Gå til innhold

Er tegningene i barneboka "Hvordan lager man en baby" upassende eller akseptable?


Simen1

Se sidene fra boka og døm:  

47 stemmer

  1. 1. Se sidene fra boka og døm:

    • Akseptable
      39
    • Upassende
      8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skjønner man ikke tidsnok åssen det henger sammen? selve tegningene "opprører" meg ikke, men jeg synes bare hele ideen er overflødig.

Folk i tidligere tider greide å formere seg de og, uten slike "pedagogisk riktige" bøker?

Tror jammen jeg har sett en nederlandsk versjon om samme tema, men med ekte mennesker. Tror vi så den på bibliotek, var et kjent psykolog-par som utga boken.

Lenke til kommentar

Boka er sikkert velmenende, men seksualiserer unødig små barn ved å utsette dem for ting de i realiteten ikke har noe interesse av, og gjør dem i verste fall mer nysjerrige på sex enn de er forberedt på. Når barn spør hvor babyer kommer fra ønsker de å forstå den biologiske prosessen - ikke den seksuelle komponenten.

Dette fremstår altså i verste fall som en form for grooming, og ikke seksualundervisning. Seksualundervisning er forbeholdt tenåringer i tidlig pubertet som forstår at sex ikke bare er til for å lage barn.

Barnet: "Mamma, hvor kommer babyer fra?"
Mamma: "Jo, her skal du høre. Først er det en person som kan være enten mann eller kvinne siden det finnes 8 milliarder kjønn med Body Type 1 eller det uvitende mennesker i gamle dager kalte Y kromosom, og som produserer sæd som får erigert penis eller har frosset ned sædceller som hen enten stikker inn i en person med Body Type 2 eller en surrogat med eggleder, og enten egne egg eller donor-egg, hvis hen andre personen ikke produserer egg. Og så bruker en lege enten en pipette eller så kjører man den erigerte penisen inn og ut mange ganger noe som føles kjempegodt for begge to inntil bla bla bla"

Sorry, nei. Det er for komplisert og sært for voksne å forholde seg til i 2023, langt mindre små barn.

La barn være barn. Voksne som er så opptatt av å lære barn om sex er sketchy.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

Voksne som er så opptatt av å lære barn om sex er sketchy.

Kunnskap om et emne er bare positivt, kunnskap kan en faktisk bruke, til og med til å unngå seksuelle overgrep, de som er i mot meget nyttig undervisning er temmelig sketchy spør du meg, enten det eller de forstår ikke den reelle nytten av seksualundervisning. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (14 timer siden):

Ufrivillig reproduksjon er vel en av de tingene en kan unngå med god seksualundervisning. 

 

ufrivillig reproduksjon er vel neppe tema for de ungene boka retter seg mot..

og, innen de er befruktningsdyktige, har de uansett via venner, media, osv. fått med seg hva "tissen" kan brukes til. Jeg husker ikke eksakt min egen alder, men rundt 11-12 år tipper jeg, visste vi vel litt av hvert.

Men nå er vel jeg en av de som også synes "lærebøker" i hvordan man skal onanere, er overflødig. Det er jo ytterligere en aktivitet som folk finner ut av på egenhånd.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 timer siden):

ufrivillig reproduksjon er vel neppe tema for de ungene boka retter seg mot..

Likefullt så seksual undervisning meget effektiv mot akkurat det. 

 

Mr.M skrev (8 timer siden):

og, innen de er befruktningsdyktige, har de uansett via venner, media, osv. fått med seg hva "tissen" kan brukes til. Jeg husker ikke eksakt min egen alder, men rundt 11-12 år tipper jeg, visste vi vel litt av hvert.

Så ved 11-12 års alder så har de automatisk via venner å media lært alt som er verdt og lære ? Virker som skole er ganske overflødig når en har venner og media, gud bedre.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (18 timer siden):

Så ved 11-12 års alder så har de automatisk via venner å media lært alt som er verdt og lære ?

de vet nok om det grunnleggende, hvordan barn blir til. At sædutløsning inne i vagina kan føre til graviditet.

Men ved 12-13 års alder, har jeg ikke sagt man ikke skal begynne med teori/opplysning, -saken til trådstarter og bøkene handler vel om 5-6 åringer såvidt jeg kan skjønne. Og da står jeg på at det er unødvendig å "teorifisere" unger på det tidspunktet i livet.

Lenke til kommentar
On 2/26/2023 at 12:49 AM, Brother Ursus said:

Boka er sikkert velmenende, men seksualiserer unødig små barn ved å utsette dem for ting de i realiteten ikke har noe interesse av, og gjør dem i verste fall mer nysjerrige på sex enn de er forberedt på. Når barn spør hvor babyer kommer fra ønsker de å forstå den biologiske prosessen - ikke den seksuelle komponenten.

Dette fremstår altså i verste fall som en form for grooming, og ikke seksualundervisning. Seksualundervisning er forbeholdt tenåringer i tidlig pubertet som forstår at sex ikke bare er til for å lage barn.

Barnet: "Mamma, hvor kommer babyer fra?"
Mamma: "Jo, her skal du høre. Først er det en person som kan være enten mann eller kvinne siden det finnes 8 milliarder kjønn med Body Type 1 eller det uvitende mennesker i gamle dager kalte Y kromosom, og som produserer sæd som får erigert penis eller har frosset ned sædceller som hen enten stikker inn i en person med Body Type 2 eller en surrogat med eggleder, og enten egne egg eller donor-egg, hvis hen andre personen ikke produserer egg. Og så bruker en lege enten en pipette eller så kjører man den erigerte penisen inn og ut mange ganger noe som føles kjempegodt for begge to inntil bla bla bla"

Sorry, nei. Det er for komplisert og sært for voksne å forholde seg til i 2023, langt mindre små barn.

La barn være barn. Voksne som er så opptatt av å lære barn om sex er sketchy.

Snakk for deg selv, jeg husker jeg var veldig nysgjerrig på hvordan det egentlig foregikk allerede da jeg startet i SFO.

Uansett, dette bildet er min favoritt:

image.png.189ec6a113d65d7f3741a813b23f67b1.png

Endret av shockorshot
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (14 minutter siden):

Og da står jeg på at det er unødvendig å "teorifisere" unger på det tidspunktet i livet.

Jeg ser heller ikke helt poenget... Som en sidenote, så er vi opptatt av å opprettholde fabelen om julenissen når barna er i den alderen... 

Samtidig så er det vel ikke nødvendigvis skadelig å fortelle hvordan unger blir til, og de fleste ungers reaksjoner vil vel være noe sånt som "æææsj" og så fniser man av det sammen med vennene sine. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (11 minutter siden):

Samtidig så er det vel ikke nødvendigvis skadelig å fortelle hvordan unger blir til

jeg tror ikke det er bra å proppe hodene deres med for mye teori i den alderen. Det er tiden da de begynner å utforske både egen og andres kropp, leke doktor, osv. Hvorfor ikke bare la de få etablere egne selvstendige følelser og tanker om dette, uten å drukne de i andres teori? Satt på spissen for å illustrere, et par nysgjerrige 8-9 åringer som "leker" og plutselig begynner den ene med store teoretiske utlegginger om kroppens ABC og anatomien om eggledere, testikler og livmorhals. "Teori" i seg sjøl, har generelt en tendens til å kvele spontane følelser og denslags. Det gjelder forsåvidt også blant voksne. Og ikke bare når det gjelder seksualitet, men andre ting også.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 timer siden):

jeg tror ikke det er bra å proppe hodene deres med for mye teori i den alderen. Det er tiden da de begynner å utforske både egen og andres kropp, leke doktor, osv. Hvorfor ikke bare la de få etablere egne selvstendige følelser og tanker om dette, uten å drukne de i andres teori?

Kunnskap er alltid bra, om et barn har nok kunnskap til og kjenne igjen et seksuelt overgrep så er det bra, er det ikke ? Vel den kunnskapen kommer ikke av seg selv den må læres. Når kunnskap er noe som plutselig ikke er positivt da lurer jeg litt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Baranladion skrev (På 27.2.2023 den 19.02):

Med eller uten bok, så er det fremdeles slik at foreldre selv velger om de vil fortelle hvordan unger blir til, om det er at de kommer med storken, blir bakt som en bolle i ovnen eller om det skjer ved samleie og sædutløsning.  

Kvifor? Det vil jo vere heilt feil viss foreldre skal kunne drive med vranglære. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...