Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Piping fra brems og en skive varmere enn den andre (Tiguan 2013 TDI)


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk. 

Min kone har en Tiguan 2.0 TDI 4x4 som hun kjøpte i november. 

Da vi var ute på en tur på lørdag la vi merke til en pipelyd når hun skulle rygge inn å parkere under et stopp underveis. Jeg kjente på bremseskivene fremme og oppdaget at den ene var ganske varm (venstre side, men kunne fortsatt ta på den) mens høyre var så godt som helt kald. Vi hadde fylt diesel først og skulle parkere på samme bensinstasjon. Pipingen kommer kun ved rygging, og det skjedde noen ganger senere også. 

Vi kjørte noen mil videre og jeg kjente på bremsene igjen (bremset litt ekstra for sjekk), nå var begge litt varme, men ikke noe merkverdig. Ikke noe urovekkende. Kjørte så hjem igjen ca.. 8 mil med normal bremsing nå og da (hun er veldig flink til å bruke bremsene lite), og merker ikke noe unormalt når vi kommer hjem. Det er også verdt å nevne at bilen er stødig og drar ikke til noen av sidene, ei heller under oppbremsing.

Pipingen vedvarer dog av og til når hun rygger i noen sekunder, og hun merket også i dag at venstre skive var litt varmere enn høyre (kort kjøretur til jobb), dog ikke noe ekstrem varme. 

Vi hadde bilen på service hvor vi også tok bremse-service (BilXtra) i desember, hvor de ikke rørte forbremsene da de sa de var helt fine. 

Jeg er ikke spesielt bilkyndig, så lurer på om noen kan ha noen formening om hva dette kan være? Jeg har lest meg opp til at treg bremsesylinder kan føre til varmere skive, men dette skjer kun ved rygging (ihvertfall pipingen), og spesielt etter håndbrekket har vært på. Kan evt salt f.eks bidra til dette? Det er mye kulde her, og en sprekk i støtfanger gjør at maskinvask er uaktuelt, så vi venter på mildvær, men skal spyle godt så fort det lar seg gjøre.

Jeg ville ihvertfall høre om noen kunne ha noen formening før vi evt. bestilte verkstedtime :)

 

Tor-H

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis ligger bremseskjoldet inntil bremseskiven. Det er blikk platen bak skiven.
Kjenn om du kan bøye denne litt tilbake for å få nødvendig klaring.

Evt er det en stein eller legme som har havnet i klem mellom bremseskjoldet og selve skiven. 
Enklest å ta av hjulet for å sjekke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Marzo said:

Sannsynligvis ligger bremseskjoldet inntil bremseskiven. Det er blikk platen bak skiven.
Kjenn om du kan bøye denne litt tilbake for å få nødvendig klaring.

Evt er det en stein eller legme som har havnet i klem mellom bremseskjoldet og selve skiven. 
Enklest å ta av hjulet for å sjekke. 

Takk for svar. Skal sjekke i ettermiddag :)

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Marzo said:

Sannsynligvis ligger bremseskjoldet inntil bremseskiven. Det er blikk platen bak skiven.
Kjenn om du kan bøye denne litt tilbake for å få nødvendig klaring.

Evt er det en stein eller legme som har havnet i klem mellom bremseskjoldet og selve skiven. 
Enklest å ta av hjulet for å sjekke. 

Kanskje dumt spørsmål, men vil bremseskjoldet føre til temperaturøkning også på nevnte bremseskive?

Lenke til kommentar
1 minute ago, bzzlink said:

Du skriver ikke årsmodellen, men nyere har egne aktuatorer til håndbrekk, (mulig de har egne klosser / bånd til håndbrekk også)

Mulig det er det som krangler og lager pipelyd. Generelt lurt å ligge unna håndbrekket i minusgrader.

Screenshot 2023-03-06 at 11.14.12.png

2013-modell med DSG-automatkasse. 

Lenke til kommentar
40 minutes ago, bzzlink said:

Du skriver ikke årsmodellen, men nyere har egne aktuatorer til håndbrekk, (mulig de har egne klosser / bånd til håndbrekk også)

Mulig det er det som krangler og lager pipelyd. Generelt lurt å ligge unna håndbrekket i minusgrader.

 

Håndbrekk sitter på bakhjulet på Tiguan. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle det ikke være bremseskjoldet så er det kaliper som henger som gjør at bremseklossen ikke trekker seg tilbake. 
Det vil normalt ikke lage noe nevneverdig lyd før klossen er helt utslitt. 
Og temperaturen vil bli veldig høy i bremsen, flere hundre grader, så da ville du ikke kunnet tatt på den uten å ha brent deg. 

Så jeg vurderer det til å være bremsekjoldet eller noe mellom dette og skiven. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Marzo said:

Skulle det ikke være bremseskjoldet så er det kaliper som henger som gjør at bremseklossen ikke trekker seg tilbake. 
Det vil normalt ikke lage noe nevneverdig lyd før klossen er helt utslitt. 
Og temperaturen vil bli veldig høy i bremsen, flere hundre grader, så da ville du ikke kunnet tatt på den uten å ha brent deg. 

Så jeg vurderer det til å være bremsekjoldet eller noe mellom dette og skiven. 

Det har ikke vært noen ekstreme temperaturer som vi har lagt merke til, kun en del høyere enn på motsatt side ved et par tilfeller. Men kunne fortsatt fint ta på skiva, rett etter bilen var parkert. Lyden er heller ikke i nærheten av så ille som i den videoen. Fortsatt "pipelyd" men uten den skrapingen. Og varer kun et par sekunder. Jeg sliter med leddgikt og har en litt "kjip" periode med det nå, så det er lite fristende å begynne å skru av dekk. Vi skal ha nye sommerdekk på ved skifte nå snart, så da skal verkstedet ta det. Vil det være greit å vente til det? Som tidligere nevnt så er det tilfeller hvor bremseskiva er helt kald, eller lik de andre også, så ingen ekstreme temperaturer. Jeg skal såklart prøve å komme til brekseskjoldet igjennom felgen å bevege litt på det for å se om det kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Marzo said:

Skulle det ikke være bremseskjoldet så er det kaliper som henger som gjør at bremseklossen ikke trekker seg tilbake. 
Det vil normalt ikke lage noe nevneverdig lyd før klossen er helt utslitt. 
Og temperaturen vil bli veldig høy i bremsen, flere hundre grader, så da ville du ikke kunnet tatt på den uten å ha brent deg. 

Har hatt denne feilen flere ganger enn jeg kan telle opp gjennom årene. På gamle biler så er det helt normalt at kaliper ruster fast og blir hengende. Har aldri opplevd at det har blitt flere hundre grader, bare litt varmt. Hvis klossene er nedslitt, så kommer jo "skrapelyden" når man trykker på bremsen. (Og da går også bremseskiven, slik at den også må skiftes.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
2 minutes ago, thbergseng said:

Det har ikke vært noen ekstreme temperaturer som vi har lagt merke til, kun en del høyere enn på motsatt side ved et par tilfeller. Men kunne fortsatt fint ta på skiva, rett etter bilen var parkert. Lyden er heller ikke i nærheten av så ille som i den videoen. Fortsatt "pipelyd" men uten den skrapingen. Og varer kun et par sekunder. Jeg sliter med leddgikt og har en litt "kjip" periode med det nå, så det er lite fristende å begynne å skru av dekk. Vi skal ha nye sommerdekk på ved skifte nå snart, så da skal verkstedet ta det. Vil det være greit å vente til det? Som tidligere nevnt så er det tilfeller hvor bremseskiva er helt kald, eller lik de andre også, så ingen ekstreme temperaturer. Jeg skal såklart prøve å komme til brekseskjoldet igjennom felgen å bevege litt på det for å se om det kan hjelpe :)

Hvis du kommer til gjennom felgen så kjenn om skjoldet har klaring til skiven rundt hele og prøv å dytt det litt i fra for å se om det er noe som faller ut slik som du ser i videoen. Du kan fort være heldig. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, arne22 said:

Har hatt denne feilen flere ganger enn jeg kan telle opp gjennom årene. På gamle biler så er det helt normalt at kaliper ruster fast og blir hengende. Har aldri opplevd at det har blitt flere hundre grader, bare litt varmt.

Har hatt biler som kommer med rødglødende bremsekive og høy varmeutvikling fra ene hjulet. 
Til og med falmet lakk på ene hjulet. 
Så alt er mulig og lite sannsynlig i dette tilfellet, ut ifra beskrivelsen fra trådstarter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Marzo said:

Har hatt biler som kommer med rødglødende bremsekive og høy varmeutvikling fra ene hjulet. 
Til og med falmet lakk på ene hjulet. 
Så alt er mulig og lite sannsynlig i dette tilfellet, ut ifra beskrivelsen fra trådstarter. 

Skal prøve på dette når hun kommer hjem i ettermiddag :)

Lenke til kommentar

Fasiten er at hjulet må av og bremser må sjekkes. Du er ikke i form til å skru av hjulet og har ikke kompetanse til å sjekke bremser, og dette ender på et verksted.

Frem til da blir det bare synsing og tull, men siden vi leker gjettekonk så gutser jeg på rustent stempel calliper vf og smøring(reklamasjon) av klosser bak.

Det er bak det piper men i feilsøkningen har du funnet varmgang VF.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...