Gå til innhold

Lydresonans


Anbefalte innlegg

Jeg forsøker denne her, men hvis noen har forslag til en mer egnet kategori så vennligst si i fra. Jeg ser at spørsmålet kanskje vaker mellom fysikk og kropp/medisinfag.

Det sies at stående lydbølger er noe en ikke hører, men noe en merker. Altså en opplever en "dung" når to like lydølger overlapper hverandre.
Hvis det ikke er øret som er ansvarlig hvor i kroppen er det vi snakker om da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tanda skrev (1 time siden):

stående lydbølger er noe en ikke hører, men noe en merker.

Det er to begreper her. Stående bølger betyr at lydstyrken (amplituden) ikke beveger seg i rommet. Lyd som merkes men ikke høres er infralyd, dvs lav frekvens.
Stående bølger med lav frekvens vil oppleves som at lydstyrken varierer når du beveger deg. Noen steder er det ikke lyd, mens like ved er det sterk lyd.
Lyd er vibrasjoner, og vår berøringssans i kroppen plukker opp vibrasjoner. De fleste har opplevd at kraftig bass merkes i kroppen. Når frekvensen er lavere enn ørets nedre grense så vil infralyd ikke høres, bare merkes.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hårek skrev (14 timer siden):

Det er to begreper her. Stående bølger betyr at lydstyrken (amplituden) ikke beveger seg i rommet. Lyd som merkes men ikke høres er infralyd, dvs lav frekvens.
Stående bølger med lav frekvens vil oppleves som at lydstyrken varierer når du beveger deg. Noen steder er det ikke lyd, mens like ved er det sterk lyd.
Lyd er vibrasjoner, og vår berøringssans i kroppen plukker opp vibrasjoner. De fleste har opplevd at kraftig bass merkes i kroppen. Når frekvensen er lavere enn ørets nedre grense så vil infralyd ikke høres, bare merkes.

Jeg tror jeg forstår så langt.

Utgangspunktet mitt er at jeg tror jeg har et slikt "problem" i leiligheten (leie-leilighet/garasjeleilighet over bilgarasje).
Kort fortalt, ved siden av bilgarasjen i etasjen under leiligheten så er det et teknisk rom som blant annet har en sirkulasjonspumpe og en vann til vann varmepumpe for vannbåren gulvvarme.
De elektriske pumpene lager noe energi og jeg mener det er resonanse i bilgarasjen og at energien dukker opp i leiligheten i etasjen over. Dette merker jeg når bilene ikke er i garasjen. Jeg regner med at bilstrukturen demper og eller diffuserer trykkbølgene der noe.
Det er ikke akkurat støy i leiligheten, men lavfrekvent, kanskje infralyd og resonanser. Jeg merker både vibrasjon og lyd i leiligheten. 
Jeg har merket meg at andre ikke helt merker dette.
En person har blant annet komment på at han får dotter i ørene i stuen. Jeg merker også dette, men kan ofte høre en lav svak dur og noen ganger vibrasjon. Jeg mener å ha lest at infralyd kan skape såkalt fylde eller dotter i ørene.

Jeg har heller ikke noe godt måleutstyr, men jeg har funnet ut at en slik større konkylie/havskjell kan brukes som en slags mikrofon og høytaler her :)

Hvis jeg holder konkylien ved siden av øret mens jeg spaserer rundt i leiligheten så merker jeg at 'hummen' eller den "akustiske energien" øker enkelte steder i leiligheten. Bare å rotere noe på meg så kan jeg merke at trykket avtar eller øker alt etter som.
Jeg har ikke holdt på så lenge med dette, men så langt så tror jeg at dørkarmene i leiligheten som resonerer eller har en eller annen reaksjon på opplegget i etasjen under.
Det kan virke som enkelte materialer eller strukturer reagerer fra vibben fra anlegget i etasjen under.

Jeg er noe naiv på fysikk og teknikk og vimser kanskje med benevnelser her, men gir dette mening?

Når det kommer til konkylieteknikken så kommer det fra en eller annen diskusjon hvor det ble sagt at slike sjøskall fanger opp lyd/trykkbølger utenfra og resonanser oppstår eller kan oppstå inne i skallet. Enkelete steder i leiligheten er det ikke "sus" i skjellet

Why Do You Hear the Ocean In A Seashell? - WorldAtlas

 

Lenke til kommentar

Resonanser kan man lett høre, men denne konkylien er ingen god metode. Disse skjellene har sine egne resonanser siden det i praksis er en foldet resonanskammer.

De primære resonansene i et rom kam man til en viss grad finne analytisk siden de er gitt av hoveddimensjonene i rommet (men strukturer som vegger og større gjenstander kan og vil lage andre resonanser også. Se f.eks her: https://amcoustics.com/tools/amroc

Et rom som en garasje kan definetivt ha en helt annen akustisk karakteristikk med og uten biler.

Skal du isolere eventuelle problemer kommer du nok imidlertid ikke unna å bruke et mer egnet instrument. Jeg ville da begynt med en målemikrofon som du kan ta inn i en lang FFT (for å isolere lavfrekvente lyder). Din utfordring her er at du mistenker subsoniske resonante modi, og enkle mikrofoner som de du kan tenkes å ha i en mobiltelefon vil ikke plukke opp slikt særlig godt. En app tilsvarende til hva hårek viser til kan virke eller ikke litt avhengig av mikrofonen som sitter i telefonen, men er nok verdt et forsøk.

Hvis du får noe slikt oppe å gå så kan du teste med å skru av og på det tekniske utstyret og se om det påvirker avlesingen.

Vær i så fall nøye med å avlese på samme sted og under samme forhold hver gang slik at du ikke har mange ukontrollerte variable.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@sverreb @Hårek @Bytex 
Takker for svar og oppdatering.
Står FFT for Fast Fourier transform her? Bakgrunnen min er semiteknisk. En akkustiker i levende livet på stedet hadde kanskje vært det ideelle i min situasjon, men det er langt mellom dem så jeg har funnet at jeg må forsøke å grave i dette selv. I følge fastlege så kan det være enten medisinskt eller noe i miljøet (leiligheten) eller begge deler. ØNH har ikke funnet noe til nå. Skolene sier at det er ikke uvanlig at integrerte byggtekniske bygginnretninger kan skape lyd, støy eller akkustiske fenonmener. 
Når det kommer til "konkyliemetoden" så var det noe jeg naivt kom på etter å tilfeldig lest om det. Mobiltelefon/mikrofoner, apper, rimelig lydmåler fra Clas Ohlson og elektroniske stetoskop klarer ikke å fange alle fenomener i et lydbilde så vidt jeg forstår for øyeblikket, eller jeg kan ikke se noe.
Som nevnt så kan jeg merke forskjeller i trykk med konkylie som "probe". 
Det har også vært noen forhandlinger med gårdeier da alt dette er eller kan være på utsiden av leiligheten, og dem har gitt meg tilgang til å eksperimentere og teste ut enkle ting.
Med det elektroniske stetoskopet så har jeg oppdaget bizarre høyfrekvente "hvin" enkelete steder i leiligheten også. Disse  frekvensene hører jeg ikke uten. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...