Gå til innhold

Budsjettvennlig linse til Sony A7-II


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er relativt ny når det kommer til speilrefleks (og speil-løse systemkamera for den saks skyld), men kjøpte forleden et Sony A7-II pga jeg arvet noen gamle linser og ble anbefalt det kameraet for å bruke med med gamle linser.

Jeg har en 28mm, en 45mm, en 135mm og et par zoomlinser og synes dette er en grei start - men alle er helt manuelle og jeg vurderer å kjøpe én mer moderne linse.

Budsjettet er relativt lavt, da jeg er student og har begrenset inntekt i noen år. Jeg er ikke redd for adaptere, men må jo da kjøpe en adapter med elektronikk så automatikken virker - så det blir jo en del av kostnaden.


Jeg tenker å bruke den til konsertfoto og bilder inne uten blitz. Autofokus må skje raskt og den må være lyssterk.
Noen anbefalinger? Jeg lurer på om en 50mm kanskje kan funke, men trenger tips til hva som er gode kjøp!

Jeg er ikke redd for bruktmarkedet!

Endret av amelbye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo egentlig en ganske subjektiv greie, men du nok inne på noe med en 50mm. Personlig ville jeg ikke kjøpt en zoom, da jeg heller ønsker fleksibilitet på blender enn på brennvidde. Jeg synes 50mm blir noe trangt, men Sigma 35mm f/2 virker veldig spennende, og liker hvor kompakt Sony 40mm f/2,5 er. Grubler litt på Sony selv (mye for gammel optikk, som deg), og hadde nok kjøpt med en av de to.

Endret av Okapi
Lenke til kommentar

Autofokus er for meg lite viktig på en vidvinkel, og veldig viktig på en tele. Macro-fotografer er kanskje uenig, men de bruker lite AF.

For konsertfoto hva med Samyang 85 eller 135 f/1.8 til 8k/11k? Eller en brukt Sony 55mm f/1.8?

Sony har en 70-200 f/4 men den koster rundt 13k ny.

Jeg prøvde meg på 135mm f/2.0 med manuell fokus men det ble for vanskelig og for mange bom-skudd. Jeg greide ikke å treffe, selv med hjelpemidlene i speilløst kamera.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Takk for innspill @Okapi og @knutinh!

Jeg styrer unna zoom-linser mest pga prisen - skal de brukes innendørs med dårlig lys må det være lyssterkt og lyssterke zoom-linser er både store og alt for dyre. f4 funker vel ikke så bra på en halvmørk konsertscene... Jeg har også et par eldre zoom-linser men synes bildekvaliteten virker lavere enn på de med fast fokus...

Min 135mm er også manuell, men jeg har knapt prøvd den for å være ærlig - når jeg fikk linsa satt aperture-skivene fast og jeg har bare akkurat fått satt den sammen igjen og tatt et par test-bilder. Denne blir å bruke på portretter og sånt - ting som står stille og jeg har god tid.

Samyang 85mm f1.8 og sony 55mm f1.8 ser interessant ut!

Sony 40mm f2.5 - er f2.5 nok lys inn til konsertfoto i en mørk kjeller?


 

Litt off topic, men i kveld plukker jeg opp en Nikon 50mm f1.4 for 200kr 😁 Manuell linse dessverre og slitt å se på - men 200kr da 😄 Jeg kommer nok til å betale mer for adapteren enn for linsa :p

Lenke til kommentar
amelbye skrev (15 minutter siden):

Jeg styrer unna zoom-linser mest pga prisen - skal de brukes innendørs med dårlig lys må det være lyssterkt og lyssterke zoom-linser er både store og alt for dyre. f4 funker vel ikke så bra på en halvmørk konsertscene...

f/2.8 og f/4.0 er vel bare en halvering i lysmengde. Moderne kamera fungerer ganske godt ved høy ISO og det finnes veldig god software for å redusere støy i etterkant. Bildestabilisator håndholdt kan også la deg velge litt lengre lukkertid (avhengig av subjektets bevegelse). Konsertfoto kan vel også være litt «tøff» med støy?

Jeg vil være mer opptatt av dybdeskarpheten (for konsertfoto) - vil du at bakgrunnen skal være litt slørete? Vil du at bare ett av bandmedlemmene skal være skarp? Vil du at bare ett av vokalistens øyne skal være skarp? Lav dybdeskarphet stiller store krav til hvor du legger fokus, og hvor nøyaktig du fokuserer.

Disclaimer:

Jeg har aldri tatt bilder på konsert. Men tatt masse bilder, en stor andel av dem dårlige.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

@knutinh jeg er klar over at man får mer ut av lyset som er med dagens kameraer - og jeg spør fordi jeg ikke vet - ja, kanskje f/4.0 er "nok"?

På en scene kan det være fordel med lite dybdeskarpet for å "bli kvitt" alt som ikke er interessant. Om det er mulig å få mer enn én person i fokus av gangen vil jeg si det er en bonus, men ofte er man vel ute etter å ha ett menneske i fokus av gangen, samt å "bli kvitt" en potensielt rotete bakgrunn.

Jeg har ikke tatt mye konsertfoto selv, men tenker at det er noe av det mer krevende jeg kommer til å bruke utstyret til, - så hvis utstyret "dekker" konsertfoto, tror jeg jeg har alt jeg trenger i overskuelig fremtid :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...