Gå til innhold

Flypriser innenlands, er det egentlig for dyrt? Dårlig eksempel fra Bodø...


plankeby

Anbefalte innlegg

På nyhetene i dag var det snakk om at billigste flybilletter innenlands blir historie. At det er begrenset å fly så billig som før.

Det ble vist til at fly fra Bodø til Oslo nå koster 800-900 kroner. Tilfeldige fra Bodø mente det var distriktfiendtlig med slik pris til Oslo. 

Men er det egentlig så dyrt. Syntes dette var et dårlig eksempel. Å kjøre 9 mil med tog koster ca 300 kr... Bodø - Oslo er jo avstand. Derimot bør ikke prisen være flere tusen kr.... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (14 minutter siden):

På nyhetene i dag var det snakk om at billigste flybilletter innenlands blir historie. At det er begrenset å fly så billig som før.

Det ble vist til at fly fra Bodø til Oslo nå koster 800-900 kroner. Tilfeldige fra Bodø mente det var distriktfiendtlig med slik pris til Oslo.

Men er det egentlig så dyrt. Å kjøre 9 mil med tog koster ca 300 kr... Bodø - Oslo er jo avstand...

Nei dette er ikke dyrt, problemet er at industrien tilbyr gratis reiser til london osv. Prisene burde reguleres mer, kanskje selskapene kan gå i overskudd også. I dag er det slik at de som sitter fremme i flyet, eller de som er sent ute dekker majoriteten av regningen. Det er helt uforsvarlig. en buss bilett koster det det koster, samme burde det være med fly.

EDIT: jeg har krysset atlanteren to ganger fremme i flyet i år, og prisene er helt hinsides. Bare slik at de som sitter lengre bak skal betale tikroninger. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (23 minutter siden):

På nyhetene i dag var det snakk om at billigste flybilletter innenlands blir historie. At det er begrenset å fly så billig som før.

Det ble vist til at fly fra Bodø til Oslo nå koster 800-900 kroner. Tilfeldige fra Bodø mente det var distriktfiendtlig med slik pris til Oslo.

Men er det egentlig så dyrt. Å kjøre 9 mil med tog koster ca 300 kr... Bodø - Oslo er jo avstand...

Det var fryktelig billig. Jeg pendler en del fra sør i Norge til nordnorge og billettene mine ligger på ca. 16-18000kr tur/retur. Har vel flydd for 70-80k innenlands hittil i år.. Synst synd på de som har familie på hver kant av landet for de prisene som det opereres med er helt vanvittige. 

Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Det var fryktelig billig. Jeg pendler en del fra sør i Norge til nordnorge og billettene mine ligger på ca. 16-18000kr tur/retur. Har vel flydd for 70-80k innenlands hittil i år.. Synst synd på de som har familie på hver kant av landet for de prisene som det opereres med er helt vanvittige. 

Jeg ser at mange innenlands fly koster mye. Reagerte mer på at man tok opp at 900 kr Bodø Oslo var distriktsfientlig...  tema var 20-25% prisøkning.

NRK nyheter 25. Feb.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 minutt siden):

Jeg ser at mange innenlands fly koster mye. Reagerte mer på at man tok opp at 900 kr Bodø Oslo var dustriktsfientlig... NRK nyheter 25. Feb.

Da misforsto jeg. Helt enig i at det var et svært dårlig eksempel for det er egentlig et scoop nordpå å fly helt fra Bodø for 900kr. 

Lenke til kommentar

Har du egentlig peiling på flybilletter? Du utelukker jo kanskje det aller viktigste i denne tråden, hvor langt frem i tid er denne prisen? Sjekket kjapt selv for oss som bor på vestlandet, og det ligger tett opp mot 800 for oss også. Og da er det jo egentlig litt rart at vi skal betale omtrent det samme for kortere flyturer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Ja det er 200kr rimeligere enn den med lavest pris som du fant der. Men forsøk å legge inn en random småflyplass så ser man problemet. Her er en Kirkenes tur hvor billigste alternativ er 9500kr tur retur. 

Screenshot_20230225_202058_Opera.thumb.jpg.db7b5837ab974cebfeed31c890dad97e.jpg

Men dette er jo noe helt annet som har vært problem lenge! At widerøe så og si har monopol på mange av de mindre flyplassene i landet er jo ikke akkurat nytt. Jeg måtte ut med 12000 t/r Bergen-Lofoten en gang og det er mange år siden. 

Lenke til kommentar
Dagner skrev (17 minutter siden):

 Og da er det jo egentlig litt rart at vi skal betale omtrent det samme for kortere flyturer. 

Hvis man tenker litt annerledes, så er det ikke sikkert flytid har så mye å si. Flyselskapet har typisk ca 1 time (eller litt mindre) på bakken mellom hver flytur. Om flytiden dobles så dobles ikke kostnadene, ja det går mer drivstoff, men tiden på bakken blir den samme. Og tiden på bakken gir ikke inntekter! 😛

Hvis man snakker om billige billetter. Jeg fløy Stavanger til Tanzania (Kilimanjaro) og tilbake fra Tanzania (Zanzibar) til Stavanger for 3700 i januar 2020 med ethiopian. Der kan jeg ikke se at det var noe som helst fortjeneste.

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (4 minutter siden):

Hvis man tenker litt annerledes, så er det ikke sikkert flytid har så mye å si. Flyselskapet har typisk ca 1 time (eller litt mindre) på bakken mellom hver flytur. Om flytiden dobles så dobles ikke kostnadene, ja det går mer drivstoff, men tiden på bakken blir den samme. Og tiden på bakken gir ikke inntekter! 😛

Hvis man snakker om billige billetter. Jeg fløy Stavanger til Tanzania (Kilimanjaro) og tilbake fra Tanzania (Zanzibar) til Stavanger for 3700 i januar 2020 med ethiopian. Der kan jeg ikke se at det var noe som helst fortjeneste.

Jo kjappere flyet kommer på bakken jo kjappere får de i gang en ny flytur med nye betalende passasjerer. I tillegg sparer de på drivstoff. Ikke enig i argumentet ditt.

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (4 minutter siden):

Hvis man tenker litt annerledes, så er det ikke sikkert flytid har så mye å si. Flyselskapet har typisk ca 1 time (eller litt mindre) på bakken mellom hver flytur. Om flytiden dobles så dobles ikke kostnadene, ja det går mer drivstoff, men tiden på bakken blir den samme. Og tiden på bakken gir ikke inntekter! 😛

Hvis man snakker om billige billetter. Jeg fløy Stavanger til Tanzania (Kilimanjaro) og tilbake fra Tanzania (Zanzibar) til Stavanger for 3700 i januar 2020 med ethiopian. Der kan jeg ikke se at det var noe som helst fortjeneste.

En annen ting er takeoff drivstoff, det er vell tilsvarende en time flytid i en 737. Så om en øker fra en til to timer reisetid så øker bare drivstoff mengden med 50% ikke 100%. forenklet eksempel såklart men klatring krever sitt av energi. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (22 minutter siden):

Ja det er 200kr rimeligere enn den med lavest pris som du fant der. Men forsøk å legge inn en random småflyplass så ser man problemet. Her er en Kirkenes tur hvor billigste alternativ er 9500kr tur retur. 

Screenshot_20230225_202058_Opera.thumb.jpg.db7b5837ab974cebfeed31c890dad97e.jpg

Nå er ikke Kirkenes en "random småflyplass", på samme måte som mange andre flyplasser på kortbanenettet (KKN er ikke kortbane).

SAS flyr deg direkte OSL-KKN tur/retur de nevnte datoene for ca 6k. Ikke billig det heller, men.

Lenke til kommentar
minim skrev (25 minutter siden):

Ja det er 200kr rimeligere enn den med lavest pris som du fant der. Men forsøk å legge inn en random småflyplass så ser man problemet. Her er en Kirkenes tur hvor billigste alternativ er 9500kr tur retur. 

Screenshot_20230225_202058_Opera.thumb.jpg.db7b5837ab974cebfeed31c890dad97e.jpg

Jo en kan alltids finne utliggere, men å oppgi 900 kroner for den turen mener jeg er innenfor ift kalenderen jeg viser til. Noen dager dyrere, andre billigere osv. Dine eksempler viser vell forskjellige selskaper også, så da drar det på seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raspeball skrev (1 minutt siden):

Nå er ikke Kirkenes en "random småflyplass", på samme måte som mange andre flyplasser på kortbanenettet (KKN er ikke kortbane).

SAS flyr deg direkte OSL-KKN tur/retur de nevnte datoene for ca 6k. Ikke billig det heller, men.

Fortsatt noe helt annet enn skrekk eksempelet NRK bruker. Jeg bare tok en random som sagt, men prisene er jevnt over svært høye på kortbane nettet. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Jo en kan alltids finne utliggere, men å oppgi 900 kroner for den turen mener jeg er innenfor ift kalenderen jeg viser til. Noen dager dyrere, andre billigere osv. Dine eksempler viser vell forskjellige selskaper også, så da drar det på seg. 

6-10k for å fly til småflyplassene i nordnorge er vel mer normalen enn utliggere. Med fullflex har jeg de siste turene nordover siste halvår betalt 16-18k pr tur som nevnt og flyr sa wideroe hele veien. Jeg regner med det er disse ekstrem prisene de ønsker å diskutere og ikke en normalt priset reise til en tusenlapp, men jeg har ikke sett NRK saken det eksempelet kom i fra så arrester meg gjerne om jeg snakker om noe helt annet :p

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Dagner said:

At widerøe så og si har monopol på mange av de mindre flyplassene i landet er jo ikke akkurat nytt. Jeg måtte ut med 12000 t/r Bergen-Lofoten en gang og det er mange år siden.

Mange av disse rutene er anbudsruter som er sterkt subsidiert. Jeg tror du ville fått deg et lite sjokk dersom du fant ut hva slike ruter egentlig koster i drift. Godt mulig billetttene skulle koste 2-3 x så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

6-10k for å fly til småflyplassene i nordnorge er vel mer normalen enn utliggere. Med fullflex har jeg de siste turene nordover siste halvår betalt 16-18k pr tur som nevnt og flyr sa wideroe hele veien. Jeg regner med det er disse ekstrem prisene de ønsker å diskutere og ikke en normalt priset reise til en tusenlapp, men jeg har ikke sett NRK saken det eksempelet kom i fra så arrester meg gjerne om jeg snakker om noe helt annet :p

Jeg forholdt meg bare til de flyplassene som ble nevnt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (2 timer siden):

Det var fryktelig billig. Jeg pendler en del fra sør i Norge til nordnorge og billettene mine ligger på ca. 16-18000kr tur/retur. Har vel flydd for 70-80k innenlands hittil i år.. Synst synd på de som har familie på hver kant av landet for de prisene som det opereres med er helt vanvittige. 

De fleste som pendler kjøper billettene lang tid i forveien til mye lavere pris.

Du bør kanskje si hvilken strekning du pendler? Eller skal vi tippe det varierer😉. Du virker ikke som en erfaren kjøper av billetter.

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (1 minutt siden):

De fleste som pendler kjøper billettene lang tid i forveien til mye lavere pris.

Er det så stor forskjell på full Flex billettene da? Trodde den prisen var lik omtrent uansett når man bestilte. Jeg må ha det pga at det ofte blir endringer og da er det lite alternativer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...