Gå til innhold

Hiace EU-kontroll feil og mangler


Danda

Anbefalte innlegg

Hei. Har en sak jeg er litt usikker på, tror ikke det er noe å få gjort med det, men vil nå høre uansett. 

Vi kjøpte en brukt Hiace 2005 for 2 år siden, fikk beskjed av forhandler at den hadde vært på EU kontroll og det var bare noen småfeil som måtte utbedres (fikk aldri se denne rapporten)

Nå har jeg hatt bilen på EU kontroll igjen og det er mange feil og mangler. 

Blant annet et punkt på bilbelte. Jeg klagde på bilbeltene i bilen rett etter at vi kjøpte den, men firmaet gjorde ingenting, dette tyder jo på at verkstedet glatt hoppet over dette punktet på forrige EU kontroll da det var feil da vi fikk bilen (8 seter, vi bruker bare 6)  

det er 13 feilkode 2 blant annet Hjullager foran på begge sider,  oppheng, kuler og foringer, drivverk i tillegg til røyktetthet som overstiger generelle grenseverdier.

Jeg synes det virker i overkant mye feil på en bil som da skulle være godkjent for 2 år siden. Er det noe å lage en sak av, eller bare å bite i det sure eple?   

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du må huske på er at en EU-kontroll ikke er en tilstandsrapport.

Så selv om noe var OK for to år siden så er det ingen garanti at alt er OK "bare" to år etter. Det meste du nevner er ting som slites og som kan ha vært innenfor tolleransegrensene ved forrige kontroll, og allerede etter noen uker/måneder var utenfor grensene og kunne gitt en mangel.

Bilen er 18-19 år gammel. Selvfølgelig vil du ha en del deler som nå er utslitt. Så jeg mener at dere har en dårlig sak her.

Eneste er kanskje dette med setebeltet. Hvorfor fulgte dere ikke den opp videre dersom det var en feil ved overtakelse?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Danda skrev (6 minutter siden):

bare å bite i det sure eple

Du har en bil som er 18 år gammel, og er helt i slutten av sin brukstid. Hvor langt har du kjørt med den etter at du kjøpte den? Ble det foretatt en bruktbilsjekk ved kjøp? EU-sjekket er kun en sjekk av status der og da, ingen kvalitetskontroll eller bruktbilsjekk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Danda skrev (1 time siden):

Hjullager foran på begge sider,  oppheng, kuler og foringer, drivverk i tillegg til røyktetthet som overstiger generelle grenseverdier.

 

 

Dette er jo slitedeler.. Diverse understellsdeler er helt normalt at man bytter ved hver kontroll om man ikke bare kjører i byen eller motorvei.

 At den ryker fælt kan være noe så enkelt som tett luftfilter

EU-godkjent betyr bare at bilen for øyeblikket ikke er livsfarlig å kjøre med.

Endret av Valmeth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en 18 år gammel bil som du har eid i 2 år, så har du en dårlig sak.

Heldigvis, ellers hadde det vært umulig å selge gamle billige biler.

 

Jeg vil også anbefale å kjøpe gamle biler som er utenfor fabrikkgarantien av privatperson og ikke av bruktbilforhandlere, da det som oftest er en grunn til at de havner hos slike svindelsjapper og der er pga at privatperson eller merkeforhandlere ikke tør å ta risikoen ved å selge dem selv.

Endret av Musefella
Lenke til kommentar

Jeg hadde en bil på eu-kontroll en gang. To dager etter den ble godkjent, knakk en bolt som holdt en eksos-skjøt sammen og all eksosen kom plutselig ut rett etter katalysatoren. Ingen forvarsel, bare skjedde ut av det blå. Bråkte som bare faen.

Som andre har nevnt; en eu-kontroll er en stikkprøve av en bil. Når bilen blir godkjent, betyr det at bilen ikke hadde alvorlige sikkerhetsfeil i det 30-40 minutters tidsrommet som testen foretas på. At den nå feiler to år senere er ikke spesielt rart dessverre. Det smarteste er å fikse feil etterhvert som de oppstår, så slipper man slike overraskelser på eu-kontrollen. Mye kan skje på to år tross alt, inkludert alle feilene du nevner i første innlegg.

Tror du nok må bite i det sure eplet og ta kostnaden selv med å fikse det.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 27.2.2023 den 15.28):

Som andre har nevnt; en eu-kontroll er en stikkprøve av en bil. Når bilen blir godkjent, betyr det at bilen ikke hadde alvorlige sikkerhetsfeil i det 30-40 minutters tidsrommet som testen foretas på. At den nå feiler to år senere er ikke spesielt rart dessverre.

EU-kontroll er ikke en stikkprøvekontroll, det faste punkter som skal kontrolleres. Men de går på sikkerhet og miljø ikke på driftsikkerhet eller kvalitet. 

Lenke til kommentar
Odaln skrev (2 timer siden):

EU-kontroll er ikke en stikkprøvekontroll, det faste punkter som skal kontrolleres. Men de går på sikkerhet og miljø ikke på driftsikkerhet eller kvalitet. 

Jo, det er en stikkprøve i den forstand at de sjekker hvordan tilstanden er akkurat når den er inne på kontroll. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Jo, det er en stikkprøve i den forstand at de sjekker hvordan tilstanden er akkurat når den er inne på kontroll. 

Da har du en annen definisjon enn Store Norske Leksikon. Hvordan kommer man unna uten eu-kontroll? Det er en periodisk kontroll. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

EU-kontroll er villedende. 

Mange som utfører EU-kontrollen som slurver, eller bare signerer... vært flere artikler om sånt. 

Dekket på lastebilen gikk gjennom kontrollen,og noen uker senere så var dekket utslitt.
Det var ikke noen merknader på bilen.

Skjønner ikke hva du snakker om! Her er forresten forrige bilen min et par uker etter godkjent EU-kontroll:

Spoiler

965_1273006640.thumb.jpg.9840fd82e3a136350f115b423787b9be.jpg

 

Lenke til kommentar
Danda skrev (På 27.2.2023 den 13.28):

Vi kjøpte en brukt Hiace 2005 for 2 år siden, fikk beskjed av forhandler at den hadde vært på EU kontroll og det var bare noen småfeil som måtte utbedres (fikk aldri se denne rapporten)

Det kan være at du kan høre med Statens Vegvesen om å få se rapport på PKK utført for to år siden men du har uansett ingen god sak, gitt at det har gått såpass lang tid. Det er mulig at den som utførte PKK har slurvet men det blir umulig å bevise nå.

 

Danda skrev (På 27.2.2023 den 13.28):

tillegg til røyktetthet som overstiger generelle grenseverdier.

Det er vanlig at avgassverdiene på en motor øker ettersom tiden går og kilometerne blir mange. Kjøremønster påvirker også; på en dieselbil vil småkjøring fort gjøre at det blir mye avleiringer i motoren som påvirker avgassverdiene.


Skiftet du olje og luftfilter før EU-kontrollen? Har en dieselbil fra 2004 og den gikk nylig gjennom PKK med et nødskrik pga. at målte avgasser var helt i grenseland. Denne bilen regner jeg ikke med at kommer til å gå igjennom på neste EU-kontroll pga. avgassene men det er helt greit da den har gjort nytten sin og har blitt gammel.

Er det verdt det, å fikse på en bil fra 2005? Neppe… og spesielt ikke hvis man må betale andre for å fikse det.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

EU-kontroll er villedende. 

Mange som utfører EU-kontrollen som slurver, eller bare signerer... vært flere artikler om sånt. 

Dekket på lastebilen gikk gjennom kontrollen,og noen uker senere så var dekket utslitt.
Det var ikke noen merknader på bilen.

Så lenge dekket var innenfor grenseverdiene på kontrolltidspunktet, så skal det ikke anmerkers. Selv om det er så nær grensen at det kan være snakk om kun uker før det har passert.

Det er derfor jeg kaller det en stikkprøve. De sjekker hvordan tilstanden er akkurat nå, og tar ikke hensyn til hvordan den er i morgen, om en måned eller om et år.

Ja, det finnes de som jukser og godkjenner ting som ikke burde vært godkjent. Men de fleste gjør jo åpenbart ikke det.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (28 minutter siden):

Så lenge dekket var innenfor grenseverdiene på kontrolltidspunktet, så skal det ikke anmerkers. Selv om det er så nær grensen at det kan være snakk om kun uker før det har passert.

Det er derfor jeg kaller det en stikkprøve. De sjekker hvordan tilstanden er akkurat nå, og tar ikke hensyn til hvordan den er i morgen, om en måned eller om et år.

Ja, det finnes de som jukser og godkjenner ting som ikke burde vært godkjent. Men de fleste gjør jo åpenbart ikke det.

Har fortsatt ikke noe med stikkprøve å gjøre. Alle dekk på alle biler skal kontrolleres.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (38 minutter siden):

Så lenge dekket var innenfor grenseverdiene på kontrolltidspunktet, så skal det ikke anmerkers. Selv om det er så nær grensen at det kan være snakk om kun uker før det har passert.

Det er derfor jeg kaller det en stikkprøve. De sjekker hvordan tilstanden er akkurat nå, og tar ikke hensyn til hvordan den er i morgen, om en måned eller om et år.

Ja, det finnes de som jukser og godkjenner ting som ikke burde vært godkjent. Men de fleste gjør jo åpenbart ikke det.

Det er fortsatt feil bruk av ordet. Stikkprøve betyr at man har et stort utvalg (for eks alle registrerte biler) men tester kun et lite tilfeldig utvalg (for eks 5% tilfeldige biler får innkalling).

Det er kjent hvilke biler som skal til PKK og når de skal. Flere år i forveien. Altså det motsatte av stikkprøve.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...