. når noen tagger et bilde av at de er ute i sola og nyter et glass øl  med bryggeriet ditt på instragram

 

Kilder:

https://www.nrk.no/vestland/bar-inviterte-til-nissefest-pa-facebook-med-drink-emoji-_-fekk-prikk-av-skjenkekontrollen-1.16257691

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/legger-seg-flat-etter-dette/78384189

https://www.nrk.no/rogaland/salikatt-bryggeri-frykter-bot-_-ber-olkunder-droppe-tagg-1.16247693

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (41 minutter siden):

Nei, det er ikke ulovlig. Du kan skrive ordet "snus" i offentligheten så mye du vil, så lenge det ikke bryter andre lover.

Det er dog ulovlig å skrive stort i forbindelse med salg, og det har det vært i 10 år - ikke noe nytt.

Her er det ny tydelig at det er ny tolking av loven som er på gang... Jeg har sitt slike skap med teksten "SNUS" i ganske mange butikker og kiosker rundt omkring i landet uten at det har blitt reagert på før nå. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (28 minutter siden):

Såvidt jeg vet skal det ikke være synlig i butikken, så det er kun lov på på A4-arket med produktinformasjon.

Står det A4 ark noe sted i loven? Eller må alt fortolkes ut fra hva som bedømmes til å være en «nøytral liste hensiktsmessig for en rasjonell omsetning.»?

-k

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (22 minutter siden):

Her er det ny tydelig at det er ny tolking av loven som er på gang... Jeg har sitt slike skap med teksten "SNUS" i ganske mange butikker og kiosker rundt omkring i landet uten at det har blitt reagert på før nå. 

Det er ikke en ny tolkning av loven, det er rundt 10 år siden dette ble innført nå. Bare se lenkene jeg la ved over. Det har vært flere slike saker som denne gjennom årene.

At noen bryter loven iblant og slipper unna med det har vi alle sett.

knutinh skrev (18 minutter siden):

Står det A4 ark noe sted i loven? Eller må alt fortolkes ut fra hva som bedømmes til å være en «nøytral liste hensiktsmessig for en rasjonell omsetning.»?

-k

Om det er A4-ark eller ei er vel ikke så viktig, det er bare det som pleier å være i butikkene. Hensikten er vel at det skal være lite og nøytralt uten å reklamere.

Det som står om utformingen i lovverket står i lenken jeg allerede la ved over.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1995-12-15-989/KAPITTEL_2#§7a

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (45 minutter siden):

Om det er A4-ark eller ei er vel ikke så viktig, det er bare det som pleier å være i butikkene. Hensikten er vel at det skal være lite og nøytralt uten å reklamere.

Det som står om utformingen i lovverket står i lenken jeg allerede la ved over.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1995-12-15-989/KAPITTEL_2#§7a

Jepp og siste setning i posten min som du quotet, "«nøytral liste hensiktsmessig for en rasjonell omsetning.»" var sakset nettopp fra den linken som du bidro med. Det jeg etterspør er om du mener at det står noe mer i linkene dine som underbygger påstandene dine om A4-ark og den juridiske betraktningen din om at "Det er ulovlig, så enkelt er det vel.".

Hvis essensen (hva denne saken gjelder) i loven kan sammenfattes med «nøytral liste hensiktsmessig for en rasjonell omsetning.» så tør jeg påstå at det er et visst rom for å diskutere størrelse på font og ark.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Det er ikke en ny tolkning av loven, det er rundt 10 år siden dette ble innført nå. Bare se lenkene jeg la ved over. Det har vært flere slike saker som denne gjennom årene.

At noen bryter loven iblant og slipper unna med det har vi alle sett.

Om det er A4-ark eller ei er vel ikke så viktig, det er bare det som pleier å være i butikkene. Hensikten er vel at det skal være lite og nøytralt uten å reklamere.

Det som står om utformingen i lovverket står i lenken jeg allerede la ved over.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1995-12-15-989/KAPITTEL_2#§7a

At det står "SNUS" på de tildekte skapene har vel vært der siden det ble innført. Ikke noe nytt i det hele tatt. Det som er nytt, er at det blir slått ned på. Mulig jeg formulerte meg noe feil. Håndhevingen av loven som utføres her er ny. og vi har sett det samme når det gjelder alkoholloven. Klare innstramninger innen for gjeldende lover. 

Lenke til kommentar
Sitat

På utsalgssteder for tobakksvarer og røykeutstyr kan pris- og produktopplysninger kun gis i nøytrale lister med svart skrift på et hvitt ark uten bruk av illustrasjoner, farger, logo mv. Utforming og bruk av lister kan bare skje i den utstrekning det er hensiktsmessig for en rasjonell omsetning.

Det er ikke tillatt å fremheve noen tobakkstyper, merkenavn eller priser fremfor andre.

Lister med pris- og produktopplysninger kan henges opp ved kassen eller fremvises til kunden på forespørsel. Det er ikke tillatt med mer enn én liste ved hver kasse.

Så altså... en kan henge opp et ark, la oss si A1 som man klistrer på snusskapet, hvor en lister opp alle snusmerkene man selger med pris på skapet, som gjerne står bak kassen, men en kan ikke f.eks. bruke nøytrale plastbokstaver som man klistrer på vinduet til kjøleskapet som står bak kassen som lister opp det samme uavhengig av hva bakgrunn det er på vinduet (for å skjerme innsyn til djevelens verk), og man kan heller ikke droppe å liste opp hva man faktisk selger og erstatte det med den generelle teksten "SNUS". Hva er mer helseskadelig? "SNUS" eller alle snusmerker med pris listet opp i A1?! F*ens molboland! 

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (27 minutter siden):

At det står "SNUS" på de tildekte skapene har vel vært der siden det ble innført. Ikke noe nytt i det hele tatt. Det som er nytt, er at det blir slått ned på. Mulig jeg formulerte meg noe feil. Håndhevingen av loven som utføres her er ny. og vi har sett det samme når det gjelder alkoholloven. Klare innstramninger innen for gjeldende lover. 

Nei, det er ikke noe nytt at dette håndheves av Helsetilsynet. Du har i så fall bare ikke fulgt med. Etter loven kom fikk bransjen tid til å omstille seg, og det var både diskusjoner og forsøk på diverse varianter i butikkene.

Her er et eksempel, artikkel fra 7 år tilbake:
https://www.ta.no/nyheter/snus-og-tobakk/helse/dette-er-ikke-lov/s/5-50-208126

Et annet, 5 år tilbake:
https://www.varden.no/nyheter/i/g6o3eB/butikkhyller-merket-med-tobakk-og-snus-det-er-ulovlig

Vi har ikke et tobakkpoliti som gjør rundt og sjekker og arresterer, men det sendes pålegg om fjerning dersom det oppdages brudd på loven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...