Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorsykkel for bykjøring


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe meg en motorsykkel om ca 1 - 2 år, for å hovedsakelig ha det som transportmiddel til og fra jobb (bor på Sørlandet, så jeg kan kjøre mesteparten av året). 

 

Tidligere har jeg kjørt en sports-tourer (Honda VFR), men pga en skade så har jeg nå begrenset mobilitet i kne og ankel (spesielt på høyre ben). Derfor vurderer jeg å gå får enten en SM eller adventure sykkel, hvor sittestillingen ikke kreven så stor bøy i ankel-ledd for å betjene bakbremsen. 

Jeg har lite erfaring med SM (bortsett fra mopeden jeg kjørte for 15 år siden), og hører at det er mye ventil-justering og oljeskift. Hvor upraktisk er det å kjøre en motard som eneste sykkel? og hvor mye mekking er det egentlig? Jeg liker jo å skru på motorsykkel, men det er jo upraktisk å ha en sykkel som krever umiddelbart vedlikehold når man bruker den hver dag.

Jeg vurderer Husqvarna 701 eller Ducati hypermotard, og hypermotarden er kanskje mer vedlikeholdsfri siden det er en V twin?

Er det noen som eier SM som kan si noe om hva jeg kan forvente av jevnlig vedlikehold?

Om jeg ikke går for en SM så blir det nok en Husqvarna Nordic eller Ducati Multistrada.

Endret av plattsumm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Honda PCX.

pcx125am-pcx125am-1.jpg?width=800&lb=tru

Ser omtrent sånn ut. Bilde fra nettet.

Lett motorsykkel, koster rundt 40.000 ny, bruker nesten ikke bensin, dønn pålitelig etter min erfaring, og ingen fotpedaler. Anbefales sterkt! Jeg skal ha samme, litt nyere modell snart. Min har ikke plass til hjelmen under setet, men årets utgave påstås å være litt redesignet så den passer. Ikke testet selv ennå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husqvarna SM 701 er Jack of all trades og garantert den sykkelen som gir mest glis pr km.

Absolutt en flott bysykkel og kan varmt anbefale denne.
Serviceintarvallene er hver 10 000km, så ikke som de gamle SM syklene hvor du måtte bytte olje over en lav sko.
 

Sprek som et uvær er den også!

 

 

MotoJitsu har også nylig kjøpt seg denne, han har mye bra å si, ellers er det bare å sjekke div reviews  på tuben:

Endret av KriZZ
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (57 minutter siden):

Jeg har Honda PCX.

pcx125am-pcx125am-1.jpg?width=800&lb=tru

Ser omtrent sånn ut. Bilde fra nettet.

Lett motorsykkel, koster rundt 40.000 ny, bruker nesten ikke bensin, dønn pålitelig etter min erfaring, og ingen fotpedaler. Anbefales sterkt! Jeg skal ha samme, litt nyere modell snart. Min har ikke plass til hjelmen under setet, men årets utgave påstås å være litt redesignet så den passer. Ikke testet selv ennå. 

Jeg har tenkt litt på scooter, ettersom det er "perfekt" med tanke på føtterne mine, men det blir for praktisk. Jeg må ha den gode MC-feelingen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (31 minutter siden):

Husqvarna SM 701 er Jack of all trades og garantert den sykkelen som gir mest glis pr km.

Absolutt en flott bysykkel og kan varmt anbefale denne.
Serviceintarvallene er hver 10 000km, så ikke som de gamle SM syklene hvor du måtte bytte olje over en lav sko.
 

Sprek som et uvær er den også!

 

 

MotoJitsu har også nylig kjøpt seg denne, han har mye bra å si, ellers er det bare å sjekke div reviews  på tuben:

Er det wheelie-kontrol på 701? 

Og i så tilfelle hvordan fungerer den i praksis?

Lenke til kommentar
plattsumm skrev (17 minutter siden):

Er det wheelie-kontrol på 701? 

Og i så tilfelle hvordan fungerer den i praksis?

Kjør i mode 1 med TC på, så holder forhjulet seg nede og null hjulspinn :)

Hvordan det fungerer i praksis kan jeg ikke utdype.
Struper vel motor ved hjulspinn og hjulløft vil jeg tro.

 

Velger modus på styret og samme med TC av eller på

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (4 timer siden):

Kjør i mode 1 med TC på, så holder forhjulet seg nede og null hjulspinn :)

Hvordan det fungerer i praksis kan jeg ikke utdype.
Struper vel motor ved hjulspinn og hjulløft vil jeg tro.

 

Velger modus på styret og samme med TC av eller på

Kult, takk for svar!

Lenke til kommentar

Bor selv i Oslo og kjører MC i og rundt byen 9 måneder i året. Selv så gikk jeg for en nakensykkel (Honda Hornet 600). Har lenge siklet på Yamaha XSR-700 eller 900. Men nakensykler/caferacere blir kanskje for vondt for ankelleddet?

En annen ting med sykler hvor du sitter oppreist, er at de er relativt ubehagelige å kjøre fort med over lenger tid. Motarder synes jeg selv tilhører de under 30, men så er gudskjelov ikke min smak universell :)

Lenke til kommentar

Hvis du er relativt lang i lortfallet, så er KTM 690 / husqvarna 701 / Gas Gas 700 (samme sykkelen med forskjellige farger) en å se på. 

Etter 2019 modeller har mindre vibrasjoner, quickshifter og traction control, så ville sett på en nyere enn det.

De er veldig lette med sine 150 kg, bredt styre gjør de letthåndterlige i lav fart. Oppreist kjørestilling. Men de har veldig høy salhøyde, så er du kort i beina er de litt unhåndterlige.

Kjøring i over 100km/t er slitsomt, all fartsvinden rett i brystet. Og den er veldig oppreist i kjørestilling ift vanlig nakensykler

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (2 timer siden):

Duke 690 har samme motor som sitter i bl.a. Husvarna 701 og KTM SMC 690. Disse motorene har blitt forbedret og har mindre vibrasjoner enn tidligere endunkere.

Vibrasjonene er ikke problemet. Den har ett snevert turtallsregister som ikke egner seg til noe annet enn kukkjøring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags veier kjører du på? Kun by?

En 701 er absolutt morsom - men på ingen måte komfortabel.

 

Det finnes utrolig masse å velge i, men med spesifikke helsemessige utfordringer ville jeg prøvd litt forskjellig.

Jeg forelsket meg litt i Royal enfield'ene på mc messa. 350'ene er skambillige (ca 60k nye) og ser fantastiske ut - men de har bare såvidt over 20hk da...

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...