Gå til innhold

Grammatisk feil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kaldviking skrev (15 minutter siden):

Du skriver "Gramatisk feil" i overskiften. Hvis vi først skal pirke så kan du begynne med å skrive ordet grammatisk riktig :)

Og skal man først pirke på overskrifter så er det også veldig viktig med korrekt tegnsetting. Som punktum i slutten av en setning. ;)

Lenke til kommentar

Det er mye dårlig norsk både i aviser, nyheter og på sosiale medier. Engelskspråklige programmer på tv inneholder også mange feil i norsk oversettelse/undertekst.

Spørsmålet er hvorfor ?
En ting er dårlig utviklet google translate/autokorrektur, en annen er det svært forenklede språket man bruker på sosiale medier. Et tredje forhold er invasjonen av engelsk som mange har advart mot i årtier.

Min påstand er at norsk som skriftspråk er utvannet både på skolen og i samfunnet ellers. Mye av årsaken ligger hos nynorskforkjemperne som fronter en tapt sak. Mye bedre å styrke /samle seg om ett språk enn å tviholde på 2 sidestilte språk  (hvorav det ene er en tilnærmet dialekt) som hver for seg er på defensiven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • zanta endret tittelen til Grammatisk feil
zanta skrev (2 timer siden):

Før du pirker på overskriften bør du lære deg reglene for tegnsetting i overskrifter.

Pirket ikke på tegnsettingen i en overskrift - det manglet en "r" i ordet overskrift og et punktum etter "riktig", som jeg fremhevet i det jeg siterte. Var kun det jeg refererte til.

TwoFace skrev (2 timer siden):

Jeg rettet det litt for deg, PaladinNO.:grin:

Ayyy! Det kommaet var til vurdering. ^^

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (2 timer siden):

Pirket ikke på tegnsettingen i en overskrift - det manglet en "r" i ordet overskrift og et punktum etter "riktig", som jeg fremhevet i det jeg siterte. Var kun det jeg refererte til.

Ser det nå, var litt rask med kommentaren her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...