Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mange verksted som slurver med jobben de utfører?


Anbefalte innlegg

Hørt at noen verksted kan være useriøse og slurve litt for å spare tid og penger, spesielt på eu kontroller, hvor de også kan "finne" feil for å tjene mer penger på kunden.

Men hvor utbredt er dette tro? Kanskje litt vanskelig spørsmål derimot

OG hender det at verksted slurver på helt vanlig service, som oljeskift og filter? Er det i det hele tatt mulig å slurve på en slik jobb?(feks at de ikke skifter all olja eller feks bruker billig olje)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så mye verkstedene som slurver, men mekanikerene.
Som i alle yrker er de også mennesker som kan ha en dårlig dag eller stress. Lærlinger som er mer opptatt av SoMe osv. 

Og det finnes nok mange verksteder som også spekulerer i feil som under tvil kunne gått igjennom en EU kontroll, for å både få mer arbeid. Men like sannsynlig er det at mekanikere vet at delen har svært liten levetid igjen og anbefaler å bytte den først som sist. 

Det er neppe noen som spekulerer i å bytte halve olja, når pluggen er skrudd ut så renner alt ut. 
Og olje betaler en større verkstedskjede 30-40,- pr liter for, og selger den for 300 pr liter. Så det er ikke der de jukser om de skulle spart inn noe ekstra. 

Men det finnes nok verksteder som regelrett svindler kunden. De er nok i fåtall men de finnes. 
Feks sletter de service lyset i instrumentet uten å ha byttet hverken olje eller filter. 
Men er først bilen i lufta og deksler demontert så byttes nok både olje og filter ihht boka. 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (37 minutter siden):

Lærlinger som er mer opptatt av SoMe osv. 

Verkstedet jeg bruker har faktisk innført forbud mot telefoner inne på verkstedet sitt, så alle må la disse ligge igjen i en egen hylle til dette. Utfordringen der var ikke slurv på arbeid utført, men at ting tok unødvendig lengre tid fordi folk var opptatt av telefonen sin. 

 

Ellers så er det greit å bruke verksted i etablerte kjeder, passe på at det henger godkjenningplakett ved døra eller portene og at de gjerne henger opp fagbrevene til de ansette så man ihvertfall vet at de bør ha kunnskap. 

 

Og som allerede nevnt. Ikke se deg blindt på pris. Skal fire verksted ha 5k for en jobb og et kan gjøre jobben for 2.5k så må jo det ene verkstedet spare pengene inn en plass. 

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er mangel på mekanikere.

Ikke at det er noen god unskyldning for å slurve, men de vil bli kvitt bilene fortest mulig.
De fleste verkstedene har ikke tid til å lure deg, da de har nok å gjøre uansett. 

Ikke skift olje der de kun skifter olje.
Ikke sikkert det er det samme i Norge, men jeg ser masse rart i USA, hvor de sier at det er gjort, uten at de har gjort noe. 

Lenke til kommentar
dan83 skrev (På 6.3.2023 den 9.31):

Hørt at noen verksted kan være useriøse og slurve litt for å spare tid og penger, spesielt på eu kontroller, hvor de også kan "finne" feil for å tjene mer penger på kunden.

Men hvor utbredt er dette tro? Kanskje litt vanskelig spørsmål derimot

OG hender det at verksted slurver på helt vanlig service, som oljeskift og filter? Er det i det hele tatt mulig å slurve på en slik jobb?(feks at de ikke skifter all olja eller feks bruker billig olje)

Min erfaring er dessverre at det er ganske utbredt. Har opplevd at de har varmeskjært motor ved oljeskift, tre tilfeller av oppdiktede feil på eu-kontroll, lyving om feilkoder for å kapre jobb til rundt 30 000kr, knekt motorfeste og brist i frontrute etter verkstedtime. Det er det jeg kommer på i farten, har skjedd mye gjennom årenes løp.

Lenke til kommentar

Min erfaring er dessverre at en ofte må klage på det som blir utført, har fått tilbake biler med knekte klips, ødelagte innerskjermer, verktøy som er glemt i motor rommet, hjulmuttere som ikke er skikkelig trekt til, skader på felger, skader på lakk og jobber som bare rett og slett ikke er gjort skikkelig, aldri har jeg opplevd at de verkstedene som har forårsaket skader ikke har prøvd å komme seg unna med det. Få ganger jeg sjekker over bilen så grundig som før og etter den levers inn på verksted. Erfaringen min strekker seg fra små lokale uavhengige verksted, kjede verksteder og merkeverksted.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 18.3.2023 den 16.15):

Min erfaring er dessverre at en ofte må klage på det som blir utført, har fått tilbake biler med knekte klips, ødelagte innerskjermer, verktøy som er glemt i motor rommet, hjulmuttere som ikke er skikkelig trekt til, skader på felger, skader på lakk og jobber som bare rett og slett ikke er gjort skikkelig, aldri har jeg opplevd at de verkstedene som har forårsaket skader ikke har prøvd å komme seg unna med det. Få ganger jeg sjekker over bilen så grundig som før og etter den levers inn på verksted. Erfaringen min strekker seg fra små lokale uavhengige verksted, kjede verksteder og merkeverksted.

Syntes dette er litt skummel lesing. Man ønsker jo å stole på at verkstedet man bruker faktisk gjør en god jobb og dem tar jo seg godt betalt også. Men som nevnt, det er vel vanskelig at de kan slurve under en normal service(oljeskift og filter)?Jeg har tenkt å ta godt vare på min bil og kommer til å ha oljeskift hver ca 10 000km og håper verkstedet jeg bruker gjør en god jobb!

Lenke til kommentar

Det er som andre skriver her. Det går fort! Slurves og biler skal ut så fort som mulig igjen. Min bil ble både ripet opp og overfylt 2l motorolje på det lokale mekonomenverkstedet. Mekanikeren kunne ikke norsk eller engelsk. Så kollegaene brukte lang tid på å forstå hva som har skjedd. Nå kjører jeg 6t t/r til merkeverkstedet. Dyrt men de virker ekstremt nøye.

Lenke til kommentar

Hadde bilen til service hos Møller. De klarte å miste bremselufteren så den svingte ned og laget et bittelite hakk nede på undersiden av støtfangeren/skjermen. Den så ikke ut fra før men likevel fikk jeg ny støtfanger og gratis lånebil mens den var på verkstedet for bytte. Og det var de selv som sa ifra. Jeg hadde aldri lagt merke til det engang om de ikke hadde gjort det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...