Gå til innhold

Råd til bank i denne situasjonen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem som helst kan kalle seg ekspert/rådgiver. Etter å ha sjekket bakgrunnen til folka bak Finanspartner.no er jeg ikke veldig imponert. Mest sannsynlig fungerer firmaet kun som en salgskanal av finansielle pakker, som de får agent-honorar for. Dette er ikke finansrådgivere - det er selgere som først å fremst tenker profitt. Du er mye mer tjent med å stikke innom din lokale sparebank og snakke med en rådgiver der. (Vel, selv en bankrådgiver fungerer i praksis som en "selger" - men da får du i det minste noen som jobber i bank, og som vet hva h*n snakker om).

Hva som passer din situasjon avhenger av mange forhold. Hva som er viktig for deg. Ønsker du et nært og trygt forhold til en bank som har en høy grad av tilgjengelig? Der du kan opprette et tillitsforhold som igjen kan gi deg flere fordeler på kort og lang sikt. Eller er det viktigst å spare mest mulig ift renter, gebyrer og avgifter? (Da ofte på bekostning av tilgjengelighet osv).

Forbruksmønsteret ditt kan også ha mye å si. Mange banker har gode kredittkort (for folk med orden i sysakene sine, noe som det virker som du har) - som gir gode fordeler slik som direkte drivstoffrabatt, poengoppsamling hos flyselskaper/hotell, eller direkte rabatt på forbruk og mer. 

Er du totalkunde i en bank, kan du også forvente å få gode forsikringsvilkår og du har mulighet til å forhandle om renter på innskudd (det som står oppført på nett er i mange tilfeller bare et veiledende tall, som du kan forhandle på).

Føler du deg nokså rådvill, vil det for de aller fleste lønne seg å velge en bank av geografisk nær tilknytning. For eksempel her jeg bor, i Stavanger-området. Er SR-Bank og Sandnes Sparebank "vinnere". Førstnevnte er en dyr bank, men uslåelig på service, personlig rådgivning og mer til. De er forholdsvis enkle og forholde seg til. Det samme kan sies om Sandnes Sparebank, selv om de har gått på noen kraftige smell når det gjelder rådgivning (har vært litt oppslag i media om dette). Det betaler også ut utbytte til sine kunder. 

 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (24 minutter siden):

Er du totalkunde i en bank, kan du også forvente å få gode forsikringsvilkår og du har mulighet til å forhandle om renter på innskudd (det som står oppført på nett er i mange tilfeller bare et veiledende tall, som du kan forhandle på).

Støtter denne, men du trenger ikke være totalkunde.
Jeg bruker en lokal sparebank som på papiret er en dyr bank.
Men jeg har lavere rente på lånet mitt en hva som står at dem kan tilby.
Jeg har bedre rente på brukskonto en hva som står at dem tilbyr på sine nettsider.
Og jeg kan bare møte opp i banken og få prate med min rådgiver. (kan være venting om han er i møte)
Ev kan jeg bestille time og møte han hvor jeg vil (i banken/kafe/hjemme hos meg)

Ok, jeg kunne fått lavere lånerenter i en bank som er spesialister på boliglån, men der servicenivået jeg har hos min bank er noe jeg ikke vil få i en slik bank.

Er veldig mye lettere å forhandle i en liten bank.
Så personlig ville jeg valgt en lokal sparebank.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...