Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Eks nekter og levere tilbake nøkler


Dadlur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dørlenke med hengelås koster lite. Tror ikke du bør tenke kostnader innenfor det rimelige  når du har en x som tror hu kan bestemme over deg og du frykter at hun skal ta seg inn i boligen. Hærverk, stjele dine  eiendeler,osv. kan fort koste mer enn å gjøre enkle tiltak, i tillegg til å måtte bruke tid på å anmelde hærverk/tyveri,  få erstatning fra forsikringsselskap, osv. og jeg synes ikke du skal forvente at naboene dine passer på  (og da kan hun  lagd mye f.skap før de oppdager det).

En låssylinder koster heller ikke mye og den bytter du selv. 

Alternativt bare pakk det som er hennes og kjør det dit hun bor. 

Endret av Gufi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om det ikke er verdt tiden og pengene for å bytte sylinder, altså ca 200kr og maks 20 minutter med litt knot og youtube-titting, så ser jeg ikke helt problemet med at din eks for beholde nøklene noen måneder eller år til, får da kan det ikke være så ille..

Sånn jeg ser det er å bytte låssylinder den åpenbare og antagelig eneste kortsiktige løsningen her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil ha tingene hennes i leiligheten din så pakk dem og kjør dem bort da. Enten til henne, eller til mora. Hva skal hun gjøre, komme og legge dem tilbake? 🤷🏼‍♂️

Du er litt tafatt her, «I’ve tried nothing and I’m all out of options». 

Å bytte låssylinder er en god idé, så får du ro i at hun ikke romsterer rundt i leiligheten, og hun blir antakelig provosert nok til å faktisk komme og ordne opp når du er tilbake. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gufi skrev (9 timer siden):

tyveri,  få erstatning fra forsikringsselskap

Litt på tynn is men siden man visste at det var nøkkel på avveie så kan det være at det ville blitt avkortning i summen som ville blitt utbetalt (gitt at døren ikke var brutt opp).

 

Dadlur skrev (20 minutter siden):

Skal ture bort og kjøpe låsesylinder idag

Det er litt ulike måter låssylinderen kan festes på. På den delen av låskassen som du ser når du åpner døren står det et merkenavn og et (firesifret) nummer. Ut fra det bør det være mulig å finne riktig låssylinder. Alternativt at du skrur ut dagens sylinder for å se (ta bilde), skrur den inn igjen og drar og kjøper ny. Husk å finne en som er FG (forsikrings) godkjent så du ikke får avkortning ved evt. innbrudd senere pga. ikke FG lås 😉

Pro tip: En låsesmed kan ‘kode om’ dagens sylinder og gi deg nye nøkler. Så hvis du har noen som kan sitte i leiligheten mens du drar til låsesmed med dagens sylinder er det en mulighet.

Når eksen finner ut at nøkkelen ikke lenger passer, kan det være at du aldri ser portnøkkelen igjen… Ta sjansen på at den er borte for godt eller si fra til styret i bygget (og ta kosten for skifte for alle tilsvarende like sylindre og nøkler) eller la det ligge? Your choice…

 

Håper det uansett går greiest mulig for deg 😊🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dadlur skrev (30 minutter siden):

Skal ture bort og kjøpe låsesylinder idag og få skiftet lås til leiligheten men vil uansettt ha tilbake nøklene til ytterdøren til sameiet 

Hun har ingen grunn til å beholde nøkkelen etter du har byttet låsesylinder slik at hun ikke fritt kan komme inn i din leilighet.
Da er det fort mye lettere å få tilbake nøkkelen også..

Nå har hun antagelig mange grunner til å beholde den.

  

Dadlur skrev (12 timer siden):

tanken slo meg har lyst men plager meg at hun er så frekk og sier det kommer ut av lommeboka mi bare fordi hun absolutt skal være vanskelig-

Du vet hvorfor hun sier det slik? For at du skal tenke akkurat slik og dermed ikke bytte lås slik at hun fortsatt har en viss makt over deg.
Høres ut som ren manipulasjon.
"Jeg beholder nøkkelen, som går ut over deg, og prøver du å endre på det, så går det også ut over deg".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er du som har makten her, OP.

  1. Pakk tingene hennes i esker, sett dem klar.
  2. Bytt låsesylinder midlertidig til en billig-lås fra Biltema (Det er superenkelt, og selv uten noen kunnskaper klarer du det garantert på 20-30 minutter). 
  3. Tilby henne et tidspunkt å møtes for å bytte eiendeler mot nøkler. Er du grei, tilbyr du henne et tidspunkt du vet hun har fri. 
  4. Varsle henne om at dersom ikke eiendelene hentes på avtalt tidspunkt blir de levert til gjenvinning neste dag, og du vil kreve erstatning av henne for bytte av lås til din dør, ytterdøren og nye nøkler til hele sameiet.

Og.. ikke slipp henne inn i leiligheten igjen. Møt henne utenfør døren din, hvor du allerede har plassert eskene før hun kommer.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
5 hours ago, Dadlur said:

Skal ture bort og kjøpe låsesylinder idag og få skiftet lås til leiligheten men vil uansettt ha tilbake nøklene til ytterdøren til sameiet 

Det var godt du ble overbevist om dette. Som du ser koster det ikke mange hundrelapper og endrer på hele situasjonen din. 

Som du er inne på kan du be henne om å legge nøkkelen i postkassen ved anledning og si noe som at du må levere dette til styret e.l. 
Ikke nevne noe om du tenker å sette den tilbake hvis hun da skulle få tanker om å få nøkkelen kopiert. 

Når nøkkel er returnert og stormen har lagt seg så bytter du tilbake slik at du har samme nøkkel i ytterdøren som til leiligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dadlur skrev (16 timer siden):

Takker så langt for alle svar! Jeg prøver ikke og være vanskelig vil ha en løsning som funker for oss begge men viktigste er at jeg ikke er intr i og ha henne i leiligheten min fra jeg reiser på sjøen på mandag og mens jeg er borte, hun skal få alt hun har i leiligheten. Men skal hun hente tingene er kravene mine bare at jeg er tilstede da jeg har ganske dyre eiendeler! og jeg ikke stoler på henne. har mer lyst til og følge @The Avatar sitt tips så langt om å fortelle at jeg har webkamera elr lignende i leiligheten (jeg har alarm hos verisure ink webkamera) men er koblet ut får øyeblikket så kan evt bruke det som unnskyldning

Hvis du har råd til webcam så har du også råd til å bytte lås.

På høy tid å sette ned foten for et åpenbart vrangt eksemplar ……

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dadlur skrev (17 timer siden):

Takker så langt for alle svar! Jeg prøver ikke og være vanskelig vil ha en løsning som funker for oss begge men viktigste er at jeg ikke er intr i og ha henne i leiligheten min fra jeg reiser på sjøen på mandag og mens jeg er borte, hun skal få alt hun har i leiligheten. Men skal hun hente tingene er kravene mine bare at jeg er tilstede da jeg har ganske dyre eiendeler! og jeg ikke stoler på henne. har mer lyst til og følge @The Avatar sitt tips så langt om å fortelle at jeg har webkamera elr lignende i leiligheten (jeg har alarm hos verisure ink webkamera) men er koblet ut får øyeblikket så kan evt bruke det som unnskyldning

Det er ho som er vanskelig, og du som finner deg i alt for mye.

Du bør sette foten ned og seie nei.

Bytt lås, og forlang å få tilbake nøkkel til ytterdør. Gje ho beskjed om når ho kan hente tingene sine, om ho ikkje dukker opp når du gjer beskjed så blir dei kasta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bytte låssylinder er lett å gjøre selv, kostnad under kr 300.

Så bytter du som nevnt tilbake senere.

Til andre her: Forøvrig bør man kjøpe FG godkjent sylinder til vanlige husdører, koster litt mer, men krever litt mer kunnskap å dirke opp.

Endret av plankeby
Ser dette allerede er nevnt, svarte for raskt uten å lese alt....
Lenke til kommentar

FG-godkjente sylindre har mekanismer som gjør det vanskeligere å få de opp ja. Men for forsikringen sin del så har det ikke stort å si hvis du ikke har FG-approved låsekasse også.

Ingen fagfolk på hverken ene eller andre side av loven bruker tid på å dirke låssylindre som sitter i ytterdøra di. Eneste grunnen er når det er snakk om en lås som er bevaringsverdig.

Regner med at trådstarter var å løste problemet i dag. Men til andre som kanskje kommer i samme situasjon: Ta bilde låsen på døren fra alle tre sider og stikk til en låsesmed, så ser de i 99 av 100 tilfeller det som trengs, uten at du trenger å skru noe ut på forhånd. Jernia er også et alternativ, men jeg går ikke god for at alle som jobber der vet hva de skal se etter 😛

Lenke til kommentar

Altså du har allerede fått løsningen Å hun bryr seg ikke om deg. Hun sier jo beint ut at du ikke skal kontakte henne mer. Så vær en mann. Pakk sammen dritten hennes. Sett det direkte utenfor døren din, ring låsesmed, å ta regningen for låsbytte. 
 

Hvis du er så jævla lei hele kvinnespetaklet så gjør noe med det. På enklest mulig måte. Ikke syt her om ting du kan løse helt rasjonelt selv. Det koster deg 2000,- eller så for en låsesmed. Det tar kanskje en halvtime å bytte låsen. Du har garantert betalt mer i strøm, mat og klaging fra henne enn hva servicemannen tar fra deg. Å jobber du på sjøen så har du råd til det. 

Lenke til kommentar

Hvordan håndtere tingene hennes på en mest mulig rydding måte?

Se svar fra @krikkert i denne tråden om hvordan du rent praktisk kan gjøre det med tingene hennes for å sikre at du gjør det ‘innafor’ mtp. lover og regler;

 

krikkert skrev (På 4.4.2016 den 7.58):

Rent prinsipielt sett har man aldri lov til å kaste, gi bort, eller destruere noen andres ting. Det er straffbart og kan medføre erstatningsansvar.

 

Det finnes en unntaksregel for husleieforhold som bygger på det alminnelige kontraktsrettslige prinsippet om abandonering/dereliksjon. Dereliksjon vil si at man gir opp hele eller deler av eiendomsretten til fordel for noen andre. Denne regelen er imidlertid gitt pga. utleiers særlige behov i en utleiesituasjon, og man bør være forsiktig med å bruke denne analogisk på andre områder.

 

Rettslig sett vil aldri ren passivitet utløse dereliksjon hvis det er snakk om verdier av noen størrelse, slik det er her. Når hun motsetter seg erklæringer om at du vil overta rådigheten over eiendelene kan man heller ikke snakke om hverken passivitet eller konkludent atferd.

 

Den mest nærliggende løsningen her er å ty til namsmyndighetene. Etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 (3) (e) kan man, hvis det er "åpenbart" at saksøkte ikke har rett til å besitte eiendommen, kreve at namsmyndighetene kaster vedkommendes ting.

 

Sak for namsmyndighetene innledes ved at du skriver skriftlig varsel (på papir) som du sender henne, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18.

 

"Jeg viser til pågående korrespondanse hvor jeg har krevd at du henter tingene dine som du urettmessig benytter min leilighet for å oppbevare.

 

Dersom tingene ikke er hentet innen 14 dager fra dette brevets dato vil jeg be domstolene om å selge eller kaste tingene, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 (3) (e) jf. § 13-11."

 

Dersom hun ikke svarer på brevet kan du begjære namsmyndighetene om nettopp å selge eller kaste tingene. En slik begjæring koster ca. 2200 kr, og kan kreves dekket av eksen din når hun taper saken.

Noe å tilføye eller noe du ville ha formulert annerledes i dag, @krikkert?

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (6 timer siden):

Hvordan håndtere tingene hennes på en mest mulig rydding måte?

Sjølv om mykje er likt så er nok denne situasjonen litt ekstra utfordrande ved at kravet i tvangsfullbyrdingslova om at ho openbart ikkje har rett til å besitte eigedomen er litt meir uklart. Det baserer eg på at trådstarter seier at dei har hatt eit av og på forhold der det å behalde nøklane er eit mønster som skjer kvar gong, og at i alle fall ein gong har denne av-perioden der ho har nøklane vart i over 3 år.
 

Eg tenkjer uansett at dei etterlatte tinga berre er ein liten del av problemstilling. Det virker openbart at dei gjenlatte tinga er ei unskuldning for at ho skal få behalde nøkkelen, og at ho etter å ha levert nøkkelen skal ha grunnlag for å kome på besøk for å hente ting. Dette er nok ei unnskuldning ho kjem til å bruke også etter at trådstarter har trua med å kaste/selge tinga hennar med heimel i tvangsfullbyrdingslova, ho har sikkert lagt ting over alt i leilegheita for at trådstarter ikkje skal finne alt.

 

Om det berre er snakk om nokre klesplagg og litt sminke så ville eg vurdert å berre sende tinga til henne i posten. Eg tenkjer kanskje også at verdien er vel ikkje kjempehøg, så om trådstarter faktisk kaster tinga etter å ha satt ein frist for henting og ho skulle kreve erstatning så er det vel ikkje snakk om dei heilt store summane uansett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...