Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Regler kjøring av motorsykkel i utlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Originalt (eller godkjent) eksosanlegg er nok det viktigste.

Ellers er det kun det vanlige. Forsikring, vognkort og pass.

Enkelte områder / veier i Tyskland er forbudt for MC. Sjekk opp det på forhånd.

Pass på å ha NOK bensin på AutoBahn. Der er det forbudt å stoppe, og kjører du tom for bensin der så vanker det gjerne en saftig bot.

Husk også å starte med NYE dekk. Halvslitte dekk sliter MYE fortere på varme motorveier, og plutselig er du inne på korden... BTDT.

GOD TUR! 🙂👍

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tips; sjekk ut muligheten til å ta tog fra Hamburg til Innsbruck. Da tar du tog fra Hamburg på kvelden også våkner du opp uthvilt og fremme midt i Alpene. Sparer deg for mye kjedelig kjøring i Tyskland, og det er også ganske rimelig. 

Kjørte selv nedover europa i 2019, helt fantastisk tur som skal gjentas i år. Da kjørte vi nedover via Kiel - Luxemburg - Frankrike - Tyskland - Sveits - Italia. Opp igjen kjørte vi Østerrike - Tsjekkia - Tyskland - Danmark.

Når vi kjørte var det ekstremt varmt, så det var veldig tungt å kjøre de to-tre dagene vi brukte ned til Alpene. Gjennom Frankrike var temperatur oppe i 42 grader. Var helt utslitte når vi kom frem til hotellet som regel.

Men hvis dere skal kjøre nedover så anbefaler jeg veldig en vei som heter B500 sør-vest i Tyskland. Utrolig fin og morsom mc-vei, går fra Baden-Baden og helt ned til grensen mot Sveits. Når dere kommer ned til Alpene er det bare å kjøre alpepass til du blir svimmel. Er virkelig helt fantastisk nedi der... 

Noe dere må ha med er et dekkpunkterings-kit fra Biltema eller lignende. Tar lite plass og kan redde dere fra en kjedelig situasjon. Som sagt er det veldig viktig å sjekke at dekk er veldig bra, burde nesten være nye. Husk at dere fort skal kjøre 4-5k km. Ellers må dere jo sjekke slitasje på drev og kjede, bremser osv. Men dette er ganske basic.

Kan også nevne at det er maaange fotobokser, spesielt på de mest populære passene, samt små byer/tettsteder, i Italia var det ganske ekstremt noen steder. De er aldri varslet om og de tar bilder både foran og bak. Selv så ble vi nok tatt i et par fotobokser, men fikk aldri noen bøter. Kan være vi hadde flaks. 

Også til slutt vil jeg oppfordre å pakke lett, det er kjedelig å kjøre med for mye bagasje. Du får alltids kjøpt klær hvis det skal mangle noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (35 minutter siden):

Jeg er nysgjerrig på hva du mener her. Hvorfor er det forbudt? I Norge kan MC kjøre alle steder bil kan, unntatt moped på motorvei. Hva er greien her?

Greia er at jeg har hørt at det er visse steder i Europa det ikke er tillatt til å kjøre motorsykkel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (22 timer siden):
Hanhijnn skrev (På 1.3.2023 den 9.39):

Enkelte områder / veier i Tyskland er forbudt for MC. Sjekk opp det på forhånd.

Jeg er nysgjerrig på hva du mener her. Hvorfor er det forbudt? I Norge kan MC kjøre alle steder bil kan, unntatt moped på motorvei. Hva er greien her?

Jeg mener at tyske myndigheter har satt Forbudt for MC på enkelte veier. Dette pga støyproblematikk og svinkjøring. Men mest pga støyproblematikk. dette har nok de fleste fått med seg, som ferdes i Europa med MC.

Danmark har veldig fokus på støy fra MC, og gir sviende bøter til motorsyklister som ikke har originale eller godkjente eksosanlegg. Også utenlandske motorsyklister, og med det skandinaviske bøte-samarbeidet så slipper vi IKKE unna innkrevingen.

Jeg hadde IKKE krysset grensen uten godkjent eksosanlegg nå. Før var det ikkeno problem, men det er det nå.

Også i Norge har Statens Vegvesen og Veidirektoratet fokus på MC-støy og uoriginale eksosanlegg.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
On 3/1/2023 at 10:05 AM, Emilsen said:

Også til slutt vil jeg oppfordre å pakke lett, det er kjedelig å kjøre med for mye bagasje. Du får alltids kjøpt klær hvis det skal mangle noe.

Et tips er å pakke klær som skal er moden for å kasseres. Da slipper du å drasse på skittent tøy, du får mindre og mindre bagasje etter hvert som du kaster gammelt og når det blir kritisk lite klær igjen så kan du handle nye.

Lenke til kommentar

Over 95 dB i Østerrike på populære alpeveier er ikke tillatt og det samme kan det bli i Sveits - da sliter også eldre MC'er med originalt anlegg... 

https://www.green-zones.eu/en/blog-news/switzerland-environmental-zones-against-noise

Tyskland er enda litt rarere og har helt forbud mot MC på noen strekninger, egne lave fartsgrenser på noen strekninger som gjelder MC men ikke bil (snakk om å legge til rette for å bli påkjørt bakfra) og inkluderer elektriske MC også (med vikarierende argument sikkerhet)

https://www.rideapart.com/news/519720/german-riders-protest-motorcycle-bans/

Dessverre er det for mange som har kjørt med for høy lyd og det merkes spesielt godt i disse landene som er attraktive ferie-destinasjoner med mange tilreisende.  Skulle ønske flere var litt føre var i Norge også.  Det er liksom ikke nødvendig å høres 1km unna - skaper bare problem for hele MC-miljøet.

Ellers dette med fartsbokser, de trenger ikke være synlige i flere land (kan være integrert i autovern etc) og det holder å bli fotografert bakfra.  Og kjører man dobbelt av fartsgrensen kan kjøretøyet beslaglegges og selges til inntekt for staten - f.eks. i DK.  Kan også gjelde hensynsløs kjøring, ruskjøring osv.  

Dette med å holde for kort avstand til forankjørende blir også slått ned på

https://www.advrider.com/eu-resorts-to-higher-tech-traffic-cams-and-submitted-dashcam-clips-to-police-roadways/

I Frankrike og muligens flere land er det ulovlig å ha GPS som varsler om kjente fotobokser.

I Tyskland er lanesplitting ikke lov med mindre all annen trafikk er tilnærmet stillestående.  Må heller ikke være noen  "forbikjøring forbudt" skilt da det regnes som forbikjøring. https://www.advrider.com/lane-splitting-in-europe/

I USA er trenden litt motsatt med flere stater som har begynt å tillate lanesplitting.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...